بازی Nier اثری در سبک اکشن – نقش آفرینی بود که در نسل هفتم برای کنسول های خانگی سونی و مایکرو سافت عرضه شد و با وجود پیوند عمیقی که از لحاظ تم ، فضا و حتی بخش هایی از گیم پلی با سری نسبتاً کهنه کار و نام آشنای Drakengard داشت، به دلیل برخی ضعف های ساختاری نتوانست از قامت اثری متوسط پای خود را آن سو تر بگذارد. با این حال کسانی که این بازی را پیش تر تجربه کرده اند به خوبی می دانند که Nier پتانسیل های بسیار مناسبی را در دل خود جای داده بود که در صورت استفاده ی درست از آن ها، علاقمندان آثار اکشن – نقش آفرینی می توانستند به موجب تجربه کردن این بازی، اثری کاملاً قدرتمند را در سبک مذکور به نظاره بنشینند. امری که ناشر این بازی یعنی شرکت اسکویر انیکس قصد دارد در دنباله ی Nier آن را محقق سازد.
ساخت نسخه ای جدید از بازی Nier برای نخستین بار چند ماه پیش در کنفرانس E3 بود که اعلام شد؛ اما اعضای شرکت اسکویر انیکس در آن زمان هیچ گونه اطلاعات دقیقی را از ساختار این بازی در اختیار علاقمندان قرار ندادند. در واقع این بازی در آن زمان با نام موقت Nier New Project شناخته می شد و ناشر این اثر ارائه ی اطلاعات تکمیلی از نسخه ی جدید Nier را به فصل پاییز موکول کرده بود. حال شاهد این نکته هستیم که اعضای اسکویر انیکس در ماه دوم از فصل پاییز به وعده ی خود عمل نمودند و در جریان برگزاری نمایشگاه Paris Games Week اطلاعات تازه ای را از بازی جدید خود منتشر ساختند. بر این اساس نسخه ی جدید بازی Nier اکنون با نام اصلی خود یعنی Nier: Automata شناخته می شود و با توجه به نکات جدید مشخص شده از کلیت این اثر می توان انتظار عنوانی کاملاً قابل قبول را از این نسخه از بازی داشت.
داستان بازی Nier: Automata اگر چه پیوند های محکمی با داستان نسخه ی پیشین این سری خواهد داشت اما در عین حال از شخصیت های داستانی متفاوتی در دل خود بهره خواهد برد. البته به نظر می رسد که تعدادی از شخصیت های نسخه ی قبل در داستان این بازی نیز حاضر خواهند بود. داستان بازی Nier: Automata پس از رویداد های بازی Nier به وقوع می پیوندد. در زمانه ای که زمین به جولانگاه ترسناکی برای تاخت و تاز موجوداتی از دنیای دیگر تبدیل شده است. موجودات غریب و مهاجمی که سلاح اصلی شان برای تسخیر زمین ربات ها و ماشین های مکانیکی غول پیکر است و به کمک آن ها خیلی زود موفق به انجام هدف خود می شوند. پس از تسخیر زمین توسط این موجودات آهنین، انسان ها هیچ چاره ای ندارند جز این که به ماه مهاجرت کنند. اما آن ها در ماه بی کار نمی نشینند و اقدام به ایجاد ارتشی قدرتمند برای مقابله با مهاجمان ناخوانده می نمایند. ارتشی که از سربازانی انسان نما تشکیل شده است. سربازانی که در واقع تمامی آن ها موجوداتی مکانیکی هستند (چیزی شبیه به شخصیت کارا در بازی جدید دیوید کیج). شما در طول بازی کنترل یکی از اعضای همین ارتش را بر عهده خواهید داشت. ربات مونثی به نام B2 که در واقع عضوی از گروهان پیاده نظام YoRHa محسوب می شود. به نظر می رسد که B2 امید اصلی انسان ها برای غلبه بر مهاجمان اشغالگر روی زمین باشد و از همین رو او به نبرد با موجودات مکانیکی حاضر بر روی زمین فرستاده می شود تا دنیا را از وجود آن ها پاک گرداند و در پی آن موجبات بازگشت انسان ها به خانه را فراهم نماید. اگر چه B2 را می توان شخصیت اصلی حاضر در بازی Nier: Automata محسوب کرد اما به نظر می رسد که او تنها شخصیت قابل انتخاب در این بازی نخواهد بود و شما با پشت سر نهادن مراحل مختلف این اثر می توانید شخصیت های قابل بازی جدیدی را هم آزاد نمایید.
B2 همانند تمام موجودات مکانیکی شبه انسان حق داشتن احساسات را ندارد. او تنها برای جنگیدن ساخته شده است و همانند سایر هم نوعان خود، حتی حق بهره بردن از یک نام واقعی را هم ندارد. نام او تنها B2 است و چشمانش اغلب اوقات توسط پوششی سیاه رنگ از معرض دید خارج به نظر می رسد. گفتنی است که شخصیت B2 توسط آکیهیکو یوشیدا طراحی شده است. شخصی که پیش از این طراحی شخصیت های حاضر در تعدادی از عناوین سری فاینال فانتزی نظیر Final Fantasy XIV و Final Fantasy Tactics را بر عهده داشته است.
بازی Nier: Automata به موجب همکاری شرکت اسکویر انیکس با استودیو Platinum Games ساخته می شد. به این ترتیب که داستان و شخصیت های این بازی توسط اعضای اسکویر انیکس و اجزای اصلی گیم پلی آن هم توسط سازندگان کاربلد استودیو پلاتینیوم طراحی خواهد شد. بنا بر این می توان انتظار داشت که ذات سریع و اکشن آثار پلاتینیوم در این بازی نیز نمود واضحی داشته باشد. در واقع نخستین تریلر بازی نیز نشان از همین ویژگی دارد و در این میان شاخصه های اصلی آثار اعضای استودیو پلاتینیوم نظیر اکشن تن به تن سریع و نفس گیر در کنار بهره گیری از باس فایت های جذاب و چالش برانگیز به خوبی در ساختار گیم پلی این بازی مشاهده می شود. ضمن این که المان های نقش آفرینی موجود در بازی Nier نیز همچنان در نسخه ی جدید این سری حضور خواهند داشت و تلفیق آن ها با موارد اکشن طراحی شده به دست اعضای استودیو پلاتینیوم می تواند ترکیب بسیار جالب و جذابی را در گیم پلی این بازی پدید آورد. از سوی دیگر حضور تهیه کننده و کارگردان اصلی بازی Nier یعنی یوسوکه سایتو و تارو یوکو در این پروژه ( که قرار است همان نقش های پیشین خود را در بازی Nier: Automata نیز بر عهده داشته باشند ) موجب می شود تا بتوانیم به قدرت و استحکام ساختاری این بازی بیش از پیش امیدوار باشیم.
مبارزات تن به تن و نفس گیر با سلاح سرد، بخش اصلی گیم پلی بازی Nier: Automata تشکیل می دهد. با این وجود به نظر می رسد که نظیر بازی Nier شما امکان بهره گیری از سلاح گرم را نیز در برخی مبارزات خود خواهید داشت .
اگر چه در نمایشگاه Paris Games Week شاهد انتشار اطلاعات نسبتاً مفصلی از این بازی بودیم اما تاریخ دقیق عرضه ی Nier: Automata به بازار هنوز به طور کامل مشخص نیست (البته گفته می شود که این بازی در سال 2016 منتشر خواهد شد). با این حال پلتفرم مقصد Nier: Automata تنها کنسول خانگی انحصاری سونی یعنی PS4 خواهد بود.
گرافیکش که خوبه.