هنوز حدود یک هفته ی دیگر تا زمان انتشار رسمی بازی Fallout 4 زمان باقی است و چشم انتظاران این بازی سخت در تب و تاب به سر می برند تا با اثر محبوب خود ملاقات کنند. معمولاً اطلاعات تکمیلی مربوط به عناوین مورد انتظار، تنها ساعاتی پس از انتشار این قبیل آثار در شبکه ی اینترنت منتشر می شوند؛ اما در کمال تعجب ظرف یکی دو روز اخیر شاهد منتشر شدن اطلاعات فراوانی از بازی Fallout 4 در منابع مختلف اینترنتی بوده ایم. پس اگر برای آگاهی کامل از این اطلاعات جدید کنجکاو هستید، می توانید ما را در ادامه ی این متن همراهی کنید.
گفتنی است که اطلاعات جدید منتشر شده از بازی فال آوت 4 شامل نکات مفصلی از گیم پلی این بازی و همچنین اسکرین شات های فراوانی از محیط داخلی این اثر می شوند که بدون مشخص بودن منابع انتشار آن ها به شکل گسترده ای در وب سایت ها و فروم های مختلف دست به دست می چرخند و باز نشر می یابند. حتی گفته می شود که برخی از این تصاویر منتشر شده مربوط به نسخه ی PS4 بازی فال آوت 4 هستند. تصاویری که با نظر افکندن به آن ها از هم اکنون می توان به کیفیت دیداری مطلوب و قابل قبول تازه ترین نسخه از سری فال آوت بسیار امیدوار بود. در واقع هیچ کدام از تصاویری که لابلای این متن مشاهده می کنید جزو تصاویر رسمی منتشر شده از بازی فال آوت 4 محسوب نمی شوند، بلکه اسکرین شات های تازه ای هستند که توسط کاربران ناشناس از محیط داخلی این بازی تهیه شده اند و به قول فرنگی ها کاملاً In-Game به شمار می روند!
به هر حال سازندگان بازی فال آوت 4 یعنی اعضای شرکت Bethesda چندان از انتشار این تصاویر و اطلاعات غیر منتظره خشنود به نظر نمی رسند و روز گذشته مدیر اصلی انجمن های Bethesda یعنی مت گرنداستف با قرار دادن پستی بر روی انجمن اصلی Bethesda به کاربران این انجمن هشدار داد تا پیش از انتشار رسمی بازی فال آوت 4 به انتشار تصاویر و اطلاعات مربوط به این بازی نپردازند واگرنه با مجازات های قابل توجهی نظیر بلاک شدن مواجه خواهند شد. او همچنین در پست کوتاه خود مدعی شد که این اطلاعات توسط افرادی فاش شده است که نسخه ای از بازی فال آوت 4 را در اختیار داشته اند اما مجاز به نشر اطلاعات مربوط به این اثر تا پیش از عرضه شدن رسمی بازی فال آوت 4 به بازار نبوده اند. معمولاً شرکت های بزرگ بازی سازی پیش از عرضه شدن رسمی آثار خود به بازار، نسخه ای از آن را در اختیار منتقدان منابع مختلف قرار می دهند تا آن ها با بررسی این نسخه ها به نقد بازی های مذکور بپردازند؛ اما هیچ کدام از این منابع حق ندارند که پیش از موعد مقرر و توافق شده اقدام به نشر این اطلاعات نمایند. حال به نظر می رسد که برخی از این افراد (یا احتمالاً دوستان یا آشنایانی که به این نسخه ها دسترسی داشته اند) نتوانسته اند جلوی خود را بگیرند و به فاش سازی برخی اطلاعات مربوط به بازی فال آوت 4 پیش از موعد مقرر پرداخته اند. اطلاعاتی که در سطور پیش رو نگاهی مفصل به آن ها خواهیم انداخت.
به نظر می رسد که این اطلاعات توسط کسانی منتشر شده باشد که به مدت قابل توجهی بازی فال آوت 4 را تجربه کرده اند و به این ترتیب از زیر و بم این بازی به شکل محسوسی آگاهی یافته اند. بنا بر اظهارات موجود، بازی فال آوت 4 در کلیت ماجرا یک پیشرفت کاملاً رو به جلو نسبت به نسخه ی سوم این بازی محسوب می شود و در واقع این موضوع در تمامی جنبه های این بازی نمود یافته است. شاید بتوان گفت که آثار مختلف شرکت Bethesda خصیصه ای نسبتاً مشترک با یکدیگر دارند و همواره بسیاری از آن ها از نوع داستان سرایی خود رنج برده اند، به این ترتیب که همواره می توان حفره های فراوانی را در داستان های آفریده شده برای آثار مختلف این شرکت مشاهده کرد. امری که امیدواریم در بازی فال آوت 4 وجود نداشته باشد. در این میان اطلاعات فاش شده ی موجود، بر شروع کند داستان فال آوت 4 دلالت دارند و گفته می شود که ماموریت های داستانی این بازی در عین درگیر کننده بودن بسیار طولانی و زمان بر هستند (که این امر می تواند نکته ی مثبتی برای هواداران سر سخت بازی های نقش آفرینی محسوب شود). در کل به نظر می رسد که در بازی فال آوت 4 می توانیم امید به داستان سرایی قدرتمند تری را در سر بپرورانیم که امید می رود این امید به نا امیدی تبدیل نشود (چه امید در امیدی !).
اما در کنار داستان سرایی قدرتمند، انتظارات موجود از گیم پلی بازی فال آوت 4 نیز بی شک بسیار بالاست. در این میان روایات نقل شده در منابع مختلف، از وجود صحنه های بار گذاری (Loading) متعددی برای ورود به ساختمان های حاضر در محیط این بازی خبر می دهند (البته این مورد تنها در رابطه با ساختمان های بسیار بزرگ عنوان شده و به نظر می رسد که ساختمان های کوچک را می توان بدون تحمل بارگذاری سیاحت کرد). اگر چه وجود صحنه های بارگذاری در نسل هشتم بازی های کامپیوتری (با توجه به وعده هایی که پیش تر داده می شد) اندکی نا امید کننده به نظر می رسد اما گفته می شود که این صحنه های بار گذاری در بازی فال آوت 4 آن چنان به درازا نمی انجامند (بازی Skyrim که در این خصیصه نگارنده را حداقل یک دهه پیر کرد!). ضمن این که در گیم بازی پلی فال آوت 4 به هنگام سفر سریع یا Fast Travel نیز با صحنه های بار گذاری مواجه خواهید بود که به نظر می رسد مدت زمان بیشتری نسبت به صحنه های مشابه برای ورود به ساختمان های این بازی خواهند داشت.
نکته ی دیگری که در رابطه با گیم پلی این اثر آشکار شده است به میزان درجه ی سختی موجود در بازی فال آوت 4 مربوط می شود. از قرار معلوم در این بازی شش درجه ی سختی مختلف وجود دارد که عبارتند از : بسیار آسان ، آسان ، معمولی ، دشوار، بسیار دشوار و بقا. در هر کدام از این درجات سختی مواردی نظیر میزان صدمه دیدن شما در اثر آسیب های وارده، میزان مقاومت دشمنان در برابر حملات شما و همچنین تعداد و مدت زمان دوباره ظاهر شدن آنان متفاوت با سایر درجات خواهد بود. حتی بسیاری از این دشمنان که نسبت به سایرین سرسخت تر هستند، تنها در درجات سختی بالا تر حضور خواهند داشت و آیتم های با ارزشی را حمل می کنند که در صورت کشتن آن ها می توانید به آیتم های مذکور دست یابید. آیتم هایی که گفته می شود به کار گیری آن ها می تواند در ادامه ی کار تاثیر بسیار مناسبی بر روی گیم پلی این بازی داشته باشد (به عنوان مثال قدرت گلوله ها یا سرعت اصابت آن ها به هدف را دو چندان سازد).
مسلماً هنگامی که با دشمنان سر سخت تری در طول مبارزات خود روبرو هستید، نیاز به سیستم مبارزاتی قدرتمند تری نیز خواهید داشت. سیستمی که در بازی فال آوت 3 و حتی نسخه ی New Vegas از سری فال آوت، در برخی ویژگی های خود (خصوصاً به هنگام حضور در دوربین سوم شخص) چنگ چندانی به دل نمی زد. با این حال اطلاعات فاش شده از فال آوت 4 خبر از جهشی بسیار بلند در سیستم مبارزاتی این بازی نسبت به نسخه ی سوم سری فال آوت می دهند و گفته می شود که این بازی در زاویه ی دوربین اول شخص، شوتری بسیار روان و جذاب را در معرض دید مخاطبان خود قرار می دهد. همچنین هوش مصنوعی دشمنان نیز بسیار بهتر از نسخه های پیشین سری گزارش شده است و گفته می شود که دشمنان حاضر در محیط اکنون رفتار بسیار تعاملی تری با شما دارند. به این ترتیب که بیش از پیش به هنگام شلیک های شما در پشت جان پناه های موجود در محیط پنهان می شوند و در مواقعی که میزان سلامتی تان به حداقل خود رسیده باشد یا مشغول خشاب گذاری باشید، به شکل جدی تری به سمت تان حمله ور می شوند.
از دیگر نکاتی که در میان اطلاعات فاش شده از بازی فال آوت 4 به آن اشاره شده، سایز نقشه ی این بازی است که گفته می شود میزان وسعت و بزرگی آن کم و بیش در حد بازی Skyrim است. ضمن این که شما اکنون می توانید علاوه بر رنگ سبز، از دو رنگ قرمز و آبی نیز برای به تصویر کشیدن خطوط HUD این بازی بهره بگیرید. علاوه بر آن مینی گیم های موجود در این اثر برای مواردی نظیر باز کردن قفل ها یا هک کردن وسایل الکترونیکی حاضر در محیط نیز کم و بیش به موارد مشابه در بازی فال آوت 3 شباهت دارد.
اما یکی دیگر از موارد مهم موجود در گیم پلی بازی فال آوت 4 سیستم ساخت و ساز آن است که نکته ای کاملاً جدید در این نسخه از سری فال آوت محسوب می شود. در این میان مکانیزم سیستم ساخت و ساز بازی فال آوت 4 بسیار اعتیاد آور و مفصل توصیف شده است. به این ترتیب که شما امکانات فراوانی برای ساختن پایگاه خود در اختیار دارید و قادر خواهید بود پس از ساختن این پایگاه و توسعه دادن آن، علاوه بر استراحت کردن در آن جا، یاران خود (که به موجب انجام ماموریت های جانبی مختلف با آن ها آشنا می شوید) را نیز در این پایگاه جای دهید. گفته می شود اگر به هنگام حمله به پایگاه خودی در نزدیکی آن حضور نداشته باشید، خبر حمله به پایگاه شما در قالب پیامی به دستتان خواهد رسید و شما می توانید بلافاصله تصمیم بگیرید که آیا حاضرید برای دفاع از مقر اصلی خود به آن جا باز گردید یا این که دوست دارید هم چیز را به دست یاران تان بسپارید و خود به گشت و گذار در محیط بازی ادامه دهید. در کل عمق سیستم ساخت و ساز بازی فال آوت 4 و همچنین سایر ریزه کاری های مربوط به آن نظیر تعامل با یاران همراه و انجام ماموریت های گوناگون برای جلب اعتماد آنان یا توسعه بخشیدن پایگاهشان نیز بسیار مناسب توصیف شده است و به نظر می رسد افراد علاقه مند به ساخت و ساز می توانند تجربه ی بسیار خوبی را در بازی فال آوت 4 داشته باشند.
اگر در مورد سیستم نقش آفرینی فال آوت 4 و چگونگی دقیق ارتقای توانایی ها و خصوصیات مربوط به پرک های موجود در این بازی نیز اطلاعاتی منتشر می شد، اکنون می توانستیم به صراحت بگوییم که تقریباً تمامی نکات مربوط به این بازی پیش از انتشار آن آشکار شده است. اما متاسفانه در این زمینه اطلاعات چندان دندان گیری فاش نشده و برای مواجه شدن و بررسی دقیق آن ها باید یک هفته ی دیگر نیز صبر کنیم. در رابطه با جنبه های دیداری بازی فال آوت 4 نیز باید گفت که اکثر موارد فاش شده در این زمینه نشان از قدرت این بخش و جهش قابل توجه آن نسبت به بازی فال آوت 3 (خصوصاً در امر نورپردازی و سایه زنی) دارند. با این حال به نظر نمی رسد که نیاز چندانی برای بحث در این زمینه وجود داشته باشد؛ چرا که تصاویر منتشر شده خود به خوبی گویا هستند و جای هیچ حرف و حدیثی را در این بخش باقی نمی گذارند.
در واقع تمامی اطلاعات جدید و غیر مجاز فاش شده از بازی فال آوت 4 بر قدرتمند بودن ساختار این بازی صحه می گذارند و تنها موردی که از آن به خوبی یاد نمی شود سیستم دیالوگ های این بازی است که اگر آن را در کنار ابهام موجود در زمینه ی قدرتمندی یا عدم قدرت بخش داستانی این اثر و همچنین نحوه و نوع روایت این بخش از فال آوت 4 قرار دهیم، می توان از همین حالا دلایلی را برای نگرانی در مورد کیفیت کلی این بازی در نظر گرفت. اما امید می رود که این نگرانی ها بیهوده باشند و در نهایت فال آوت 4 بتواند در هفته ی آینده ما را به یک مهمانی ناب و تجربه نشده دعوت کند. چه اگر این امر اتفاق بیافتد این بازی می تواند در کسب عنوان بهترین بازی سال، گوی سبقت را از رقیبان خود برباید. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بازی Fallout 4 در تاریخ 10 نوامبر امسال برای سه پلتفرم PC ، PS4 و Xbox One منتشر خواهد شد.
منظورم میتونه است.
واقعا که مستونه بهترین بازی سال باشه.
این بازی از همون ابتدای شایه ی ساختش تا الان پر از حاشیه بوده