نمایشگاه بازی توکیو (Tokyo Game Show) اکنون 19 سال است که به شکل سالیانه، هر سال در همین فصل و ماه سپتامبر در کشور ژاپن برگزار می شود. از آن جا که محل برگزاری این کنفرانس در سرزمین آفتاب تابان است بنابر این بیشتر بازی هایی که هر سال در این نمایشگاه معرفی می شوند از ساخته های استودیو های ژاپنی هستند. شرکت سونی هم امسال مثل هر سال به عنوان یکی از شرکت کنندگان اصلی این نمایشگاه در TGS 2015 حاضربود و اقدام به برگزاری کنفرانس اختصاصی خود در این همایش سالانه نمود (البته کنفرانس سونی به نوعی پیش در آمدی بر این نماشگاه محسوب می شد). از آن جایی که این شرکت ژاپنی برخلاف رقیب امریکایی خود یعنی مایکروسافت، در نمایشگاه گیمز کام امسال حضور نداشت، نمایشگاه TGS 2015 فرصت خوبی برای هواداران سونی بود تا بتوانند از برنامه های جدید این شرکت برای گسترش هر چه بیشتر کنسول های دستی و خانگی خود در میان گیمر ها، با خبر شوند.
کنفرانس شرکت سونی در نمایشگاه TGS امسال را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد. نخست بخشی که شرکت سونی در آن به معرفی بازی هایی پرداخت که توسط استودیو های انحصاری خود در دست ساخت هستند. در این میان شاید حضور بازی Gravity Rush بر روی کنسول PS4 یکی از بهترین اتفاق های ممکن برای هواداران کنسول خانگی نسل حاضر سونی باشد. این بازی جالب سه سال قبل برای کنسول دستی ویتا عرضه شده بود و در آینده ای نزدیک یعنی در فوریه سال 2016 میلادی، دارندگان کنسول PS4 نیز می توانند آن را در قالب بازی Gravity Rush Remastered بر روی پلتفرم محبوب خود تجربه کنند. اما از آن جا که همیشه ژاپنی ها مقدم ترند، نسخه ی ژاپنی این بازسازی جذاب در تاریخ 10 دسامبر امسال برای علاقمندان منتشر خواهد شد. ضمن این که بازسازی مذکور، شامل تمامی محتوا های اضافی بازی اصلی به همراه بهبود های گرافیگی قابل توجهی خواهد بود. البته این پایان سور و سات علاقمندان بازی Gravity Rush در نمایشگاه TGS امسال محسوب نمی شد؛ چرا که خبر ساخته شدن نسخه ی دوم این بازی نیز توسط سونی در کنفرانس انحصاری این شرکت تایید شد. در بافت داستانی Gravity Rush 2 نیز شما همچنان در نقش Kat ظاهر خواهید شد. دختر جوانی که به مدد یک گربه ی سیاه، قابلیت کنترل نیروی جاذبه را دارد و از همین رو می تواند بر روی در و دیوار راه برود و در آن جا به نبرد با دشمنان یا عبور از موانع موجود بپردازد. تاریخ انتشار این اثر، سال 2016 میلادی عنوان شده است و این نسخه از بازی مهمان کنسول PS4 خواهد بود. سوای این دو بازی جالب توجه، اثر دیگری که از سوی سونی در این کنفرانس معرفی شد، نسخه ای جدید از بازی Every Body’s Golf بود. علاقمندان قدیمی کنسول های پلی استیشن سونی به احتمال فراوان با این مجموعه ی ورزشی به حد کفایت آشنایی دارند. مجموعه ای که از همان نخستین کنسول خانگی سونی یعنی کنسول پلی استیشن، مهمان خانه های گیمر ها بود و بازی کاملاً جدی گلف را به شکلی کمدی به آن ها تقدیم می کرد. بر طبق اعلام سونی در کنفرانس TGS امسال، نسخه ی جدید این سری با نام New Every Body’s Golf قرار است در سال 2016 میلادی برای کنسول PS4 منتشر شود.
اما دومین بخش از کنفرانس اختصاصی سونی در TGS 2015 به معرفی عناوینی اختصاص داشت که توسط سایر شرکت ها برای کنسول های سونی در دست ساخت هستند. بد نیست ابتدا با شرکت سگا آغاز کنیم که قرار است به زودی دو نسخه ی متفاوت از سری یاکوزا را به روی پلتفرم های سونی بیاورد. نخستین آن ها Yakuza: Kiwami نام دارد که در واقع باز سازی نخستین شماره از سری یاکوزا برای کنسول PS4 محسوب می شود. این بازی در تاریخ 21 ژانویه سال 2016 میلادی در اختیار علاقمندان سری یاکوزا در کشور ژاپن قرار خواهد گرفت (باز سازی این بازی برای کنسول PS3 نیز تنها در کشور ژاپن منتشر شده بود). اما مسلماً خبر بهتر برای دارندگان کنسول PS4 معرفی بازی Yakuza 6 برای این پلتفرم بود که قرار است در تاریخی نامعلوم از سال 2016 میلادی برای دارندگان کنسول PS4 منتشر شود. البته این تاریخ نیز به نسخه ی ژاپنی بازی مربوط می شود، اما تجربه ی مربوط به نسخه های پیشین سری یاکوزا همواره نشان داده که نسخه های انگلیسی زبان بازی یاکوزا معمولاً یک سال پس از نسخه های ژاپنی (با چند ماه این سو یا آن سو تر) به صورت جهانی انتشار می یابند. سوای سگا، دیگر شرکتی که با دست پر به کنفرانس سونی آمده بود شرکت اسکوایر انیکس بود. اگر چه اسکوایر انیکس در سال های اخیر عناوین مشهوری را در سبک های مختلف به بازار عرضه کرده است، اما هواداران پر و پاقرص بازی های کامپیوتری، این شرکت را معمولاً با عناوین نقش آفرینی ژاپنی نام آشنایی همچون سری فاینال فانتزی می شناسند. اتفاقاً در طی برگزاری کنفرانس سونی یکی از بازی هایی که به حضار معرفی شد، نسخه ای جدید از سری فاینال فانتزی با نام World of Final Fantasy بود. این بازی که در سال 2016 میلادی برای دو پلتفرم PS4 و PS Vita منتشر خواهد شد، قرار است گریزی بزند به عناوین ابتدایی این سری و به عبارت بهتر در ساختار گیم پلی و داستان خود با نخستین شماره های سری فاینال فانتزی تجدید دیداری دوباره داشته باشد. در کنار این اثر، سه بازی دیگر نیز در جریان کنفرانس سونی معرفی شدند که هر سه از ساخته های اسکوایر انیکس بودند. نخستین اثر Dragon Quest Builders نام دارد که در تاریخ 28 ژانویه ی سال 2016 میلادی برای سه کنسول PS3 ، PS4 و PS VITA منتشر خواهد شد. این بازی در واقع نسخه ای از بازی ماینکرفت در شکل کلی خود است که با شخصیت های سری دراگون کویست و سبک و سیاق فانتزی آن ها تلفیق شده است. بازی بعدی اسکویر انیکس باز هم در سبک نقش آفرینی ژاپنی ساخته شده است و در واقع باز سازی تعدادی از عناوین پیشین سری Kingdom Hearts محسوب می شود. این بازی که Kingdom Hearts 2.8 نام دارد قرار است در سال 2016 میلادی برای کنسول PS4 منتشر شود. اما شاید مهم تر از تمام موارد مذکور، بازی بسیار مورد انتظار Star Ocean 5: Integrity and Faithlessness باشد که البته پیش از این نمایش هایی نیز در نمایشگاه E3 امسال داشت. این بازی نقش آفرینی ژاپنی در تاریخ 25 فوریه سال آتی میلادی برای دو پلتفرم PS3 و PS4 عرضه خواهد شد.
پس از این دو شرکت، بد نیست به سراغ دیگر شرکت های ژاپنی هم برویم که آثارشان در جریان کنفرانس انحصاری سونی در نمایشگاه TGS 2015 به نمایش در آمدند. در این میان شرکت From Software به جای دارک سولز 3 (که بیشتر متمایل به کنسول انحصاری مایکرو سافت است) با DLC جدید بازی Bloodborne در کنفرانس سونی حضور داشت. بلادبورن که از گیم پلی جذاب و پرکششی نظیر سری سولز برخوردار است به موجب این محتوای دانلودی جدید، شاهد اضافه شدن مواردی نظیر اسلحه ها و دشمنان تازه به بخش گیم پلی و همچنین بهره بردن از خط روایی جدیدی در بخش داستان خود خواهد بود. این DLC قرار است در 24 نوامبر امسال با قیمت 19 دلار برای علاقمندان عرضه شود. علاوه بر این اثر دو بازی دیگر نیز در کنفرانس سونی معرفی شدند که هر دویشان قرار است مهمان کنسول PS4 شوند. یکی از آن ها محصول جدید شرکت Tecmo Koei بود که Tuikoden 2 نام دارد و قرار است تجربیات جذاب نسخه ی پیشین سری در سبک نقش آفرینی ژاپنی را با ارائه ی دنیایی Open World و گیم پلی بسیار مفصل، به یک گام جلوتر هدایت نماید. بازی دیگر نیز New Danganronpa V3 نام دارد که محصولی است جدید از استودیو Spike Chunsoft و همانند نسخه های پیشین سری به نوعی یک رمان تعاملی محسوب می شود. البته این بازی علاوه بر PS4 برای کنسول دستی ویتا نیز عرضه خواهد شد اما همانند بازی Tuikoden 2 تاریخ انتشار آن هنوز مشخص نیست.
اما بخش سوم کنفرانس سونی، به تشریح برنامه های آتی این شرکت برای توسعه دادن ابزار جدید مبتنی بر واقعیت مجازی خود در میان گیمر ها تمرکز داشت. بر اساس اعلام اعضای سونی این ابزار که پیش از این با نام موقت مورفیوس شناخته می شد، از این پس با نام اصلی خود یعنی PlayStation VR شناخته می شود و شرکت سونی برنامه های فراوانی را برای محبوب ساختن این ابزار در میان مخاطبان خود دارد (ابزار حرکتی سونی یعنی Move در نسل پیشین نبرد را به رقیب خود یعنی کینکت باخت و باید دید VR سونی چه عملکردی در برابر هولو لنز خواهد داشت). از جمله ی این برنامه ها می توان به همکاری سونی با سایر شرکت های فعال در عرصه ی بازی سازی اشاره کرد که قرار است عناوین جدید و فراوانی را برای ابزار PlayStation VR عرضه کنند. در این میان یکی از عناوینی که سونی در جریان کنفرانس خود خبر ساخت آن را برای پلتفرم واقعیت مجازی اعلام کرد، بازی Final Fantasy XIV بود که مسلماً شنیدن این خبر می تواند برای علاقمندان سبک نقش آفرینی ژاپنی بسیار جذاب و هیجان انگیز جلوه کند. در کل می توان گفت که کنفرانس سونی در مقیاس نمایشگاه TGS کنفرانس نسبتاً خوب و موفقی بود و در واقع تمرکز این شرکت بر معرفی عناوین بومی ژاپن (خصوصاً بازی های سبک نقش آفرینی ژاپنی) ، ذات اصلی نمایشگاه TGS را به خوبی بازتاب می داد. در پایان باید به این نکته هم اشاره کنیم که در جریان برگزاری کنفرانس اختصاصی سونی در نمایشگاه TGS امسال، دو بازی دیگر نیز معرفی شدند که به دلیل جالب توجه بودن آن ها ترجیح دادیم مطالب مربوط به این دو بازی را به صورت جدا گانه به رشته ی تحریر در آوریم. بنا بر این خواندن مطالب بعدی وب سایت سخت افزار را از دست ندهید و در ساعت های بعدی امروز نیز با ما همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید