طی روز های گذشته به بازتاب دادن خبر پشتیبانی ششمین نسخه از سری بازی های Civilization یا بازی Civilization VI از ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 پرداخته بودیم و در همان مطلب به این نکته اشاره گردید که به زودی در قالب مطلبی مجزا به نکات دیگری از این بازی ، از جمله توصیف بخش گیم پلی آن هم خواهیم پرداخت. حال زمان وفای به عهد فرا رسیده است و در قالب مطلب پیش رو می رویم تا نگاهی کلی به بازی Civilization VI داشته باشیم.
هسته ی اصلی گیم پلی بازی Civilization VI کم و بیش از همان ویژگی های آشنا و شناخته شده ی مجموعه بازی های Civilization پیروی می کند و در واقع نسخه ی ششم از این مجموعه ی شناخته شده نیز همچون نسخه های پیشین سری Civilization در حالت کلی یک بازی استراتژی نوبتی با ساختار کلان 4X خواهد بود. به این معنی که در بازی Civilization VI نیز همانند نسخه های پیشین این مجموعه، بازیباز تمدن کوچک خود را از روز های آغازین تشکیل آن کنترل کرده و با بسط و توسعه دادن این تمدن از طریق اقداماتی نظیر جستجو و کند و کاو در محیط ، گسترده تر ساختن نفوذ این تمدن نو پا در میان سایر تمدن ها ، بهره گرفتن از امکانات و قابلیت های سایر تمدن ها در جهت توسعه دادن و قوام بخشیدن به سطح تمدن خود و همچنین نبرد با سایر تمدن ها و از بین بردن آن ها، تمدن اختصاصی خود را از ابتدای تاریخ به عصر انفجار اطلاعات و دوران مدرن رهنمون می سازد تا آن را به یگانه تمدن حاضر بر روی کره ی زمین و در عین حال پیشرفته ترین آن ها تبدیل سازد. در این میان بازی Civilization VI هم همانند عناوین پیشین حاضر در این مجموعه (به طور دقیق از بازی Sid Meier’s Civilization III به بعد) توسط سازندگان همیشگی سری بازی های Civilization یعنی اعضای استودیو Firaxis Games در دست تولید است. به بیان دقیق تر این بازی توسط همان گروهی از اعضای استودیوی مذکور در حال طراحی است که پیش از این وظیفه ی طراحی و تولید نسخه های الحاقی بازی Civilization V را بر عهده داشتند. اگر چه هسته ی اصلی گیم پلی این بازی بر مبنای همان ویژگی های آشنای موجود در نسخه های مختلف از سری بازی های Civilization طراحی شده است، اما با این وجود در بازی Civilization VI در عین ابقای برخی ویژگی های قدیمی موجود در گیم پلی عناوین قدیمی سری Civilization و همچنین ارتقا یافتن و توسعه بخشیدن به برخی از آن ها، مکانیزم های کاملاً جدیدی هم به گیم پلی بازی Civilization VI (نسبت به نسخه های پیشین این مجموعه) اضافه شده است.
در واقع بازی Civilization VI نیز به لحاظ ساختار کلی طراحی از همان الگوی آشنای فرآیند تولید عناوین شماره دار مجموعه بازی های Civilization پیروی می کند. به این معنی که چیزی بیش از سی در صد از مکانیزم های موجود در گیم پلی بازی Civilization VI همان مکانیزم های آشنای موجود در نسخه های پیشین سری بازی های Civilization هستند و علاوه بر آن بیش از سی در صد از ویژگی های موجود در گیم پلی این بازی نیز شکل ارتقا یافته ای از مکانیزم های گیم پلی نسخه های پیشین سری بازی های Civilization به شمار می روند. ما بقی در صد باقی مانده در بخش گیم پلی این بازی هم به ویژگی های کاملاً جدیدی اختصاص یافته است که علاقه مندان به مجموعه بازی های Civilization برای نخستین بار در بازی Civilization VI شاهد وجود آن ها خواهند بود. از جمله ی این ویژگی های جدید می توان به تغییر یافتن شکل کلی طراحی و توسعه ی شهر ها اشاره کرد. به بیان دقیق تر ساز و کار طراحی شهر ها در بازی Civilization VI اکنون حالتی طبیعی تر یافته است و وجود عوارض طبیعی و مواردی نظیر کوهستان یا رود خانه در کنار شهر های بنا شده توسط بازیباز، تاثیر فراوانی در امکان توسعه یافتن آن ها یا چگونگی توسعه یافتن آن ها ایفا می نماید. از سوی دیگر وجود چنین تغییراتی را در بخش مبارزات بازی Civilization VI نیز می توان به وضوح مشاهده کرد. به عنوان نمونه یکی از تغییرات موجود در این بخش از بازی (نسبت به نسخه های پیشین از سری بازی های Civilization) امکان ادغام واحد های جنگی تحت کنترل بازیباز در یکدیگر است. به عنوان مثال تجربه کنندگان بازی Civilization VI به منظور تشکیل یک ارتش قدرتمند برای مقابله با دشمنان و توسعه بخشیدن به تمدن خود از طریق بر افروختن آتش جنگ و حذف تمدن های رقیب در گیم پلی این اثر، این امکان را در اختیار دارند تا واحد های نظامی مختلفی نظیر واحد های پشتیبانی را با سایر واحد های جنگی تحت کنترل خود همچون واحد پیاده نظام (در دوره های تاریخی ابتدایی) یا واحد های زرهی ضد تانک (در دوره های تاریخی مدرن تر) تلفیق کرده و عمق بیشتری را در نبرد های بازی Civilization VI تجربه نمایند.
خبر خوب برای علاقه مندان به بازی Civilization VI و کسانی که اهمیت فراوانی برای بخش شنیداری بازی های کامپیوتری قائل هستند، بازگشت کریستوفر تین به عنوان آهنگ ساز تم اصلی بازی Civilization VI است. در واقع آقای تین پیش از این نیز همین مسئولیت را در نسخه ی چهارم از مجموعه بازی های Civilization بر عهده داشت و با ساخت آهنگ بابا یِتو برای اثر مذکور توانست جایزه ی معتبر گرمی را به خود اختصاص دهد
نظیر همین پیشرفت را می توان در سایر بخش های موجود در گیم پلی بازی Civilization VI نظیر دیپلماسی و تحقیق و توسعه نیز مشاهده کرد. به بیان دقیق تر اگر چه هنوز هم می توان بر روی توسعه دادن تمدن خود از طریق برقراری دیپلماسی با کشور های همسایه و برقراری اتحاد با آن ها در بازی Civilization VI حساب فراوانی باز کرد، اما در عین حال آن دسته از علاقه مندان به مجموعه بازی های Civilization که به برقراری صلح و روابط دوستانه با سایر تمدن ها در گیم پلی نسخه های مختلف از این مجموعه اهمیت فراوانی می دهند باید به این نکته توجه داشته باشند که در بازی Civilization VI رفتار بسیاری از شخصیت های برجسته و نام آشنای تاریخی بر اساس ویژگی ها و خصوصیات رفتاری آن ها در دنیای واقعی طراحی شده است. به عنوان مثال اگر شما در دوره ای معاصر با دوره ی تاریخی چنگیز خان مغول روزگار بگذرانید و در پی ایجاد روابط دوستانه با همسایگان خود در بازی Civilization VI باشید، (به دلیل روحیه ی خاص و مبارزه طلب چنگیز) نباید حساب چندانی بر روی موفقیت این گونه روابط مبتنی بر مذاکره و گفتگو با چنگیز مغول باز نمایید. البته دیپلماسی تنها یکی از راه هایی است که می توان از طریق آن تمدن خود در بازی Civilization VI را رونق و استحکام بخشید. در واقع علاوه بر این پارامتر، یکی دیگر از راه های پیش روی بازیباز برای توسعه بخشیدن به سرزمین های تحت سلطه ی خود در بازی Civilization VI بهره گیری از تکنولوژی های جدید و پیشرفت در این زمینه است. به بیان دقیق تر یکی از بهترین راه هایی که تجربه کنندگان بازی Civilization VI می توانند از طریق آن تمدن خود را در طول تجربه ی این بازی گسترش بخشند دست یابی به پیشرفت های تکنولوژیک است. به منظور انجام هر چه سریع تر این هدف بازیبازان می توانند به کشف مو شکافانه ی محیط پیرامون خود به منظور یافتن فرهنگ های تازه بپردازند و با ارتقا بخشیدن توان تکنولوژیک خود حرف های تازه ای برای گفتن در میان تمدن های رقیب داشته باشند. در هر حال پیشرفت های بازی Civilization VI نسبت به نسخه های پیشین این مجموعه به آن حدی بوده است که این بازی بتواند در نمایشگاه E3 امسال توجه بسیاری از حضار و منتقدان را به خود جلب نماید و نام خود را به عنوان بهترین بازی این نمایشگاه در سبک استراتژی و همچنین بهترین بازی پلتفرم PC مطرح سازد. گفتنی است که بازی Civilization VI در تاریخ 21 اکتبر سال جاری میلادی برای پلتفرم مقصد خود یعنی کامپیوتر های خانگی منتشر خواهد شد.
برای اطلاع از جدیدترین اخبار دنیای دیجیتال، قیمت انواع قطعات سخت افزاری و تجهیزات الکترونیکی، آگاهی از اخبار مرتبط با تکنولوژی از جمله نوسان قیمت ارز، تصاویر، ویدئوها و مطالب آموزشی اختصاصی به کانال تلگرام وب سایت سخت افزار بپیوندید: telegram.me/sakhtafzarmag
به نام خدا
Civilization بازی واقعا جذاب است .درست است که در شروع باری شما اطلاعات کافی از نوع بازی ندارید،اما با چند بار تجربه کردن ،در آن به مهارت دست میابیید.
از جذاب ترین هاست
زیاد با این بازی حال نمیکردم تنها بازی استراتژیک که حالمو خوب میکرد جنرال بود
civilization III بازی که منو عینکی کرد . چندین ساعت مینشستم بکوب تا پیشرفت کنم تو تکنولوژی . از ساعت خبر نداشتم یهو ظهر مینشستم سرمو بلند میکردم میدیم شب شده .:-((
هیچکدوم به نسخه III بود یا IV نمیرسه . چون میتونستی داخل شهر ها رو ببینی و اینکه با پیشرفت تکنولوژی تصویر پشت پادشاه ها هم پیشرفت میکرد .
نسخه 5 ، مپ جهانیش خیلی باحال بود . حیف سیستم من نمیکشید مپ جهان رو تو سایز اصلیش بازی کنم . تمام قاره ها دقیقا مثل واقعیت . محل نفت ها درست تو خلیج فارس
هرکی اولین بار بازی کنه نمیتونه . چون خیلی گیج کنندس . دیپلماسی (سازمان ملل هم داره) ، تکنولوژِی . حتی تو این بازی روش حکومت ( جمهوری ، کمونیستی و ….) حتی دین اسلام هم تو بازی هست . ولی یکم بازی کنی و یاد بگیری عاشقش میشی. به عکساش نگاه نکنین واقعا عالیه
من همیشه سازمان ملل میزدم سعی میکردم آمریکا رو تحریم کنم :smiley3:smiley3
ان شاء الله
فقط خدا کنه این قفل لعنتی دنوو رو نزارن روش.