در بیانیهای کوتاه عرضه فناوری AMD FidelityFX Super Resolution برای کارت گرافیکهای سری Polaris 10 یعنی Radeon RX 480 و Radeon RX 470 تایید شد. در طی سخنرانی Computex بود که Scott Herkelman مورد انتظارترین فناوری Radeon یعنی FidelityFX Super Resolution یا FSR را رونمایی کرد.
فناوری مذکور با پشتیبانی از کارت گرافیکهای Radeon RX 6000 / RX 5000 / RX 500 / RX Vega معرفی شد. البته که توسط APUهای تیم سرخ که از گرافیک Vega بهره میبرند نیز پشتیبانی میشود. در عین حال مشخص نبود که سری Radeon RX 400 در لیست حضور دارد یا خیر زیرا RX 480 / 470 در واقع همان مدلهای Radeon RX 500 هستند. AMD اما بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده که Radeon RX 480 و Radeon RX 470 از FSR پشتیبانی میکنند.
عرضه AMD FidelityFX Super Resolution برای Radeon RX 480 و Radeon RX 470
در این بیانیه البته شاهد تایید پشتیبانی FSR در Radeon RX 560 / 550 نیستیم. احتمالا در زمان عرضه کُدهای این فناوری شاهد نکات جالبی خواهیم بود. این تکنولوژی قرار است تمام گرافیکهای DirectX 12 / 11 و Vulkan را پشتیبانی کند که یعنی گرافیکهای مجتمع مدرن اینتل به همراه گرافیکهای پایین رده انویدیا را نیز شامل خواهد شد. البته هر دو شرکت باید خودشان برای بهینه سازی FSR روی گرافیکهای خود دست به کار شوند.
در حال حاضر بحث درباره FSR بالا گرفته. برخی از منتقدین نگران هستند که FSR نتواند به همان اندازهای که تبلیغ شده جوابگو باشد. در حالی که در تصاویر و ویدیوهای رسمی مقداری افت کیفیت تصویر با فعال سازی FSR دیده میشود اما ما نمیدانیم که FSR با هر انجین بازی سازی، هر نسل گرافیکی و با ترکیب تکنیکهای بهبود کیفیت تصویر AMD مانند Radeon Image Sharpening چطور کار میکند.
AMD به تازگی با EPIC همکاری کرده تا گرافیکهای خود را برای Temporal Super Resolution موتور بازی سازی این شرکت یعنی Unreal Engine 5 بهینه نماید. فناوری اپیک در تصاویر ایستا نتایج فوق العادهای دارد اما در زمان حرکت کیفیت از دست میرود. نه FSR و نه TSR از الگوریتمهای هوش مصنوعی و یادگیری عصبی استفاده نمیکنند. با این حال تکنینکهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، مانند Radeon Boost که وضوح تصویر را در زمان عرضه به شکل پویا تغیر میدهد. یا مثلا Sapphire Trixx Boost که یک وضوح تصویر سفارشی ایجاد کرده و با فیلترهایی مثل Radeon Image Sharpening کیفیت را بهبود میدهد.
فناوری | Deep Learning Super Sampling (DLSS) | FidelityFX Super Resolution (FSR) | Temporal Super Resolution (TSR) | Radeon Boost | Sapphire TriXX Boost | DirectML |
توسعه دهنده | Nvidia | AMD | Epic Games | AMD | Sapphire | Microsoft |
نوع پیاده سازی | در خود بازی | در خود بازی | Unreal Engine 5 | درایور | نرم افزاری + درایور | ویندوز 10 |
وضعیت | عرضه شده (نسخه 2.0) | معرفی شده | عرضه شده (دسترسی زودهنگام) | عرضه شده | عرضه شده | عرضه شده |
پشتیبانی از بازیها | بازیهای منتخب | مشخص نیست | مشخص نیست | بازیهای منتخب | تمام بازیها | مشخص نیست |
کُد منبع | بسته | باز | بسته | بسته | بسته | بسته |
گرافیکهای پشتیبانی شده | Volta Turing Ampere | DX11 / DX12 / Vulkan | DX11 / DX12 / Vulkan / PS5 / XSX / Metal | GCN RDNA | کارتهای سافایر | تمام گرافیکهای DirectX 12 |
بیشتر بخوانید: معرفی Ryzen 7 5700G و Ryzen 5 5600G برای بازار آزاد
دیدگاهتان را بنویسید