پلتفرم «استیم» (Steam) از «والو» (Valve)، اولین و بزرگترین فروشگاه دیجیتالی بازیهای کامپیوتری است که دیروز در ساعت 2 بعد از ظهر به وقت UTC به نقطه عطف جدیدی دست یافت و طی آن برای اولین بار از مرز 30 میلیون کاربر همزمان گذشت. البته خبر 30 میلیون کاربر همزمان استیم توسط SteamDB منتشر شده است و با نگاهی به دادههای خام ارائه شده، میتوانید متوجه شوید که فقط 8.5 میلیون از این افراد به طور همزمان در حال بازی کردن بودهاند. با جزییات بیشتر این خبر در ادامه همراه باشید.
- آمار سخت افزاری جولای 2022 استیم – روند صعودی AMD و سلطه انویدیا
- افزایش محبوبیت RTX 3060 در آمار سخت افزاری استیم
- رکوردشکنی بازی Stray در استیم – بهترین بازی از نگاه کاربران در سال 2022
30 میلیون کاربر همزمان استیم
همان طور که در ابتدای مطلب خواندید، روز گذشته رکوردی برای 30 میلیون کاربر همزمان استیم به ثبت رسید که البته میتوان گفت که این یک رکورد نیست؛ زیرا، در روز دوشنبه 25 بهمن 1400 (14 فوریه 2022) نزدیک به 9.3 میلیون کاربر استیم به صورت همزمان بازی میکردند. این اتفاق در ادامه آغاز بسیار مهم سال جاری میلادی روی پلتفرم والو رخ داد، به طوری که استیم ابتدا از مرز 28 میلیون بازیکن گذشت و سپس در تاریخ 4 بهمن 1400 (24 ژانویه 2022) این تعداد به 29 میلیون نفر رسید. اگر چه روند رشد آن به روزهای همهگیری ویروس کرونا باز میگردد؛ اما، سال 2020 رکوردهای جدید زیادی را برای این پلتفرم ثبت کرد و به دنبال آن 25 میلیون کاربر همزمان در تاریخ 14 دی 1399 (3 ژانویه 2021) به ثبت رسیدند.
همان طور که برخی از شما ممکن است به یاد داشته باشید، والو ابتدا استیم را در سپتامبر 2003 به عنوان کلاینتی راهاندازی کرد که در آن میتوانست بازیهای خود را بفروشد و بروزرسانی عناوین خود را توزیع کند. برنامه حیاتی برای این پلتفرم بدون شک Half-Life 2 بود، اولین بازی جدیدی که در نوامبر 2004 عرضه شد و حتی برای خرید نسخه خردهفروشی خود به استیم نیاز داشت. سال بعد، والو شروع به اجازه انتشار بازیهای شخص ثالث در فروشگاه خود کرد که تا امروز شاهد گسترش هر چه بیشتر این بستر فروشگاهی برای بازیهای کامپیوتری هستیم. البته باید اعتراف کنیم که هنوز چند سال دیگر طول میکشد تا ناشران بزرگتری مانند: «کپکام» (CAPCOM) در استیم ظاهر شوند؛ اما درباره سایر ناشران برجسته همه چیز مشخص است.
رقابت سنگین استیم
خوب است بدانید که به تازگی، برخی از بزرگترین ناشران بازیهای ویدیویی تلاش کردهاند تا فروشگاههای دیجیتالی مختص به خود را ایجاد کنند. برای نمونه میتوان به «یو پلی» (UPlay) از ناشر بزرگ «یوبی سافت» (Ubisoft) که در حال حاضر با نام جدید «یوبی سافت کانکت» (Ubisoft Connect) شناخته میشود و همچنین «فروشگاه مایکروسافت» (Microsoft Store) و «اوریجین» (Origin) از «الکترونیک آرتز» (EA) اشاره کرد. این ناشران همین طور سعی کردهاند عناوین جدیدشان را به فروشگاه خود منحصر کنند و در نهایت آنها را از پلتفرم استیم حذف نمایند. با این حال بعد از مدتی مایکروسافت، الکترونیک آرتز و حتی «اکتیویژن-بلیزارد» (Activision-Blizzard) نیز به پلتفرم والو بازگشتهاند.
البته باید گفت که از سوی دیگر، یوبی سافت دو سال است که بازی جدیدی را روی استیم منتشر نکرده است. این ناشر تصمیم دارد بازیهای خود را روی پلتفرم خودش و همچنین «فروشگاه اپیک گیمز» (Epic Games Store) به عنوان رقیب اصلی استیم در این مرحله، عرضه کند. نظر و تحلیل شما درباره رکورد 30 میلیون کاربر همزمان استیم چیست؟ آیا شما هم این میزان را رکوردشکنی و موفقیتی برجسته برای پلتفرم والو میدانید؟ در بخش نظرات سایت برای ما بنویسید که در این باره چه دیدگاهی دارید و رقابت موجود را به نفع کاربران میدانید یا خیر.
دیدگاهتان را بنویسید