نمی دانم چند نفر از شما فاجعه ی زیردریایی کورسک در سال 2000 میلادی را به یاد دارید. هیچ از یادم نمی رود که این رویداد تلخ به مدت تقریبی یک هفته تمام اخبار دنیا را به خود اختصاص داده و بسیاری از مردم جهان را در بهت و ناراحتی فرو برده بود. کورسک یک زیردریایی اتمی محسوب می شد که برای انجام ماموریتی نظامی و از سر گذراندن یک مانور آموزشی چند روزه راهی دریای بَرنتس شده بود اما در حین انجام ماموریت دچار حادثه ای ناگهانی (یک انفجار داخلی) شد و تمام 118 سرنشین آن از بین رفتند. اکنون خبر می رسد که شرکت بازیسازی Jujubee قصد دارد تا از این فاجعه ی فراموش نشدنی یک بازی کامپیوتری بسازد.
تا این لحظه سازندگان بازی و اعضای شرکت جوجوبی اطلاعات کاملی از اثر در دست ساختشان (که دقیقاً همنام با زیردریایی روسی است و کورسک نام دارد) منتشر نکرده اند و تمام آنچه که همگان از بازی می دانند به تیزری یک و نیم دقیقه ای از معرفی این بازی خلاصه می شود که چیز خاصی را روشن نمی کند. با این حال سازندگان این اثر در گفته های خود اعلام داشته اند که این بازی قصد دارد به فاجعه ی زیردریایی کورسک از زاویه ای تازه نگاه کند و مجموعه ی آن بر مبنای داستانی دقیق و کامل ساخته خواهد شد. به گفته ی آنها هنوز سوال های فراوانی پیرامون زیردریایی حادثه دیده ی کورسک وجود دارد که هرکدامشان می توانند خوراک مناسبی برای خلق داستانی درگیرکننده باشند. اینکه چرا در امدادرسانی به بازماندگان حادثه تاخیر صورت گرفت و تعلل در عملیات نجات منجر به مرگ تمامی سرنشینان این زیردریایی بدشانس شد. و اینکه به چه دلیل ناوگان دریایی روسیه پیشنهاد کمک کشور نروژ را برای نجات جان بازماندگان حادثه رد کرد و خود نیز در انجام عملیات نجات به موفقیتی دست نیافت. لازم به ذکر است که بخش اعظم خدمه ی زیردریایی کورسک در جریان دو انفجار شدیدی که به فاصله ی نسبتاً کمی در این زیردریایی اتمی ایجاد شد، کشته شدند. اما حدود 23 نفر از آنها از این انفجار و حفره ی عظیمی که به موجب آن در بدنه ی زیردریایی ایجاد شد جان سالم به در بردند که آنها هم به تدریج و با تمام شدن ذخیره ی اکسیژن موجود در زیردریایی جان باختند.
به نظر می رسد وقایع کل بازی در داخل زیردریایی اتفاق بیفتد
هنوز از سوی سازندگان این اثر هیچ تاریخ دقیقی برای انتشار بازی کورسک اعلام نشده اما آنچه مسلم است این بازی با زاویه ی دید اول شخص و در سبک بقا (Survival) ساخته خواهد شد. این روزها عناوین سبک بقا طرفداران بیشماری در میان بازیبازان مختلف پیدا کرده اند و بسیاری از شرکت های بازیسازی کوچک برای ساخت عناوین جدیدشان اغلب به سراغ این سبک می روند. با توجه به هسته ی اصلی بازی، احتمالاً بازیباز نقش یکی از همان 23 خدمه ی بازمانده را بر عهده خواهد داشت و می توان حدس زد که گیم پلی این اثر بر ساعات پایانی عمر قهرمان داستان متمرکز خواهد بود که شاید بازیباز باید توسط اعمال خود این زمان مرگ را به تعویق بیاندازد. البته تمام اینها تنها حدسیات نگارنده ی این سطور است و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بازی باید هنوز هم صبر کرد.
آیا گرافیک نهایی بازی از لحاظ فنی و هنری در همین قد و قواره خواهد بود؟
گفتنی است استودیوی بازیسازی جوجوبی یک شرکت بازیسازی لهستانی است که در سال 2012 توسط سه تن از اعضای سابق استودیوهای CD Project Red (سازنده ی سری مشهور ویچر)، Traveller’s Tales (سازنده ی عناوین لگویی) و همچنین استودیو Infinite Dreams (شرکت بازیسازی لهستانی متمرکز بر عناوین همراه) تشکیل شده و این افراد به طور دقیق در ساخت بازی هایی همچون ویچر2، لگو بتمن و لگو ایندیانا جونز و همچنین بازی موبایل Let’s Create! Pottery دخالت داشته اند. بنابراین می توان امیدوار بود که بازی کورسک هم با توجه به تجربه ی قبلی سازندگانش، اثر خوب و قابل توجهی از کار در بیاید.
حتما داستانیه و از تیراندازی خبری نیست پس باید چکار کرد؟