با توجه به این نکته که از انتشار رسمی بازی Doom مدت زمان قابل توجهی نمی گذرد، به احتمال فراوان بسیاری از علاقه مندان به عناوین شوتر اول شخص هنوز فرصت تجربه ی این بازی بر روی پلتفرم های محبوب خود را به دست نیاورده اند. از آن جایی که بازی Doom علاوه بر پلتفرم PC برای دو کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان نیز عرضه شده است (و این دو کنسول از علاقه مندان بیشماری در میان بازی دوستان برخوردار هستند) احتمالاً آن دسته از علاقه مندان به نسخه های کنسولی Doom که تا این لحظه موفق به تجربه ی این بازی بر روی کنسول های خانگی نشده اند در حال حاضر مشتاق به دانستن این نکته هستند که بازی Doom بر روی کدام یک از دو پلتفرم پلی استیشن 4 و اکس باکس وان بهتر از دیگری اجرا می شود و بازدهی مثبت تری نسبت به آن دارد. و این پرسشی است که شاید بتوان پاسخ آن را در ادامه ی متن پیش رو یافت.
برای یافتن پاسخ این پرسش گروه ریخته گری دیجیتال به سراغ مقایسه ی دو نسخه ی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان از بازی Doom با یکدیگر رفته اند تا تفاوت کیفیت اجرای این بازی بر روی دو پلتفرم مذکور به طور کامل آشکار گردد. البته این بررسی تنها بر روی کمپین داستانی بازی Doom انجام گرفته است و بر همین اساس نتایج حاصل از برآورد تفاوت کیفیت مذکور به بخش چند نفره و آنلاین از بازی Doom قابل تعمیم نیست (هر چند که شاید در صورت انجام بررسی های مشابه بر روی فرآیند اجرای بخش آنلاین از بازی Doom نیز دقیقاً همین نتایج حاصل شود). گفتنی است که تجربه کنندگان بازی Doom (برخلاف بسیاری از عناوین مشابه و هم سبک) قادر به انجام برخی تغییرات در تنظیمات گرافیکی نسخه های کنسولی این بازی هستند و این نکته از آن جایی قابل اعتنا است که معمولاً در منوی تنظیمات گرافیکی بسیاری از بازی های کنسولی (برخلاف بازی های پلتفرم PC) پارامتر خاصی برای تغییر وجود ندارد. اما در منوی تنظیمات گرافیکی بازی Doom می توان مواردی نظیر عمق میدان تصویر و افکت تاری تصاویر در حین حرکت را تغییر داد و در عین حال افکت میزان انحراف رنگ را هم در صورت دلخواه فعال یا غیر فعال نمود. به عنوان مثال میزان عمق میدان تصویر در بازی Doom در نسخه های کنسولی این اثر از مقدار 90 تا 110 واحد قابل تغییر است و مسلماً هنگامی که این پارامتر بر روی حداکثر میزان ممکن (یعنی عدد 110) تنظیم گردد، تجربه کنندگان این بازی (در حین عبور از مراحل مختلف این اثر) قادر به مشاهده ی دورنمای بسیار بهتری در افق دید خود خواهند بود. گذشته از این موضوع، نکته ی دیگری که در این بررسی به آن اشاره شده است مدت زمان لازم برای بار گذاری بازی Doom است که میزان متوسط آن پس از بروز مرگ در طول مراحل این اثر چیزی در حدود 15 ثانیه و در هنگام انتقال از یک نقشه به نقشه ی بعدی هم رقمی نزدیک به 45 ثانیه بر آورد شده است. ارقامی که اگر چه صد در صد ایده آل نیست اما چندان هم غیر قابل تحمل به نظر نمی رسد و از همین رو نمی توان به آن خرده گرفت. اما مسلماً هدف اصلی از انجام این بررسی، مقایسه ی کیفیت اجرای بازی Doom بر روی دو کنسول انحصاری اکس باکس وان و پلی استیشن 4 بوده است. مقایسه ای که در ادامه ی این متن می توان از نتیجه ی نهایی آن آگاه شد.
بنا بر اعتقاد ترتیب دهندگان این بررسی مقایسه ای، دو مسئله ی مهم و تاثیر گذار در پایین آمدن نرخ فریم بازی Doom در نسخه های کنسولی این اثر (به خصوص نسخه ی اکس باکس وان از این بازی) یکی وجود افکت های ذره ای و دیگری قابلیت DOF بوده است.
در بدو امر نتایج حاصل از این مقایسه کاملاً برابر جلوه می کند. به این معنی که در طراحی هر دو نسخه ی کنسولی بازی Doom افکت های گرافیکی کاملاً یکسانی به کار رفته است و از این لحاظ دو نسخه ی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان از بازی Doom تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. به عبارت بهتر ویژگی هایی نظیر انیمیشن های سیال و روان و همچنین افکت های زیبا و با کیفیت تنها مختص به یکی از نسخه های کنسولی بازی Doom نبوده و هر دو نسخه ی کنسولی این اثر را در بر می گیرند. به عبارت بهتر هیچ تفاوت خاصی از این لحاظ (وجود افکت های مختلف گرافیکی و تفاوت کیفیت آن ها با یکدیگر) در دو نسخه ی یاد شده از بازی Doom مشاهده نمی شود. البته این تساوی در رابطه با کیفیت نهایی تصویر در نسخه های کنسولی Doom صدق نمی کند و به بیان روشن تر در نسخه ی اکس باکس وان از بازی Doom شاهد برخی کاستی ها در این زمینه هستیم. به عبارت بهتر در برخی از مراحل نسخه ی اکس باکس وان از بازی Doom شاهد کاهش کیفیت تصویری این بازی از میزان کیفیت هدف 1080 پیکسلی هستیم. امری که در نسخه ی پلی استیشن 4 از این بازی مشاهده نمی شود و می توان گفت که تمامی مراحل بازی Doom بر روی کنسول سونی با کیفیت تصویری 1080 پیکسلی در معرض دید مخاطبان این بازی قرار می گیرد. البته می توان ادعا کرد که این نکته در رابطه با متوسط نرخ فریم خروجی این بازی نیز کم و بیش صادق است و به بیان ساده در نسخه ی پلی استیشن 4 از بازی Doom شاهد نرخ فریم با ثبات تری نسبت به نسخه ی اکس باکس وان از این بازی هستیم. مسلماً یکی از نکات مثبت بازی Doom تلاش طراحان این اثر یعنی اعضای استودیو id Software در جهت اجرای نسخه های کنسولی این بازی تحت نرخ نهایی 60 فریم در ثانیه بوده است. هدفی که می توان گفت سازندگان بازی Doom در دستیابی به آن نسبتاً موفق عمل کرده اند و ماحصل آن شامل این نتیجه شده است که در بسیاری از مراحل بازی Doom شاهد نزدیکی نرخ فریم خروجی اجرای این بازی در پلتفرم های کنسولی به رقمی نزدیک به 60 فریم در ثانیه هستیم. البته همان گونه که به آن اشاره کردیم متوسط نرخ فریم خروجی بازی Doom در نسخه ی پلی استیشن 4 این اثر از ثبات بیشتری نسبت به نسخه ی اکس باکس وان برخوردار است. به این ترتیب که فرآیند اجرای بازی Doom بر روی کنسول انحصاری شرکت سونی علاوه بر نوسان پایین تر در طول اجرای مراحل این اثر، از افت کمتری نیز در طی اجرای صحنه های شلوغ یا پر افکت این بازی بر خوردار است. اما در مجموع می توان کیفیت اجرای بازی Doom در هر دو نسخه ی کنسولی این اثر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و به این ترتیب علاقه مندان به اجرای این بازی بر روی دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن 4 قادر به بهره مندی از تجربه ای بسیار روان، سریع و لذت بخش از گیم پلی این بازی بر روی هر دو پلتفرم یاد شده خواهند بود. در واقع میزان افت فریم موجود در نسخه های کنسولی بازی Doom (در بخش کمپین داستانی این اثر) به آن حدی نیست که بتواند لطمه ی قابل توجهی را به تجربه ی بازیبازان از اجرای روان و بی درد سر این بازی وارد آورد. به عبارت بهتر پس از مدت ها انتظار علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری بالاخره شاهد انتشار اثری مورد انتظار با ساختار AAA هستند که از مشکلات عجیب و غریب فنی و باگ های بیشمار ساختاری رنج نمی برد و بهینه سازی های انجام گرفته بر روی آن به حد معقول و مناسبی بوده است (البته از استودیوی id Software با آن پیشینه ی مشخص چیزی کمتر از این نیز انتظار نمی رود). در هر صورت اگر یکی از دوست داران سبک شوتر اول شخص هستید در تجربه ی بازی Doom هیچ شک و تردیدی به دل خود راه ندهید. ضمن این که ظرف روز های آینده مطالب بیشتری را در رابطه با این بازی بر روی پلتفرم های مختلف مقصد آن (از جمله پلتفرم PC) به رشته ی تحریر در خواهیم آورد.
سلام.فقط پلی 4 و پی سی بدرد نمی خوره پولت خراب نکن اگر برای بازیه برو یه پلی 4 بخر تموم حالم از قطعات کامپیوتر بهم می خوره تف به پی سی :smiley4:smiley4
داش من خودم ps4 دارم و دبیرستانی نیستم…خیلی هارو میشناسم که ازدواج کردن ولی ps4 دارن.
الان همه ی بازی ها سیستم پیشنهادیش یه GTX 970 میخواد.اندازه یه کنسوله قیمتش.کنسول خیلی به صرفه تره.
کاملا درشته.
تمامی شما دوستان که سنگ pc رو به سینه میزنید در صورت ارزون شدن بازی های پی اس 4 و هک شدنش سراسیمه به سمت کنسول هجوم میبرید…البته نه همتون.
یه مشت بچه دبیرستانی که کادو تولد ps4 بهشون داده و غرق فریم ریت هستن فن های سونی رو تشکیل دادن 😉
همیشه ps4 برتری داره ولی
فقط PCB-)
دیگه روشون نشده بگن جعبه مجهول وانت ( xb one ) 720 یا 900 بازی اجرا میکنه
با این وضعیت زورکی هم 60 فریم بشه =))
هیچی پی سی نمیشه :smiley0
گیم های هست که روی پی سی موجود نیست وتجربه اش هم بر هر گیمری واجبه
و همین طور بالعکس 😉
هیچی pc نمیشه خصوصا اونم از نوع دسکتاپی و نه لپ تاپ .