یکی از بازیهایی که انتظار زیادی از آن میرفت، بازی Cyberpunk 2077 میباشد. این بازی با توجه به تاخیر 7 ساله خود بازهم در زمان عرضه دارای مشکلات بسیار زیادی بود که باعث شد بسیاری از خریداران این بازی تصمیم به برگرداندن بازی و دریافت پول خود بگیرند. اما با تمام این مشکلات این بازی به تنهایی توانسته قدرت سری RTX 3000 را زیر سوال ببرد. بررسی عملکرد CyberPunk 2077 در حالت DLSS به ما نشان خواهد داد هوش مصنوعی Nvidia تا چه مقدار به افزایش فریم ریت کمک خواهد کرد.
همانطور که میدانید RTX 3090 کمپانی انویدیا قادر به اجرای بازیها با کیفیت 8K با فریم ریت خارق العاده 60 فریم است. اما با این وجود این رزولوشن و فریم ریت بسته به بازی انجام شده توسط شما نیز دارد. در کنار تمام این موارد Ray Tracing یکی از بهترین نمونههای پیشرفت تکنولوژی بازی سازی طی چند سال اخیر بوده است و با فعال کردن آن هنوز هم شاهد افت فریم بسیار زیادی هستیم. سایبرپانک 2077 یکی از بازیهایی است که از این قابلیت به بهترین شکل استفاده کرده و Night City یکی از بهترین استانداردهای Ray Tracing را در خود دارد.
اما با این حال در صورتی که قصد اجرای این بازی بر روی رزولوشن 4K را در حالت Ultra Ray Tracing داشته باشید باید بگوییم که حتی با RTX 3090 نیز فریم ریت مناسبی را دریافت نخواهید کرد. از این بابت DLSS بسیار کارآمد خواهد بود. این قابلیت که با نام Deep learning super sampling نیز شناخته میشود چند سالی است که توسط کمپانی Nvidia معرفی شده است. DLSS با پردازش جزئیات در رزولوشن پایینتر و سپس بالابردن کیفیت و رزولوشن آنها به کیفیت تنظیم شده در منوی بازی، سعی کرده است تا تا حد زیادی به افت فریمهای بازیکنان بهبود ببخشد.
در بازی Cyberpunk 2077 چندین حالت DLSS وجود دارد که هر کدام برای شرایط خاص استفاده خواهند شد. البته حالت Auto در DLSS باعث خواهد شد تا از هر حالت در زمان مخصوص به خود استفاده شود. حال باید دید Deep learning super sampling در این بازی چه عملکردی از خود نشان خواهد داد و تا چه حدی شاهد افزایش فریم ریت خواهیم بود. همچنین آیا این افزایش فریت ریت تا چه حد افت رزولوشن و جزئیات را برای ما به همراه خواهد داشت؟
عملکرد CyberPunk 2077 در حالت DLSS و Ray Tracing
نظر شما چیست؟ آیا DLSS در کنار Ray Tracing بهترین عملکرد را از نظر جزئیات و همچنین فریم ریت به شما خواهند داد؟ از آنجایی که RTX 3090 نیز قادر به اجرای این بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی در حالت 8K و حتی 4K نیست باید دید DLSS در آینده نزدیک چه تاثیری از خود خواهد گذاشت. عملکرد CyberPunk 2077 در حالت DLSS را چگونه ارزیابی میکنید؟
بیشتر بخوانید: اجرای CyberPunk 2077 بر روی GTX 1050Ti به چه صورت خواهد بود؟
چرا نویسنده محترم رقیب اپن سورس اون از طرفamd را معرفی نکرد رقیبی که قدری بهتر است , همچنین در روی تمام پلتفورمها در دسترس است یعنی AMD’s FidelityFX CAS و نرم افزاری است .. .
عزیز اون ماله مایکروسافته انویدا هم میتونه استفاده کنه و اینکه هنوز مورد استفاده قرار نگرفته
https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-fidelityfx-supported-games
چطور فدلیتی اکس از DLSS 2.0 قدری بهتره وقتی تو ری تریسینگ نمیتونه فریم کارتای AMD رو بالاتر از کارتای انویدیا ببره ؟ 😕
چه بهتر چونکه به نظر من و خیلی های دیگه یکم زوده برای این فناوری ری تریسینگ خیلی ها ممکمه براشون مهم نباشه روشن باشه یا نه چرا که خیلی پردازش سنگینی میخواد به راحتی میشود فیک هم کرد و برای میان رده خیلی گزینه مناسبی نیست در ضمن در dlss این فناوری باید حتما با ری تریسنگ استفاده بشه به غیر از رزلوشن 4k در حالی کی این محدودیت را ای ام دی اصلا ندارد و با راحتی با کارتهای رده پایین میشود به بازدهی بالا در رزلوشن 1080p دست یافت که این به نظر من یک پوآن مثبت است .
Dlss ربطی به RT نداره و میتونن مستقل از هم روشن یا خاموش باشند.
وجود dlss باعث میشه که کارتهای میان رده بتونن با رزولوشن بالا بازیهای سنگین رو اجرا کنن بدون اینکه در کیفیت بصری اونها تاثیر محسوسی بذاره. در کارتهای بالا رده باعث میشه افت فریم ناشی از rt به طور محسوسی جبران بشه.
Fidelity fx با dlss متفاوت هست. وقتی شما میخوایید مقایسه کنید باید بدونید که ایا روش دوتاشون یکی هست یا نه. اما این دو مقوله در این بازی کاملا متفاوته باهم. اگه حتی فقط بخوایید نتیجه رو باهم مقایسه کنید میبینید تصویر خروجی dlss تو فریم یکسان با فیدلیتی به مراتب بهتره. و علتشم مشخصه چون کار upscaling به عهده هوش مصنوعی هست نه صرفا یک شارپنینگ بر مبنای حدس.
نکته اخر، fidelity fx cas ربطی به amd نداره و با هر کارتی از هر برندی تو این بازی قابل انتخاب هست. اون fidelity که amd قرار هست بعدا ازش رونمایی کنه با این متفاوته.