چندی پیش خبری مبنی بر اختراع نوع جدیدی از تکنولوژی ذخیره سازی اطلاعات توسط اینتل با نام 3D Xpoint منتشر شد که حافظه های آینده را هزاران برابر سریع تر از SSD های کنونی می کند. از ویژگی های این تکنولوژی جدید ، سرعت بسیار زیاد انتقال اطلاعات ذکر شده بود که می تواند در عملکرد بازی های رایانه ای تاثیر بسزایی را اعمال کند. اکنون Chris Roberts سازنده بازی Star Citizen ، از مزایای این تکنولوژی جدید در بازی های رایانه ای می گوید. او در انجمن توسعه دهندگان شرکت اینتل از ویژگی های تکنولوژی جدید اینتل که اکنون با نام تجاری Optane شناخته می شود، در بازی های رایانه ای سخن گفته است. به عقیده او ، سرعت بسیار سریع دسترسی به اطلاعات که این تکنولوژی به ارمغان خواهد آورد ، نیاز به بارگذاری یا Loading در بازی های رایانه ای را از بین خواهد برد. این تکنولوژی دسترسی آنی به اطلاعات در فضای ذخیره سازی را فراهم خواهد کرد و دیگر مثل گذشته نیازی نیست که اطلاعات هنگام نیاز پردازنده ، از هارد دیسک یا SSD روی حافظه موقت (RAM) بارگذاری شوند. این بدین معنی است که تکنولوژی جدید می تواند کاملا جایگزین حافظه رم شود.
نام Optane در حقیقت برند معرفی شده اینتل برای گروهی از حافظه های جدید این شرکت است که از تکنولوژی جدید ذخیره سازی با نام 3D Xpoint پشتیبانی می کنند. این تکنولوژی جدید قابلیت های غیر فرار بودن و دسترسی سریع حافظه های NAND را که اکنون در SSD ها استفاده می شوند را دارد اما از لحاظ تئوری می تواند تا هزار برابر از آنها سریع تر باشد. بدین صورت می توان حافظه موقت یا رم کامپیوتر را با حافظه بلند مدت یا فضای ذخیره سازی یکی کرد و تنها از یک حافظه بسیار پر سرعت استفاده کرد که هم کار ذخیره سازی را بر عهده دارد و هم دسترسی سریع به اطلاعات را برای پردازنده فراهم می کند.
نتیجه این کار حذف صفحه های بارگذاری در بازی های کامپیوتری است. این قابلیت می تواند برای بازیهایی با حجم زیادی از اطلاعات که نیاز به Loading میان هر مرحله یا قسمت های مختلف دارند ، بسیار انقلابی باشد. بازی Star Citizen یک نمونه از این نوع بازی ها است. این بازی در سال 2013 میلادی معرفی شد و محوریت آن بر پایه اکتشافات فضایی بسیار گسترده بنا شده است. حرکت در فضای وسیع بین سیارات و فرود بر سطح آنان ، کاری است که نیاز به تغییر و جابجایی مقدار بسیار زیادی از اطلاعات دارد و حافظه های Optane می توانند این کار بهتر از هر آنچه که در گذشته بوده است ، انجام دهند. کمپین حمایت مردمی این بازی ، با جمع آوری مبلغی بیش از 87 میلیون دلار ، موفق ترین کمپین حمایت مردمی تا کنون بوده است و انتظار می رود که این بازی به یکی از موفق ترین بازی های تاریخ بدل شود. با وجود ویژگی هایی که این تکنولوژی جدید در بر دارد، ممکن است مقداری زمان ببرد تا مزایای واقعی آن در بازی های رایانه ای کشف شود ، خصوصا اینکه بسیاری از بازی های کنونی بر اساس محدودیت های موجود در کامپیوتر های معمولی و کنسول های بازی طراحی می شوند. پیش بینی می شوند که این تکنولوژی جدید و بازی Star Citizen ، هر دو در سال 2016 میلادی از راه برسند. این بازی هم اکنون در حالت Beta قابل دسترسی است و حافظه های Optane نیز به عنوان جایگزینی برای حافظه های SSD و RAM کنونی و به صورت ماژول های DIMM برای پردازش های کامپیوتری با راندمان بسیار بالا عرضه خواهند شد. طبیعی است که این تکنولوژی هنگام ورود قیمت بالایی داشته باشد اما تجربه نشان داده است که به سرعت قیمت آن کاهش یافته و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
من که هنوز موفق نشدم یک ssd معمولی بگیرم.:-L
وقتی این فناوری کاملا جا بیفته قیمتش حتی اگر دو برابر ssd هم باشه خریدش به صرفه است چون دیگه اون موقع ram از سیستم ها حذف خواهد شد و پول یه قطعه به جای دو قطعه ی سخت افزاری پرداخت میشه
فکر کنم بغیر از صفحه های loading باید با ماژول های رم هم خداحافظی کنیم…
خیلی دوست دارم بدونم اگه این جوری بشه کمپانی هایی که کارشون فقط ساخت RAM هست چی میشن یعنی از بین میرن؟؟؟؟
با این تکنولوژی باز بازیها سنگینتر خواهند شدو این لودینگ بالاخره وجود خواهد داشت و ……….
ممنون از این مطلب جالب. والا اینقدر تو دنیای حافظه شیر تو شیر شده که هیشکی تکلیف خودش رو نمیدونه. تازه همه داشتند می رفتند به سمت عمومی سازی 3D V NAND که پروتکل NVMe و M.2 PCIe Gen.3 X4 و U.2 پریدن وسط. الان هم 3D XPoint که به گفته ی رییس اینتل تاثیرش در معماری و ساختار سیستم های آینده هنوز مشخص نیست. هنوز معلوم نیست کجای سیستم و به چه صورتی میخوان از 3D Xpoint استفاده کنند. این مسئله بلاتکلیفی همه ی بازیگران دنیای حافظه رو بیشتر میکنه. از اونطرف هم قیمتش که قطعا” از SSD گرونتر خواهد بود – حالا به هر شکلی با هر درگاهی وارد بازار بشه.
هنوز ما برای ترقیب گیمر ها و کاربران عادی کامپیوتر برای استفاده از SSD مشکل داریم، چه برسه به اون زمان که ناچار باشیم به کاربر بگیم برو یه چیزی گرونتر از SSD برای سیستمت بخر. مگر اینکه طرف ببینه از نظر هزینه براش میصرفه.
اونطرف داستان رو هم باید دید که اینتل برای عمومی کردن این فن آوری، نیازمند یک معماری و سیستم جدیدی از کامپیوتره تا حافظه دائم و موقت رو یکی کنه، بنابراین حداقل باید تا نسل بعدی Cannonlake که حدود 2 سال دیگه عرضه خواهد شد صبر کنیم. شاید در اون نسل PCIe Gen.4 هم به کمکش بیاد.
در هر صورت، به نظرم داستان 3D X Point به این زودی ها، عمومی و فراگیر نخواهد شد که گیمر ها بتوانند از مواهبش بهرمند بشن، حداقل نه تازمانی که مشخص بشه چطوری و در کجای سیستم و به چه قیمتی قراره ازش استفاده کنند.
این Optane هم تا بیاد و دیباگ شه و فراگیر شه بازی از سن ما گذشته دیگه 😐
ولی بهرحال اینتل حرفای زیادی برا گفتن تا 2017 داره …