اکنون مدت قابل توجهی است که از انتشار بازی Doom بر روی پلتفرم های مقصد این اثر زمان می گذرد و در طی این مدت با توجه به عملکرد فنی بازی Doom بر روی هر سه پلتفرم مقصد آن (به خصوص پس از ارائه شدن به روز رسانی های جدید این بازی بر روی این پلتفرم ها و به طور ویژه پلتفرم PC) می توان ادعا کرد که بازی Doom توانسته است به لحاظ کیفیت فنی و اجرایی نمره ی قبولی دریافت نماید. امری که می توان بخش مهمی از آن را تا حد فراوانی به حساب ساخته شدن این بازی توسط تازه ترین نسخه از موتور گرافیکی اختصاصی شرکت id Software یعنی موتور گرافیکی id Tech 6 گذاشت. بر همین اساس قصد داریم در مطلب پیش رو (و همچنین در بخش های بعدی و تکمیلی این مطلب طی روز های آینده) به بر شمردن برخی ویژگی های مهم و قابل توجه موجود در موتور گرافیکی id Tech 6 بپردازیم.
بازی Doom نخستین اثری است که توسط موتور گرافیکی id Tech 6 طراحی شده است و بر همین اساس در حال حاضر به منظور آگاهی یافتن از پتانسیل های موجود در نسخه ی ششم از این موتور گرافیکی، به جز این بازی گزینه ی قابل اتکای دیگری برای قضاوت کردن وجود ندارد. به طور کل مهم ترین بخش از تمرکز سازندگان بازی Doom در طول مراحل طراحی و تولید این اثر حفظ کیفیت مطلوب فرآیند اجرای این بازی بر روی پلتفرم های مقصد آن (به ویژه پلتفرم PC) بوده است و بر این اساس اعضای استودیو id Software تمام مراحل تولید بازی Doom را بر اساس همین اولویت به پیش برده اند. به منظور انجام این هدف مهم، سازندگان بازی Doom علاوه بر داشتن توجه ویژه به امر طراحی کد های اجرایی این بازی، فرآیند بهینه سازی بخش فنی و اجرایی بازی Doom را از همان مراحل آغازین تولید این اثر شروع نمودند و تا پایان کار به شکل منظمی آن را ادامه دادند. از سوی دیگر طراحان بخش هنری بازی Doom ، در طول تمامی مراحل تولید این اثر همکاری تنگاتنگی با طراحان بخش فنی این بازی داشته اند تا ساختار دیداری بازی Doom به طور دقیق بر مبنای اهداف فنی این بازی (اجرای بهینه و خالی از اشکال بر روی تمامی پلتفرم های مقصد این اثر) طراحی گردد. به این ترتیب با توجه به قرار گرفتن تمرکز اصلی سازندگان بازی Doom بر ارائه ی کیفیت اجرایی مناسب بر روی تمامی پلتفرم های مقصد این بازی، ساختار موتور گرافیکی id Tech 6 نیز بر اساس همین اولویت اصلی سازندگان بازی Doom طراحی شده است و در واقع بخش مهمی از تکنیک های فنی متعددی که طراحان موتور گرافیکی id Tech 6 آن را در معماری این موتور گرافیکی گنجانده اند، به منظور اجرای بازی های ساخته شده توسط این موتور گرافیکی با نرخ فریم 60 فریم در ثانیه و بیش از آن بر روی تمامی پلتفرم های مقصد این بازی ها در موتور گرافیکی id Tech 6 گنجانده شده اند.
با توجه به تکنیک های به کار رفته در موتور گرافیکی id Tech 6 می توان ادعا کرد که توانایی های فنی موجود در تازه ترین نسخه از موتور گرافیکی id Tech به شکل کاملاً گسترده و قابل توجهی نسبت به نسخه های پیشین این موتور گرافیکی ارتقا یافته است. در این میان مواردی نظیر سیستم گسترده ی پردازشی به شکل پویا و همچنین سیستم سایه زنی مبتنی بر قواعد فیزیکی از جمله تکنیک هایی به شمار می روند که وجود آن ها در ساختار فنی تازه ترین نسخه از موتور گرافیکی id Tech ، قدرت و سیالیت بیشتری به ساختار آن افزوده و توانسته تا توان موتور گرافیکی id Tech 6 را کاملاً موجه تر از قبل نشان دهد. به خصوص هنگامی که به این نکته ی نسبتاً مهم توجه داشته باشیم که در نسخه های پیشین از موتور گرافیکی id Tech قدرت مانور چندان قابل توجهی در بخش هایی نظیر سایه زنی وجود نداشت. البته به لیست قابلیت های مذکور می توان ویژگی هایی نظیر تکنیک های پیشرفته ی پسا پردازشی و تکنیک های مبتنی بر کاهش تیزی لبه های دندانه دار را هم اضافه کرد که در مجموع موجب افزایش توان فنی موتور گرافیکی id Tech 6 نسبت به قبل شده اند. علاوه بر آن نوع اجرای بسیاری از تکنیک های مدرن پردازشی در تازه ترین نسخه از موتور گرافیکی id Tech یا همان id Tech 6 ، اکنون از حالتی پویا برخوردار هستند که در میان آن ها می توان به تکنیک های مبتنی بر نور پردازی ، طراحی بازتاب ها و همچنین طراحی سایه ها اشاره کرد. در این میان به منظور پشتیبانی از حالت نور پردازی پویا در موتور گرافیکی id Tech 6 (در کنار افزایش دادن کیفیت بافت های موجود در محیط بازی های ساخته شده توسط این موتور گرافیکی) بیش از هر چیز بر ارتقا یافتن ساختار و ویژگی های تکنولوژی بافت کلان در تازه ترین نسخه از موتور گرافیکی id Tech تکیه شده است. تکنیکی که در نسخه های پیشین موتور گرافیکی id Tech کاربرد های متعددی داشت و در گام نخست به منظور طراحی هر چه طبیعی تر و روشن تر محیط های خارجی (محیط های غیر سر بسته) در بازی هایی که توسط نسخه های پیشین از موتور گرافیکی id Tech ساخته می شدند مورد استفاده قرار می گرفت. حال با ارتقا یافتن توانایی های تکنولوژی بافت کلان در موتور گرافیکی id Tech 6 ، استفاده از تکنیک های مبتنی بر آن به منظور همگام سازی بخش فنی بازی های ساخته شده توسط این موتور گرافیکی با بخش طراحی هنری آن ها، بسیار ساده تر و سریع تر از قبل انجام می گیرد. ضمن این که مورد کاملاً مشابه با این فرآیند ساده سازی و سرعت بخشیدن اجرایی، در بخش پشتیبانی موتور گرافیکی id Tech 6 از فرآیند اجرای بازی های کامپیوتری ساخته شده با این موتور گرافیکی توسط کارت های گرافیک چند گانه نیز لحاظ شده است. طی روز های آینده و در قالب بخش های بعدی این مطلب به قابلیت های دیگری از موتور گرافیکی id Tech 6 اشاره خواهیم کرد و در صورت لزوم توضیحات بیشتری را در رابطه با هر کدام از تکنیک های به کار رفته در ساختار فنی این موتور گرافیکی ارائه خواهیم نمود.
کلا 60 فریم یعنی گرافیک بهینه . بهینگی یعنی از سر و ته گرافیک زدن . نمیگم دووم بازی کم گرافیکیه . اما خب هیچ کدوم از تکنیک های گرافیکی روز رو تو خودش جا نداد . کلا این انجین توان اجرای افکت های سنگین رو نداره و تمامی افکت ها pre-rendered Burn هستن.
تو بازی خبری از Soft Shadows TXAA VXAO HBAO+ Physx Soft Particles Volumetric Light Volumetric Fog Tessellation و خیلی افکت های دیگه و به روز نیست …
متشکر از مقاله