بازی War of Rights مدتی پیش در بخش چراغ سبز شبکه ی آنلاین استیم یا Steam Greenlight به طور اتفاقی نظر نگارنده را به خود جلب کرد و با پتانسیل های قابل توجه فراونی که در دل خود جای داده بود بسیار مورد توجه نویسنده ی این سطور قرار گرفت. پس از مدت ها انتظار، بالاخره امروز فرصتی دست داد تا در قالب مطلب پیش رو نگاهی به این بازی مستقل و خوش آتیه داشته باشیم.
بازی War of Rights اثری است در سبک شوتر استراتژیک که توسط استودیوی مستقل و دانمارکی Campfire Games در دست ساخت بوده و نکات قابل توجهی را در گیم پلی خود بازتاب می دهد. جالب این جاست که این استودیو تنها از دو عضو فعال تشکیل شده است که مدز لارسن و امیل هنسن نام دارند (البته در ساخت بازی War of Rights افراد دیگری نیز دخیل هستند و این بازی تنها توسط این دو نفر ساخته نمی شود). یکی از علایق دیرینه و مشترک این دو عضو خوش فکر و با استعداد استودیو کمپ فایر، کشش زاید الوصف و دیرینه ی آن ها به جنگ داخلی و تاریخی امریکا در قرن نوزدهم میلادی بوده است. جنگی که میان نیرو های شمال و جنوب درگرفت و در نهایت بیش از 750 هزار کشته بر جای گذاشت. یکی از دلایل اصلی وقوع این جنگ قانون برده داری بود که اهالی جنوب در صدد تحکیم آن بودند و در مقابل اهالی شمال قصد از میان برداشتن آن را در سر می پروراندند (که در نهایت پیروزی با شمالی ها بود). از آن جایی که حقایق تاریخی مربوط به این جنگ اغلب در دل کتاب های قطور تاریخی جای گرفته اند (و اکنون به مدد تکنولوژی های نوین و اغلب بی مصرف موجود، مردم کم و بیش با کتاب خوانی دشمن شده اند) لارسن و هنسن تصمیم به ساخت یک بازی کامپیوتری بر اساس رویداد های جنگ داخلی امریکا گرفتند تا بتوانند علاقمندان به دنیای بازی های کامپیوتری را بیش از پیش با این رویداد تاریخی که سرنوشت سرزمین ینگه دنیا را به طور کامل تغییر داد، آشنا سازند.
گیم پلی بازی War of Rights بیشتر بر تجربه ای چند نفره و آنلاین پایه ریزی شده است. به این ترتیب که شما می توانید با در دست گرفتن کنترل اعضای حاضر در هنگ های مختلف، همراه با دوستان خود با نبرد به دیگران یا حتی با یکدیگر بپردازید و در قامت طرف پیروز جنگ ظاهر شوید. هر کدام از هنگ های موجود در این بازی دارای کلاس های جداگانه ای هستند که رده هایی نظیر سرباز، گروهبان، کلنل و خط شکنان پرچمدار را شامل می شود و هر کدام از آن ها قابلیت ها و توانایی های خاص خود را دارا هستند. البته سازندگان بازی War of Rights قصد دارند در مراحل بعدی طراحی این اثر کلاس های جدید و جذابی نظیر توپخانه را نیز به ساختار این بازی و گیم پلی آن بیافزایند که یقیناً بر گیرایی گیم پلی این اثر خواهد افزود. در کل یکی از المان های اصلی موجود در گیم پلی بازی War of Rights رابطه ای است که میان فرماندهان هنگ های مذکور و کلاس های حاضر در آن ها وجود دارد که شکل کلی این رابطه در دستورات مختلف فرمانده به گروهان خود نمود می یابد. دستوراتی که شامل موارد مختلفی نظیر حرکت، کمین، حمله و سر نیزه گذاری می شود و می توان گفت که می تواند عمق قابل قبولی به گیم پلی این اثر بیافزاید. در کل می توان گیم پلی این بازی را شکل بست یافته و چند نفره شده ای از ساختار جذاب موجود در گیم پلی سری بازی های Brother in Arms لقب داد که اکنون شکل بسیار جذاب و مفصلی به خود گرفته است و نقش هر عضو از گروهان نظامی را در این جا یک فرد مجزا بر عهده دارد.
بازی War of Rights قرار است توسط موتور گرافیکی آنریل انجین طراحی شود و تا این جای کار که نمایش های ارائه شده از این بازی شکل قابل قبولی برای اثری در این سبک و این مقیاس داشته اند. در این میان یکی از پرسش های مهم علاقمندان بازی War of Rights این است که آیا این بازی با پشتیبانی از Direct X 12 ساخته خواهد شد یا خیر. سازندگان این اثر در پاسخ به پرسش فوق ابراز داشته اند که به محض پشتیبانی موتور گرافیکی کرای انجین از DX 12 و ارائه شدن رسمی این واسط برای موتور مذکور آن ها هم اقدام به استفاده از این قابلیت نوین در بازی خود خواهند نمود. اما در عین حال آن ها تاکید کرده اند که از تکنیک نور پردازی جدید موجود در این موتور گرافیکی یا همان تکنیک SVOTI قطعاً در ساخت بازی War of Rights بهره خواهند گرفت و از این رو شاید بتوان این بازی را پس از Miscreated دومین اثری نامید که قصد استفاده از این تکنیک نورپردازی نوین را دارد.
یکی از خصوصیات قابل توجه موجود در War of Rights جنبه های آموزشی این بازی به شمار می رود که در واقع هدف اصلی سازندگان این اثر از ساخت بازی War of Rights نیز همین موضوع بوده است. از همین رو آن ها تحقیقات گسترده ای را در رابطه با دوره ای از تاریخ که وقایع این اثر در آن به وقوع می پیوندد انجام داده اند و در این راه از مشورت مشاوران متعددی بهره جسته اند. از همین رو تمامی نقشه های موجود در این بازی مو به مو بر اساس واقعیت طراحی شده اند و این ویزگی را در سایر جنبه های بازی نیز می توان مشاهده کرد. در فاز اول تولید این بازی چهار نقشه ی مختلف به نام های Antietam ، South Mountain ، Harpers Ferry و Shepherdstown وجود خواهند داشت که هر کدام از آن ها میدان های نبرد تاریخی جنگ داخلی امریکا را به تصویر می کشند و وسعتی معادل چهار کیلومتر در چهار کیلومتر خواهند داشت. نقشه هایی که برای طراحی هر کدام از آن ها بیش از ده ها ماه وقت صرف شده است.
علاوه بر موارد مذکور، نکاتی نظیر لوکیشن ها، لباس سربازان و حتی معماری ساختمان ها و ساز و کار اسلحه های موجود در این بازی نیز به شکل مو به مو مطابق با واقعیت طراحی شده اند و تطبیق مناسبی با وقایع تاریخی دارند. در این میان شاید نحوه ی استفاده از سلاح های موجود در این بازی جالب تر از تمامی موارد فوق باشد. در واقع کل اسلحه های موجود در این بازی نظیر تفنگ یا تپانچه سلاح هایی سر پر محسوب می شوند و از همین رو پس از شلیک، نیاز به وقت و زمان قابل توجهی برای پر شدن دوباره خواهند داشت. بنا بر این در هنگام هر شلیک شما باید حواس خود را به طور کامل برای اصابت دقیق گلوله به هدف مورد نظر جمع کنید چون پر کردن دوباره ی اسلحه هایتان زمان فراوانی می برد و در این فاصله شاید بدشانسی بیاورید و به دست افراد مهاجم گروه مقابل مورد هدف قرار گیرید.
بازی War of Rights مدتی است در بخش Grennlight شبکه ی استیم به سر می برد تا بتواند برای ادامه ی کار رای مثبت کاربران این شبکه را دریافت نماید. اکنون سه سال است که سازندگان این بازی مشغول طراحی زیر و بم این اثر و خصوصاً نقشه های کاملاً واقع گرای موجود در آن هستند و به تازگی تصمیم گرفته اند تا برای وارد شدن در فاز نهایی تولید این بازی، اثر تحت ساخت خود را برای تامین هزینه های مالی مربوط به آن وارد پروسه ی کیک استارتر نمایند. تا این لحظه که نزدیک به ده روز از این پروسه را پشت سر می گذاریم چیزی معادل 29 هزار دلار از رقم 70 هزار دلاری پیش بینی شده برای ساخت این بازی تامین شده است و محتمل به نظر می رسد که در بیست روز باقی مانده از این زمان سازندگان War of Rights بتوانند مابقی رقم لازم برای تولید این اثر را هم تامین نمایند. گفتنی است که بازی War of Rights فعلاً تاریخ انتشار مشخصی ندارد؛ اما مقصد نهایی آن در حال حاضر تنها پلتفرم PC خواهد بود و در شرایط فعلی سازندگان این بازی برنامه ای برای آوردن War of Rights به روی کنسول های خانگی ندارند.
خدایی کاری ندارم ولی سخت افزار تو قسمت بررسی بازی همیشه خوب عمل کرده و عملاً روزی چندتا بررسی و معرفی از بازی ها داره ………….. مرسی :-bd