انویدیا فناوری DLSS 4 را با امکان افزایش عملکرد 8 برابری در کارتهای گرافیک RTX 50 و ویژگی تولید چندفریمی (Multi-Frame Generation) معرفی کرده است.
DLSS 4: هشت برابر سریعتر از DLSS 3
در نمایشگاه CES 2025، انویدیا بار دیگر فناوری DLSS را پیشرفتهتر کرده و از DLSS 4 رونمایی کرد. این فناوری با ویژگی تولید چندفریمی برای کارتهای گرافیک سری GeForce RTX 50 و لپتاپهای مجهز به این کارتها عرضه میشود. از زمان انتشار، 75 بازی و برنامه از ویژگی تولید چندفریمی پشتیبانی خواهند کرد.
فناوری DLSS Multi-Frame Generation تا سه فریم اضافی را برای هر فریم رندر شده به صورت سنتی تولید میکند. این فناوری، همراه با مجموعه کامل قابلیتهای DLSS، نرخ فریم را تا 8 برابر بیشتر از رندر سنتی افزایش میدهد. این پیشرفت قابلتوجه عملکرد در کارت گرافیک GeForce RTX 5090 امکان اجرای بازیهای 4K با نرخ 240 فریمدرثانیه و رهگیری پرتو کامل (Fully Ray-Traced) را فراهم کرده است.
در کارت گرافیک RTX 5090، فناوری DLSS 4 با تولید چندفریمی، عملکرد را در یک صحنه از بازی Cyberpunk 2077 بیش از 8 برابر نسبت به رندر سنتی افزایش میدهد. همچنین تأخیر سیستم (Latency) نصف شده و کیفیت تصویر بیشتر بهبود یافته است.
بزرگترین ارتقا در مدلهای هوش مصنوعی DLSS از زمان انتشار DLSS 2.0 در سال 2020DLSS 4 شامل ارتقا عمدهای در مدلهای بازسازی پرتو (Ray Reconstruction)، وضوح فوقالعاده (Super Resolution) و DLAA است. این نسخه برای اولین بار در صنعت گرافیک از مدلهای پیشرفته مبتنیبر ترانسفورمرها (Transformers) استفاده میکند، همان معماری قدرتمندی که فناوریهای پیشرفته هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Flux و Gemini را ممکن ساخته است.
مدلهای ترانسفورمر DLSS باعث افزایش کیفیت تصویر با ثبات زمانی بیشتر، کاهش گوستینگ و افزایش جزئیات در حرکت میشوند. بازیها و برنامههای دارای DLSS با این ویژگیهای جدید سازگار خواهند بود و عملکرد خود را ارتقا میدهند.
تولید چندفریمی در DLSS: چندبرابرکردن عملکرد با کارتهای RTX 50
مدل هوش مصنوعی DLSS 3 Frame Generation با استفاده از دادههای بازی مانند بردارهای حرکتی (Motion Vectors)، عمق و جریان نوری تولیدشده توسط شتابدهنده جریان نوری سری RTX 40، یک فریم اضافی تولید میکرد. تولید چندفریم به دلیل هزینه بالای محاسباتی امکانپذیر نبود؛ زیرا نیاز به اجرای مدل هوش مصنوعی و شتابدهنده جریان نوری برای هر فریم جدید داشت.
فناوری DLSS 4 Multi Frame Generation با ترکیب نوآوریهای سختافزاری Blackwell و نرمافزاری DLSS، تولید چندفریمی را ممکن ساخته است. مدل جدید هوش مصنوعی تولید فریم 40% سریعتر است، 30% حافظه (VRAM) کمتری مصرف میکند و تنها یک بار برای هر فریم رندرشده اجرا میشود.
برای مثال، در بازی Warhammer 40,000: Darktide، این مدل نرخ فریم را 10% سریعتر کرده و 400 مگابایت حافظه کمتری در تنظیمات 4K مصرف میکند.
حتی با این بهرهوریها، پردازنده گرافیکی همچنان باید پنج مدل هوش مصنوعی را برای هر فریم رندرشده اجرا کند که شامل وضوح فوقالعاده (Super Resolution)، بازسازی پرتو (Ray Reconstruction) و تولید چندفریمی است. کارتهای گرافیک RTX 50 این مشکل را با هستههای تنسور نسل پنجم (5th Gen Tensor Cores) و 2.5 برابر قدرت پردازش بیشتر در هوش مصنوعی برطرف کردهاند.
پس از تولید فریمهای جدید، فناوری Flip Metering زمانبندی فریمها را بهبود داده و تجربهای روانتر ارائه میدهد. موتور نمایشگر (Display Engine) سری Blackwell نیز با دو برابر قدرت پردازش پیکسل بهبود یافته است.
مدل ترانسفورمر جدید: بهبود کیفیت تصویر برای تمامی کاربران RTX
DLSS 4 با ارتقای معماری مدلهای Ray Reconstruction، Super Resolution و DLAA، کیفیت تصویر را برای همه کاربران RTX بهبود داده است. مدلهای ترانسفورمر با استفاده از عملیات خودتوجهی (Self-Attention)، اهمیت نسبی هر پیکسل را در سراسر فریمها بررسی میکنند و پیکسلهایی با ثبات بیشتر، گوستینگ کمتر و جزئیات حرکتی بالاتر تولید میکنند.
در بازیهایی با محتوای سنگین رهگیری پرتو، مدل ترانسفورمر Ray Reconstruction کیفیت تصویر را به ویژه در شرایط نوری دشوار افزایش داده است. به عنوان مثال، در بازی Alan Wake 2، جزئیات نردههای زنجیرهای، کاهش اشباح در پرههای فن و حذف لرزش در خطوط برق، تجربه بازی را بهبود داده است.
75 بازی و اپلیکیشن با پشتیبانی از تولید چندفریمی
DLSS 4 با فناوری تولید چندفریمی و مدلهای ترانسفورمر خود با تمامی ادغامهای موجود DLSS سازگار است. با عرضه کارتهای گرافیک سری RTX 50، گیمرها میتوانند از ویژگی DLSS Multi-Frame Generation در 75 بازی و برنامه استفاده کنند.
بازیهایی مانند Alan Wake 2، Cyberpunk 2077، Indiana Jones and the Great Circle و Star Wars Outlaws برای پشتیبانی از این فناوری بهروزرسانی خواهند شد. همچنین بازیهایی مانند Black Myth: Wukong و Microsoft Flight Simulator 2024 نیز به زودی از این ویژگی بهرهمند میشوند.
برای بازیهایی که هنوز بهروزرسانی نشدهاند، انویدیا از طریق قابلیت DLSS Override پشتیبانی را فعال خواهد کرد. این ویژگی از طریق تنظیمات گرافیکی برنامه NVIDIA در دسترس خواهد بود.
انویدیا DLSS 4: تحولی جدید در گیمینگ
فناوری DLSS از زمان معرفی خود در سال 2018، عملکرد گیمینگ را متحول کرده است. با عرضه DLSS 4 و کارتهای گرافیک سری RTX 50، تمامی کاربران RTX میتوانند از این ارتقا بهرهمند شوند و تجربهای بینظیر را در بازیها و برنامههای خود داشته باشند.
دیدگاهتان را بنویسید