شاید باورش برای گیمرهای کنسولی سخت باشد، اما بازار بازیهای موبایلی حالا به بزرگترین بخش از بازی تبدیل شده است. در سال 2019 درآمد بازیهای موبایلی در بازار 68.5 میلیارد دلار بود که بخش بزرگ آن، یعنی 54.9 میلیارد دلار به گوشیهای هوشمند و 13.6 میلیارد دلار آن به تبلتها اختصاص داشت.
پیشبینیها برای چند سال آینده اینست که بخش موبایل همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و بازیهای PC و بر پایه مرورگر با کاهش همراه خواهد بود. انتظار میرود که در وضعیت کنسولها نیز تغییری حاصل نخواهد شد.
در حال حاضر، بیشترین درآمد به دستگاههای iOS اختصاص یافته است. اما طبق پیشبینیها پلتفرم اندروید پیش از سال 2023 از سیستم اپل سبقت خواهد گرفت. Clash of Clans پردرآمدترین بازی آیفون براساس درآمد روزانه در آمریکا بوده است و البته اختلاف آن با فورتنایت بسیار ناچیز بوده است.
کلش آو کلنز توسط شرکت توسعهدهنده فنلاندی، یعنی Supercell ساخته شده است که سازنده بازی کلش رویال نیز میباشد. البته لازم به ذکر است که Tencent صاحب سهم بزرگی از این شرکت میباشد.
احتمالاً از این موضوع تعجب نخواهید کرد که بگوییم بخش بزرگ درآمد مربوط به بازی، یعنی بیش از 40 درصد آن به خریدهای درون برنامهای مربوط است. بیش از 30 درصد نیز به تبلیغات ویدئویی اختصاص یافته است. برای مقایسه، برنامهها بیشتر درآمد خود را از راه تبلیغات ویدئو و تبلیغات ظاهر شده بر روی نمایشگر بدست میآورند.
VR یا همان بازیهای بر پایه واقعیت مجازی همچنین در تلاش برای بدست آوردن توجهات است. بیشتر مردم در خصوص آنها شنیدهاند، اما تصور میکنند که بسیار گران است. انتظار میرود که درآمد AR (واقعیت افزوده) در سال آینده از VR بیشتر شود، چراکه تعداد کاربران آن با سرعت بالایی در حال افزایش است.
HTC پس از سونی و مایکروسافت سومین تولیدکننده بزرگ هدستهای VR به حساب میآید و مایکروسافت دیگر جایی در این لیست ندارد.
انتظار میرود که گیمینگ اصلیترین کاربرد AR و VR باقی بماند، هر چند که میلیونها کاربر از آنها برای تماشا رویدادهای زنده و سرگرمیهای ویدئویی استفاده میکنند.
پیشبینی شما برای آینده دنیای گیم چیست؟ آیا با معرفی کنسولهای جدید سونی و مایکروسافت، درآمدزایی این بخش از موبایل گیمینگ بالاتر خواهد رفت و یا بازیهای موبایلی همچنان سوددهی بالاتری خواهند داشت؟
دیدگاهتان را بنویسید