بازی System Shock یکی از عناوین جریان ساز و نو آورانه ای بود که چیزی نزدیک به دو دهه قبل با ساختار تجربه نشده ی خود توانست راه جدیدی را در دنیای بازی های کامپیوتری جلوی پای بازی سازان مختلف قرار دهد و زمینه ساز تولد و پیشرفت ساختاری بسیاری از آثار شوتر داستان محور و اتمسفریک حال حاضر دنیای بازی های کامپیوتری باشد. اگر چه شاید بسیاری از علاقمندان فعلی بازی های کامپیوتری با نام این بازی تاثیر گذار در صنعت بازی های کامپیوتری آشنایی چندانی نداشته باشند، اما بسیاری از کسانی که شانس تجربه ی این بازی و همچنین مهم ترین آثار ملهم شده از آن نظیر نخستین عنوان از سری Deus EX (که به نوعی ادامه دهنده ی راه بازی سیستم شاک به شمار می رفت و تاثیر فراوانی از آن بازی گرفته بود ) را داشته اند، سال هاست که در انتظار ملاقات با نسخه ای جدید از این بازی به سر می برند. در واقع پس از انتشار نسخه ی دوم این مجموعه یعنی بازی System Shock 2 دیگر هیچ خبری از ساخت عنوانی جدید در این مجموعه نشد و نام سری System Shock در عمل به تاریخ و خاطره ها پیوست. حال پس از گذشت چیزی نزدیک به 16 سال پس از تولید و انتشار بازی System Shock 2 به نظر می رسد که هواداران مجموعه بازی های System Shock می توانند به زودی شاهد ملاقان با نسخه ی سوم از این سری یعنی بازی System Shock 3 باشند.
البته هنوز نکته ی خاصی از جزییات بازی System Shock 3 فاش نشده است و سازندگان این بازی یعنی اعضای استودیو Other Side Entertainment تنها از طریق بخشی از وب سایت خود و با استفاده از طرح های مبتنی بر شمارش معکوس به نوعی به تایید فرآیند ساخت بازی System Shock 3 پرداخته اند. باید به این نکته اشاره کرد که بخش مهمی از اعضای حاضر در این استودیوی تازه تاسیس، همان کسانی هستند که پیش از این در استودیوی منحل شده ی Looking Glass (خالقان نخستین عنوان از سری جریان ساز Thief) به فعالیت مشغول بودند و در راس آن ها می توان به پال نیورث (موسس این استودیوی نو پا) اشاره کرد. در این میان فرآیند ساخت بازی System Shock 3 را می توان دومین کار جدی اعضای این استودیو به شمار آورد؛ چرا که آن ها در گام نخست به سراغ دوباره سازی یکی دیگر از عناوین قدیمی و به یاد ماندی اخته شده به دست خود یعنی بازی Ultima رفته بودند. اثری که این بار نام Underworld Ascendant را یدک می کشد و از عنوان Ultima در نام اصلی خود استفاده نمی کند. بر طبق گفته های اعضای استودیو Other Side ، قصد اصلی آن ها به عنوان سازندگان بازی Ultima از طراحی و تولید این بازی قدیمی و موفق، باز تعریف سبک نقش آفرینی بر اساس ایده هایی بود که در ذهن داشتند. آن ها در عین حال با ساخت بازی جدید Underworld Ascendant قصد کرده اند تا با به کار گیری همان نو آوری هایی که در جریان ساخت بازی نخست به خرج داده بودند، این فرنچایز قدیمی و خاطره انگیز را بیش از هر زمان دیگر زنده و پویا جلوه دهند.
تصویری جدید از بسته ی الحاقی بعدی بازی The Witcher 3 که در ادامه ی متن به آن خواهیم پرداخت
البته پال نیورث و همکارانش در استودیو Other Side فعلاً هیچ اظهار نظری را در رابطه با بازی System Shock 3 بیان نداشته اند و به نظر می رسد که برای آگاهی از اطلاعات بیشتر در رابطه با چند و چون این بازی جدید و بسیار مورد انتظار، باید مدت بیشتری را در انتظار باقی بمانیم. با این حال خبر خوب برای علاقمندان عناوین قدیمی ساخته شده به دست پال نیورث و دوستانش در استودیو Looking Glass این است که آن ها به طور رسمی اعلام کرده اند که قصد دارند در قالب استودیوی جدیدشان یعنی Other Side به زنده کردن فرنچایز های کلاسیک بیشتری بپردازند. بنابر این باید منتظر فعالیت های گسترده تری از سوی این استودیو در طی ماه های آینده باشیم و با وجود قابلیت هایی نظیر بحث کراود فاندینگ شاید اعضای این استودیو بتوانند اهداف و ایده های خود را به شکل بهتر و کم دردسر تری به عمل تبدیل کنند. جالب این جاست که مدتی پیش از این، رییس استودیو Night Dive یعنی آقای استفن کیک هم نسبت به ساخت بازی System Shock 3 ابراز علاقه کرده و در عین حال به این نکته اشاره کرده بود که بدون حضور یک ناشر قدرتمند، او و تیم تحت سرپرستی اش قادر به تولید این بازی نیستند. در واقع استودیوی جوان Night Dive نیز اکنون یکی دو سالی است که فعالیت های اصلی خود را بر روی زنده کرن فرنچایز های قدیمی و خاطره انگیز دنیای بازی های کامپیوتری در قالب نسخه های بهبود یافته متمرکز کرده است. در همین راستا آن ها چندی قبل نسخه ای بهبود یافته از بازی System Shock را به بازار عرضه کرده بودند و در عین حال مدت کوتاهی پس از عرضه ی این بازی به شکل دیجیتال، خبر از ساخت نسخه ای دیگر از همین بازی را دادند که قرار است یک دوباره سازی کامل و همه جانبه از بازی جریان ساز System Shock با شکل و شمایلی جدید باشد. بر طبق گفته های استفن کیک، استودیو Night Dive در عمل پس از در اختیار گرفتن حق امتیاز بازی کلاسیک System Shock تصمیم به این اقدام گرفته است. با این حال به نظر نمی رسد که آن ها امتیاز ساخت نسخه های بعدی سری System Shock را هم در اختیار داشته باشند. چه بسا اگر این گونه بود، اعضای استودیو تازه تاسیس Other Side نمی توانستند خبر از تولید بازی System Shock 3 به دستان خود را بدهند. البته این احتمال وجود دارد که (نظیر ماجراهای اتفاق افتاده برای تصاحب امتیاز سری دوک ناکم در طی یکی دو سال اخیر) بر سر تصاحب امتیاز سری System Shock هم در گرفتن نزاعی حقوقی را در آینده ای نزدیک شاهد باشیم که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. به هر حال خبر ساخته شدن بازی System Shock 3 پس از این همه سال، مسلماً خبر بسیار خوشحال کننده ای برای هواداران قدیمی این مجموعه به شمار می رود و خبر بهتر آن که این بازی قرار است به دست همان افرادی ساخته شود که در جریان تولید بازی جریان ساز System Shock نقشی اساسی بر عهده داشتند.
در میان خبر های امیدوار کننده ای که از سری نقش آفرینی System Shock به گوش می رسد، سازندگان دیگر مجموعه ی نقش آفرینی شاخص این روز ها یعنی سری ویچر نیز به تازگی تصاویر تازه ای را از محتوای جدید الحاقی بازی The Witcher 3 منتشر کردند (تصاویری که در متن آن را از نظر گذراندید). همان گونه که پیش تر هم اشاره کرده بودیم این محتوای الحاقی جدید که در واقع دومین بسته ی الحاقی مفصل، غیر رایگان و داستانی بازی ویچر 3 محسوب می شود، Blood and Wine نام دارد و قرار است چیزی نزدیک به 20 ساعت گیم پلی مفید داشته باشد (ضمن این که تاریخ انتشار این بازی نیز ماه های ابتدایی سال 2016 میلادی عنوان شده است). البته اعضای استودیو سی دی پراجکت رد تنها به انتشار این تصاویر بسنده نموده و نکته ی چندان تازه ای را در رابطه با چند و چون این محتوای الحاقی در اختیار علاقمندان مجموعه بازی های ویچر قرار نداده اند. با این حال به موجب انتشار تصاویر مذکور، ملاقات با محتوای الحاقی جدید بازی ویچر 3 یعنی Blood and Wine دیگر جنبه ای رسمی به خود گرفته است و هیچ بعید نیست که ظرف روز های آینده، شاهد انتشار خبر های بیشتر و تازه تری در رابطه با محتوای الحاقی Blood and Wine باشیم. گفتنی است که بازی The Witcher 3: Wild Hunt در هفته ی گذشته موفق به دریافت جایزه ی بهترین بازی سال در مراسم معتبر TGA 2015 شد و لازم به ذکر است که این بازی خوش ساخت و پر مخاطب تا کنون توانسته چیزی حدود 300 جایزه ی مختلف را از سوی مراکز گوناگون مرتبط به دنیای بازی های کامپیوتری به خود اختصاص دهد.
بازی ویچر 3 یک شاهکار در سری ویچر محسوب میشه باید دید این DLC جقدر میتونه به جذابیت استوری لاین اولیه باشهI-)