شنیدن نام شینجی میکامی ، پشت هر بازیباز و بازیسازی را میلرزاند.بازیبازها یاد لحظات ترسناک و هیجان انگیزی می افتند که با هر بازی از این بازیساز دارند وبازیسازها یاد دقت و ظرافتی می افتند که در طراحی تک تک عناوین این بازیساز به کار میرود و کاری میکند که به ندرت سایر بازیسازها به محبوبیت آن برسند.
شینجی میکامی در سال 1990 کار خود را در شرکت کپکام شروع کرد. میکامی تا سال 1994 ساخت چند بازی کوچک را به پایان برد که همگی اثاری موفق و پرفروش بودند.با ساخت این عناوین میکامی به شخصیت مهم تری در شرکت کپکام تبدیل شد. تا اینکه در سال 1994 میکامی به پیشنهاد مدیر عامل شرکت کپکام اقای توکارو فوجیوارا ، ساخت یک بازی ترسناک را شروع کرد. ساخت بازی دو سال به طول انجامید و در سال 1996 عرضه شد. نام بازی RESIDENT EVIL بود، شیطان مقیم! بدون شک میکامی یکی از تاثیرگذارترین و جریان سازترین اثار هنر هشتم را ساخت. بازی که تبدیل به محبوب ترین و پول سازترین فرانچایز کپکام شد. اگرچه قبل از عنوان رزیدنت اویل ، تعدادی بازی ترسناک وجود داشتند اما این رزیدنت اویل بود که سبک ترسناک بقا را پایه گذاری کرد و راه را برای ساخت عناوین ترسناک بعد از خود باز کرد.محیط های رعب انگیز ، صداگذاری عالی ، قهرمانان دوست داشتنی ، داستان قدرتمند و درگیر گننده ، خانه های شیطانی و ترسناک و از همه مهم تر زامبی های نفرت انگیز دوست داشتنی بازی رزیدنت اویل را تبدیل به یکی از بهترین و ترسناک ترین عناوین تاریخ کرد.
پس از موفقیت های بی نظیر قسمت اول ، کپکام بلافاصله از میکامی خواست تا ساخت قسمت بعدی این عنوان را اغاز کند. هر چند به میکامی گفته شده بود که تنها حق دارد در نقش تهیه کننده ظاهر شود.بدین ترتیب قسمت دوم و سوم رزیدنت اویل در نظارت کامل میکامی ساخته شد و باز هم موفقیت های قسمت اول را تکرار کردند.از RESIDENT EVIL 3 همواره به عنوان یکی از ترسناک ترین عناوین تاریخ یاد میشود. در همین بازه ی زمانی ، میکامی ساخت یک سری بازی جدید دیگری را با نام DINO CRISIS اغاز کرد.این سری بازی اگرچه شباهت هایی به سری شیطان مقیم داشت اما تمی متفاوت را نسبت به ان سری بازی داشت. این سری بازی نیز تبدیل به یکی دیگر از سری بازی های موفق کپکام و شینجی میکامی شد و افتخار دیگری را برای سامورایی محبوب صنعت بازی در پی داشت. با ورود به نسل ششم صنعت بازی ، میکامی در سال 2000 اولین بازی از سری شیطان مقیم را برای کنسول دریم کست ساخت. این بازی که RESUDENT EVIL CODE:VERONICA نام داشت اگرچه عنوان شماره دار نبود اما داستان ان خط اصلی داستان سری را دنبال میکرد و بسیاری از مسایل داستان سری را روشن کرد.رزیدنت اویل کد ورونیکا یکی از بهترین عناوین کنسول دریم کست شد. در سال 2001 ، میکامی و کامیا دست به یک کار بزرگ زدند. عنوان DEVIL MAY CRY توسط این دو بازیساز بزرگ ساخته شد و سبک اسلش مدرن را تعریف کرد. بازی که با داشتن یک گیم پلی عالی و نفسگیر ، داستان زیبا و طراحی مراحل قوی تبدیل به یکی از بهترین عناوین نسل ششم شد. بعدها دیوید جفی خالق سری بازی GOD OF WAR عنوان کرد که از بازی DEVIL MAY CRY در ساخت GOD OF WAR الهام گرفته است.
در سال 2002 ، میکامی عنوان نخست مجموعه شیطان مقیم را را برای کنسول گیم کیوب بازسازی کرد. بدون شک میتوان گفت میکامی با این بازی REMAKE را در هنر هشتم تعریف کرد!اگرچه بازی از نظر فروش موفق ظاهر نشد اما از نظر کیفی تبدیل به یکی از بهترین عناوین ترسناک تاریخ و کنسول گیم کیوب شد. میکامی که به فکر افق های جدیدی در زمینه کاری خود بود ساخت یک بازی مشترک با دیگر بازیساز بزرگ و مولف ژاپنی ، گوئیچی سودا ملقب به سودا 51 را اغاز کرد. این بازی که KILLER 7 نام داشت اگر چه نتوانست نمرات بالایی را از منتقدان کسب کند اما به خاطر داستان زیبا و پیچیده اش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. داستانی که میکامی افسانه ای و سودا 51 با همکاری هم دیگر به رشته ی تحریر دراوردند.بسیاری این بازی را یک اثر هنرمندانه از این دو بازیساز میدانستند و بسیاری دیگر هم یک اثر خسته کننده توصیف کردند.اما چیزی که مشخص است این است که این بازی خاص و ویژه به افتخاری دیگر در کارنامه ی هر دو بازیساز بدل شد.
پس از این همکاری ، میکامی در سال 2005 دست به یک کار بزرگ دیگر زد. بله! RESIDENT EVIL 4 با گیم پلی جدید ، داستان و محیط های متفاوت تبدیل به بزرگترین اثر تاریخ ، بهترین بازی یک دهه قبل و بهترین بازی سال 2005 شد. RESIDENT EVIL 4 دوربین روی شانه را در عناوین شوتر و اکشن ماجرایی تثبیت کرد. این بازی به تنهایی کاری کرد که نسل هفتم بازی های رایانه ای بر روی مکانیسم های ان استوار شود. بعد از این موفقیت بزرگ میکامی باز هم دست به اثار ساختارشکن زد و بازی god hand را در سال 2006 ساخت.یک بازی ویژه ، ساختارشکن و هنجارشکن که همواره ازان به عنوان یکی از برترین عناوین سبک beat em up یاد میشود.با عرضه ی این بازی میکامی از شرکت کپکام جدا شد و او برای همیشه با سری resident evil نیز خداحافظی کرد.
میکامی پس از ان به استودیو پلاتینوم گیمز رفت. در سال 2010 میکامی اولین و اخرین بازی خود را در این استودیو ساخت. میکامی همواره در طول سال های گذشته از سبک دفاعی محورشوتر های سوم شخص انتقاد میکرد و معتقد بود این سبک از کمبود سرعت رنج میبرد. بدین ترتیب بازی vanquish به دست میکامی شکل گرفت و یک شاهکار دیگر از این بازیساز روانه ی بازار شد.بازی توانست جوایز مختلفی را کسب کند و تبدیل به یکی از بهترین عناوین سال 2010 شود.به عنوان مثال یوروگیمر ونکوییش را بهترین شوتر سوم شخصی دانست که از ژاپن امده است یا وبسایت گیمز رادار مقاله ای تحت عنوان” ونکوییش چگونه سبک شوتر سوم شخص را متحول کرده است” نوشت. پس از ان باز هم سودا و میکامی بازی با نام shadow of the damned را با همکاری هم دیگر ساختند. اگر چه بازی تبدیل به یک شاهکار نشد اما در سطح یک عنوان خوب ظاهر شد و یک بازی خوب دیگر را از این دو بازیساز شاهد بودیم.
سرانجام میکامی پس از سال ها دوری از سبک ترسناک ، با عنوان THE EVIL WITHIN به سبک محبوبش ، SURVIVAL HORROR بازگشت.اگر چه شیطان درون نتوانست تمام اتنظارات را براورده کند اما تبدیل به یکی از بهترین عناوین چند سال اخیر سبک ترسناک شد. در طول این 25 سال فعالیت شینجی میکامی در عرصه ی هنر هشتم او همواره به ساخت اثار نو و ساختار شکن دست زده و از تکرار کلیشه ها به دور بوده است.اگر او نبود بسیاری از بازی ها ساخته نمیشد و هنر هشتم تا این حد پیشرفت نمیکرد. بدون شک تاثیری که میکامی با ساخت عناوین RESIDENT EVIL و RESIDENT EVIL 4 بر هنر هشتم گذاشت تکرار نشدنی هست. او بهترین و جریان ساز ترین بازیساز تاریخ هست.
مرد اول صنعت گیم
خسته نباشید
واقعا اگر رزیدنت اویل نبود چند سری از بازی های دیگر ساخته نمیشد
مخصوصا رزیدنت اویل 4 که زمینه را برای ساخت چند بازی فراهم کرد
واقعا رزیدنت های ساخت ایشون بهترین هستند :-bd