بازی Mad Max درست در همان روزی منتشر شد که بازی مورد انتظار Metal Gear Solid V: The Phantom Pain به بازار آمد. البته این دو بازی تنها در روز انتشار خود با یکدیگر اشتراک نداشتند و تشابهات دیگری را نیز می شد در ساختارشان مشاهده کرد. به عنوان مثال هر دو عنوان به نوعی ساختار سندباکس داشتند و مکانیزم های گیم پلی مختلفی را در دل خود جای داده بودند. در کنار این امر، هر دو اثر برای عرضه بر روی تمام پلتفرم های نسل حاضر و قدیم برنامه ریزی شده بودند که البته متال گیر 5 این امر را به نحو احسن انجام داد اما مد مکس در میانه های راه، قید آمدن بر روی پلتفرم های نسل قبل را زد. چندی پیش و قبل از انتشار بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain شاهد مقایسه ی کیفیت دیداری نسخه ی PC این اثر با نسخه های کنسولی توسط خود کونامی بودیم. مقایسه ای که نتایج آن نشان از برتری محسوس نسخه ی PC این بازی نسبت به نسخه های کنسولی داشت. حال که این دو بازی از جهاتی به هم شباهت دارند (و از خیلی جهات هم نه) بد نیست چنین مقایسه ای برای بازی Mad Max نیز صورت گیرد.
در این میان اعضای گروه “ریخته گری دیجیتال” دست به انجام چنین مقایسه ای زده اند و سه نسخه ی PC ، PS4 و XboxOne از بازی Mad Max را از لحاظ ویژگی های دیداری با یکدیگر قیاس کرده اند. اما نتایج کلی این مقایسه به میزان قابل تاملی با مورد مشابه در بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain تفاوت دارد و برخلاف نسخه ی PC بازی متال گیر 5 (که تفاوت قابل توجهی از لحاظ دیداری با نسخه های کنسولی داشت) نسخه ی PC بازی Mad Max تفاوت آن چنان قابل توجهی با نسخه های کنسولی بازی فوق در این زمینه ندارد. بر طبق بررسی مذکور، در قیاس دو نسخه ی کنسولی این بازی تفاوت قابل توجهی مشاهده نمی شود و ویژگی هایی نظیر نور پردازی، کیفیت بافت ها ، کیفیت اجرای تکنیک PP و همچنین نوع و کیفیت سایه زنی ها در دو کنسول XboxOne و PS4 کم و بیش مشابه با یکدیگر است. جالب این جاست که چنین تشابهی را می توان در کیفیت موارد مذکور میان پلتفرم PC با کنسول ها نیز مشاهده کرد و در عمل تفاوت آن چنان مهمی میان این موارد در PC و کنسول های خانگی مشاهده نمی شود. شاید بزرگ ترین تفاوت نسخه ی PC نسبت به نسخه های کنسولی بازی Mad Max ، عمق میدان بیشتر و جزییات واضح تر و پر دامنه تر در دورنمای محیط مربوط این نسخه باشد که می توان گفت نسخه ی PC بازی Mad Max در این زمینه نسبت به نسخه های کنسولی پیشی می گیرد. همچنین کیفیت سایه زنی نیز در نسخه ی PC کمی بهتر از نسخه های کنسولی است اما این تفاوت در آن حدی نیست که کاملاً واضح جلوه کند. در هر صورت به نظر می رسد که سازندگان بازی Mad Max یعنی اعضای استودیو آوالانچ ، توانسته اند به گونه ای موتور انحصاری این بازی یعنی آوالانچ انجین (که در ساخت بازی Just Cause 2 نیز استفاده شده بود) را برای ساخت بازی Mad Max بهینه سازی کنند که این موتور بتواند بر روی هر سه پلتفرم PC ، PS4 و XboxOne کیفیت نسبتاً مشابهی را به اجرا بگذارد. البته با توجه به کیفیت بصری این بازی در دیدگاه کلی، این پرسش همچنان مطرح است که دقیقاً به چه دلیلی سازندگان Mad Max ساخت نسخه های نسل هفتمی این بازی را کنسل کردند.
تو just cause 2 این موتور بازیسازیشون خیلی عالی عمل کرده بود.
سلام
PC همیشه چند قدم از کنسول ها جلو بوده و هست
کلا بازی رو که از رو فیلم درست میکنن رو نمیدونم چرا دوست ندارم:-q:emoji4
PC همیشه برتر بوده وهست ومیمونه pc 4ever