به تازگی شاهد اضافه شدن فناوری Super Resolution تیم سرخ به عنوان دیگری هستیم و در همین راستا مقایسه AMD FSR و DLSS انویدیا در بازی Necromunda Hired Gun منتشر شده است. با توجه به این که پشتیبانی از DLSS و FSR در کنار هم پدید آمده، سرانجام راهی برای مقایسه دو تکنولوژی در کنار هم داریم تا ببینیم کدام یک بهتر عمل میکند. این کار توسط Back4BuckPC Gamer انجام شده کسی که هر دو فناوری را در وضوح 4K با استفاده از بهترین کیفیت تصویر آزمایش کرده است. این موضوع بسیار مهم است زیرا DLSS همیشه عملکرد فوق العادهای در وضوحهای پایینتر دارد، جایی که الگوریتمهای یادگیری ماشین بهبود کیفیت تصویر پتانسیل واقعی خود را نشان میدهد و تصویر را از تعداد بسیار کمتری پیکسل بازسازی میکنند. در سوی دیگر نیز AMD FidelityFX Super Resolution یا FSR وجود دارد که به تازگی به شکل منبع باز (متن باز) قرار گرفته تا کُد اصلی، سمپلها و اسناد همگی در اختیار عموم قرار گیرند.
نکته مهم اینجاست که حالت Quality فناوری DLSS انویدیا تصویر را از خروجی 1440p به 4K بازسازی میکند در حالی که حالت Ultra Quality تکنولوژی تیم سرخ از 1662p کمک میگیرد. هر دو توسط Back4BuckPC Gamer در بازی Necromunda Hired Gun مقایسه شدهاند. او از وضوح 4K و بهترین تنظیمات استفاده کرده و هر چه کیفیت بالاتر باشد یعنی این الگوریتمها به بازسازی کمتری نیاز دارند و به همین علت انتظار میرود عملکرد مشابهی داشته باشند.
مقایسه AMD FSR و DLSS انویدیا در بازی Necromunda Hired Gun
دیدگاه کلی Bang4BuckPC Gamer نشان میدهد که FSR رقیبی بسیار قابل برای DLSS در این وضوح و بالاترین تنظیمات است. در واقع FSR حتی برتری جزئی در کارایی و کیفیت تصویر (در حرکت) در اختیار دارد. البته خب این الگوریتم از Motion Vectors یا History Buffers استفاده نمیکند.
یکی دیگر از بازیهایی که هر دو فناوری را پشتیبانی میکند، Marvel’s Avengers میباشد. اسکرین شاتهای منتشر شده هر دو تکنیک را در وضوحهای 1080p و 1440p نشان میدهند و توسط KanaSaber در توییتر به اشتراک گذاشته شدهاند. حداقل با توجه به این اسکرین شاتها AMD FSR مشخصا با بازسازی کابلهای پل مشکل دارد، جایی که DLSS حتی جزئیات بیشتری را نسبت به وضوح اصلی 1080p اضافه میکند. در نظر داشته باشید که KanaSaber از حالت FSR Quality در این جا استفاده کرده و نه Ultra Quality در مقایسه قبل.
- بهبود کارایی رزیدنت اویل 8 ویلیج با کرک – عملکرد بهتر از نسخه اصلی
- کنسول دستی Steam Deck والو رونمایی شد – قویتر از پلی استیشن 4
- پشتیبانی از DLSS برای Red Dead Redemption 2 ارائه شد – افزایش کارایی 45 درصدی
تقریبا اتفاق مشابهی در کیفیت 4K نیز تکرار میشود. FSR تنها تصویر را از وضوح 1440p بازسازی میکند که اتفاقا در مقایسه با کیفیت 4K استاندارد بسیار خوب به نظر میرسد. با این حال در این بازی ظاهرا DLSS عملکرد بهتری داشته و در تصویر پایین نیز جزئیات بیشتر به موهای شخصیت اضافه میکند.
بحث فنی رو بزاریم کنار و نخواییم ریز بشیم رو جزییات:
در کل FSR قابلیت بسیار خوبی هست که هم کیفیت نسبی مطلوبی ارایه میده و هم با بسیاری از سخت افزارها سازگاری داره و قابلیت پیاده سازیش هم ظاهرا راحته.
به نظرم چندتا ایراد میشه گرفت ازش:
1- بر خلاف DLSS، تو رزولوشنهای پایینتر از 4کی و به خصوص تو فول اچ دی آنچنان که باید و شاید عملکرد رضایت بخشی از نظر کیفی نداره و بیشتر شبیه یه upscaling ساده هست از نظر خروجی. هرچند DLSS هم تو رزولوشنهای پایین به خوبی 4کی نیست اما کیفیت نسبی مطلوبی ارایه میده.
این ضعف کیفی باعث میشه قشر وسیعی از کاربرها که سخت افزار ضعیفی دارند و تو فول اچ دی بازی می کنند، FSR براشون مزیت خاصی نباشه و اونها همچنانکه قبلا با تغییر رزولوشن و کم کردن تنظیمات به فریم مطلوب میرسیدن کماکان اینکار رو انجام خواهند داد.
2- هنوز معلوم نیست کی میتونیم شاهد FSR در عناوین مهم باشیم. تمام بازیهای با این قابلیت یا ناشناخته یا نه چندن محبوب هستند. وعده ای هم که داده شده، در آینده نزدیک یکی دو عنوان خوب میشه توشون پیدا کرد. بنابراین هنوز فاصله زیادی با اون روزی داریم که این قابلیت به صورت فراگیر جز آپشنهای پیش فرض اکثر بازیها بشه. در حالیکه فعلا DLSS در بسیاری از عناوین محبوب حضور داره.
بنابرین در حال حاضر DLSS چه به لحاظ کیفیت چه به لحاظ گستره پوشش بازیها برتر هست با این ضعف که فقط دسته خاصی از کاربرها که سری 2000 به بعد انویدیا رو دارند فقط از این قابلیت بهره مندن. و البته هدف انویدیا هم این بود که با ارایه DLSS به عنوان یکی از بزرگترین فاکتورها برای خرید سری 2000 به بعد، اکثریت کاربرها دارای سخت افزاری باشند که از DLSS پشتیبانی کنه. سپس با پشتیبانی بسیاری از بازیها با این قابلیت ادعا کنه DLSS یه قابلیت پیش فرض فراگیر هست که اکثریت ازش بهره مندن. اونایی هم که بهره مند نیستند مشکل خودشون هست که سخت افزار برزوز ندارند.
حالا AMD با FSR کمی بازی انویدیا رو به هم زد و آینده رو بسیار هیجان انگیز کرده. تا یک سال دیگه میتونم تصور کنم که کفه ترازو به سمت FSR کمی سنگینی کنه.
عملکرد AMD بی نظیره البته باید به جای استفاده از کارت 3090 از کارت 6800 استفاده میشد برای FSR
از طرفی این نسخه 1 هست و مطمن در نسخه بعدی تکامل پیدا میکنه دم AMD گرم که اکثرا فناوری ها رو منبع باز در اخیتار میزاره
با اختلاف DLSS 2.2 جزئیات بیشتری رو نشون میده ، تو FSR اصن کابلا حذف شده البته نیتیو هم این مشکل رو داره ولی کمتر
فک کنم با میکروسکوپ عکسا رو دیدی؟اختلاف دیگه در اون حدم نیس تازه انویدیا کلی مانور وهسته های سفارشیو …
تو عکس پل ها تو نگاه اول کاملا مشخصه که کابلی عمودی نیست ، ینی اینکه یه پل کابل نداشته باشه عجیب نیست ؟ البته به نسبت فریمی که میده مناسبه FSR هم
احتمالا در جریان هستین که نیتیو معنیش چیه و فناوری ای ام دی خیلی نزدیک به اونه، اما انویدیا به دلیل فناوری ای که به کار برده گاهی حتی در جریان بهبود بخشی تصاویر با استفاده از دیپ لرنینگ از کیفیت اصلی هم بهتر عمل میکنه یعنی بعضا جزئیات تصویرش بهتر از تصویر اصلی میشه، این نشون دهنده بد بودن فناوری ای ام دی نیست اما قدرت انویدیا رو نشون میده