بازی Dark Souls 3 بالاخره به شکل جهانی منتشر شد و علاوه بر گیمر های ژاپنی که مدتی قبل موفق به ملاقات با نسخه های کنسولی این بازی شده بودند، سایر گیمر های جهان نیز اکنون این قابلیت را دارند تا به تجربه ی نسخه ی سوم از این مجموعه ی جذاب و پر چالش بپردازند. با توجه به این نکته که در حال حاضر تمامی نسخه های بازی Dark Souls 3 بر روی تمامی پلتفرم های هدف این بازی عرضه شده اند، در این مطلب قصد داریم نگاهی به کیفیت دیداری این بازی بر روی هر سه پلتفرم مقصد این اثر بیاندازیم. پس پیشنهاد می کنیم که ما را در ادامه ی این مطلب همراهی کنید.
برای مقایسه کردن کیفیت گرافیک فنی بازی Dark Souls 3 در سه پلتفرم مقصد این اثر یعنی PC ، Play Station 4 و Xbox One مثل همیشه به سراغ یکی از ویدیو های بی کلام گروه کندی لند رفته ایم تا تصاویر موجود در آن را به کلمه تبدیل نماییم. در این ویدیو کیفیت دیداری بازی Dark Souls 3 و گرافیک فنی این اثر در سه پلتفرم مقصد آن مورد بررسی قرار گرفته اند و شاهد مقایسه ی آن ها با یکدیگر هستیم. در مورد نسخه های کنسولی بازی Dark Souls 3 وضعیت کاملاً مشخص به نظر می رسد و نیاز به هیچ گونه تنظیمات خاصی در این بخش از قضیه احساس نمی شود. اما در نسخه ی PC این بازی تنظیماتی برای بهبود وضعیت گرافیکی این اثر وجود دارد که با تغییر آن ها می توان کیفیت دیداری بازی Dark Souls 3 را بهبود بخشید. گفتنی است که در این بررسی تمامی تنظیمات گرافیکی نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 بر روی حالت بیشینه یا Maximum قرار گرفته اند و تلاش بر این بوده تا کیفیت گرافیکی نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 در بهترین حالت ممکن با کیفیت نسخه های کنسولی مورد مقایسه قرار گیرد. به عبارت بهتر در نسخه ی PC این بازی مواردی نظیر کیفیت سایه ها ، کیفیت بازتاب ها ، کیفیت نور پردازی و افکت ها و تکنیک هایی نظیر SSAO همگی در حالت بیشینه تنظیم شده اند تا نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 با تمام توان گرافیکی خود پا به میدان بگذارد.
آن چه که در این مقایسه کم و بیش واضح به نظر می رسد کیفیت تقریباً یکسان گرافیکی بازی Dark Souls 3 در هر سه پلتفرم مقصد این اثر است. به این معنی که بر خلاف بسیاری از بازی های کامپیوتری روز، در بازی Dark Souls 3 شاهد برتر بودن کیفیت گرافیکی نسخه ی PC این بازی نسبت به نسخه های کنسولی نیستیم و سازندگان این اثر تقریباً همان نسخه ی کنسول PS4 را بر روی پلتفرم PC پورت کرده اند. البته اگر کمی بیشتر در بخش فنی بازی Dark Souls 3 دقیق شویم می توان تفاوت اندکی را میان کیفیت دیداری نسخه ی PC این اثر با نسخه های کنسولی آن مشاهده کرد.
به عنوان مثال یکی از تفاوت های نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 با نسخه های کنسولی این اثر به واضح تر بودن شکل ظاهری طره های نور باز می گردد. خصوصیتی که تقریباً در دو نسخه ی PC و PS4 یکسان و شبیه به هم به نظر می رسدف اما با اندکی دقت می توان مشاهده کرد که در نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 طره های نوری که از لابلای درختان و یا موانعی نظیر دیوار های بلند به چشم می خورند از قدرت و وضوح بیشتری برخوردارند (البته به میزانی که در نگاه نخست شاید آن چنان که باید به چشم نیاید).
علاوه بر برخی ریزه کاری های مربوط به بخش نور پردازی، کیفیت سایه ها نیز از خصوصیتی مشابه در بازی Dark Souls 3 برخوردار است. به این معنی که در نگاه نخست کیفیت سایه ها در دو نسخه ی PC و PS4 این اثر کاملاً شبیه به هم جلوه می کند؛ اما در عین حال با کمی دقت می توان اندکی وضوح بیشتر را در کیفیت سایه های نسخه ی PC این بازی مشاهده کرد. البته کیفیت سایه ها در نسخه ی Xbox One از بای Dark Souls 3 به خوبی دو نسخه ی دیگر نیست. به این معنی که نه تنها سایه های اجسام متحرک در نسخه ی Xbox One این بازی از دو نسخه ی دیگر محو تر به نظر می رسد، بلکه دچار لرزش هایی است که تا حدودی از چشمگیر و طبیعی بودن آن ها می کاهد (امری که البته در تصاویر ثابت و واحد قابل مشاهده نیست و باید آن را در سکانس های متحرک به نظاره نشست).
سوای موارد مذکور می توان گفت که نسخه های سه گانه از بازی Dark Souls 3 تقریباً هیچ تفاوت مشخصی در بخش گرافیک فنی خود با یکدیگر ندارند و در کل کیفیت گرافیکی بازی Dark Souls 3 بر روی هر سه پلتفرم مقصد این اثر کم و بیش یکسان به نظر می رسد. خصوصیتی که می توان آن را در موارد مختلفی نظیر کیفیت بافت ها ، نوع مدل سازی اجسام و شخصیت ها ، کیفیت آب و نوع بازتاب نور از سطح آن و سایر موارد این چنینی مشاهده کرد. با این حال یکی از برتری های نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 نسبت به نسخه های کنسولی این اثر بهره بردن آن از نرخ کلی 60 فریم در ثانیه است. این در حالی است که نسخه های کنسولی بازی Dark Souls 3 همگی تحت نرخ کلی 30 فریم در ثانیه اجرا می شوند. البته پیش از این برخی بررسی های صورت گرفته از نسخه ی PC بازی Dark Souls 3 نشان از این داشت که این نسخه از بازی در برخی مراحل پایانی خود با مقادیر قابل توجهی از افت فریم دست و پنجه نرم می کند که گاه میزان فریم کلی دریافت شده از برخی مراحل پایانی این بازی را تا زیر 30 فریم در ثانیه هم پایین می آورد. اما تقریباً هم زمان با انتشار رسمی بازی Dark Souls 3 بر روی پلتفرم های مقصد خود به شکل جهانی شاهد عرضه شدن پچ 1.03 برای تمامی نسخه های این بازی بودیم. پچی که بر طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین تاثیر خود را در نسخه ی PC از بازی Dark Souls 3 به جا گذاشته است و میزان فریم دریافتی در آن نقاطی از این بازی که پیش از این از نرخ کلی 30 فریم در ثانیه برخوردار بوده اند را به میزان 55 تا 60 فریم در ثانیه ارتقا داده است. در هر صورت به نظر می رسد که بازی Dark Souls 3 بر روی تمامی پلتفرم های مقصد خود نمایش تقریباً یکسانی را در معرض دید علاقه مندان قرار داده است و بنا بر این علاقه مندان به این بازی می توانند اثر محبوب خود را بر روی هر پلتفرمی که دوست داشتند تجربه نمایند.
رو رایانه از همه بهتره.
وقتشه برم بازیشو بازی کنم واقعا حیفه=smile
بررسی خیلی خوبی بود،ممنون:-bd:-bd
اصلا از بازی شمشیری خوشم نمیاد.
ولی این رو باید بازی کنم ببینم چه حسی داره. :smiley1
مثل همیشه pc بهتر عمل کرده
بله رضا جان واقعا ما که فروشنده سخت افزاریم خیلی توی بازارمون تاثیر گذاشته و تقریبا 50% کاهش فروش داشتیم
درود بر شما من با شما کاملا موافقم اما اینم در نظر بگیریدکه وقتی Demo از گیمی مثل Tom Clancy’s The Division بعد نسخه نهایی با بالاترین جزئیات اجرا میکنی میبینی اون چیزی نبود که باید باشه
متاسفانه این یک سیاست کثیفه که هزینش بالا نره فقط فریم رو آزاد نگه میدارن
اول پی سی بعد پلی استیشن. یه مقدار پی سی جزئیات رو بهتر نشون داده
فقط pc:smiley2
همون 60 فریم بودن نسخه pc میارزه به کُله نسخه کنسولی تازه نسخه کنسولی همون 30 هم فیکس نیست!
اگه پی سی گیمر هستین یه بار از تو پنل انویدیا half-rate adaptive v-sync فعال کنین بازی روی 30 فیکس میشه اونقت میفهمین 30 فریم چه افتضاحیه در برابر 60 فریم!تازه روی کنسول 30 هم ثابت نیست!
به طور کلی هیچ وقت یه ویدیو با بیت ریت پایین که اونم وقتی اپلود میکنن تو یو..ب بازم کیفیتش تحلیل میره نمیشه انتظار دیدن تفاوتهای گرافیکی بین پلتفرمها رو داشت
تا حالا حتما بارها شده از بازیتون فیلم بگیرین ولی بعد از دیدن فیلم به این نکته پی بردین که هرگز کیفیت خود بازی رو نداره!
یه ویدیو حداقل باید بیتریتش 120000 داشته باشه تا نزدیک به کیفیت خود بازی باشه
اکثر اینایی که ویدیو اپلود میکنن خودشون بیت ریت رو پایین میارون از اونطرف موقع اپلود بازم بیتریتش پایین مییاد
بهترین روش برای درک تفاوت گرافیکی بازیها دیدن بازی روی هر دوپلتفرم کنار هم روی دو نمایشگر کاملا یکسانه یا خواندن مقالات تخصصی face off یورو گیمر
دیگه فکر کنم کرک برنامه های پی سی هم به سر رسیده جدیدا که هیچ بازی مطرحی کرک نشده:-s
مثل همیشه pc بهتره:emoji0 ولی ps4 هم خوب کار کرده خیلی نزدیک به pc بود و texture ها توی Xbox زیاد جالب نبود
بسیار ممنون
بنده با شما موافقم دقیقا اومدن موتور گرافیکی کنسول هارو با یکم تغییرات برای pc ارائه کردن و این توی تصویرها بسیار معلومه و دقیقا کاری که با Tom Clancy’s The Division کردن با Dark Souls 3 انجام دادن تا هزینه ساخت بالای براشون نداشته باشه کنسول بخاطر این زیاد روش کار میکنن چون کرک کردن توش هنوز موجود نیست و نسخه اصلی میفروشن