اپیک گیمز روز گذشته از موتور بازی سازی جدید Unreal Engine 5 رونمایی کرد تا جامعه گیمرها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این موتور به منظور استفاده از تمامی پتانسیل ماشینهای گیمینگ نسل قبل طراحی شده و باید گفت اولین نمایش این موتور پرقدرت بر روی پلی استیشن 5 سونی خارقالعاده بوده است. Nanite و Lumen نام دو سیستم به کار رفته در نسخه جدید موتور آنریل انجین است و به همین دلیل اپیک نام فناوری دمو خود را نیز Lumen in the Land of Nanite گذاشته است.
واقع گرایانهترین بازیها به لطف موتور گرافیکی Unreal Engine 5 در راهند
در دموی ریل تایم The Tomb Raideresaue جدیدترین فناوریهای اصلی آنریل انجین 5 به کار گرفته شده که گرافیک محیط بازی را تا حد فیلمهای سینمایی بالا میبرد و بازیهای کنسولهای نسل بعد را با گرافیکی کاملا واقع گرایانه به نمایش میگذارد. به گفته استودیو اپیک گیمز، Nanite یک هندسه میکروچندضلعی است که چندضلعیها را اندازه ای معادل یک پیکسل تولید میکند. این فناوری به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که به کمک موتور نسل جدید Unreal Engine میلیونها یا حتی میلیاردها چند ضلعی را بدون آنکه آسیبی به عملکرد وارد کنند، تولید نمایند. در جریان دموی به نمایش درآمده توسط اپیک به نقاطی اشاره میشود که از 33 میلیون سه ضلعی تشکیل شدهاند.
در بخش دیگری از این پیش نمایش اتاق به نمایش در میآید که 500 مجسمه مشابه با جزئیات یکسان قرار دارند. فقط در این صحنه 16.5 میلیارد سه ضلعی مورد استفاده قرار گرفته است که هندسه اتاق شامل آن نمیشود. تمامی این جزئیات فوقالعاده زیاد در حالی بر روی پلی استیشن 5 نمایش داده میشوند که هیچ خبری از لگ یا افت فریم در محیط بازی نیست. علاوه بر این بازی سازان میتوانند به راحتی میتوانند این محتویات را با هر ابزاری که استفاده میکنند برای رزولوشنهای بالاتر (تا رزولوشن 8K) پورت کنند. Epic در جریان کنفرانس خبری خود گفت: ژئومتری مجازی شده Nanite قادر است صدها میلیون یا میلیارد شکل هندسی را از سورس اصلی با کیفیت فیلم مستقیما وارد موتور Unreal Engine کند و این دیتاها میتواند اسکن هر نوع برنامهای، از ZBrush گرفته تا CAD را در بر گیرد.
سیستمهای جدید Lumen و Nanite تفاوتها را رقم میزنند
زمانی که الگوها وارد موتور بازی سازی شوند، تمامی کارهای استریم و اسکیلینگ در لحظه توسط Unreal صورت میگیرد. بنابراین توسعهدهندگان نیازی به نگرانی در رابطه با کشیدن یا تعداد چند ضلعیها نخواهند داشت. دیگر فناوری اصلی به کار رفته در نسل بعدی موتور بازی سازی قدرتمند Unreal Engin، فناوری Lumen است. Lumen یک سیستم روشنایی جهانی داینمیک است که نسبت به تغییرات زمانی جهانی در منبع ژئومتری و روشنایی واکنش نشان میدهد و نیازی هم نقشه از پیش کشیده شده ندارد و حتی میزان جزئیات در مناطقی با وسعت کوچکتر نیز تغییری نمیکند. برایان کاریس، مدیر فنی گرافیکی اپیک گیمز میگوید: بنابراین با Nanite شما به تعداد نامحدودی هندسه و با Lumen سیستم روشنایی جهانی کاملا داینمیکی را در اختیار دارید و همه بر روی پلی استیشن 5 قابل دسترسند. این محدود به اتاقهای کوچک نمیشود و قابل گسترس در تمامی افق بازیست.
البته Nanite و Lumen تنها سیستمهای جذابی نیستند که اپیک در نسخه جدید Unreal Engine اضافه کرده است. این استودیو فناوریهای نسخههای پیشین را نیز مانند سیستم فیزیک و تخریب Chaos به همراه سیستمهای Nigara VFX، Convolution reverb و ambisonics rendernig ارتقا بخشیده است. به طور مثال اکنون ذرات Nigara VFX میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و درک بهتری از محیط داشته باشند. بنابراین توسعهدهندگان میتوانند موجوداتی مانند حشرات یا خفاشها را خلق کنند که به حرکات یکدیگر واکنش نشان میدهند. علاوه بر این، با امکان ساخت محیطهای پیچیدهتر، واکنش سیستم انیمیشنی شخصیت بازی نیز دقیق خواهد بود. این واکنشهای دقیق نسبت به شکل محیط را میتوان در زمانی که شخصیت بازی بر روی لبهها حرکتی میکند یا از نردبان بالا میرود و یا شرایط این چنینی مشاهده کرد.
آنریل انجین 5، موتوری برای تمام کنسولهای نسل فعلی و آینده
هفته گذشته اپیک پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 را از Unreal Engine 4.25 اعلام کرد که چندین استودیو از آن برای ساخت بازیهای نسل بعد استفاده میکنند اما باید برای استفاده از موتور جدید آنریل انجین مدت زمان بیشتری منتظر بمانند. نسخه پیش نمایش اولیه از آنریل انجین 5 در اوایل 2021 قابل دسترس خواهد بود و اپیک گیمز امیدوار است که نسخه نهایی را کمی بعدتر در سال میلادی آینده منتشر کند. این موتور بازی سازی پیشرفته از تمامی کنسولهای نسل فعلی و نسل بعد به همراه کامپیوترهای شخصی، مک، iOS و اندروید پشتیبانی خواهد کرد.
همچنین اپیک اعلام کرده سازندگان میتوانند بازیهای خود را برای نسل بعد با UE4 بسازند و بعد از اینکه UE5 منتشر شد، بازیها را با بدون بازسازی مجدد، به نسخه جدید ارتقا دهند. اپیک به هر توسعه دهندهای که به پروژه Unreal Engine ملحق شود، 1 میلیون دلار کمک مالی خواهد کرد و حتی پروژههایی که از ابتدای ژانویه 2020 استارت خوردهاند نیز این بسته مالی را دریافت خواهند کرد.
واقعا فوق العاده هستش. باید منتظر بازی های متفاوت از نظر ساختار بصری باشیم