با توجه به پیشرفتهای سریع فناوری، خرید یک سیستم کامپیوتر مناسب به یک تصمیم مهم تبدیل شده است، به خصوص زمانی که بودجه شما محدود باشد. بازه قیمتی مشخص به شما امکان میدهد تا سیستمی را انتخاب کنید که نه تنها نیازهای روزمره شما، بلکه برخی از فعالیتهای حرفهای همانند رندرینگ، تولید محتوا یا گیمینگ را نیز پوشش دهد. برای انتخاب بهترین گزینه، باید نیازها و اولویتهای خود را مشخص کنید؛ مثلا آیا به دنبال سیستمی برای بازیهای ویدیویی هستید یا هدف شما استفاده از نرمافزارهای طراحی و تدوین است؟
در این راهنما، تلاش خواهیم کرد تا با در نظر گرفتن بودجه مورد نظر، به شما پیشنهاداتی ارائه دهیم که تعادلی میان قدرت عملکرد، کیفیت قطعات و قیمت برقرار کند.
سیستم کامپیوتر با بودجه 35 تا 200 میلیون تومان
در ادامه مشخصات سیستم هایی با بودجه های مختلف، برپایه اینتل و AMD، همراه با بنچمارک ارائه شده است. اما قبل از مشاهده آنها بهتر است با نکات اولیه و راهنمای خرید قطعات آشنایی داشته باشید تا درصورت عدم موجودی قطعه موردنظر و یا هر تغییری در سیستم، بتوانید انتخاب درستی را داشته باشید.

چیپست مادربرد
مادربردها، با توجه به پردازندههای مورد استفاده، در دستهبندیهای مختلفی قرار میگیرند که هر کدام ویژگیها و قابلیتهای منحصر به فردی دارند. در چیپستهای مبتنی بر پردازندههای اینتل، سه سری اصلی وجود دارد: B، Z و H.
سری Z: این چیپستها برای گیمرها و کاربری حرفهای طراحی شدهاند. ویژگی شاخص این سری، قابلیت اورکلاک پردازندههای سری K و ارائه عملکرد فوقالعاده در سیستمهای گیمینگ و پیشرفته همراه با خنککننده بهتر و اتصالات پیشرفته نسبت به سایر سریها است. در واقع این سری به عنوان پرچمدار عمل میکند.
سری H: گزینهای مناسب برای مصارف خانگی و سیستمهای سادهتر است که نیاز به تنظیمات پیشرفته ندارند. در واقع این سری به عنوان پایینرده عمل میکند.
سری B: تعادل خوبی بین عملکرد و هزینه ارائه میدهد و برای کاربریهای نیمهحرفهای و میانی ایدهآل است. در واقع این سری به عنوان میانرده عمل میکند. البته سری گیمینگ و حرفهای این سری به عنوان بالارده نیز عمل میکند.
در مادربردهای مبتنی بر پردازندههای AMD نیز وضعیت مشابهی وجود دارد:
سری X: این سری، مشابه سری Z اینتل، برای کاربریهای پیشرفته و گیمرها طراحی شده است.
سری B: عملکردی معادل با سری H اینتل دارد و برای کاربریهای عمومی مناسب است.
سری A: مشابه سری B اینتل، اقتصادی و مناسب برای مصارف کاربری میانرده است.
آشنایی با سوکت پردازنده
سوکت مجموعهای از پینها است که میتوانید با استفاده از آن، پردازنده را با این قطعه در سر جای خود در مادربرد قرار دهید. سه نوع سوکت وجود دارد LGA, PGA و BGA. سوکت LGA در پردازنده های اینتل، سوکت PGA در پردازنده های ایامدی و سوکت BGA برای پردازنده های لپتاپ استفاده میشود. در خرید مادربرد، پردازنده و خنک کننده پردازنده باید دقت کنید که سوکت هرسه یکی باشد.
- سوکت اینتل 1151 برای نسل شش، هفت، هشت و نه
- سوکت اینتل 1200 برای نسل ده و یازده
- سوکت 1700 برای نسل دوازده و سیزده
- سوکت 1851 برای Core Ultra
- سوکت TR4 ایامدی برای پردازنده های تردپیر
- سوکت AM4 ایامدی برای AMD Athlon و Ryzen 1000, 2000, 4000, 5000
- سوکت AM5 ای ام دی برای نسل جدید پردازنده های ایامدی که دارای 1331 پین باشند.
خنک کننده پردازنده
خنک کننده بادی: مقرونبهصرفه است و نصب آسانی دارد. با این حال، نویز زیادی تولید میکند و فضای قابلتوجهی را اشغال مینماید. در این خنککنندهها، گرمای تولید شده توسط پردازنده از طریق اختلاف دما به هیت سینک منتقل میشود و سپس، فنها گرمای جذب شده را پراکنده کرده و به بیرون انتقال میدهند.
خنک کننده مایع/آبی: نسبت به خنککنندههای بادی هزینه بیشتری دارند، اما مزایایی همچون مصرف انرژی کمتر، تولید نویز پایینتر و ظاهر بهتری را ارائه میدهند. با این حال، احتمال خرابی در آنها وجود دارد. در این سیستمها، یک مایع یا آب بین رادیاتور فلزی که توسط فنها خنک میشود و بلوک خنککنندهای که روی پردازنده نصب میگردد، در جریان است و این فرآیند به دفع گرمای پردازنده کمک میکند.
انتخاب خنک کننده مناسب با مدل پردازنده: خنککنندهای که انتخاب میکنید باید با نوع سوکت مادربرد و پردازنده شما سازگار باشد. توان حرارتی پردازنده (TDP) نشاندهنده میزان گرمایی است که پردازنده تولید میکند. خنککنندهای انتخاب کنید که توانایی مدیریت TDP پردازنده شما را داشته باشد.
پاور موردنیاز سیستم
پاور کامپیوتر یا منبع تغذیه، نقش کلیدی در تأمین انرژی مورد نیاز قطعات سیستم دارد. این دستگاه، برق شهری را دریافت کرده و آن را به ولتاژ و جریان مناسب برای قطعات مختلف کامپیوتر تبدیل میکند. انتخاب نادرست توان پاور میتواند باعث بروز مشکلاتی مانند خاموشیهای ناگهانی، ریستهای بیدلیل، صفحه آبی مرگ، کاهش عملکرد سیستم، کرش کردن نرمافزارها یا بازیها، و حتی آسیب به قطعات شود.
برای تعیین دقیق توان مورد نیاز سیستم، ابتدا مصرف برق هر قطعه را جداگانه بررسی کنید و مجموع آنها را به دست آورید. سپس برای اطمینان از عملکرد پایدار و فضای کافی برای ارتقا، حدود 200 وات به مقدار محاسبه شده اضافه کنید. به عنوان نمونه، اگر مجموع مصرف قطعات شما حدود 430 وات باشد، پاور مناسب برای این سیستم 600 وات خواهد بود. برای سهولت کار، ابزارهایی آنلاین برای محاسبه توان پاور نیز وجود دارند که میتوانند راهنمایی خوبی برای شما باشند.
بازدهی پاورها روی جعبه با علامتی مانند 80 Plus Gold مشخص میشود. اگر پاور شما دارای این نشان باشد، به این معناست که پاور شما در دسته طلایی قرار دارد. به عنوان مثال، اگر یک پاور 600 وات با نشان سفید خریداری کنید، بازدهی واقعی آن حدود 500 وات خواهد بود.
- سفید: 82 درصد
- برنز: 85 درصد
- نقره ای: 87 درصد
- طلایی: 89 درصد
- پلاتینیوم: 90 درصد
- تیتانیوم: 94 درصد
فضای ذخیره SSD یا HDD
برای خرید فضای ذخیره سیستم بهتر است SSD با رابط PCIe خریداری کنید. SSD نسبت به هارد سرعت بسیار زیادی دارد و باعث میشود عملکرد سیستم بصورت چشمگیری بالا برود. همچین خیلی از بازی های جدید برای اجرای بهتر به SSD نیاز دارند. برای خرید SSD کامپیوتر، باید به چند نکته کلیدی توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:
SATA: این نوع SSDها سرعتی تا 600 مگابایت بر ثانیه دارند و برای سیستمهای قدیمیتر مناسب هستند. NVMe (PCIe): این نوع SSDها سرعت بسیار بالاتری دارند و برای سیستمهای مدرن و کاربریهای حرفهای مانند گیمینگ یا تدوین ویدئو ایدهآل هستند.
ظرفیت ذخیرهسازی: برای کاربریهای عمومی، ظرفیتهای 256 یا 512 گیگابایت کافی است. برای گیمینگ یا کارهای سنگینتر، ظرفیتهای 1 ترابایت یا بیشتر توصیه میشود.
سرعت خواندن و نوشتن: سرعت بالاتر به معنای عملکرد بهتر است. اگر به دنبال سرعت بالا هستید، SSDهای NVMe گزینه بهتری هستند. هنگام خرید به نسل SSD و همینطور اسلات PCIe مادربرد دقت کنید.
برند و گارانتی: برندهای معتبر مانند سامسونگ، وسترن دیجیتال، کینگستون و کروشیال معمولا کیفیت بالاتری دارند. همچنین، گارانتی طولانیمدت نشاندهنده اعتماد سازنده به محصول است.
بودجه: با توجه به بودجه خود، میتوانید بین مدلهای اقتصادی و حرفهای انتخاب کنید. مدلهای SATA معمولا ارزانتر از NVMe هستند.
انتخاب پردازنده سیستم
پردازندههای اینتل به چهار رده اصلی تقسیم میشوند که هر کدام با ویژگیها و قابلیتهای متفاوت، نیازهای کاربران مختلف را پوشش میدهند:
– سری i3 و Core Ultra 3: مناسب سیستمهای پایینرده با عملکرد قابل قبول در بازیها و نرمافزارهای عمومی.
– سری i5 و Core Ultra 5: گزینهای میانرده که توانایی اجرای بازیها و نرمافزارها با عملکرد خوب را دارد.
– سری i7 و Core Ultra 7: برای سیستمهای بالارده طراحی شده و عملکردی فوقالعاده در بازیها و نرمافزارهای حرفهای ارائه میدهد.
– سری i9 و Core Ultra 9: پردازنده پرچمدار اینتل با قدرت عالی، مناسب برای کاربران حرفهای و کاربریهای سنگین.
شناسایی نسل و کاربری پردازنده های اینتل: دو رقم اول نمایانگر نسل پردازنده هستن، برای مثال 13100 نمایانگر نسل 13 میباشد. رقم سوم نمایانگر مدل و رده پردازنده هستند، برای مثال 13100 به معنای i3 و پایین رده، 13400 تا 13600 به معنای i5 و میانرده، 13700 به معنای i7 و بالارده و درنهایت 13900 به معنای i9 و پرچمدار.
مفهوم پسوند پردازنده های اینتل: پردازندههای اینتل با پسوندهای مختلفی عرضه میشوند که هر کدام نمایانگر ویژگیها و عملکرد خاصی هستند. K: عملکرد بالا و آنلاک، F: به گرافیک مجزا نیاز دارد، S: ویرایش ویژه، T: بهینه شده از لحاظ پاور و X/XE: عملکرد بالا و آنلاک
پردازنده های رایزن AMD دارای چهار نوع هستند: رایزن 3 برای سیستم های پایینرده با عملکرد قابل قبول در بازی و اجرای نرمافزار های سنگین، رایزن 5 برای سیستم های میانرده با عملکرد خوب در بازی و اجرای نرمافزار های سنگین، رایزن 7 برای سیستم های بالارده با عملکرد بالا در بازی و اجرای نرمافزار های سنگین و رایزن 9 برای سیستم های پرچمدار با عملکرد عالی در بازی و اجرای نرمافزار های سنگین تقسیم بندی میشوند.
پردازنده های AMD بعد از نوع، دارای چهار رقم عددی میباشد، رقم اول نسل پردازنده، رقم دوم سطح عملکرد را مشخص میکند و هرچقدر این رقم بالا باشد به معنای قویتر بودن پردازنده میباشد، رقم سوم و چهارم تفاوت هر مدل را مشخص میکنند، برای مثال پردازنده Ryzen 9 7900X دارای 12 هسته ولی Ryzen 9 7950X دارای 16 هسته میباشد.
پردازندههای AMD با پسوندهای مختلفی عرضه میشوند که هر کدام نشاندهنده ویژگیها و عملکرد خاصی هستند. این پسوندها شامل موارد زیر میشوند: 3D: دارای ویکش و عملکرد عالی در بازیها، X: سرعت کلاک بالا به همراه مصرف بالا، WX: مناسب برای سیستم های ورک استیشن ، Pro: برای استفاده سازمانی با امنیت بالا و امکان مدیریت ویژگیها، F: بدون گرافیک مجتمع ، G: دارای گرافیک مجتمع سری 5000 و قدیمیتر، E: بهینه در مصرف، T: امکان بوست زیاد سرعت کلاک و AF: مدل رفرش شده
حافظه رم
برای خرید حافظه رم کامپیوتر، باید به چند نکته کلیدی توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:
نوع حافظه رم (DDR): حافظههای رم در نسلهای مختلفی مانند DDR3، DDR4 و DDR5 عرضه شدهاند. نسل DDR4 رایجترین نوع است، اما DDR5 سرعت و کارایی بیشتری دارد. مادربرد و پردازنده شما تعیین میکنند که از کدام نسل باید استفاده کنید.
ظرفیت حافظه رم: برای کارهای روزمره، 16 گیگابایت رم با سرعت 3200 مگاترنسفر بر ثانیه کافی است. برای گیمینگ یا کارهای سنگینتر، خرید 32 گیگابایت رم با سرعت بالاتر توصیه میشود.
سرعت کلاک و زمان تأخیر: سرعت کلاک (به مگاهرتز) و زمان تأخیر (CL) بر عملکرد رم تأثیر میگذارند. رمهایی با سرعت بالاتر و زمان تأخیر کمتر، عملکرد بهتری دارند.
پیکربندی کانالها: رمهای دو کاناله یا چهار کاناله پهنای باند بیشتری ارائه میدهند و عملکرد سیستم را بهبود میبخشند.
فرم فاکتور: رمهای DIMM برای کامپیوترهای دسکتاپ و SO-DIMM برای لپتاپها طراحی شدهاند. مطمئن شوید نوع مناسب را انتخاب کنید.
برند و گارانتی: برندهای معتبر مانند Corsair، G.Skill، Kingston و Crucial کیفیت بالاتری دارند. همچنین، گارانتی طولانیمدت نشاندهنده اعتماد سازنده به محصول است.
کیس کامپیوتر
برای خرید کیس کامپیوتر، باید به چند نکته مهم توجه کنید تا انتخابی مناسب و کارآمد داشته باشید:
اندازه و فرمفاکتور: کیسها در اندازههای مختلفی مانند مینی تاور، میدتاور و فول تاور عرضه میشوند. انتخاب اندازه مناسب بستگی به فضای موجود و نوع قطعاتی دارد که قصد دارید در کیس نصب کنید.
جریان هوا و خنککنندگی: کیسهایی با طراحی مناسب برای جریان هوا و قابلیت نصب فنهای متعدد، به خنک نگه داشتن قطعات کمک میکنند و عمر مفید آنها را افزایش میدهند.
فضای داخلی و قابلیت ارتقا: مطمئن شوید کیس فضای کافی برای نصب قطعات بزرگ مانند کارت گرافیک و خنککنندههای پردازنده دارد. همچنین، قابلیت ارتقا در آینده را در نظر بگیرید.
کیفیت ساخت و مواد استفاده شده: کیسهایی با کیفیت ساخت بالا و مواد مقاوم، دوام بیشتری دارند و از قطعات داخلی بهتر محافظت میکنند.
پورتها و امکانات اضافی: وجود پورتهای USB، جکهای صدا، و امکاناتی مانند پنل شیشهای یا نورپردازی RGB میتواند تجربه کاربری شما را بهبود بخشد.
کارت گرافیک
برای خرید کارت گرافیک مناسب، باید به چند نکته کلیدی توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:
هدف استفاده: اگر برای گیمینگ به کارت گرافیک نیاز دارید، مدلهایی با قدرت پردازش بالا و حافظه گرافیکی مناسب (مانند سری RTX انویدیا یا RX ایامدی) انتخاب کنید. برای کارهای حرفهای مانند رندرینگ سهبعدی یا تدوین ویدئو، کارتهایی با توان پردازشی بالا و پشتیبانی از فناوریهای خاص مانند CUDA یا OpenCL مناسب هستند. برای مصارف عمومی، کارتهای اقتصادی و میانرده کافی خواهند بود.
رزولوشن و نرخ فریم: برای بازی در رزولوشن 1080P، کارتهایی با 8 گیگابایت حافظه گرافیکی کافی هستند. برای رزولوشنهای بالاتر مانند 2K یا 4K، کارتهایی با حافظه بالاتر از 12 گیگابایت توصیه میشوند.
سازگاری با سیستم: مطمئن شوید که کارت گرافیک انتخابی با مادربرد، پاور و کیس شما سازگار است. همچنین، فضای کافی برای نصب کارت در کیس وجود داشته باشد.
سیستم خنککننده: کارتهای گرافیک با سیستم خنککننده مناسب، عملکرد بهتری دارند و عمر مفید بیشتری خواهند داشت. دو فنه و سه فنه بودن کارت نیز در خنک بودن کارت نقش بسیار مهمی دارد.
برند و گارانتی: برندهای معتبر مانند ایسوس، MSI و گیگابایت گزینههای قابل اعتمادی هستند. همچنین، گارانتی طولانیمدت نشاندهنده کیفیت محصول است.
بودجه: با توجه به بودجه خود، میتوانید بین مدلهای اقتصادی، میانرده و حرفهای انتخاب کنید.
سیستم کامپیوتر با بودجه 35 میلیون تومان برپایه اینتل بدون کارت گرافیک مجزا
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR4 | 8.300.000 |
پردازنده | Intel Core i5-13400 | 9.500.000 |
رم | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3200 MT/s | 3.700.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | Deepcool AG400 | 1.700.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | Gamdias Kratos E1 600W | 4.000.000 |
جمع | 35.300.000 تومان |
امکان ارتقاء و افزودن کارت گرافیک تا مدل RTX 4060 Ti برای این سیستم فراهم است.
سیستم کامپیوتر با بودجه 44 میلیون تومان برپایه اینتل بدون کارت گرافیک مجزا
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR4 | 8.300.000 |
پردازنده | Intel Core i5 14400 | 14.100.000 |
رم | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600 MT/s | 4.900.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | Deepcool AG500 | 2.400.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | AWEST GT-AV700-BW 700W | 6.600.000 |
جمع | 44.400.000 تومان |
امکان ارتقاء و افزودن کارت گرافیک تا مدل RTX 4060 Ti برای این سیستم فراهم است.
سیستم کامپیوتر با بودجه 48 میلیون تومان برپایه AMD بدون کارت گرافیک مجزا
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | ASUS A620M-K DDR5 | 7.600.000 |
پردازنده | AMD RYZEN5 7600 | 15.000.000 |
رم | GSkill Ripjaws M5 Neo RGB 2x16GB 6000 MT/s | 9.400.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | GAMDIAS AURA GL240 v2 WH ARGB LIQUID COOLER | 3.900.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | Gamdias Kratos E1 600W | 4.000.000 |
جمع | 48.000.000 تومان |
امکان ارتقاء و افزودن کارت گرافیک تا مدل RTX 4070 Super برای این سیستم فراهم است.
سیستم کامپیوتر با بودجه 71 میلیون تومان برپایه اینتل بدون کارت گرافیک مجزا
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR5 | 8.600.000 |
پردازنده | Intel Core i5 14700K | 37.100.000 |
رم | GSkill Ripjaws M5 Neo RGB 2x16GB 6000 MT/s | 9.400.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | GAMDIAS AURA GL240 v2 WH ARGB LIQUID COOLER | 3.900.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | Gamdias Kratos E1 600W | 4.000.000 |
جمع | 71.100.000 تومان |
امکان ارتقاء و افزودن کارت گرافیک تا مدل RTX 4060 Ti برای این سیستم فراهم است.
سیستم کامپیوتر با بودجه 74 میلیون تومان برپایه AMD بدون کارت گرافیک مجزا
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI B650M GAMING WIFI DDR5 AM5 mATX | 14.800.000 |
پردازنده | AMD RYZEN5 7600X | 17.000.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master MWE 850 Gold V2 80 Plus Gold 850W | 13.500.000 |
جمع | 74.350.000 تومان |
امکان ارتقاء و افزودن کارت گرافیک تا مدل RTX 4070 Super Ti و RX 9070 XT برای این سیستم فراهم است.
سیستم کامپیوتر با بودجه 97 میلیون تومان برپایه اینتل بدون کارت گرافیک مجزا
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI B760 Gaming Plus WIFI DDR5 | 17.800.000 |
پردازنده | Intel Core i5 14700K | 37.100.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master MWE 850 Gold V2 80 Plus Gold 850W | 13.500.000 |
جمع | 97.450.000 تومان |
امکان ارتقاء و افزودن کارت گرافیک تا مدل RTX 4070 Super Ti و RX 9070 XT برای این سیستم فراهم است.
سیستم کامپیوتر با بودجه 50 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR4 | 8.300.000 |
پردازنده | Intel Core i3 12100F | 5.300.000 |
کارت گرافیک | XFX RX 6600 SWFT 210 8GB | 19.700.000 |
رم | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3200 MT/s | 3.700.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | Deepcool AG400 | 1.700.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | Gamdias Kratos E1 600W | 4.000.000 |
جمع | 50.800.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RX 6600 در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 170 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 100 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 120 فریم
- بازی Fortnite حدود 120 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 60 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 75 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 52 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR4 | 8.300.000 |
پردازنده | Intel Core i3 13100F | 6.500.000 |
کارت گرافیک | ASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition 6GB | 21.250.000 |
رم | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600 MT/s | 4.900.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | Deepcool AG400 | 1.700.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | Gamdias Kratos E1 600W | 4.000.000 |
جمع | 52.000.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 3050 در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 160 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 90 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 110 فریم
- بازی Fortnite حدود 110 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 50 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 65 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 72 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR4 | 8.300.000 |
پردازنده | Intel Core i5 12400F | 8.700.000 |
کارت گرافیک | ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition 8GB | 34.900.000 |
رم | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600 MT/s | 4.900.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | GAMDIAS AURA GL240 v2 WH ARGB LIQUID COOLER | 3.900.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | Gamdias Kratos E1 600W | 4.000.000 |
جمع | 72.800.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 180 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 110 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 130 فریم
- بازی Fortnite حدود 130 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 70 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 85 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 78 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR5 | 8.600.000 |
پردازنده | Intel Core i5 13400F | 9.500.000 |
کارت گرافیک | ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition 8GB | 34.900.000 |
رم | GSkill Ripjaws M5 Neo RGB 2x16GB 6000 MT/s | 9.400.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | GAMDIAS AURA GL240 v2 WH ARGB LIQUID COOLER | 3.900.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | Gamdias Kratos E1 600W | 4.000.000 |
جمع | 78.400.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 180 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 110 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 130 فریم
- بازی Fortnite حدود 130 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 70 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 85 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 82 میلیون تومان برپایه AMD
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | ASUS A620M-K DDR5 | 7.600.000 |
پردازنده | AMD RYZEN5 7600 | 15.000.000 |
کارت گرافیک | ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition 8GB | 34.900.000 |
رم | GSkill Ripjaws M5 Neo RGB 2x16GB 6000 MT/s | 9.400.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | GAMDIAS AURA GL240 v2 WH ARGB LIQUID COOLER | 3.900.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | Gamdias Kratos E1 600W | 4.000.000 |
جمع | 82.900.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 180 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 110 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 130 فریم
- بازی Fortnite حدود 130 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 70 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 85 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 91 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR5 | 8.600.000 |
پردازنده | Intel Core i5 12600KF | 13.200.000 |
کارت گرافیک | MSI Geforce RTX 4060 Ti Ventus 2X BLACK 8GB | 41.300.000 |
رم | GSkill Ripjaws M5 Neo RGB 2x16GB 6000 MT/s | 9.400.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | GAMDIAS AURA GL240 v2 WH ARGB LIQUID COOLER | 3.900.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | AWEST GT-AV700-BW 700W | 6.600.000 |
جمع | 91.100.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 Ti در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 200 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 130 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 150 فریم
- بازی Fortnite حدود 150 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 90 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 100 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 101 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR4 | 8.300.000 |
پردازنده | Intel Core i5 13400F | 9.500.000 |
کارت گرافیک | MSI Geforce RTX 4060 Ti Ventus 2X BLACK 16GB | 57.000.000 |
رم | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600 MT/s | 4.900.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | Deepcool AG500 | 2.400.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | AWEST GT-AV700-BW 700W | 6.600.000 |
جمع | 96.800.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 Ti در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 200 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 130 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 150 فریم
- بازی Fortnite حدود 150 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 90 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 100 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 101 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR5 | 8.600.000 |
پردازنده | Intel Core i5 13400F | 9.500.000 |
کارت گرافیک | MSI Geforce RTX 4060 Ti Ventus 2X BLACK 16GB | 57.000.000 |
رم | GSkill Ripjaws M5 Neo RGB 2x16GB 6000 MT/s | 9.400.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | Deepcool AG500 | 2.400.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | AWEST GT-AV700-BW 700W | 6.600.000 |
جمع | 101.600.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 Ti در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 200 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 130 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 150 فریم
- بازی Fortnite حدود 150 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 90 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 100 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 108 میلیون تومان برپایه AMD
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | ASUS A620M-K DDR5 | 7.600.000 |
پردازنده | AMD RYZEN5 7600X | 17.000.000 |
کارت گرافیک | MSI Geforce RTX 4060 Ti Ventus 2X BLACK 16GB | 57.000.000 |
رم | GSkill Ripjaws M5 Neo RGB 2x16GB 6000 MT/s | 9.400.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | Deepcool AG500 | 2.400.000 |
کیس | GAMDIAS AURA GC7 | 3.300.000 |
پاور | AWEST GT-AV700-BW 700W | 6.600.000 |
جمع | 108.100.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 Ti در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 200 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 130 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 150 فریم
- بازی Fortnite حدود 150 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 90 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 100 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 114 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR5 | 8.600.000 |
پردازنده | Intel Core i5 12700K | 9.500.000 |
کارت گرافیک | MSI Geforce RTX 4060 Ti Ventus 2X BLACK 16GB | 57.000.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master G700 80 Plus Gold 700W | 10.200.000 |
جمع | 114.000.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 Ti در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 1080P و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 200 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 130 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 150 فریم
- بازی Fortnite حدود 150 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 90 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 100 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 136 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI PRO B760M-P DDR5 | 8.600.000 |
پردازنده | Intel Core i5 12700K | 9.500.000 |
کارت گرافیک | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 SUPER OC 12GB | 79.000.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master G700 80 Plus Gold 700W | 10.200.000 |
جمع | 136.000.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4070 Super در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 2K و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 170 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 110 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 120 فریم
- بازی Fortnite حدود 120 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 70 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 80 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 142 میلیون تومان برپایه AMD
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | ASUS A620M-K DDR5 | 7.600.000 |
پردازنده | AMD RYZEN5 7600X | 17.000.000 |
کارت گرافیک | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 SUPER OC 12GB | 79.000.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master G700 80 Plus Gold 700W | 10.200.000 |
جمع | 142.500.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4070 Super در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 2K و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 170 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 110 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 120 فریم
- بازی Fortnite حدود 120 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 70 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 80 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 153 میلیون تومان برپایه AMD
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI B650M GAMING WIFI DDR5 AM5 mATX | 14.800.000 |
پردازنده | AMD RYZEN5 7600X | 17.000.000 |
کارت گرافیک | ASUS Prime Radeon RX 9070 OC Edition 16GB | 82.850.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master G700 80 Plus Gold 700W | 10.200.000 |
جمع | 153.900.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RX 9070 در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 2K و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 200 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 140 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 150 فریم
- بازی Fortnite حدود 150 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 80 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 130 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 163 میلیون تومان برپایه AMD
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI B650M GAMING WIFI DDR5 AM5 mATX | 14.800.000 |
پردازنده | AMD RYZEN5 7600X | 17.000.000 |
کارت گرافیک | ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC 16GB | 90.000.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master MWE 850 Gold V2 80 Plus Gold 850W | 13.500.000 |
جمع | 163.450.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RX 9070 XT در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 2K و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 220 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 160 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 170 فریم
- بازی Fortnite حدود 170 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 90 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 140 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 173 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI B760 Gaming Plus WIFI DDR5 | 17.800.000 |
پردازنده | Intel Core i5 14700K | 37.100.000 |
کارت گرافیک | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 SUPER OC 12GB | 79.000.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master G700 80 Plus Gold 700W | 10.200.000 |
جمع | 173.150.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RTX 4070 Super در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 2K و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 170 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 110 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 120 فریم
- بازی Fortnite حدود 120 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 70 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 80 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 177 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI B760 Gaming Plus WIFI DDR5 | 17.800.000 |
پردازنده | Intel Core i5 14700K | 37.100.000 |
کارت گرافیک | ASUS Prime Radeon RX 9070 OC Edition 16GB | 82.850.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master G700 80 Plus Gold 700W | 10.200.000 |
جمع | 177.000.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RX 9070 در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 2K و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 200 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 140 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 150 فریم
- بازی Fortnite حدود 150 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 80 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 130 فریم
سیستم کامپیوتر با بودجه 187 میلیون تومان برپایه اینتل
قطعه | نام محصول | قیمت |
مادربرد | MSI B760 Gaming Plus WIFI DDR5 | 17.800.000 |
پردازنده | Intel Core i5 14700K | 37.100.000 |
کارت گرافیک | ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC 16GB | 90.000.000 |
رم | G.SKILL Trident Z5 RGB Black 32GB 16GBx2 6000MHz CL36 | 10.250.000 |
فضای ذخیره SSD | Lexar NM620 M.2 2280 NVMe 1TB | 4.800.000 |
خنک کننده پردازنده | MSI MAG CORELIQUID C360 | 7.800.000 |
کیس | GAMDIAS ATLAS M1 | 6.200.000 |
پاور | Cooler Master MWE 850 Gold V2 80 Plus Gold 850W | 13.500.000 |
جمع | 187.550.000 تومان |
بنچمارک کارت گرافیک RX 9070 XT در اجرای بازی های زیر با رزولوشن 2K و تنظیمات High (با توجه به کانفیگ های متفاوت، فریمها ممکن است کم یا زیاد باشند):
- بازی Apex Legends حدود 220 فریم
- بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 حدود 160 فریم
- بازی Dead Island 2 حدود 170 فریم
- بازی Fortnite حدود 170 فریم
- بازی The Last of Us Part I حدود 90 فریم
- بازی Resident Evil 4 حدود 140 فریم
نکته: هنگام انتخاب و خرید قطعات، حتما این موارد را بررسی کنید: نوع اسلات DDR4 یا DDR5 مادربرد و حافظه رم، مطابقت سوکت مادربرد با پردازنده و خنککننده، نوع و نسخه اسلات PCIe، سازگاری توان پاور با نیازهای قطعات، و هماهنگی ابعاد کیس با سایر تجهیزات سیستم. برای هماهنگی نورپردازی RGB در قطعات کامپیوتر، توصیه میشود قطعاتی را انتخاب کنید که از ARGB پشتیبانی کنند و با نرمافزار مادربرد سازگار باشند. این موضوع باعث میشود نورپردازی قطعات به صورت هماهنگ و دلخواه قابل تنظیم باشد.
برند های معتبر و با کیفیت قطعات کامپیوتر
انتخاب قطعات کامپیوتر از برندهای شناختهشده و معتبر تضمینکننده کیفیت، سلامت و طول عمر بالای قطعات خواهد بود. در صنعت کامپیوتر، برندهای بسیاری مشغول به تولید قطعات و لوازم هستند. برندهای معتبر در این زمینه گزینههایی قابل اعتماد برای کاربران به شمار میروند. از برند های معتبر و قابل اطمینان میتوان به ایسوس، MSI، گیگابایت، ریزر، کورسیر، کولر مستر، FSP، جی اسکیل، کروشیال، سامسونگ، وسترن دیجیتال، ای دیتا، لکسار، گیمدیاس، سیگیت، زوتک، PNY، پالیت، XFX، ازراک، ترمالتیک، Inno3D، Noctua، گیم مکس و ردراگون اشاره کرد. برندهای داخلی گرین و فاطر نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند.
راهنمای خرید سیستم کامپیوتر
این راهنما طراحی شده است تا به کاربران گرامی سخت افزار مگ در انتخاب سیستم مناسب کمک کند. سیستمهای معرفیشده بر اساس نیازهای متنوع از جمله گیمینگ یا کاربردهای حرفهای و با در نظر گرفتن محدودیتهای بودجهای پیشنهاد شدهاند. با ارزیابی بنچمارکها و قطعات توصیهشده، کاربران میتوانند گزینهای هوشمندانه و مطابق با انتظار عملکرد خود انتخاب کنند و در صورت لزوم تغییرات موردنظر را در کانفیگها اعمال نمایند.
سلام خوبین آقای ابیشی ؟
من میخام پردازنده و مادر بردم رو رد کنم بره 9900k و z390 asus tuf
میخاستم بدونم از نسل 12 اینتل مادربرد و سی پی یو چی بخرم که مناسب باشه و در آینده اخرین سی پی یو نسل 13 رو بخرم بندازم روش ؟ الان سری i5 هم باشه مشکلی ندارم.
کاربری هم گیمینگ. گرافیک هم 3060ti دارم.
مادربرد و سی پی یو حدود 18 میلیون میخام هزینه کنم .
برای گیمینگ چی پیشنهاد میدین که در اینده مادربردم با اومدن نسل 13 هم بتونه کارای خوب و مناسبی داشته باشه و از پس سری 13900k بربیاد.(البته اگه سوکتش عوض نشه).
یه سناریوی دیگه هم هست که توی مغزمه و خواستم بگم و مشورت کنم باهاتون.
بنظرتون منی که الان سیستم دارم عوض کنم به سری 12 یا صبر کنم بعد عید کلا نسل جدید DDR5 بگیرم البته درصورت فراگیر شدن و قیمت های مناسب !
کلا مقداری گیج میزنم که چیکار کنم و بهتره برام ! تلاشم اینه با تزریق مقداری پول ؛ سیستمم رو بروز کنم.
اگه راهنماییم کنین ممنون میشم .
والا DDR5 تا 2 سال دیگه قیمت هاش مناسب نمیشه. اگر میخوای ارتقا بدی با 18 میلیون، یه ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 بگیر 9.5 میلیون یه 12600K بگیر 9 میلیون. جمعا 18.5
اگر میتونستی تا 20 تومن هزینه کنی مادربرد ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 رو میشد جایگزین کنی.
آقا آرمین دست به دامنت این نسل جدید یه هو اومد برنامه مارو ریخت رفت 😅
من گرافیک مجزا ندارم صبر کنم فعلا تو لیون همین سری اف هستش که گرافیک جدا میخواد .
صبر کنم جدیدش بیاد ؟
بعد فرق ۶۱۰ با ۶۶۰ چیه ؟
صبرکنید مدلهایی که گرافیک مجتمع دارند تهیه کنید.
متوجه 610 نشدم چی هست؟
مادربرد
آقا آرمین بهترین و مقرون به صرفه ترین کولری که میشه برای core i5 12400F خرید چیه؟
کولر استوک خودش.
اگر کولر روش نیست، Notus 400 گرین هم جوابه.
راستی فردا لایو معرفی محصولات جدید کورس ایر هست، اعلام کردن تعداد زیادی محصول هیجان انگیز قراره معرفی بشه، شاید دوست داشته باشین ببینین یا پوشش بدین 15 فوریه 9AM PST
با کمبود نیرو مواجهیم برادر
اگه اهراز هویت ندارین من میتونم بصورت افتخاری (و نه رسمی) در زمینه ترجمه کمک کنم
رزومه + نمونه کار رو بفرستین برای ایمیل info، سردبیر بررسی میکنه نمونه کار میده، در صورت قبولی میتونید شروع به کار کنید. اسم مستعار نداریم هر شخصی با اسم خودش کار میکنه، مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران.
درود آرمین جان کاش یه مقاله در مورد PROS/CONS مانیتورهای خمیده بنویسین تا دوستان انخاب درست تری داشته باشن، چیزی که من در مورد معایب تفهیم شدم اینه که گرونترن، زاویه دید کمتری دارن، برای تمام تسک ها مناسب نیستن و طراحی کمتر مقاومی دارد که احتمالا نسبت به مدل های تخت دوام کمتری داشته باشن، جالب اینکه برای دهه ها ما راهی جز CRT محدب نداشتیم و تخت شدن صفحه ها انقلابی بود! حالا برعکسش مقعر شدن! ترجیح و نظر شخصی تون کدومه؟
واقعیتش من خودم مانیتور خمیده دوست ندارم. نشستم پشتش باهاش کار کردم، یه جورایی حس سینمای داره ولی کلا چیزی که صاف نباشه خوشم نمیاد. بخش بزرگی از بحث خمیده بودن یا نبودن مانیتور، سلیقه شخصیه کاربره تا بحث فنی. تو بازار هم تا اونجایی که میدونم مانیتور های خمیده بد فروش میره، سخت فروش میره، و دلیل حضور بیش از اندازه مانیتور های خمیده در بازار ایران – ماندن رو دست سازنده در خارج از ایرانه.
ممنون از توضیحت نمیدونستم…
سلام
این سیستم برا گیمینگ نیمه حرفه ای 2K و رندرینگ اتوکد کورل فتوشاپ مناسبه؟
پردازنده 12700K
مادربرد ASUS ROG Z690-A
کارت گرافیک ZOTAC RTX 3070 TI TRINITY
رم 2xG SKILL TRIDENT Z 2×16 3600
اس اس دی XPG S70 BLADE 2TB
هارد دیسک WD RED PLUS 4TB 128MB CACHE
درایو نوری ایسوس اکسترنال ZENDRIVE U9M
واتر کولر Deep cool CASTLE 360EX
پاور GREEN 1050 OCDG
کیس DEEP COOL H500M
خمیر سیلیکون COOLER MASTER MASTERGEL PRO V2
ماوس RAZER VIPER
کیبورد RAZER BLACKWIDOW GREENSWITCH V3
ماوس پدGuliathus CHROMA RAZER
مانیتور گیمینگ 27 اینچ خمیده سامسونگ 27G75TQ
وبکم Logitech StreamCam
پرینتر HP Color LaserJet Pro MFP M282nw
قلم نوری Deco pro smallXP-PEN
بعد بیزحمت قیمت اینها چقدر هست؟چون هر جا یه قیمت زده
سیستم اوکیه، قیمت رو از ترب یا ایمالز چک کنید، ببیند کجا ارزونتر میدن.
تو واقعا این تشکیلاتو برای گیم میخوای؟ بعد تازه میخوای اورکلاکم بکنی؟ عجیبه واقعا
آقا ارمین چون اعتمادی به آینده اینجا ندارم و کامپیوتر رو هم لازم دارم نمیتونم برای نسل جدید زیادصبر کنم این سیستم پایین رو میگیرم اگه مشکل داشت
حتما بهم بگین مرسی
Cpu : 11400. 5.000
Motherboard : asus prime b560m_k 2.900
Deepcool gammaxx 0.700
Ram : Gigabyte 2*8 1.900
Ssd and hard Western digital 240 / 1tb 2.000
Power green ged 600 1.900
Case z5 2.300
Monitor xiaomi 34 13.200 تقریبا میشه سی تومن
سیستم اوکیه آقا رضا فقط اگر میتونی ایرکولر برند دیگه ای بگیر، ایرکولر های دیپ کول به غیر از مدل اساسین که خیلی خوبه، بقیه چندان زیاد جالب نیستن.
سلام داداش خوبی خسته نباشی، دمت گرم واسه مطالب مفید من میخام ی سیستم جدید اسمبل کنم این موارد رو دارم و بوجه ام هم 20 میلیون هستش چ پیشنهادی بهم داری؟ 1- درایو نوری یدونه دارم 2-موس 3-کیبورد 4-مانیتور سامسونگ ال ای دی دارم 5-هارد 500 hdd , ،
6-فن گرین خنک کننده کیس اینارو دارم برای مادربرد و کار گرافیک و پردازنده و رم میخاستم بدونم چی بخرم در حد گیمنیگ زولا کالاف وارزون /کالاف های دیگه / جی تی ای / پی اس 2020/ و برای کار یوتویوب که بتونم از گیم ها فیلم بزارم چه مناسبه؟ بودجه ام کمه اگه کمه باید چ مقدار باشه و چ چیزایی نیازه؟ ممنون میشم کمک کنی مرسی فدات قروبونت
اقا ارمین میشه مار وهم راهنمایی کنی ممنون
والا چی بگم، با 20 میلیون نمیشه مادربرد و پردازنده و رم و کارت گرافیک برای گیم پیشنهاد داد. چون مثلا یه گرافیک مناسب بازی در FHD یه چیزی مثل GTX 1660Ti هست که با 16.5 قیمت، عملا با توجه به نزدیکی به RTX 2060، که 18.5، ارزش نداره، حالا چه 16.5 یا چه 18.5 بدی برای گرافیک واسه بقیه قطعات کم میاری.
اگر هم بریم تو کانال GTX 1650، که 11 تومنش رو بدیم بابت گرافیک، با 9 تومن ازش 2 تومن رم، 4 تومن پردازنده، و 3 تومن مادربرد بکشیم بیرون، پاور میمونه و کیس و کولر پردازنده.
اگر بتونی 10 تومن دیگه به بودجه اضافه کنی راحت تر میشه سیستم بست.
حله اقا ممنوم ازت پس من باید جمع کنم هنوز ممنون بابت وقت
گذاشتن و جواب دادنت مرسی
بله داش تو یران یهسره باید درحال جمع کردن باشی و هیچوقتم پولت نمیرسه
سلام
بهترین مادربرد برای 12700k از بین اینا کدوم هست؟
ROG Z690-A ROG Z690-E ROG Z690-A
بعد بهترین خمیر سیلیکون برا همین پردازنده کدوم هست؟
ROG Z690-E
خمیر سیلیکن براش کولرمستر مسترژل پرو، یا ترمال گریزلی بگیر.
سلام آقا آرمین. ممنون که وقت میذارین و تمام کامنت ها رو با حوصله جواب میدین.
من یه بودجه 60 میلیونی گذاشتم کنار برای جمع کردن یه سیستم گیمینگ و خودم با تحقیق به این مشخصات رسیدم، ممنون میشم اگه پیشنهادی برای تغییرش دارین بگین:
Core i5 12600 KF
Asus Z690-P D4
RTX 3060 OC 12GB
G.Skill 2x8GB 3200 Mhz
DEEPCOOL DQ750-M-V2L Gold Full Modular
DEEPCOOL Castle 360EX
سیستم اوکیه آقا حامد 😀
آقا آرمین توی بازار موسی هست که برای دست چپ طراحی شده باشه؟از این دو دست ها منظورم نیست.موس طبی منظورم هست،اگه معمولی هم باشه اشکال نداره.
علی جان متاسفانه مدلی پیدا نکردم، گمونم راهی نیست جز سفارش از خارج از کشور.
ممنون.بعد به نظرتون این سیستم خوبه؟با بودجه 27 تومن.گرافیک رو هم بعدا می خوام بخرم.برای رندرینگ.البته پردازنده اش هنوز نیومده که تا چند روز دیگه میاد.
10/ 12700
7/ ASUS PRIME Z690-P D4
1.5/ green g2
2/ Corsair VENGEANCE RGB PRO SL Black 16GB
1.8/ GAMMIX S50 LITE
2/ MASTERLIQUID ML240L V2
پاور هم گرین دست دوم 1030 وات با گارانتی 2 تومن
با پاورش موافق نیستم.
کولر هم اگر 12700 ضریب بسته است و مدل K نیست، اوکیه وگرنه اگر 12700K هست، ML240L براش ضعیفه.
آقا آرمین سلام.
میگم مهندس جان برای 12700 ضریب بسته کولر aorus atc800 جوابگو هستش، یا باید حتما کولر مایع حداقل 24 سانتی بست؟برای استفاده گیم و تولید محتوا متوسط
برای 12700 ضریب بسته کافیه.
بعد آقا آرمین به نظرتون می ارزه سه تومن بذارم رو پول،12700k بگیرم با کولر pccooler gi cx360 argb
ممنون از راهنمایی تون.پاور رو هم یکی از دوستان تعداد بالا داره و گارانتیش هم معتبره.هنوز هم نظرتون منفیه؟اگه منفیه تا 2.5 میلیون پاور 750 وات گیر میاد؟
همون دیگه، پاور های صد سال پیش رو برداشتن ماین کردن حالا دارن کیلویی میفروشن. بیچاره اونی که میخره.
چرا 700-GED بر نمیداری؟
در آینده می خوام احتمالا 3060 بخرم.می ترسم کم بیاد پاور 700
سلام اقای ابیشی
تا ۲ودویست پاور برای این سیستم
11400
16g ram
Rx6600 asus dual
1x ssd sata 1x hdd
B560m a
600ged تهیه کنیم یا 550 uk plus
و همچنین پیشنهادتون برای قاب کیس تا۲میلیون تومن غیر مارک گرین که fan pwm باشه
چیست
تشکر
سید جان، تا 2 تومن پاور 700 وات GED رو پیشنهاد میکنم. برای کیس زیر 2 تومن بهتر از گرین نداریم. اما بالای 2 تومن میتونی کیس های دیپ کول رو هم انتخاب کنی.
ممنون
هیچ چیز بهتر از صداقت نیست خخخ راستش 550 uk plus رو یکی اشنا داشت که واقعا یه ماه بیشتر استفاده نکرده بود نزدیک ۵سال گارانتی پلمپ میداد یک و شیصد که بخاطر این گفتم یا این یا ۶۰۰ged
بعد در مورد کیس green
زیر ۲ت z plus hero خوبه؟ چون با g2 که ۱فن داره ذاتا مشکل دارم تازه pwm نیست! آریا هم همینطور کیس های دسکتاپ خونگی ۸۰درصد رو لود نیستن! حتی گیمینگ هم نهایتا ۴ ساعته بقیه رو لود نیس
سلام خوبین اقای ابیشی؟ یه اس اس دی 256 دارم که ویندوزم روشه و یه هارد 2 ترا معمولی دارم که بازی ها روی اون نصب و اجرا میشه.
کاربری من گیمینگ هست و فقط برای بازی سیستم رو استفاده میکنم !
مادربردم z390 tuf gaming pro
پردازنده 9900k
گرافیک 3060ti
میخاستم بدونم تهیه یه اس اس دی چقدر فرق میکنه روی مقدار fps بازی ؟
اگه تهیه اس اس دی توصیه میشه لطفا برام 3 تا اس اس دی 1 ترا که میتونم تهیه کنم معرفی کنین.
ممنون
سلام علی جان، اس اس دی هیچ تاثیری در FPS نداره و صرفا میتونه سرعت لود مراحل بازی رو افزایش بده.
اس اس دی 1 ترا Samsung 970 Evo Plus خوبه قیمتشم حدود 3 تومن
ممنون . پس منطقی نیست هزینه کنم.
چون مشکلی با لودینگ ندارم.
بجاش میتونم هزینه کنم برای خنک ککنده 280 تهیه کنم . سری 9900k هم از سری D هست که گفتین خنک تره و با یه واتر کولینگ 240 هم خنک میشه .
Geil Evo Forza DDR4 3200MHz CL16 این رم هارو دارم . بنظرتون نیاز به تعویض که ندارن ؟
والا رمها دیگه نیازی به تعویض نیست. کلا ارتقای رم درصد بسیار کمی کارایی رو افزایش میده.
سلام.خدا قوت عزیز. با علم به اینکه مشغله زیادی دارید و با قدردانی از اینکه در بحث تولید محتوی لازم برای اسمبل دسکتاپ دغدغه دارید، یه خواهش بزرگ داشتم.احتمالا تایید می فرمایید که در اسمبل دسکتاپ مناسب رندرینگ بر عکس گیم ما در محیط وب محتوای کامل و جامعی نداریم و ندیدم جایی بر حسب نرم افزار های پر کاربرد و به تفکیک سیستم به روزی معرفی شده باشه.خواهش داشتم در بارگذاری مطلب جدید این مسئله رو بیشتر کمک کنید و سیستم های مناسب رندر رو به تفکیک نرم افزار مشخص کنید.فرضا اگر برای پریمیر که cpu محور هست بیشتر، من به عنوان یه فرد مبتدی در اسمبل بدونم تا این مقدار کارت گرافیک جوابگو هستش و از این به بعد افزایش کارایی سیستم من نسبت به مقدار هزینه اضافی که انجام میدم ناچیز هستش و تفاوتی در خروجی کارم نداره.جایی دیدم برای نرم افزار فتو شاپ گرافیک ۳۰۸۰ رو معرفی کرده بودند به عنوان یه سیستم مناسب در حالیکه بیشتر از ۹۹٪ کاربران فتوشاپ سطح کارشون با یه ۱۶۵۰ معمولی به بهترین شکل انجام میشه و نیازی ندارند بیشتر هزینه کنند. باز هم ممنون از شما.
از این جهت عرض کردم خدمتتون که بعضا یه سیستم معمولی برای افتر افکت، می تونه یه سیستم حرفه ای برای فتوشاپ باشه و رده بندی و تعیین سطح برای سیستم رندرینگ بدون توجه به نوع نرم افزار مورد استفاده، می تونه گمراه کننده باشه. البته طبیعتا نمیشه برای همه ی نرم افزار ها اینجا نسخه نوشت و قبول دارم طاقت فرساست، ولی شاید بشه حداقل برای ده تا نرم افزار پر کاربرد یا برای پر کاربرد ترین نرم افزار هر بخش، مثلا تدوین عکس، تدوین ویدئو، نقشه کشی و مهندسی، طراحی، معماری و … یه راهنمایی جامع تر داشت. سپاس از شما❤
علی جان، تنها راهی که وجود داره، تفکیک نه بر اساس نرم افزار، بلکه بر اساس رشته کاریه. مثال میزنم، میشه سیستم پیشنهاد داد برای ویدیو سازها، یا دوستانی که در کار تبلیغات هستند. این پیشنهاد سیستم بر اساس رشته کاری، یک مقاله مجزا و مستقلی می طلبه. مثلا من برای بچه های بخش تبلیغات سیستم پیشنهادی بر اساس 4 نرم افزار Cinema 4D، Redshift، Octane، و Houdini دارم. حالا میشه مشابهش رو برای رشته های دیگه کاری هم درست کرد. اما هدف من در این مقاله ای که در اون هستیم، معرفی کانسپت های متنوع از سیستم های ممکن هست. یعنی عمومیت داره در ابتدای مقاله این موضوع رو عرض کردم:
حالا باید چیکار کرد؟
کاربری که استفاده حرفه ای از نرم افزار های رندر داره، بیاد در بخش کامنت، بودجه، اسامی نرم افزار ها و نیازش به کیس، لپتاپ، یا سیستم کامل رو مطرح کنه و من بهش پاسخ میدم، حالا یا سیستم کامل پیشنهاد میدم، یا یکی از سیستم های پیشنهاد شده در مقاله رو بهش پیشنهاد میدم. یعنی این هدفی که شما دنبالش هستید، در یک مقاله با سیستم کانسپت بدست نمیاد، باید به طور اختصاصی مشاوره به هر شخص وجود داشته باشه تا بهترین راهکار و سیستم ممکن براشون پیشنهاد بشه.
هیچ مقاله ثابتی از قبل نمیتونه برای همه جامع باشه، اما اگر هر کاربر بیاد نیازش رو در کامنت ها مطرح کنه، اونوقت میشه پیشنهاد جامع رو بهش ارائه کرد.
این عالیه.دلیل این خواهش من این بود که تو این چند وقت اخیر درگیر اسمبل سیستم کاری بودم، تقریبا مطمئن شدم نه اینجا، بلکه تو بازار هم خیلی از دوستان که قصد خرید دارند منبع کاملی از اطلاعات در اختیارشون نیست که مثلا برای این کاربرد شما تا این حد مشخص کافیه و لازم نیست هزینه بیشتر بکنی. تو زمینه کاری خودم که ادیت فیلم خیلی ساده هستش و قرار نیست فیلم هالیوودی بسازم دیدم بعضی از دوستان با تجربه کار خیلی کم که حتی با نرم افزار فیلمورا و یه سیستم کاملا معمولی کارشون راه میافته، دنبال پریمیر پرو و داوینچی و افتر افکت هستند و اون هم در سطح حرفه ای! شما قطعا تصدیق می فرمایید که برای این نرم افزار ها میشه سیستم از ۴۰ تومن اسمبل کرد تا رقم های میلیاردی و سطح استفاده ست که سیستم لازم رو تعیین میکنه. یا اینکه تفاوت دو سیستم مختلف با اختلاف قیمت فاحش در زمان رندر پنج دقیقه ست که برا خیلی ها زمان زیادی نیست و بهتره هزینه کمتری بکنند و اون پنج دقیقه رو یه فنجون چای بخورند و منتظر بمونند! ممنون از شما
علی جان چشم، شما بی زخمت یه کمک به من بده، تو زمینه کاری خودت “ادیت فیلم” چه نرم افزار هایی (غیر از این مواردی که نام بردی) استفاده میشه، من یه مقاله مجزا برای رشته کاری شما و سیستم های پیشنهادی مبتنی بر اون می نویسم.
سلام علی جان،
تو بحث رندرینگ، به هیچ وجه نمیشه پیشنهاد عمومی مطرح کرد، چون همونطور که شما فرمودین اولا نیاز های سخت افزاری نرم افزار های رندر متفاوته، یکی مبتنی بر CPU، یکی مبتنی بر GPU، یکی هر دو تا، یکی رم بیشتر میخواد، خلاصه، ما با تنوع وسعی از نرم افزار ها مواجهیم که یک تا چند بخش از سیستم رو بیشتر استفاده می کنند. این موضوع در کنار استفاده خود کاربران از “چند نرم افزار” باعث میشه، پیشنهاد سیستم صرفا مبتنی بر یک نرم افزار خاص، بیهوده باشه چون قطعا ممکنه کاربر از چند نرم افزار استفاده کنه. این یه مورد. مورد بعدی اینکه بسیاری از کاربران در کنار رندر گیم هم میزنند. بر عکسش هم صادقه، بسیاری از گیمر ها، رندرکار هم هستند. در چنین شرایطی بازهم پیشنهاد سیستم مبتنی بر یک نرم افزار خاص، بیهوده خواهد بود.
سلام مجدد.برای دوستانی که حرفه ای کار می کنند و از این راه پول در میارند که در تدوین فیلم بعضا چندین نرم افزار استفاده میشه و با یکی جلوه های ویژه می سازند، یکی اصلاح رنگ و یکی صدا و …
ولی دوستانی که در بحث تولید محتوی و فضای مجازی کار می کنند معمولا از یکی از نرم افزار های پریمیر، افتر افکت، داوینچی ، سونی وگاس، ادیوس، کورل استودیو و یا فاینال کات برای اپل استفاده می کنند. البته عرض کردم که نرم افزار های خیلی ساده تری هستند که کار اغلب دوستان رو راه میندازه مثل فیلمورا که حتی با یه cpu core i3 و گرافیک قدیمی هم به راحتی خروجی می گیره.امروز با توجه به اینکه فضای مجازی محل کسب درآمد شده، روز به روز گرایش به تدوین فیلم و عکس بیشتر میشه.بسیار ممنون.
سلام این سیستم واسه بازی های روز جوابگو هست؟
i5-10400F
Ram16Gb
GT 730 4G
گرافیکش خیلی ضعیفه.
سلام
میخواستم ببینم این سیستم جوابگوی گیمینگ متوسط و رندرینگ با فتوشاپ و کورل هست؟
سی پی یو RIZEN 9 5900X
مادربرد TUF X570 WI FI
رم G SKILL 2×32 GB
گرافیک TUF RTX 3070
کولر RYUJIN 240
کیس GREEN X3+ VIPER
پاور GREEN 1200W
کارت صدا SOUND BLASTER Z
اس اس دی EVO 860
اس اس دی ۲ PRO 980
هارد WD BLUE 4TB
ماوس RAZER VIPER MINI
کیبورد RAZER BLACK WIDOW GREEN SWITCH V3
مانیتور 24 Samsung LC24RG50FQ-M Curve Monitor 24 Inch
وبکم LOGITECH STREAMCAM
دوست خوبم این سیستم نامتوازن بسته شده. ضمن اینکه کلا مخالف خرید 5900X در این مقطع زمانی هستم، مانیتور بهتری هم میشه برای گیم پیشنهاد داد. کل بودجه رو اعلام بفرمایید یه سیستم کامل پیشنهاد بدم.
۱۲۵ میلیون تومان
پیشنهاد من برای 125 میلیون بابت گیم + فوتوشاپ + کورل + رندر اینه:
پردازنده Intel Core i7 12700K Box قیمت 12.400.000
مادربرد ASUS ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 قیمت 11.190.000
رم G.SKILL Trident Z RGB 2X32GBx2 3600MHz CL18 قیمت 10.700.000
کارت گرافیک Zotac GAMING GeForce RTX 3070 Ti Trinity 8GB GDDR6X قیمت 40.000.000
واترکولر DeepCool Castle 360EX قیمت 3.300.000
اس اس دی ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB قیمت 10.000.000
هارد دیسک Western Digital WD Red Plus NAS 4TB 128MB Cache قیمت 2.700.000
پاور ASUS ROG STRIX 750G Gold قیمت 4.485.000
مانیتور ASUS TUF Gaming VG27AQ1A 27 Inch 170Hz HDR 10 WQHD قیمت 13.600.000
وبکم Logitech StreamCam FHD Graphite Webcam قیمت 5.800.000
کیبورد Razer BlackWidow V3 Pro Green Switch Wireless قیمت 7.575.000
موس Razer DeathAdder V2 Pro Wireless قیمت 3.795.000
————————————————————–
جمع 125.500.000
ویژگی و قابلیت های PCIe Gen.4 چیه که گفتید مهمه؟
آقا مبین بخوام توضیح بدم خیلی طولانی میشه، خلاصه بگم پهنای باندی که 11400 داره دو برابر 10400 هستش و این موضوع در تعداد اتصالات و همچین قدرت کارت گرافیک ها و SSD هایی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت موثره. برای مثال کارت گرافیک های نسل 3000 انویدیا همه با PCIe Gen.4 سازگاری دارند. یا مثلا اس اس دی های PCIe Gen.4 دو برابر اس اس دی های PCIe Gen.3 سرعت دارند.
همین PCIe 4.0 مارو بدبخت کرد از یه طرف 9900K اینقدر عالی و نسبت به نسل جدید خنکه که اصلا برای کار من نیازی به اپدیت نیست! از یه طرف سرعت 980 Pro بدجوری داره وسوسه میکنه که البته نمیدونم نسبت به 970 Pro عملا چقدر محسوسه! از یه طرف بالاخره کم کم باید باید گرافیک رو اپدیت کنیم و نهایتا نمیدونم الان بیام رو نسل 11 یا یکم دیگه صبر کنم! داستان اون اره هست… 🙄
برای کاربری عادی مثل گیم یا کاربری اداری، هیچ تفاوت سرعتی بین SSD های PCIe Gen.3 با PCIe Gen.4 نیست. بر خلاف چیزی که در بنچمارکها نشون میده، “یکسری عدد”، در تجربه کاربری هیچ تغییر محسوسی بین این دو نوع اس اس دی وجود نداره. فقط زمانی که شما بیش از 24 رشته پردازشی در سیستم داشته باشید متوجه اثر مثبت PCIe Gen.4 در هنگام رایت پروژه روی اس اس دی می شوید. اگر چنین پردازنده یا پروژه ای ندارید، هیچ تفاوتی نداره.
میمونه گرافیک که بسته به مدل کارت گرافیک وجود PCIe Gen.4 میتونه مثبت باشه، مثلا فقط زمانی که 3080Ti یا 3090 داشته باشید.
ممنون، پس برای 3060Ti / 3070 یا حداکثر 3070Ti تفاوتی نداره و همون PCIe 3.0 فعلا اکی هست؟
جناب آقای آبیشی عزیز اینکه کسیکه ثروت داره بقیه آدمهایی رو که اون علم رو دارند روم استخدام کنه براش کار کنند از ثروت به علم رسیدنه؟
صد در صد به علم رسیدنه. اصلا صد و ده درصد، شما بگو 1000% به علم رسیدنه چون تجربه اش رو خودم دارم.
@علی
سلام خدمت علی آقای گل.
علم بهتر است یا ثروت.
ثروت بدون علم ، هیچ هست.
اگر شما ۱۰۰ نفر ثروتمند را دور هم جمع کنید ، نمی توانید هواپیمای جنگنده درست کنید.
حتی ماکتش را هم نمی توانید درست کنید.
اما ۱۰۰ تا آدم دانشمند که دکترای مکانیک جامدات ، سیالات ، الکترونیک و … داشته باشند می توانند چنین کاری را انجام دهند.
اساسا این علم هست که قدرت انشاء و صورتگری دارد.
فرض کنید که ۵ نفر در شرکت اپل توانسته اند پردازندهء M1 را بر مبنای ARM بسازند.
حالا شرکت اینتل درصدد آن هست که این ۵ نفر را هر طور شده به استخدام خود درآورد تا نحوهء ساخت پردازندهء قدرتمند بر مبنای ARM را بدست آورد.
حالا اگر این ۵ دانشمند (یا دانشمندان دیگر )، پیشنهاد شرکت اینتل را قبول نکنند و عملشان را در اختیار اینتل نگذارند ، چه اتفاقی می افتد؟
مسلما شرکت اینتل ، رو به زوال و افول می رود.
اساسا ، قدرت هر شرکت فناور محور ، بر اساس علم مهندسینش هست.
اگر شرکت اینتل نتواند به موارد علمی جدید دست یابد ، به سرعت نابود خواهد شد. حتی اگر هزاران میلیارد ثروت داشته باشند.
در اینجا ، این علم هست که همه کاره است.
حتی همان ماشین های پر زرق و برق ، پردازنده ، ماهواره یا هر چیز دیگر را ، علم می سازد ، نه ثروت.
عربستان سعودی با آنهمه ثروت ، اگر به او سلاح ندهند ، نمی تواند سلاح بسازد.
—
در حالت کلی ، شما نمی توانید با پول ، خود را دانشمند کنید.
باید جلوی استاد ، زانو بزنید و حرف بشنوید.
چونکه این شما هستید که محتاج علم استاد هستید.
حتی آن عزیزانی که می فرمایند با خریدن سی دی آموزشی، احتیاج به استاد ندارند ، باز هم جلوی استاد نشسته اند. چرا که همان موارد علمی را یک استاد ضبط کرده است.
—
در اینجا کسی ثروت را نکوهش نمی کند.
ثروت به خودی خود ، چیز بدی نیست.
داشتنش هم هیچ اشکالی ندارد.
اما مهم این هست که شما با این ثروتی که دارید ، خیرتان به دیگران می رسد یا نه.
دوستان دنیا این شکلی نیست که مثل تنگ ماهی تصورش می کنید. برای ساخت هواپیما نیاز به 100 ثروتمند نیست. 1 ثروتمند کافی است تا یا هواپیما را آماده بخرد و یا مواد اولیه + تجهیزات + دانشمندان را به استخدام خود در بیاورد، تا آن هواپیما را برای اون بسازند. در انتها او مالک هواپیماست و فقط باد موتورش نصیب سازندگان هواپیما خواهد شد.
چیزی که این وسط غفلت میشه اینه، هدف علم هم ثروته. یعنی شما بر فرض میخواهید عالم شوید که به چه چیزی برسید؟ یک کلام: ثروت. علم قراره چیکار کنه برای شما؟ ثروت بیاره دیگه. پس ثروت برتر از علمه.
اگر ثروت نداشته باشید حتی نمی توانید علم را هم بخرید. چون علم هم خریدنی است.
جسارتا بنظر من کم سواد، چه از استقرا یا قیاس راهی برای مقایسه منطقی این دو نیست! یعنی این دو قابل مقایسه نیستند و سوال اشتباه است! ضمنا در جامعه ایران، پاسخ شما دوست خوبم آقا آرمین هر چند سوال برانگیز، ولی کاملا از نظر روانی اجتماعی قابل درکه… یک پیش فرض اشتباه تعیین ثروت بعنوان هدف علم هست، که قابل بحثه ولی بعید میدونم طرحش برای دوستان جالب باشه…
سلام آرمین جان.
فرض کنید که یک شخص پولدار دلش هواپیمای شخصی بخواهد.
و فرض کنید که آن دانشمندان ، برای آن شخص ثروتمند کاری نکنند و برایش هواپیما نسازند. و کسی هم هواپیمایش را به این شخص ثروتمند نفروشد.
در اینصورت ، آن پولها به چه درد شخص ثروتمند می خورد؟
—
یا دو رستوران را درنظر بگیرید.
یک رستوران ، بسیار مجلل و با شکوه.
و دیگری یک رستوران معمولی.
حالا فرض کنید که این رستوران با شکوه ، آشپزش، علم و مهارت بسیار کمی در تنوع غذا دارد و در ضمن ، کیفیت پخت غداهایش اصلا خوب نیست.
ولی آن رستوران معمولی ، آشپزی دارد که بسیار حرفه ای است و تنوع بسیار زیادی از غذاها را توانایی طبخ دارد.
در اینجا می بینید که صاحب رستوران مجلل برای بدست آوردن آن آشپز ، حاضر است دستمزد سنگینی هم بپردازد.
یعنی پولش را فدای آن شخص عالم در زمینهء آشپزی می کند.
و اگر آن آشپز به استخدام رستوران مجلل درنیاید ، آن رستوران مجلل ، ورشکسته می شود.
— یک شخص دانشمند (در هر زمینه ای ) ، اگر علمش را در اختیار ثروتمندان قرار ندهد ، آنها با پولشان هیچ کاری نمی توانند بکنند.
—
حتی پول هم هدف نهایی انسانها نیست.
اگر هدف نهایی بود ، باید همان را نزد خودشان نگه می داشتند ، در حالیکه می بینید زمانیکه گرسنه می شوند ، پول را فدای شکم می کنند.
یا اگر مریض شوند ، پول را فدای بدست آوردن سلامتی می کنند.
بنابراین ، ” پول ” هدف نهایی نمی تواند باشد.
در بین علوم مختلف هم ، علومی هستند که برای امور دنیوی بکار می روند.
مثلا نجاری ، نانوایی ، ساخت موشک و پردازنده و … که هدف نهایی شان ، همین بقول شما ، امرار معاش هست.
اگر علم را همین در نظر بگیریم ، پس جواب شما تقریبا به صواب نزدیک هست.
ولی بعضی از علوم هستند که کاربرد امرار معاش ندارند.
مثل خودشناسی.
و وظیفهء همگان هست که دنبال این علم بروند.
اگر کسی دنبال خودشناسی نرود ، عمرش را تباه کرده و درگیر یک سلسلهء بی پایان دنیوی می شود.
” علم دنیوی ، پول ، شکم و تفریح. ”
و دائما این چرخه تکرار می شود.
تا اینکه پیر و فرتوت می شوید و آهسته آهسته ، زنگ مرگ بصدا درمی آید!
اکثر مردم ، متاسفانه در این چرخه گرفتار می شوند و یادشان می رود که برای چه چیزی به این دنیا آمده اند.
علی جان این اتفاقات در واقعیت نمیفته و فرض محاله. وقتی فرد ثروتمند هواپیما بخواهد، صد در صد دانشمندان برایش می سازند. با عشق و علاقه هم می سازند و دو دستی تقدیمش می کنند و تازه ازش تعریف هم میکنند که به به چه سلیقه ای. بحث فروش هم باشه با عشق و علاقه هم بهش میفروشند. هم میفروشن و هم براش می سازند با گل تقدیم می کنند. اگر یکی نخواست بسازه یا بفروشه، هزاران دانشمند دیگه پیدا میشن براش انجام میدن.
——-
در مورد رستوران، فرض تون با واقعیت هم خونی نداره، در واقعیت اون فرد آشپز از خداشه که از رستوران معمولی سریع میاد بیرون اصلا خودش رزومه میده به رستوران مجلل و سریع استخدام میشه و رستوران معمولی میره یک آشپز معمولی استخدام میکنه و در بهترین حالت معمولی میمونه. این اتفاق هم نیفته هزاران هزار آشپز بهتر و خوبتر هستند که حاضرن برن تو رستوران مجلل کار کنند صد برابر ثروتشون بیشتر بشه. در هر حالتی رستوران مجلل چون ثروت داره موفق هم خواهد شد.
——
و در مورد بخش آخر، من از منظر فلسفی بحث نمیکنم، کاملا زمینی و با واقعیت سرو کار دارم. هدف نهایی همه بدست آوردن پول و ثروته و پول و ثروت هم برای خرج کردنه تا رفاه بیاره.
در مورد علومی صحبت میکنم که معنای Science دارند. ضمن اینکه همون خود شناسی هم پول لازم داره برادر. وقتی پول نداری غذا بخوری، مسکن تهیه کنی و یا نمیتونی ازدواج کنی، خودشناسی بوجود نخواهد اومد.
متاسفانه این مسائل رو از بچگی باید به ما آموزش میدادند که علم زیر مجموعه ثروته و در این دنیا معیار اصلی همون ثروته، و هر کسی دنبال چیز دیگه ای بره هم دین و دنیاش رو با هم از دست میده. فقر که از در بیاد تو، دین و ایمان از پنجره میره بیرون.
سلام آرمین جان.
بعضی از کلمات شما ، واقعا حرفه ای در کنار هم چیده شده بودند.
واقعا عالی بود.
متشکرم.
فرموده بودید : ” فقر که از در بیاد تو، دین و ایمان از پنجره میره بیرون. ”
کاملا موافق هستم.
—
البته که ما بدن مادی داریم و در عالم مادی زندگی می کنیم که قوانین خاص خودش را دارد. و مطابق آن، باید برای بقای این بدن، غذا خورد ، از گرما و سرما محافظتش کنیم و… .
پول بدست بیاریم تا برای خانواده و دیگران ، رفاه ایجاد کنیم.
ولی تک بعدی نگاه کردن به این قضیه ، اشتباه هست.
همه چیز ، ثروت نیست.
هر چند که کسی هم ثروت حلال را نکوهش نمی کند.
انسان هم بعد مادی دارد و هم معنوی.
اینکه آدمی ، تمام عمرش را صرف جمع آوری پول و بعد مادی خودش بکند ، اشتباه محض هست.
بعد معنوی انسان که تا ابد باقی و برقرار هست هم احتیاج به توجه دارد.
صد البته انسان بعد معنوی هم داره علی جان، در این تردیدی نیست منتها تمام آموزش و پرورش ایران شده بعد معنوی، و هیچوقت به بعد مادی پرداخته نمیشه. بعد معنوی مسئله شخصی هم هست که خوب هم بعد معنوی و هم مسائل شخصی خارج از موضوع بحث من بود.
همه ی اینایی که گفتیُ با علم میشه خرید
اون چیزی که شما میگی بحث مدیریت هست اگر یک شخص کاملا بی سواد باشه در حد همین بچه هایی فقیری که فکر می کنن خوشمزه ترین غذای روی زمین بستنی هست و یا آرزوشون اینه که در آینده شغلشون دزدیدن بنزین و فروشش باشه شخصی تا این حد بی سواد باشه ولی ثروت مند باشه فقط روزبروز شکم میندازه جولو آخرشم در اثر بیماری میمیره و هستند ثروتمندایی که بچه هاشون اینجورین چون فکر می کنن فقط باید به بچشون پول بدن و هرچی می خواد براش بخرن در نتیجه بچشون اینجوری میشه حتی اینکه بچشون مدرسه هم بره یا نره واسشون مهم نیست
چنین اشخاصی چمیدونن جنگنده چیه چمیدونن پردازنده چیه فقط دنبال خوش گذرونیُ عشقُ حالن
همون عربستانی هاهم که مثال زدی تازه یادگرفتن از ثروتی که دارن چطور استفاده کنن و دارن پیشرفت می کنن عربستان می تونه سلاح بسازه اما سلاحُ مجبوره که بخره تو اینجا روابط سیاسیُ قاطی بحث کردی حتی اون دانشمندان اینتلی که مثال زدی مربوط میشه به روابط سیاسی یا قانونی ثروت معنای دیگش میشه قدرت و انقدر سره همین مسائل ترور دانشمند اتفاق افتاده تا یه سری سیاست و قانون هایی گذاشته شده
همین عربستانی ها ماشینی ساختن به نام devil sixteen با مهندسان آمریکایی اما به نام عربستان ساخته شده و 5 هزار اسب بخار قدرت داره بنظرت ایران نمی تونه بسازه اصلا این چیزا به کنار چرا مردم ایران انقدر بدبخت و فقیرن با وجود اینکه ایران کشوری ثروتمندتر از عربستان هست چون مدیران کشور و حتی بالاترین شخص کشور هنوز دارن توی هزار چهارصد خورده ای سال پیش زندگی می کنن (که البته اینجور نیست اسلام بهانست و ربطی به اسلام نداره کسایی که ظالم و ستمگرن ربط دادن چنین چیزایی بهشون درست نیست مگه کره ی شمالی حکومتشون اسلامی هست اینُ تو پرانتز گفتم چون اکثرا فکر می کنن مشکل از اسلام هست کدوم اسلام حاکمیت داره اجرا می کنه که هیچیش با قرآن جور در نمیاد)
فقط در یک صورت میشه بگیم علم بهتر از ثروت است که اونم اینه که هوش تخیلی تنی استارک یا shuri یا eggman رو داشته باشی :)) که با دست خالی توی یک جنگل گیر بیافته بعد از یک سال میبینی ربات ساخته و با ربات ها یک پایگاه با سوخت هسته ای درست کرده بعد صفینه میسازه و به سونیک حمله می کنه و شکست می خوره و دوباره از نو شروع می کنه 🙂 تو بیابون هم باشه میبینی بعد چند سال بیابون تبدیل شده به پایگاه بزرگی با هزاران ربات 🙂
تو دنیای واقعی نابغه ترین مخترعی که در تاریخ وجود داشته نیکولا تسلا بوده که اینم به گردپای این هوش های تخیلی فیلم های کمیک یا کارتونی نمیرسه
درسته ربطی به اسلام نداره ربظش اینه اونایی که کشور رو دست گرفتن به اسم اسلام دارن نوش جان میکنن از همون اول تشکیل اسلامم همین بوده
ولی میشه گفت تنها شخصی که اسلام رو به روز و مطابق با دنیای جدید قبول داره و عمل میکنه و حمایت از پیشرفت علم میکنه همین سر راس حکومته
💐🙋♂️🙏
سلام اقا ارمین
من میخوام یه سیستم تردریپر بگیرم ولی برای کولرش موندم چه کنم. اگر چه این aio ها چنگی به دل نمیزنن بخاطر سایز کوچیک بلاک شون ولی به طور کلی شما مورد مناسبی سراغ دارید؟ پردازنده هم 3970 میخوام بگیرم
ریوجین 360 ایسوس براش مناسبه من 3990 رو با ROG RYUJIN 360 تونستم مدیریتش کنم تو تست ها.
پردازنده 3970 خنک تر از 3990 هست پس نباید مشکلی باشه.
سپاس از شما
راستش یکی از همکاران که 3960 داره خیلی از strix 360 راضی نبود حالا نمیدونم ryujin با strix چقدر تفاوت دارن (البته کلا ریوجین یه لول بالاتره ولی خب)
از یکی هم که کولر کورسیر برای همین 3970 داشت پرسیدم و اونم خیلی نظر مثبتی نداشت و میگفت ترجیح میدم کولر نوکتوا بگیرم و حداقل ش استرس نشتی و خرابی نداره.والا من برای ماشین لرنینگ میخوام و برا بعضی از ترینینگ ها ممکنه سیستم تا چند روز مدام روشن باشه و خودمم مرددم که از این aio ها استفاده کنم
راستی من تو نت سرچ کردم دیدم یه سریا اوپن لوپ بستن به نظرتون برم سمت اوپن لوپ؟؟
بعید میدونم برای همکارتون ریوجین باشه. چون من داشتمش عملکرد خوبی داشت. ممکنه استریکس بوده که یه لول به قول شما پایین تره.
تجربه تردریپر با کورسیر نداشتم اما H170 کورسیر هست 42 سانتیمتریه، اگر کیس پشتیبانی کنه به نظر کولر بدی نمیاد.
در مورد نوکتوا قبول دارم خوبه ولی برای 3960، برای 3970 به نظرم AIO بهتره.
اوپن لوپ که عالیه، یعنی یه سرو گردن از AIO بهتره، ولی گرونه و ریسک نشتی داره. یعنی AIO ریسک نداره ولی اوپن لوپ ریسکش بالاست.
بسیار سپاسگزارم از راهنماییتون
Pc بهتره یا لپتاپ؟
علم بهتره یا ثروت؟
@حسین
لپتاپ
@علی
ثروت
🙂
علم زیر مجموعه ثروته. نمیتونه با ثروت مقایسه بشه. شما با ثروت میتونی علم بدست بیاری، و وقتی بدستش آوردی خود اون علم میشه یک ارزش افزوده و دارایی معنوی. با ثروت علم بدست میاد اما با علم لزوما ثروت بدست نمیاد.
خخخ👌🤣
سلام مادر برد من z690 هست ولی پاورم که thermaltake gf1 750 هست فقط یک کابل cpu داره. من گرافیک ندارم و برای برنامه نویسی از این سیستم کار می کشم.
آیا می تونم کابل های اسلیو دیپ کول که لیون کامپیوتر داره رو بگیرم و از درگاه های دیگه ی پاور برای استفاده کردن ۸ پین استفاده کنم؟ چون که گرافیک ندارم.
خیر امکان پذیر نیست، پاور رو ارتقا بدین به مدلی که 2 تا کابل پردازنده داشته باشه.
خیلی وقت پیش که زیاد خام بودم منم فکر می کردم علم بهتر از ثروت هست و کسایی که هنوز خامن همچین فکری می کنن
آدم با ثروت می تونه همه چیزو بخره حتی علمُ و تنها یک چیزی که نمیشه باهاش خرید که اونم عشق حقیقی هست که نه اینکه بگم چیز مهم نیست بلکه اصلا مهم نیست
کسی که پول داشته باشه می تونه بجای ده یا پانزده سال تلاش برای کسب مهارت در یک زمینه علمی از راهی که همه میرن مثله مدرسه یا خرید آموزش های رایج بازار بجاش می تونه دو یا سه میلیارد یا بیشتر دویست یا سیصد هزار دلار پول بده علم و تجربه ی ده یا پانزده ساله ی یک نفرو بخره و توی چندماه یا یک سال بشه میشه مثله کسی که بلفرض ده یا پانزده سال توی یک زمینه علمی درس خوانده و کار کرده و تجربه کسب کرده اما بعضی چیزها هستند مثله همون عشق نمیشه با پول خریدشون مثله هنر نقاشی یا خطاطی یا صدا البته الان فکنم بشه صدا خرید میری حنجرتو تغییر میدن تا الان فقط توی فیلما یا سریالا دیدم توی واقعیت ندیدم برای همین میگم شاید
بعنوان مدرک توی یک برنامه تلوزیونی در مورد آشپزی همچین چیزیُ اتفاقی دیدم که پسره از یه خانواده پولدار با قیافه ای داغون و خام در حد اعلا یا قرمه سبزی با رفتاری نادرست از اینایی که بی ارضن خلاصه خانوادش گذاشتنش پیش یک سرآشپز یک رستوران سطح بالا از اینایی که یک بشقاب می ذارن جولوت پول خونتو میگیرن آموزش ببینه مبلغشو نگفتن ولی خودتون حدس بزنید و توی 3 ماهُ نیم از یک پخمه تبدیل شد به سرآشپز و براحتی هم معرفی شد و بعنوان سرآشپز توی یک رستوران مشغول به کار شد و به بیشتر از 70 نوع غذا مسلط شد
توی 3 ماه مسیریُ رفت که افراد عادی باید 6 یا 7 سال یا بیشتر برای بدست اوردن چنین جایگاهی سخت تلاش کنن
یا مثلا می خوای بشی مهندس فیزیک هسته ای جوری که سرن قبولت کنه یا یک شرکت کار برروی انرژی پول داشته باشی راحت 1 یا 2 میلیون دلار میدی یک نخبه ی پروفسور در این زمینه استخدام می کنی توی 1 یا 2 سال به جایگاهی که می خوای می رسی یا می تونی کتاب هایی بخری که قیمت هاشون فضایین
علاوه بر این آدم پولدار باشه بدن و روان و مغز همیشه سالمی هم داره اگر ناقص بدنیا نیومده باشه که این بحثش جداست
ثروت همون موفقیت هست
با پول اون دنیارو هم میشه خرید فقط کافیه بدی نکنی که واسه کسی که پولداره آسونه و کمی کار خیر انجام بدی که اینم آسونه و نزدیک مرگ هم همه ی ثروتتُ ببخشی به فقرا که اینم آسونه اما هیچ کدوم از این کارا آسون نیست برای کسایی که بهای سنگین دادن برای این موفقیت یا همون ثروت
هرکی گفته خدا بین پولدار و فقیر فرق نمی ذاره حرف مفت زده
سلام آقا آرمین روز بخیر.اتفاقا با علم لزوما می شه ثروت به دست اورد.حداقلش اینه که شما می تونی علمت رو به دیگران یاد بدی و پول بگیری.این هم نظر امام علی هست.توصیه می کنم حتمااااا بخونین
جمعيت زيادي دور حضرت علي(ع) حلقه زده بودند. مردي وارد مسجد شد و در فرصتي مناسب پرسيد:
– يا علي! سؤالي دارم. علم بهتر است يا ثروت؟
علي(ع) پاسخ مي دهد؛
مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد. در همين هنگام مرد ديگري وارد مسجد شد و همانطور که ايستاده بود بلافاصله پرسيد:
– اباالحسن! سؤالي دارم، ميتوانم بپرسم؟ امام در پاسخ آن مرد گفت: بپرس! مرد که آخر جمعيت ايستاده بود پرسيد: علم بهتر است يا ثروت؟
علي فرمود: علم بهتر است؛ زيرا علم تو را حفظ ميکند، ولي مال و ثروت را تو مجبوري حفظ کني.
نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همانجا که ايستاده بود نشست.
در همين حال سومين نفر وارد شد، او نيز همان سؤال را تکرار کرد، و امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است؛ زيرا براي شخص عالم دوستان بسياري است، ولي براي ثروتمند دشمنان بسيار!
هنوز سخن امام به پايان نرسيده بود که چهارمين نفر وارد مسجد شد. او در حالي که کنار دوستانش مينشست، عصاي خود را جلو گذاشت و پرسيد:
– يا علي! علم بهتر است يا ثروت؟
حضرت علي در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است؛ زيرا اگر از مال انفاق کني کم ميشود؛ ولي اگر از علم انفاق کني و آن را به ديگران بياموزي بر آن افزوده ميشود.
نوبت پنجمين نفر بود. او که مدتي قبل وارد مسجد شده بود و کنار ستون مسجد منتظر ايستاده بود، با تمام شدن سخن امام همان سؤال را تکرار کرد. حضرت علي در پاسخ به او فرمودند: علم بهتر است؛ زيرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخيل ميدانند، ولي از عالم و دانشمند به بزرگي و عظمت ياد ميکنند.
با ورود ششمين نفر سرها به عقب برگشت، مردم با تعجب او را نگاه کردند.
يکي از ميان جمعيت گفت: حتماً اين هم ميخواهد بداند که علم بهتر است يا ثروت! کساني که صدايش را شنيده بودند، پوزخندي زدند. مرد، آخر جمعيت کنار دوستانش نشست و با صداي بلندي شروع به سخن کرد:
يا علي! علم بهتر است يا ثروت؟
امام نگاهي به جمعيت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زيرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتي از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد.
همهمهاي در ميان مردم افتاد؛ چه خبر است امروز! چرا همه يک سؤال را ميپرسند؟ نگاه متعجب مردم گاهي به حضرت علي و گاهي به تازهواردها دوخته ميشد.
در همين هنگام هفتمين نفر که کمي پيش از تمام شدن سخنان حضرت علي وارد مسجد شده بود و در ميان جمعيت نشسته بود، پرسيد:
– يا اباالحسن! علم بهتر است يا ثروت؟
امام فرمودند: علم بهتر است؛ زيرا مال به مرور زمان کهنه ميشود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسيده نخواهد شد.
در همين هنگام هشتمين نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسيد که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است؛ براي اينکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش ميماند، ولي علم، هم در اين دنيا و هم پس از مرگ همراه انسان است.
سکوت، مجلس را فراگرفته بود، کسي چيزي نميگفت. همه از پاسخهاي امام شگفتزده شده بودند که… نهمين نفر هم وارد مسجد شد و در ميان بهت و حيرت مردم پرسيد:
يا علي! علم بهتر است يا ثروت؟
امام در حالي که تبسمي بر لب داشت، فرمود: علم بهتر است؛ زيرا مال و ثروت انسان را سنگدل ميکند، اما علم موجب نوراني شدن قلب انسان ميشود.
نگاههاي متعجب و سرگردان مردم به در دوخته شده بود، انگار که انتظار دهمين نفر را ميکشيدند.
در همين حال مردي که دست کودکي در دستش بود، وارد مسجد شد. او در آخر مجلس نشست و مشتي خرما در دامن کودک ريخت و به روبهرو چشم دوخت. مردم که فکر نميکردند ديگر کسي چيزي بپرسد، سرهايشان را برگرداندند، که در اين هنگام مرد پرسيد:
– يا اباالحسن! علم بهتر است يا ثروت؟
نگاههاي متعجب مردم به عقب برگشت. با شنيدن صداي علي مردم به خود آمدند:
علم بهتر است؛ زيرا ثروتمندان تکبر دارند، تا آنجا که گاه ادعاي خدايي ميکنند، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضعاند. فرياد هياهو و شادي و تحسين مردم مجلس را پر کرده بود.
سؤال کنندگان، آرام و بيصدا از ميان جمعيت برخاستند. هنگاميکه آنان مسجد را ترک ميکردند، صداي امام را شنيدند که ميگفت: اگر تمام مردم دنيا همين يک سؤال را از من ميپرسيدند، به هر کدام پاسخ متفاوتي ميدادم.
منبع: کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷. به نقل از امام علیبنابیطالب، ص۱۴۲.
علی جان ممنونم از این پاسخی که دادی. ما که جایگاهی نداریم بخوایم کوچکترین کلامی در خلاف فرموده حضرت علی (ع) عنوان کنیم. بنابراین صحبتی که من میکنم به هیچ وجه در نفی نیست، بلکه صرفا شرایط امروز رو شرح میدم که چطوریه. من 1400 سال پیش نبودم، اما دنیای الان رو که نگاه میکنم، فقط ثروت ارزش داره و بس. الان دنیای امروز اینطوریه که اگر شما علم داشته باشی ولی پول نداشته باشی، نه دوست داری، نه رفیق داری، نه کسی برات ارزش قائله، نه نونوایی سر کوچه بهت یه لقمه نون میده، نه میتونی از خودت در برابر ناحقی ها دفاع کنی، نه میتونی خودت رو درمان کنی، نه جایگاه اجتماعی داری، نه میتونی زن بگیری، نه میتونی خودتو اداره کنی، نه میتونی به کسی کمک کنی، هیچی به هیچی اصلا قاطی آدم نیستی. اما شما ثروت اگر داشته باشی، میتونی خودت دانش بیاموزی، نخواستی میتونی عالمان به رشته ای که کار میکنی رو استخدام کنی برات کار کنند، هم بهت زن میدن، هم میتونی در برابر نا حقی ها از خودت دفاع کنی، هم میتونی خارج بری، بهت همه جا ویزا میدن، میتونی واکسن فایزر بزنی، هم میتونی خودت رو درمان کنی، هم میتونی به بقیه انسانها کمک کنی، هم برات دوست زیاد هست، هم ارزشت بالاست.
اما شما فوق دکترا داشته باش ولی پول نداشته باش، هیشکی برات تره هم خورد نمیکنه، با آجر روی دیوار هیچ فرقی نداری. اصلا آجر روی دیوار هم نیستی، اما شما بی سواد باش، ولی ماشین خوب و خونه داشته باش، همه بهت دکتر مهندس میگن. سازو کار دنیای امروز ما عوض شده، و پول معیار سنجش همه چیز شده. یعنی حتی انسان خوب بودن، کسیه که پولداره. انسان خوب بی پول نداریم. چون اصلا دیده نمیشه خوبی هاش. ولی انسان ثروتمند حتی اگر خوبی نکنه، هر حرکتش خوبی دیده میشه و به حساب یه چیزی میگذارند که خوبه.
در دنیای امروز، علم زیر مجموعه ثروت دسته بندی میشه، که میتونه گاهی به ثروت هم برسه، که این گاهی به ثروت رسیدن هم در خارج از ایران اتفاق میفته. وگرنه در داخل ایران هرگز علم به ثروت نمیرسه. در ایران ثروت به ثروت میرسه، پارتی بازی و ارتباطات به ثروت میرسه، یا ارث و میراث به ثروت میرسه و بس. علم کشکه تو ایران.
قبل از اینکه سوال بپرسم اینُ میگم که الان با این آگاهی که دارم اگر توی زمان حضرت علی می بودم مثله حضرت علی هرکی بهم می گفت علم بهتر از یا ثروت می گفتم علم بهتر هست
حالا یه سوال ازت می پرسم
آیا در زمان حضرت علی نگه داری از ثروت مثل یا مانند الان بود
اگر جوابت بله است یا جوابت نه است با توضیح بهم بگو چون کلا می خوام بدونم سوادت در چه حده که ببینم ارزش اینُ داری که دست به قلم بشم و واست توضیح بدم
دوستان این مقاله مربوط به پیشنهاد قطعه و سیستم است رحم کنین. 😀
@ارمین
حقیقت محض اما در اکثر دوران ها نه فقط این دوره زمونه
اما ثروتُ به شکل درستش هم می تونی بخری که با مثال توضیح دادم فقط این گزینه نیست که نخبگانی در زمینه های علمی بیاری واست کار کنن
بله همینطوره.
منُ میشناسین 😀
خیلی وقته کامنت نذاشتم هیجا و فقط مقالات تکنولوژی می خونم یا کامنتارو میبینم
اما از دست به قلم شدنم می ترسین 😀 :))
آره دادا 😀
ماشالا دست به قلم میشی دیگه اندازه یه کتاب می نویسی باید چند نفرو استخدام کنیم تا آخر کامنت رو بخونن
علی اقا این جا جاش نیست ولی
همینی که میگی نافی ثروت نیست اصلا مقام بیان در رابطه با نکات منفی ثروت هست و الا همین حضرت علی در نهج البلاغه بارها از فواید دنیوی و اخری ثروت گفته ان
بعد زمان خلیفه دوم مسلمان ها پولدار شدن نه خالا همه همه ولی وضع ها خوب بود خضرت امیر کلی نخلستان داشت کلی کار های اقتصادی میکرد . بله ثروت دست نا اهل بیفته خیلی بده کسی که پولی نداشته باشه پرفسور هم باشه نهایتا خیلی کم تاثیر گذار میشه . غربی ها میدونیم با اون همه استعمار هاشون چقدر ظلم کردن ولی برای خودشون ارزش قائل بودن و پول رو گذاشتن وسط یا حالا همون سرمایه گذار یه ۲۰۰نفر دانشمند جم میکنه دور خودش و پیشرفت میکنه و دنیا رو به جای بهتری تبدیل میکنه این فکر اشتباهه که ۵۰۰ساله تو فکر ما فرو کردن که ثروت اخه ثروت بده وقتی فرهنگشو یادبگیریم یه مقدار هم حلال حروم حالیمون بشه میتونیم هم براخودمون هم برا اینده هم دیگران مفید باشیم. توی دین هم بسیار به کار اقصادی و پیشرفت جامعه ای اشاره شده ولی زیر خاک حبسش کردن و نمیزارن از دل خاک بیرونش بیاریم چون تا یه چیز بگی میشی کافر
آقا آرمین 90 درصد با حرفتون موافقم 10 درصد مخالف.ولی خب اون ده درصد نمی ارزه به بحث توی مقاله معرفی سخت افزار 🙂
رابطه علم و ثروت مثل رابطه عفاف و حجابه که اصلا به هم هیچ ارتباطی نداره
از علم میتونی به ثروت برسی اما شاید هم نرسی از ثروت میشه به علم برسی اما شاید هم نرسی من نمونه های زیادی از هرکدوم تو زندگی دیدم
شما در هر حالتی از ثروت میتونی به علم برسی. حالا یا خودت یاد بگیری یا بقیه آدمهایی رو که اون علم رو دارند میتونی استخدام کنی برات کار کنند. ثروت به علم میرسه، اما علم فقط در خارج از ایران میتونه به ثروت برسه! تو داخل ایران هرگز علم به ثروت نمیرسه.
بستگی به نوع نیاز کاربر هر کدوم می تونه پیشنهاد بشه. بهترین حالت برای شخصی که با کامیپوتر کار میکنه داشتن هر دو دستگاه است. اگر فقط بازی مد نظر باشه، PC بهتره، و اگر صرفا کار اداری مطرح باشه، لپتاپ.
سلام
من کیس با مشخصات زیر میخوام ببندم نظرتون راجبش چیه
گلوگاه به وجود نمیاد؟کولر و پاور مناسب هست؟
Core i5-12600KF
ASUS Dual RTX 3060 TI V2 O8G
ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4
CORSAIR VENGEANCE RGB PRO SL 2×8GB 3600MHz CL18 Black
FSP HYDRO PTM PRO 650W Platinum Full Modular
DEEPCOOL GamerStorm CASTLE 240R RGB
مبارکه، پاور 700 یا 750 واتی بردارید.
واتر کولر هم EX360 دیپ کول باشه. سری غیر از EX تهیه نکنید.
ممنون ازتون
پاور DEEPCOOL DQ750-M-V2L Gold Full Modular مناسب هست؟
پاور HCG750 Gold Full Modular انتک بهتره.
سلام بر چه اساسی میگین 11400 بهتر از 10400 هست چه مزایایی داره ؟ داخل فیلم های مقایسه که دیدم این دو پردازنده تقریبا عملکردی یکسان داشتن
درمورد رم هم قیمت رم من حدود یک و هشتصد قیمتشه ، میخوام تا این قیمت دوتا رم ۸ بگیرم پیشنهادتون چه رمی هست؟
پیشنهاد من رم 2666 گیگابایت هست. حدود 1.900 قیمتشه.
11400 از PCIe Gen.4 پشتیبانی میکنه. این خیلی مهمه.
برای کارت گرافیک 3060ti tuf
پاور ۷۵۰ وایت کولر مستر جواب میده و براش مناسب هست؟؟
از نظر واتیج، براش مناسب هست ولی سری White کولر مستر پاور جالبی نیست. اگر در مضیقه مالی هستین، پاور GREEN 700-GED تهیه کنید که پاور بهتریه.
سلام ممنون از راهنمای.
من برای گیمینگ استفادع میکنم و در طول یک هفته شاید کلا ۱۰ ساعت کار نکنه سیستم .
اگر باز نیازه یه پاور مناسب ۸۵۰ تا رنج ۴ تومن و یه پاور ۷۵۰ تا رنج ۳ تومن بهم معرفی کنین.
ممنون
پیشنهاد اصلی من پاور HCG750 Gold Full Modular انتک هست که پاور خوبیه، حدود 4 تومنه.
پاور GP800B-HP EVO گرین حدود 3 تومن
و پاور 700-GED گرین حدود 2 تومن
سلام اقای ابیبشی بالاخره یه کارت گرافیک 3060TI TUF خریدم . اما از بانه گرفتم.قیمتشم 26 تومن .اکبند بدون گارانتی
می خواستم بپرسم برا تست که درست کار میکنه و سالمه و اصله چه کارای باید انجام بدم که خیالم راحت باشه .
ممنون میشم راهنمابیم کنین
برای تست کارت گرافیک، نرم افزار 3D Mark تست Time Spy، رو بگیرید و امتیاز Graphics Score اونو مقایسه کنید به امتیاز این کارت در بررسی ها. همچنین با استفاده از نرم افزار HWINFO 64 موقع تست به ثبت دمای کارت بپردازید و ببیند کارت Throttle نکنه. چند تا بازی هم بریزید و تست کنید، اگر مشکلی نباشه میتونید استفاده کنید.
روش یه دکمه داره راجب مود ، توی نت گشتم نوشته بودن راجب نحوه کار کردن فن هاست، ولی کامل توضیح ندادع بودن که دقیق چیکار میکنه .
ممنون میشم اینم برام توضیح بدین
چشم اینارم هم انجام میدم.
با نرم افزار paasmark و furmark تست انجام دادم و اوکی بود . این دوتا نرم افزار معتبر هستن آیا؟
معتبر هستند ولی Furmark بیش از 5 دقیقه ممنوع.
سلام اقا ارمین خسته نباشین
با توجه به اینکه کم کم rtx3050 داره وارد بازارمون میشه و بعضی ها موجود کردن
حدود قیمت ۱۴ت
و از اونطرف حول ۱۷ت rx6600 های خوبی هست
نسبت به قیمتشون و فاصله قدرتیشون و انویدیا بودن ۳۰۵۰ کدوم ارزش خرید بالاتری داره
هر دو رو فرض بر مارک ام اس آی سری mech بگیرین
که اگه ارزش خرید ۳۰۵۰ نسبت به قیمت و قدرتش بهتره ما بالتفاوت رو مثلا مادربرد یا سی پی یو یا کیس بهتری گرفته بشه
سوال کلی هست
صد در صد پیشنهاد من تهیه RTX 3050 8G هستش، سراغ کارتهای AMD نرید بهتره بعدا خیلی از نظر قیمتی تو سرشون میخوره ضرر می کنید.
من الان یک رم ۱۶ گیگ جیل ۲۴۰۰ دارم ، میخوام بجاش ۲ تا رم ۸ گیگ بگیرم ، رم ddr4 چی پیشنهاد میکنین که هم قیمت رمی که دارم باشه؟
والا من که نمیدونم قیمت رم شما چقدر هست، مشخصات سیستم رو هم نگفتین. هر رمی که مشخصات نزدیک به رم خودتون داشته باشه رو میتونید تهیه کنید.
باتوجه به اختلاف قیمت ۱ میلیونی بین 10400 و 11400 کدوم رو پیشنهاد میکنید؟
11400 صد در صد
داش دمت گرم کارت درسته
کی اپدیت میکنی؟
هفته آخر بهمن ماه
ممنون اقای ابیشی من دو سه ساله از شما راهنمایی میگیرم
بین S11 pro و Evo970 plus
در نهایت کدوم بهتر و پایدار تر و سریع تر هستش؟
و من پارسال i3 9100F و H310 S2H خریدم الان چند میخرن ؟
970 EVo Plus سرعت رایت بیشتری داره، ولی گارانتی S11 Pro بهتره. انتخاب سرعت یا خدمات پس از فروش با شماست.
در مورد اون قطعات واقعیتش نمیتونم قیمت گذاری درستی داشته باشم. اگر معادلش آکبند در بازار هست 30 درصد زیر قیمت میتونید بدین.
سلام میخوام m2 بخرم ولی بین xpg و Samsung موندم کدوم رو بخرم ، بودجه هم تا ۱ و نیم میلیون تومن هست ، اگر میشه راهنمایی کنید که کدوم مدل بخرم.
و مادربوردH410 بهتره یا H510 یا B460M-A ؟
همشون نسل ۱۱ پشتیبانی میکنن دیگه؟
H410 که هیچی اصلا روش حساب نکنید. PRIME H510M-A برای نسل 11 تهیه کنید.
تا 1.5 میلیون اگر دارید GAMMIX S11 Pro رو با Evo Plus مقایسه می کنید، با توجه به اینکه مادربردی که پیشنهاد دادم خودش سینک خنک کننده داره، شما Evo Plus رو تهیه کنید.
سلام.
برای کاربری عمومی و مهندسی عمران در حد نرمافزارهای AutoCad و ETABS و SAFE و Plaxis شما چه سیستمهایی و تو چه رنج قیمت رو پیشنهاد میکنید؟؟
ممنونم
ببنید از اینطرف بهم بگین چقدر بودجه دارین. وگرنه من میتونم تا 800 میلیون تومن هم سیستم پیشنهاد بدم.
سلام من یک pc میخوام جمع کنم بودجه هم تا ۳۵ میلیون برای فتوشاب و نقشه کشی و بازی های سبک مثل جی تی ای وی چه چیز هایی رو باید تهیه کنم داشتن وای فای و بلوتوث مادر بورد برام مهمه چه پیشنهادی دارین؟
سلام، این 35 تومن که فرمودین فقط برای کیس کنار گذاشتین، یا مانیتور و بقیه مخلفات یک سیستم کامل رو هم شامل میشه؟
نه فقط کیس
سلام من یک pc برای فتوشاپ و نقشه برداری همچین کار هایی میخوام درکنار بازی های سبکی مثل جی تی ای وی هم بتونم بازی کنم شما کدوم رو پیشنهاد میدیم بودجه خیلی زیادی هم ندارمتا حد ۳۵ میلیون داشتن وایفای و بلوتوث هم برام مهمه
سیستم پیشنهادی برای آهنگسازی: چون کمی کار کردم تو پردازنده های تاپ mainstream دیگه نیازی ندیدم به کارت گرافیک مجزا، DAW هایی که بیشتر مورد استفاده بود کیوبیس و سونار و بیشتر پلاگین ها و سمپل هایی که UI گرافیکی دارن رو هم زیر پروژه های سنگین سالها تست کردیم عملا گرافیک خود پردازنده کاملا جوابگو بود، از 7700K شروع به تست کردیم تا نسل های بعد، خلاصه اگه مختص استودیو صدا باشه، میتونین پول کارت گرافیکو سیو کنین، هارد سرعت بالا و ظرفیت خیلی خیلی بالا لازمه، سمپلای خوب، وحشتناک حجمشون سنگینه
قسمت آخر خمیر سیلیکون، گرین داره ولی TM30/XTM50 که تو ایرانم هست نداره، من که میترسم CPU ده بیست تومنیو گرین مالی کنم 😁
تمام پردازنده های بررسی رو با خمیر سیلیکن گرین تست میکنیم، خیلی هم خوبه.
برای تست که بلههه 😁
سلام آقا آرمین روز بخیر.به نظرتون بین 11400 با گرافیک 1060 6 گیگ دست دوم و 32 گیگ رم و مک مینی ام وان نسخه کاستوم با رم 16 کدوم بهتره؟قیمتش برابر هست.برای رندرینگ می خوام و داشتن سیستم عامل مک برام در اولویت هست.
یه سوال دیگه هم داشتم.گرافیک ام وان در چه حدی هست؟نسخه 8 هسته ای
سلام دوست عزیز
در مورد مک مینی اطلاعی ندارم ولی اگر سیستم عامل مک براتون در اولویته، دیگه جای سوال نمیمونه همون مک مینی رو تهیه کنید.
تشکر از راهنمایی تون
سلام جا هایی که جای خالی گذاشتین یعنی نیاز نیست یا انتخابی هستش؟
نیاز نبوده. حالا اگر دقیق بفرمایید خدمت شما میگم.
سلام
من کارت گرافیکم ۳۰۷۰ هست و میخواستم بدونم این مانیتور با G-SYNK سازگاری داره؟
مانیتور گیمینگ 24 اینچ سامسونگ مدل LC24RG50
اگه نیست چه مانیتوری با این کارت گرافیک زیر هفت و دویست چه چیزی هست؟
ممنون
ببنید هر مانیتوری G-Sync داشته باشه تو مشخصاتش هست، اگر نداشته باشه و Free-Sync باشه، انویدیا اونو به صورت Compatibility تو G-Sync اجرا میکنه که ممکنه خوب از آب در بیاد یا بد از آب در بیاد. اگر برای داشتن G-Sync اصرار دارید حتما مانیتوری تهیه کنید که G-Sync تو مشخصاتش باشه. من مانیتور زیر 7.200 ندیدم. معمولا رنج 10 تومن G-Sync دارند.
سلام آقای ابیشی خسته نباشین
اینجا جاش نیست ولی چون شما همه چیز رو عالی جواب میدین پرسیدم
من الان بین ۳ تا ۵ میلیون بوجه برای هدست دارم
فقط ANC داشته باشه
کاربریم هم موسیقی هست و فیلم دیدن
و به آیفون و pc هم وصل شه
تو گوشی بودن یا نبودن هم مهم نیست
ممنون میشم با این بوجه راهنمایی کنین
والا علی جان در این زمینه اطلاعات کافی ندارم. تو رنج 5 میلیون هدست Asus RGB Delta و ASUS ROG Strix Go 2.4 هدست های خوب هستند ولی ANC ندارند، اون کاپ پوشش روشون اونقدر قویه اصلا نویزی به درون هدفون راه پیدا نمیکنه، و میکروفون هاشون جفتشون Noise Cancellation دارند. اما اینکه به آیفون وصل بشن بعید مدونم مگر اینکه آیفون USB C باشه.
سلام. قصد خرید سیستم بر مبنای 5800x برای پریمیر و افتر افکت رو داشتم که مطالب قبلی رو خوندم کلا منصرف شدم. منتظر موندم بروزرسانی کنید مطلب رو که فعلا زحمتش رو نکشیدید. تا حدود 60 تومن با مانیتور میشه از نسل 12 اینتل، سیستم خوبی جمع کرد یا نه؟ در حد تدوین فیلم های 20 دقیقه ای fhd. اگه سیستم خیلی خوبی نمیشه جمع کرد با این قیمت، همون 5800 رو تهیه کنم. ممنون. اگه پیشنهادی دارید که بهتر باشه هم بفرمایید.
تا پردازنده های میان رده نیان نمیتونم به روز رسانی کنم. اما برای شما، میتونم پیشنهاد بدم چون الان میتونی با 60 تومن یه همچین سیستمی از نسل 12 بگیری که از 5800X هم قوی تره:
پردازنده Intel Core i5-12600K Alder Lake BOX قیمت 9.000.000
مادربرد ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 قیمت 9.749.000
رم CORSAIR VENGEANCE RGB PRO SL Black 2X8GB 3600MHz CL18 قیمت 2.695.000
کارت گرافیک Zotac GAMING GeForce RTX 3060 Twin Edge 12GB GDDR6 گارانتی سریر قیمت 22.200.000
کولر DeepCool Castle 360EX قیمت 3.299.000
اس اس دی Samsung 970 EVO Plus NVMe M.2 1TB قیمت 3.000.000
پاور GREEN GP700A-GED 700W Bronze قیمت 2.000.000
کیس GREEN GRIFFIN G6 ARGB قیمت 2.500.000
مانیتور ACER NITRO VG0 VG240Y 23.8 Inch 75Hz 1ms FHD IPS قیمت 5.350.000
————————–
جمع 59.800
فقط باید بعدا هارد دیسک به سیستم اضافه کنی.
سلام
من برای محل کارم پیش فاکتور بخوام شما می تونید زحمت بکشید؟
دوست عزیز، ما رسانه هستیم، فروشگاه نیستیم. بخش مشاوره سیستم صرفا معرفی سیستم های پیشنهادیه.
بسیار عالی. بررسی کردم نقص نداشت. اگه سه چهار تومن اضافه کنم 12700k بگیرم، خنک کننده جواب میده یا باز هزینه م میره بالاتر. و اینکه این افزایش هزینه ارزشش رو داره یا خیلی تفاوت نیست بین این دو تا cpu؟ اشتباهی زیر پیام دوستان پرسیدم یه بار دیگه. معذرت🌷
آره میتونی 12700K بگیری خیلی هم خوبه، ارزشش رو داره 12700K بگیری برای کارت. اون خنک کننده هم 360 هست و جواب میده.
عاقبت بخیر بشید برادر عزیز🌷
سلام
من بین این دو تا خیلی گیر کردم میخواستم نظر شما رو بدونم
برای RIZEN 9 5900X کدوم یکی از اینا مناسب تره؟
کیس برای ۳۶۰ جا نداره
ASUS RYUJIN 240
ASUS ROG STRIX 240
از نظر شما کدوم بهتره؟
بعد برا گیمینگ متوسط و رندرینگ با فتوشاپ و کورل به صورت نیمه حرفه ای کدوم یکی از این کارت گرافیک ها مناسب تر و مقرون به صرفه تره؟
TUF RTX 3070 یا TUF RTX 3070 TI
بعد اینکه مانیتور ۲۴ اینچ مناسب برای این کارت گرافیکا زیر ۱۰ تومن کدوم هست؟
بعد بلوری رایتر اکسترنال خوب زیر ۴ تومن چیزی هست یا نه؟
بعد به نظر شما ماوس ریزر VIPER MINI برای گیمینگ و اینا گزینه مناسبیه؟
ببخشید خیلی زیاد شد!
– برای کولر ASUS RYUJIN 240 تهیه کنید.
– مسلما مدل RTX 3070 Ti بهتره.
– مانیتور دو مدل دیدم جالب بود یکی مانیتور ایسوس مدل XG248Q سایز 24 اینچ قیمتش 10.200 که این مدل بیشتر به درد بازی میخوره.
– یکی هم مانیتور ایسر مدل Predator XB253Q GP UM.KX3EE.P12 سایز 24.5 اینچ قیمت 9.750 که هم برای بازی خوبه هم برای ادیت، چون Adobe RGB 90% هستش.
در مورد ماوس سلیقه شخصی و سایز دست و اینا موثره نمیتونم پیشنهاد ماوس بدم.
یه مشاوره لازم داشتم
من برای نرم افزار یه سیستم لازم دارم ولی این قبلی ddr2 هستش کار نمیده برام
بودجه ۲۰ تومنی دارم حالا یکی دوتومن کم و زیاد این سیستم رو مد نظر دارم
4.700 11400 cpu
GREEN Notus 400-PWM 900
2.600 Ram CORSAIR Pro 2×8GB 3200MHz CL16
Power GREEN GP700A-GED Bronze 700W 2.000
Hard 1.000
Ssd WESTERN DIGITAL Green SN350 M.2 NVMe Gen3x4 240GB. 1.000
Keyboard REDRAGON KALA K557RGB 1.500
Mouse REDRAGON TIGER 2 M709- 400
GREEN Z5 Surena RGB 2.300
جمعا میشه ۱۶۴۰۰ که حدود ۳.۶۰۰ میمونه حالا کم و زیاد برای مادربرد که نمیدونم چی بگیرم ؟ با وای فای بگیرم یا ارزون بگیرم و وای فا بهش وصل کنم ؟ الان مثلاً یه مادربرد ارزون مثل ASUS PRIME B560M-K کارم رو راه میندازه ؟ چون تو آینده قصد ارتقا دارم و نمیخوام زیاد هزینه کنم .
بعد سیستم های جدید تر و با همین قیمت میان که صبر کنم ؟
والا سیستم خوبیه، ولی به زودی نسل 12 که بیاد احتمالا ارزونتر از این حرفها بشن یا اینکه اگر هم ارزون نشن، منطق خرید سیستم نسل 12 بیشتره.
اگر قصد ارتقا دارید در آینده، هر چه بیشتر مادربرد رو ارزانتر تهیه کنید.
سلام آقای ابیشی من 5 مورد سوال از شما دارم.
میشه لطفا برای پردازنده i9 12900 K intel یک 1- مادربرد مناسب سیستم 2- کولینگ مناسب و 3- اینکه چه رم ddr5 ای بگیرم رو پیشنهاد کنین.
4- کار من پردازشیه و نیازی به گرافیک gpu ندارم با این وجود پاور 750 وات یا 1000 وات بگیرم؟
5- لطفا اینکه یک کیس مناسب هم به من پیشنهاد بدین که هم زیبایی خوب و هم تهویه مناسب داشته باشه.
خیلی ممنون.
سلام آقا حمید عزیز،
مادربرد برای 12600K زیاده، میتونی Asus Z690 Hero یا Gigabyte Z690 Master یا MSI Z690 Ace رو براش بگیری، البته گمونم Ace هنوز تو بازار ایران نیومده. اینا همه عالین.
کولینگ مناسب واقعیتش اگر بتونی کیسی بخری که واتر 42 سانت داخلش جا بشه پیشنهاد من واتر 42 سانتی CORSAIR iCUE H170i ELITE CAPELLIX هستش.
رم DDR5 الان G.SKILL Trident Z5 2X16G 6000MHz CL.36 هست حدود 18.5 میلیون تومن.
اگر به هیچ عنوان به کارت گرافیک نیازی ندارید میتونید یه پاور 600 واتی هم تهیه کنید نیازی به پاور قوی نیست فقط حتما 2 کابل برق EPS پردازنده داشته باشه.
کیس ROG Strix Helios برای واتر 42 سانت هم ساپورت داره.
خیلی ممنون بابت راهنماییتون فقط یک مورد دیگه.
من تو فاز اول میخوام رم ۶۴ ddr5 بزارم رو سیستمم اما ممکنه تو یک کاری نیاز باشه به ۱۲۸ ارتقاش بدم. ازونجا که مادربردایی که فرمودین ۴ اسلاته هستن من تحقیق کردم رم ddr5 ۳۲ گیگ تک ماژوله تو ایران نیست با اینکه چند ماهه تو بازارای خارجی هست. حالا اگر من ۴ تا ۱۶ بزارم دیگه پر میشه.
آیا ایده ای دارید؟ صبر کنم ۳۲ گیگ تک ماژول وارد میشه بزودی؟
شما که 128 گیگابایت رم لازم دارید چرا منتظر نمیشین کیت های 64 گیگابایتی بیاد، دو تا کیت 64 گیگابایتی تهیه کنید به مقصود می رسید.
در مورد زمان واردات کیت های تک ماژول 32 یا دوال 64 اطلاعی ندارم.
سلام خسته نباشید
بودجه من 15 میلیون هستش و یه سیستم برای کار با برنامه های فتوشاپ یونیتی انریل انجین و … می خواستم
والا با 15 میلیون کاری نمیشه کرد. حداقل سیستم کامل 35 تومن لازم دارید.
سلام برادر
در مورد چند تا از قطعات جانبی رایانه سوال داشتم
میخواستم بدانم که بهترین کیبورد گیمینگ زیر ۴ میلیون،بهترین موس زیر ۱/۵ میلیون،بهترین موس پد زیر ۱ میلیون و بهترین قلم نوری زیر ۴ میلیون کدام هست؟
ممنون
بهترین کیبورد زیر 4 تومن Adata XPG Summoner مجهز به کلید های Cherry MX Speed هست حدود 2.750
موس خوب باید هزینه بیشتری کنی پیشنهاد من Asus GAMING ROG GLADIUS II هستش.
برای موس پد هم Asus ROG Sheath Electro Punk حدود 1 تومن.
در مورد قلم نوری اطلاع ندارم
سلام خوبین اقای ابیشی ؟
ازتون یه مشاوره میخام . من یه پردازنده 9900k دارم . میخاستم بدونم ارتقاش به 12700k منطقی هست یا نه ؟
و اینکه صبر کنم سری 12 ارزون تر شه بفروشم پردازندهم رو و نسل جدید تهیه کنم یا اینکه الان بفروشم و مدتی سر کنم تا ارزون تر شه نسل
علی جان، ارتقا به 12700 منطقی هست. منتها قابل پیش بینی نیست که 12700 در آینده قیمتش کمتر بشه مگر اینکه قیمت ارز کاهش پیدا کنه. اینو نمیشه مطمئن گفت. هر زمان سیستم رو فروختی همون زمان هم سیستم جدید رو بخر چون با تورم 50 درصدی که داریم، وقتی سیستم دلاری به ریال تبدیل میشه باید بلافاصله ریال رو بدی و دلار (سیستم) بگیری وگرنه فاتحه ارزش اون پول خونده میشه.
ممنون. همه چیز شده دردسر و دغدغه . نداری یه جوره داری یه جور دیگه اصلا همه چی شده این شکلی .
ممنون بابت راهنمای .
قدرت گرافیک مجتمع 12700k رو در چه حد می بینید؟ برای پریمیر. بدون گرافیک مجزی کار راه انداز هست یا نه؟ از این جهت که صبر کنیم قیمت کارت گرافیک بهتر بشه.
دقیقا همون “کار راه اندازی” که فرمودین. اگر به صورت جدی بخواین کار کنین باید گرافیک مجزا داشته باشید.
می خوام بدونم بازخوردی ازش داشتید؟ یعنی یه فیلم فول اچ دی در حد ده دقیقه با افکت های معمولی و نه جلوه های ویژه و پلاگین های سنگین رو در چند دقیقه خروجی می گیره. تو محیط کار پریمیر نباید گیر داشته باشه، بحث من خروجی و رندر هستش
انشاالله هر وقت 12700K گرفتم حتما تست میکنم دادا.
منظورم این بود که شاید موردی رو سراغ داشته باشید از دوستان که تست گرفته باشند. من خودم از سری 11 تست گرفتم و فتوشاپ رو تقریبا مشکل نداشتم ولی پریمیر خروجی رو اذیت می کرد و فشار زیادی رو cpu می آورد. خواستم مقایسه ای داشته باشم بین گرافیک نسل 12 و 11.
ممنون
و اینکه با گرافیک های سری g رایزن قدرت رقابت داره یا ضعیفتره.
آقای ابیشی میشه یه چند تا کولر مناسب برای i5 12600k و i7 و i9 معرفی کنین
لطفا برای هر کدوم ارزون ترین چیزی که میشه خرید رو بگین
الان دارم برای خرید با توجه به پولم برنامه ریزی میکنم دارم هزینه ها رو میسنجم حساب کتاب میکنم ببینم با توجه به عملکرد ارزش هزینه کردن رو داره یا نه
ممنون از شما برادر عزیز
بله برای 12900K و 12700K پیشنهادات من:
واتر 42 سانتی CORSAIR iCUE H170i ELITE CAPELLIX
واتر 36 سانتی CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX
واتر 36 سانتی COOLER MASTER MASTERLIQUID ML360 ILLUSION
واتر 36 سانتی ASUS ROG RYUJIN 360 RGB
واتر 36 سانتی ASUS ROG STRIX LC 360 RGB
واتر 36 سانتی LIAN LI GALAHAD 360
واتر 36 سانتی DEEP COOL CASTLE 360EX A-RGB
گمونم تو این لیست دیپ کول از همه ارزونتر باشه.
برای 12600K میشه همه ی بالایی ها رو گرفت + مدلهای 24 سانتیمتری همینا.
فقط دقت کن، تو میون این مدلها تا جایی که میدونم فقط کولر مستر براکت LGA1700 داره تو ایران. مابقی رو صرفا اگر مادربرد سری 600 که میگیری اگر سوراخ هاش مطلبق سوکت LGA1200 باشه میتونی اون کولر ها رو نصب کنی.
آقای ابیشی از کجا باید بفهمم مادربرد از ۱۲۰۰ پشتیبانی میکنه یا نه؟
بعد میشه چند تا مادربرد زیر ۱۰ میلیون (هر چی ارزون تر بهتر) پیشنهاد بدین
با توجه به این قیمتا (که اندازه یه سی پی یو پول واتر کولره ) من از i5 k استفاده میکنم
تا جایی که میدونم مادربرد های Z600 ایسوس از کولر های LGA1200 هم پشتیبانی میکنند.
مادربرد DDR4 زیر 10 میلیون نداریم. ارزونترینش گمونم TUF GAMING Z690-PLUS D4 باشه حدود همون 10 تومنه. اگر قیمت کمتر میخواین باید صبر کنین مادربرد های B660 وارد بازار بشن.
آقای ابیشی ممنون از زحمت های شما
من الان مادربرد TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 رو میخوام بخرم میشه بگین برای این مادربرد آیا کولر های سوکت ۱۲۰۰ میخوره یا نه؟
بعد الان مادربرد خریدن فکر خوبیه یا ارزون تر میشه؟
آره بهش میخوره.
قطعا این مادربرد ارزان تر خواهد شد. بخصوص وقتی مادربرد های B660 وارد بازار بشن.
بعد میشه لطف کنین چند مدل رو معرفی کنین طوری که مادربرد به کولر بخوره و کولر ۲۴ سانتی باشه (با توجه به این که core i5 هست و میتونه ۲۴ سانتی جواب بده )
لطفا سعی کنین تا جای ممکن قیمت رو پایین نگه دارین
با تشکر از شما
کولر مستر بگیر، Illusion سایز 24، هم براکت LGA1700 رو میتونی جداگانه تهیه کنی و هم به i5 میخوره.
من از حدود چهار سال پیش رو دو تا سیستم خودم و چند تا از دوستان واترهای کورس ایر بستم تا حالا بعد از ۴ سال هنوز هیچکدوم خراب نشدن افت بازدهی هم به هکذا! حتی سیستم های ادیت و رندرینگ آتلیه که تایم بالا زیر بارن! قیمت بیشترش رو هم با طول عمر بیشتر و CPU خوشحال تر جبران میکنه!
در مورد کولرای کورس ایر برای سوکت LGA1700 باید یه قطعه جدا با این پارت نامبر تهیه بشه:
SKU CW-8960091 or CW-8960093
البته با عرض معذرت بابت فضولی :دی
کرسیر پرفورمنسش خیلی خوبه اما گاهی نویز داره پمپ هاشون، البته مدل های جدیدش رو خبر ندارم
اینو نمیدونستم، دیگه همه برندها و محصولا باگ دارن، شما بهترین خودروهای امریکایی رو هم که بگیری هر کدوم یه ضعفی دارن، ولی واسه کولر AIO بنظرتون بین رده بالاهای کورس ایر و ایسوس کدوم بهتره؟ یا اگه برند با کیفیت تر میشناسین؟
سری کاپلیکس کورسیر قدرت خوبی دارن اما اگر فقط Performance مهم باشه سعی می کنم سراغ محصولاتی برم که OEM اونها شرکت Asetek باشه. حالا دیگه باید چک کرد اون واتری که میخوای بگیری OEM اون کی بوده. ولی الان از Performance به عنوان اولویت اول کشیدم بیرون. RGB، تم (رنگ آمیزی) و امکاناتی نظیر نمایشگر برام مهمتر شده تا Performance. البته میدونی واتری که چنین امکاناتی داشته باشه قطعا از نظر پرفورمنس هم کم نمیاره، ولی با توجه به مصرف بالای پردازنده های رده بالا، شما هر چقدر هم پول بابت AIO بدی، بازهم زورشون نمیرسه مثلا 12900K رو بشه باهاش اورکلاک کرد. به خاطر همین برو سراغ چیزی که خوشکله و به سیستمت میاد.
یک دنیا ممنون آرمین جان، راستش با اینکه RGB هست سیستم فعلی ولی کیس سمت چپ میزه و هرگز در طول سالیان دیده نشد! کیس شیشه ای برعکس که سمت راست شیشه باشه هم ندیدم! البته RGB عملا تو رده های بالا زورچپون محسوب میشه! از اون که بگذریم هرگز اورکلاک نمیکنم! نمیدونم کولر 240mm برای 11700K یا 11900K بدون اورکلاک کافیه یا نه؟
کیس اونطوری هست ولی کمه 😀
https://www.setupgamers.com/inverted-pc-case/
واتر رو حتما 360 بگیر، 240 زورش نمیرسه طولانی مدت فرکانس بوست اون پردازنده ها رو نگه داره. اورکلاکم فراموش کن تو نسل 11، همین که خودشو پیش فرض خنک کنه کافیه 😀
سلام خسته نباشید
کی بروزرسانی زمستانه تموم میشه
منتظرم قیمت گرافیک بیاد پایین و پردازنده های میان رده و پایین رده آلدرلیک موجود بشن
آقای ابیشی عزیز کی مدل های غیر k و مادربرد های b نسل ۱۲ اینتل وارد بازار ایران میشه
ما هم منتظریم