در سال جاری یعنی سال 2016 میلادی دو اتفاق بسیار مهم قرار است در کنار یکدیگر (و البته به صورت جدا گانه) تکان مهم و محکمی به دنیای بازی های کامپیوتری بدهد. شاید مهم ترین تکان مورد بحث ما به ورود بازی های کامپیوتری به دنیای نوین واقعیت مجازی مربوط شود که قطعاً این امر با فراگیر شدن ابزار های جدید مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی در میان گیمر ها، در آینده ی صنعت بازی سازی تاثیرات بسیار مهمی را از خود به جا خواهد گذاشت. اما در کنار ورود گیمر ها به دنیای نوین واقعیت مجازی، از تکان دوم نیز نباید غافل شد که همانا استفاده ی هر چه بیشتر بازی سازان مختلف از واسط Direct X 12 در امر ساخت بازی های کامپیوتری جدید است. در این میان به نظر می رسد که هر روز شاهد ورود بازی سازان بیشتری به جرگه ی استفاده کنندگان از واسط Direct X 12 هستیم و شاید در سال جاری شاهد تثبیت شدن استفاده از ویژگی های نوین Direct X 12 در امر ساخت بازی های کامپیوتری نسل هشتم باشیم.
اگر چه در سال 2015 میلادی بازی سازان اندکی به سراغ استفاده از واسط Direct X 12 و به کار گیری ویژگی های منحصر به فرد آن رفتند ( و از همین رو سوای نسخه ی ابتدایی بازی Ashes of The Singularity ما شاهد ساخته شدن بازی قابل توجه دیگری بر مبنای این تکنولوژی جدید نبودیم ) ، اما به نظر می رسد که در سال جاری یعنی در سال 2016 میلادی قرار است با فراگیر تر شدن استفاده از واسط Direct X 12 در ساخت بازی های کامپیوتری جدید، این رکود ناخوشایند از میان برداشته شود و به این ترتیب با برگشتن ورق علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری قادر به ملاقات با آثار بیشتری بر مبنای ویژگی های گرافیکی واسط Direct X 12 باشند. یکی از شرکت هایی که اخیراً ورود خود به دنیای تکنیک های گرافیکی مبتنی بر واسط Direct X 12 را اعلام کرده است شرکت بریتانیایی کد مسترز محسوب می شود که بسیاری از علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری این شرکت را با ساخت عناوین شاخص اتومبیل رانی نظیر مجموعه بازی های Dirt و همچنین سری F 1 ( آثار اتومبیل رانی مبتنی بر مسابقات فرمول 1) می شناسند. در واقع شرکت کد مسترز به تازگی خبر از این داده است که جدید ترین نسخه از موتور انحصاری این شرکت یعنی نسخه ی چهارم از موتور گرافیکی Ego Engine به برخی تکنیک های گرافیکی مبتنی بر واسط گرافیکی Direct X 12 مجهز شده است و به این ترتیب بازی هایی که از این پس با این موتور گرافیکی ساخته شوند از وجود تکنیک های جدید مذکور در ساختار گرافیکی خود بهره خواهند برد. موتور گرافیکی Ego Engine در واقع محصول مشترک شرکت کد مسترز و بخش بازی های کامپیوتری شرکت سونی محسوب می شود که تا کنون بسیاری از بازی های کامپیوتری گوناگون شرکت کد مسترز ( نظیر سری بازی های Grid ، سری بازی های Dirt و سری بازی های F 1 ) با نسخه های مختلف این موتور گرافیکی ساخته شده اند و از همین رو قدر و ارزش این موتور گرافیکی تا این لحظه به اندازه ی کافی در دنیای بازی های کامپیوتری به اثبات رسیده است.
البته همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد تکنیک های گرافیکی مبتنی بر واسط Direct X 12 تنها در نسخه ی چهارم از موتور گرافیکی شرکت کد مسترز یا همان موتور Ego Engine 4 گنجانده خواهد شد و در واقع نسخه های قدیمی تر این موتور گرافیکی از وجود این تکنیک های نوین در ساختار خود بی بهره خواهند بود. این در حالی است که تا این جای کار و تا این لحظه تنها شاهد ساخته شدن بازی F 1 2015 (جدید ترین نسخه از سری بازی های فرمول 1) با این موتور گرافیکی جدید یعنی Ego Engine 4 هستیم و حتی تازه ترین نسخه از سری بازی های Dirt یعنی بازی Dirt Rally ( که به شکل رسمی مدتی پس از انتشار بازی F 1 2015 به بازار آمد ) با نسخه ی قدیمی تر موتور Ego یعنی Ego Engine 3 ساخته شده است. بنا بر این به احتمال فراوان نخستین اثری از شرکت کد مسترز که از تکنیک های گرافیکی جدید مبتنی بر واسط Direct X 12 در ساختار خود استفاده خواهد کرد نسخه ی بعدی از سری بازی های F 1 یعنی بازی F 1 2016خواهد بود. با این حال شاید در این میان شاهد ساخته شدن دیگر آثار شرکت کد مسترز بر اساس ویژگی های موجود در واسط Direct X 12 نیز باشیم و به این ترتیب قرعه ی نخستین اثر ساخته شده بر مبنای ویژگی های جدید مبتنی بر واسط Direct X 12 به نام دیگر آثار شرکت کد مسترز ثبت شود ( البته به شرطی که این بازی ها با موتور گرافیکی Ego Engine 4 ساخته شوند. موتوری که در حال حاضر تنها موتور گرافیکی شرکت کد مسترز محسوب می شود که از ویژگی های گرافیکی جدید مبتنی بر Direct X 12 در ساختار خود بهره می برد ). تا این لحظه اعضای شرکت کد مسترز وجود تکنیک های جدیدی نظیر ROV (که خود شامل دو تکنیک مهم AVASM و DB می شود) را در کنار تکنیک نور پردازی و سایه زنی مبتنی بر وکسل CR ، در موتور گرافیکی Ego Engine 4 تایید کرده اند و ارائه ی توضیحات بیشتر در مورد چند و چون تکنیک های جدید مبتنی بر واسط Direct X 12 که در این موتور گرافیکی موجود هستند را به همایش GDC امسال موکول کرده اند. در عین حال هیچ بعید نیست که به مرور زمان معماری موتور گرافیکی Ego Engine 4 توسعه ی بیشتری یابد و به تدریج تکنیک های گرافیکی جدید تری (که احتمالاً اغلب آن ها مبتنی بر ویژگی های Direct X 12 خواهند بود) به ساختار این موتور اختصاصی اضافه شود. به هر حال علاقمندان سری بازی های اتومبیل رانی فرمول 1 به طور قطع در نسخه های بعدی سری F 1 با گرافیک بهبود یافته تر و واقع گرایانه تری مواجه خواهند بود که در واقع بخش مهمی از این بهبود های گرافیکی به استفاده از تکنیک های مبتنی بر واسط Direct X 12 مربوط می شود.
خیلی هم خبر خوبی نیست همه گیر شدن direct x 12 ،چون مارو مجبور به ارتقا کارت گرافیک خواهد کرد
اره کاملا درسته.
باید دید نسبت به 11 چقدر فرق خواهد داشت.
بسیار عالی:-bd. همه منتظر قدرت نمایی DX12 هستند