شاید در نسل هشتم بازی های کامپیوتری شرکت ژاپنی کپکام بیش از آن که در پی ساختن IP های جدید در دنیای بازی های کامپیوتری یا طراحی نسخه های تازه از IP های قدیمی خود باشد، در صدد ارائه ی نسخه های باز سازی شده از عناوین گذشته ی خود بوده است. روندی که حتی بازی نسبتاً جدید Resident Evil 6 را نیز در بر گرفته است. اثری که از تاریخ انتشار رسمی آن به بازار، کم تر از چهار سال (در رابطه با نسخه ی PC سه سال) زمان می گذرد و شاید در عمل نیاز و دلیل چندانی برای باز سازی آن احساس نمی شد. با این حال تولید نسخه ی باز سازی شده از بازی Resident Evil 6 این امکان را برای علاقه مندان به این اثر بر روی کنسول های خانگی نسل هشتم (دو کنسول خانگی پلی استیشن 4 و اکس باکس وان) فراهم آورده است تا آن ها هم همانند دارندگان کنسول های نسل هفتمی، فرصت تجربه ی آخرین نسخه ی شماره دار از سری Resident Evil را در اختیار داشته باشند. بر همین اساس در مطلب پیش رو قصد داریم به بررسی کیفیت گرافیکی بازی Resident Evil 6 بر روی تمامی پلتفرم های مقصد این اثر بپردازیم تا تفاوت میان آن ها به طور کامل مشخص گردد.
بی شک یکی از تفاوت های اصلی میان کیفیت عناوین باز سازی شده با نسخه های اصلی آن ها به تفاوت گرافیک فنی این نسخه ها با یکدیگر باز می گردد. در حالت کلی شاید بتوان مهم ترین تفاوت موجود میان نسخه های نسل هفتمی و نسل هشتمی بازی Resident Evil 6 را در تفاوت نرخ فریم نهایی این دو نسخه از بازی مشاهده کرد. رقمی که در نسخه های نسل هشتمی این بازی بر روی عدد 60 فریم در ثانیه و در نسخه های نسل هفتمی این اثر بر روی میزان 30 فریم در ثانیه قرار گرفته است. همچنین کیفیت تصویری بازی Resident Evil 6 در نسخه های نسل هفتمی این اثر 720 پیکسلی بوده و در نسخه های نسل هشتمی آن هم بر روی حالت 1080 پیکسلی قرار گرفته است. سوای این تغییرات و همچنین سوای بهبود کیفیت بافت ها (البته برخی از آن ها) در نسخه ی نسل هشتمی این اثر نسبت به نسخه های نسل هفتمی این بازی بر روی کنسول های خانگی، که بیش از هر چیز در مدل شخصیت های اصلی این بازی مشاهده می شود، و علاوه بر آن گذشته از برخی جزییات موجود در تصاویر (که در نسخه های نسل هشتمی این بازی واضح تر و با کیفیت تر از نسخه های قدیمی و کنسولی این اثر به نظر می رسد) شاید نتوان تفاوت بنیادین و آن چنان خیره کننده ای را میان نسخه های نسل هفتمی و نسل هشتمی بازی Resident Evil 6 بر روی کنسول های خانگی مشاهده کرد. گذشته از این که گرافیک هنری این بازی در نسل هشتم کوچک ترین تغییری را نسبت به نسخه های نسل هفتمی این اثر بازتاب نمی دهد، برخی از بافت های به کار رفته در امر طراحی اجزای محیط این بازی نیز هیچ بهبودی را نسبت به نسل قبل به خود نمی بیند. به عنوان مثال برخی عناصر پس زمینه و همچنین بخش زیرین اتومبیل هایی که در محیط این بازی به صورت واژگون شده قرار گرفته اند (به عنوان نمونه ای از خروار) از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند. در واقع ضعف کیفیت بافت های آن دسته از اجزای محیط بازی Resident Evil 6 که نسبت به موقعیت دوربین این بازی در فاصله ی دورتری قرار گرفته اند، در نسخه های نسل هفتمی بازی Resident Evil 6 نیز مشاهده می شد. ویژگی نه چندان دلچسبی که می توان گفت بدون کوچک ترین تغییری در نسخه های نسل هشتمی این بازی نیز قابل مشاهده است.
تصویر سمت چپ به نسخه ی نسل هشتمی (کنسول PS4) و تصویر سمت راست هم به نسخه ی نسل هفتمی (کنسول PS3) بازی Resident Evil 6 تعلق دارد
البته برخلاف کیفیت بهتر گرافیک فنی نسخه های نسل هشتمی بازی Resident Evil 6 نسبت به نسخه های کنسولی این بازی در نسل هفتم، کیفیت گرافیک فنی نسخه ی PC این بازی (که حدود سه سال قبل و یک سال پس از انتشار نسخه های کنسولی این بازی به بازار عرضه شد) تفاوت چندان چشمگیری با کیفیت گرافیک فنی نسخه ی باز سازی شده از بازی Resident Evil 6 در نسل هشتم ندارد. موضوعی که می توان آن را در تصویر زیر نیز مشاهده کرد.
عمده تفاوت موجود در بخش گرافیک فنی نسخه ی PC از بازی Resident Evil 6 نسبت به نسخه های نسل هشتمی این بازی در دو کنسول PS4 و Xbox One ، به وجود برخی افکت های گرافیکی از جمله تکنیک های PP در امر طراحی دیداری نسخه ی باز سازی شده از این بازی باز می گردد. امری که می توان آن را در تفاوت شکل ظاهری گیاه شفا بخش این بازی در تصویر فوق مشاهده کرد (تصویر سمت چپ به نسخه ی PS4 و تصویر سمت راست به نسخه ی PC از بازی Resident Evil 6 تعلق دارد). سوای این تفاوت ها، در سایر موارد موجود در نسخه ی PC از بازی Resident Evil 6 (نظیر کیفیت بافت ها) هیچ تفاوت قابل ملاحظه ای با نسخه ی PS4 این اثر مشاهده نمی شود
البته دو نسخه ی نسل هشتمی بازی Resident Evil 6 (یعنی نسخه های مربوط به دو کنسول PS4 و Xbox One) تفاوت قابل توجهی را از لحاظ کیفیت گرافیکی نسبت به یکدیگر به نمایش نمی گذارند و کم و بیش از لحاظ کیفیت ظاهری به یک شکل و شمایل هستند. ضمن این که نسخه های نسل هشتمی بازی Resident Evil 6 نسبت به تمام نسخه های نسل هفتمی این اثر (از جمله نسخه ی PC) میدان دید عریض تری را به نمایش می گذارند و به لحاظ کادر بندی تصویری اندکی بهینه تر از نسخه های قدیمی این بازی به نظر می رسند.
در کل اگر چه نسخه های نسل هشتمی و باز سازی شده از بازی Resident Evil 6 کیفیت بهتری را نسبت به نسخه های نسل هفتمی این بازی در تمامی زمینه ها از خود به نمایش می گذارند، اما شاید بتوان گفت که این تفاوت کیفیت در بخش دیداری به آن حدی نیست که بتواند تجربه کنندگان این بازی بر روی پلتفرم های نسل هشتمی را مشتاق و مجاب به تجربه ی مجدد نسخه ی باز سازی شده ی این اثر بر روی کنسول های خانگی نسل هشتمی نماید.
واقعا من که کنسول ایکس باکس وان گرفتم بیشترش به خاطر بازیهای رزیدنت اویل بود شماره چهار وپنجشم خوب بودن،ولی خوب شماره ۳ نوستالژی بود واسم
خیلی تغییری نکرده :-q:-q
تو عکس دوم فرق زیادی هست.
ای اویل باز :-devil
اتفاقا دوستدارن این بازی هم همین نظرو دارن و از اویل 3 به بعدو شروع ضعیف شدن داستان میدونن.
اتفاقا اویل بازهاش اویل 6 رو اصلا نمی پسندن نمی دونم چرا!
مثل اینکه هیجانش با اویل های اولیه خیلی فاصله گرفته.
من کوچیکتم امیر جان=smile:smiley2
من که عاشق نسخه چهارمشم همچنین بهترین نسخه بین عناوین resident evil هستش بهترین بازی سال هم شد هنوز که هنوزه عاشقای نسخه چهارم براش ماد (گرافیگی اکثرا) تولید میکنن از نسخه چهار به بعد بازی یخورده از حالت ترسناک بودن خارج شده
شماره 5 عالی بود.
اتفاقا من هم فقط نسخه پنجم رو بازی کردم.
اوج اویل در شماره 3 بود بعد از اون هرچه گرافیک بهتر شد داستان و گیم پلی ضعیفتر شد
من عاشق سری رزیدنت اویلم،از اویل 3 تا 6 رو چندین بار بازی کردم،بعضی وقتا بازم هوس میکنم یبار دیگه همشونو بازی کنم!:D
ولی اویل 6 به نظرم خیلی تغییرات داشت و کلا سبک بازیش فرق داشت،با این حال شاید بعضیا اونو نپسندن،ولی به نظر من عالی بود:-bd
منتظر اویل 7 هستیم…:x
آفرین Behnam جان با نظرت به شدت موافقم :-bd:-bd
تو تصویر دوم خیلی فرق داره.
این بازی طرفدارهای مخصوص خودشو داره کسایی از نسخه های اول باهاش همراه بودن و تا جایی که من فهمیدم علاقه خاصی بهش دارن ولی از نسخه های آخر این بازی راضی نبودن.
من خودم فقط اویل 5 بازی کردم و میتونم بگم تجربه خوبی بود و خیلی دوست دارم یه نسخه جدید دیگه از این سری محبوبو بازی کنم.
اویل 5 به نظرم در زمان خودش گرافیک بسیار خوبی داشت و خیلی هم بهینه بود من که رو سیستم ضعیفم خیلی خوب اجراش میکردم.
منکه فرق زیادی ندیدم شاید 2درصد هم فرق نداشته باشن:l:-bd
درود مقایسه خوب بود بی شک نسل هشتم خوب بوده اما واقعا سری PS3 با کارتهای 7800GT واقعا بعد مدت ها داره خوب خودشو نشون میده البته موتور گرافیکی هم مهمه و چقدر بهینه اس اما در کل واقعا زیاد و یک معجزه از هم تفاوت ندارن