سازمان جهانی بهداشت روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد “اعتیاد به بازی های رایانه ای” را به فهرست موارد اعتیاد مورد بررسی خود اضافه کرده است. پیش از این در ماه دسامبر بود که اولین گزارش ها درباره بررسی اعتیاد به بازی های رایانه ای توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شده بود و سرانجام پس از چند ماه بررسی، این اعتیاد به فهرست طبقه بندی شده بیماری های بین المللی افزوده شده است.
اعتیاد به بازی های رایانه ای یا “اختلال بازی” از این پس در کنار مواردی مانند اعتیاد به شرط بندی به عنوان یک اختلال رفتاری شناخته خواهد شد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، از جمله مشخصات این اختلال می توان به اولویت دادن به بازی های ویدیویی نسبت به سایر فعالیت های فردی و اجتماعی، سپری کردن زمان های طولانی برای اجرای این بازی ها، دست نکشیدن از بازی با وجود آگاهی از عواقب منفی آن و از دست دادن کنترل و مدت زمان صرف شده برای اجرای بازی توسط افراد اشاره کرد. این اختلال می تواند تا اندازه ای پیشرفت کند که بر زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و یا شغلی افراد تاثیر منفی داشته باشد و معمولا در مدت یک سال در افراد ایجاد می شود. همچنین به گفته WHO اعتیاد به بازی های ویدیویی می تواند مرتبط با اجرای بازی ها به صورت آنلاین یا آفلاین باشد. در طبقه بندی اختلال بازی، به نکته جالب تری نیز اشاره شده است. یکی از زیرشاخه های این اختلال “بازی کردن خطرآفرین” نام گرفته که به الگویی از بازی کردن توسط افراد اطلاق می شود که احتمال بروز آسیب های روحی یا فیزیکی را برای آنها یا اطرافیانشان افزایش می دهد. سازمان جهانی بهداشت در گام بعدی قرار است نسخه نهایی گزارش خود را در مجمع جهانی بهداشت که قرار است سال آینده برگزار شود ارائه خواهد داد و پیش بینی می شود از سال 2022 بخشنامه های جدید که در آنها اختلال بازی نیز به رسمیت شناخته شده مورد استفاده قرار گیرند و پس از آن شرکت های دارویی و پزشکان متخصص برای درمان این نوع اختلال دست به کار شوند.
سلام
گیمر بودن با بیمار روانی بودن فاصله زیادی داره
اینکه این همه مدت سازمان جهانی بهداشت اعتیاد به بازی های ویدیوی رو اختلال روانی شناخته دلیل داره و باید زودتر از اینا تأیید می کردن
دلیل اینه که یه عده کلا با بازی هایی ویدیویی سره جنگ داشتن و چون خودشون خوششون نمیومد سعی می کردن بکوبنش یعنی قضاوت یکطرفه
این اعتیاد یا اختلال روانی ممکنه توی هرچیزی پیش بیاد حتی توی پول یا طلا و ثروت جمع کردن مثلا مردی که 50ملیارد ثروت داشته باشه ولی وقتی میره خرید با مغازه دار بحث می کنه سره تخفیف با اینکه پولداره خانواده خودشم رنگ پولو به سختی میبینن و بچه هاش به سختی پول تو جیبی میگیرن با هزارجور منت
یا طرف به یک ورزش علاقه داره دیگه کله زندگیش میشه ورزش همه چیز براش بی اهمیت میشه فقط ورزش براش مهم میشه
این اختلال روانی حتی خرید مثلا خرید لباس یا موبایل یا توی هرچیزی ممکنه پیش بیاد برای نمونه توی یک برنامه دختربچه به خرید لباس معتاد بود و با اینکه پولدار بودن ولی خانوادشو غارت کرده بود کله اتاقش شده بود لباس
توی همین ایران معتاد به بروز بودن توی مبایل زیاد هست هرساله می خوان جدید همون سال دستشون باشه یک نفر توی یک سایت خبری دیگه اومد همینُ اعتراف کرد گفت من دچار این اختلال شده بودم که ترک کردم و الان می تونم هرساله کلی پول ذخیره کنم و دارم استفاده های بهتری می کنم از این پولی که جمع می کنم
ولی اینکه این اختلال روانیُ برای ویدیو گیم هم تأیید کردن و انقدر پررنگ دیده میشه دلیلش اینه که چون گیم هنوز توی ذهنا جا نیوفتا یعنی عادی نشده و هنوز اون عده کودنایی که چون خودشون کلا از گیم بدشون میاد هستن که تا می تونن بدجلوه بدن
با اینکه یک گیمرم ولی موافقم