اگر به خاطر داشته باشید پیش از آغاز نمایشگاه E3 امسال به احتمال حضور استودیو Bend در کنفرانس اختصاصی سونی اشاره کرده بودیم. در واقع طی روز های منتهی به نمایشگاه E3 2016 حرف و حدیث های فراوان و شایعات بسیار واضح و قدرتمندی از احتمال معرفی یک بازی جدید توسط اعضای استودیو Bend در نمایشگاه E3 امسال، پس از گذشت بیش از یک دهه زمان از عدم فعالیت قابل ذکر اعضای این استودیو در زمینه ی ساخت بازی های بزرگ کنسولی، به گوش می رسید. حرف و حدیث ها و شایعاتی که در جریان برگزاری کنفرانس اختصاصی شرکت سونی در نمایشگاه E3 2016 در نهایت به حقیقت پیوست و شاهد نخستین معرفی از بازی Days Gone توسط استودیو Bend بودیم.
بازی Days Gone را می توان محصول دیگری در دنیای بازی های کامپیوتری نامید که بر موج محبوبیت عناوین زامبی کشی در طی سال های اخیر سوار شده و قرار است تجربه ای کاملاً جدید را در این زمینه در اختیار علاقه مندان به این دسته از آثار قرار دهد. درست همانند آثار مشابه، بازی Days Gone از داستانی پسا آخرالزمانی بهره می برد که روایت آن حول و حوش شخصیت اصلی این اثر یعنی دیکان سنت جان جریان دارد. دیکان در واقع یکی از بازماندگان حادثه ای است که منجر به نابودی بسیاری از انسان های روی زمین و تبدیل شدن آن ها به موجودات عجیب و زامبی مانندی شده است که با نام فریکر (Freaker) شناخته می شوند. تقریباً دو سال از وقوع این حادثه زمان می گذرد و دیکان به منظور بقا در دنیای پر هراس و بسیار خطرناکی که در آن روزگار می گذراند همراه با موتور سیکلت خود بخش های شمال غربی سرزمین امریکای شمالی را زیر پا نهاده است. در واقع او پیش از بروز این بحران زامبی محور هم هیچ گاه در یک نقطه ای واحد از سرزمین محل سکونت خود بند نمی شد و مدام از نقطه ای به نقطه ی دیگر مسافرت می کرد. حال او باید در محیطی پر از خطر بقای خود را در میان مشتی موجود وحشی تضمین کند و در این راه علاوه بر موتور سیکلت خود از وجود برخی ساز و برگ های مرسوم نظیر اسلحه های گرم و سرد نیز بهره می برد. بر اساس گفته های سازندگان بازی Days Gone می توان در داستان این بازی مفاهیم انسانی و احساسات متعددی نظیر دوستی ، وفادارای ، خیانت ، عشق ، پشیمانی ، غم و سایر موارد مشابه را تجربه کرد. در کل فضای این بازی چه از لحاظ تم داستانی و چه از دیدگاه شخصیت های حاضر در آن و نوع روایت داستان بسیار به بازی The Last of Us شباهت دارد و بنا بر این می توان انتظار داستانی به قدرت داستان بازی مذکور را از بازی Days Gone انتظار داشت.
بر خلاف بازی The Last of Us که روایتی نسبتاً خطی و دنیایی کم و بیش سر راست داشت، بازی Days Gone دنیایی کاملاً Open World را برای کاوش در اختیار بازیباز قرار می دهد. دنیایی که می توان توسط موتور سیکلت دیکان تمامی گوشه و کنارش را زیر پا گذاشت و با محیط آن به خوبی آشنا شد. از جمله قابلیت های دیکان در طول بازی Days Gone قابلیت ساخت و ساز خواهد بود و بر این اساس یکی از اهداف مهم و اصلی بازیباز در طی گشت زنی در گوشه و کنار محیط این بازی می تواند جمع آوری آیتم های سودمند به منظور ساخت لوازم و اشیا مورد نیاز برای بقا در محیط یا ارتقا دادن توان ساز و برگ موجود و تحت اختیار بازیباز باشد. به عنوان مثال آن گونه که طی نمایش ارائه شده از این بازی در کنفرانس سونی شاهد آن بودیم دیکان با جستجو در موتور یک اتومبیل از کار افتاده قطعه ای استوانه مانند را یافت و از آن به عنوان یک لوله ی صدا خفه کن برای سلاح کمری خود استفاده کرد.
همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره کردیم دنیای بازی Days Gone به دست موجودات زامبی مانندی به نام فریکر ها اشغال شده است که بزرگ ترین تهدید برای انسان ها به شمار می آیند (البته در طول بازی Days Gone همانند بازی The Last of Us شما علاوه بر موجودات جهش یافته با انسان ها نیز به عنوان دشمنان خود مواجه خواهید بود). بر خلاف بسیاری از بازی های زامبی محور که زامبی ها در آن ها موجوداتی کند و کم سرعت به شمار می روند، فریکر های موجود در بازی Days Gone از سرعت و قدرت عکس العمل نسبتاً بالایی برخوردار هستند. البته فریکر های حاضر در بازی Days Gone خود به چند دسته ی گوناگون تقسیم می شوند که از خواص نسبتاً متفاوتی نسبت به یکدیگر بر خوردارند و حداقل دو نمونه از آن ها در نمایش این بازی در طول کنفرانس اختصاصی سونی در نمایشگاه E3 2016 مشاهده شد. با این حال فریکر ها موجودات تر و فرز تری نسبت به زامبی ها خواهند بود و بر این اساس به هنگام رویارویی با آن ها باید به این ویژگی مهم آن ها توجه داشت. خصوصاً این که نژاد هایی از این موجودات تغییر شکل یافته به شکل گروهی و در قالب دسته های بسیار پر جمعیت به بازیباز حمله ور می شوند. خصوصیتی که فرآیند رویارویی با آن ها را به امری بسیار دشوار تبدیل می سازد. به منظور کاستن از این دشواری، در بازی Days Gone بازیباز می تواند از اشیا و لوازم پیرامون خود برای مقابله با فریکر ها بهره بگیرد. به این معنی که به طور مثال در هنگام مواجه شدن با گروه بزرگی از آن ها، این جمعیت خشمگین را به سمت بخش های خاصی از محیط بازی کشانده و با خراب کردن یک پل ارتباطی یا شلیک به یک منبع انفجاری خاص، به طور هم زمان از شر تمامی آن ها خلاص شود. البته در این میان فعالیت های دیگری نظیر کار گذاشتن تله بر سر راه گروه فریکر ها نیز می تواند بسیار کار ساز باشد. در کل بنا بر تایید سازندگان بازی Days Gone در طول گیم پلی این بازی بی شمار راه برای رسیدن به یک هدف خاص وجود خواهد داشت و بازیباز در این راه از ابتکار عمل فراوانی برخوردار خواهد بود.
علاوه بر روش های مستقیم مقابله با فریکر ها، در طول بازی Days Gone همواره می توان به روش های مخفیانه هم متوسل شد و گیم پلی این بازی را به شکل مخفی کاری دنبال کرد. در واقع در تمامی طول بازی Days Gone می توان از دو حالت مقابله ی مستقیم و یا رویارویی غیر مستقیم و مخفیانه با دشمنان بهره جست و به نظر می رسد که در این زمینه ابتکار عمل مناسبی در اختیار بازیباز قرار دارد. گذشته از موارد مذکور، این گونه می نماید که پیگیری گیم پلی بازی Days Gone در روشنایی روز یا تاریکی شب هم می تواند بر تجربه ی بازیباز از انجام ماموریت های خود تاثیر گذار باشد. ضمن آن که گفته می شود تغییرات آب هوایی نیز بر نوع واکنش دشمنان و چگونگی رفتار آنان در این بازی تاثیر گذار خواهد بود و بر این اساس تجربه کنندگان بازی Days Gone باید انتظار واکنش های متفاوتی را در شرایط آب و هوایی مختلف از سوی دشمنان حاضر در این بازی داشته باشند. یکی از مواردی که در نمایش بازی Days Gone در کنفرانس سونی کم و بیش مشهود به نظر می رسید، استفاده ی مناسب سازندگان این بازی (اعضای استودیو Bend) از نسخه ی چهارم موتور گرافیکی Unreal Engine برای شکل دادن به ساختار دیداری بازی Days Gone و گرافیک فنی آن بود (البته هنوز نمی توان نسخه ی به نمایش در آمده از این بازی در کنفرانس سونی را به عنوان نسخه ی نهایی آن در نظر گرفت). از جمله ویژگی های موجود در بخش فنی بازی Days Gone می توان به سیستم نور پردازی این بازی اشاره کرد که نور پردازی تمام صحنه های این بازی را به شکل هم زمان انجام می دهد. علاوه بر آن اعضای استودیو Bend در تلاش برای طراحی سیستم جدیدی مبتنی بر انطباق پذیری چشم هستند که به موجب آن فرآیند ورود بازیباز از محیط های روشن به تاریک (و بالعکس) در طول تجربه ی بازی Days Gone بسیار واقع گرایانه جلوه می کند. در کل به نظر می رسد که بازی Days Gone انتخاب بسیار مناسبی برای علاقه مندان به عناوین Open World مبتنی بر محیط های پسا آخرالزمانی باشد. هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای انتشار این بازی انحصاری (که تنها مهمان کنسول پلی استیشن 4 خواهد بود) اعلام نشده است و به نظر نمی رسد که علاقه مندان به بازی Days Gone به همین زودی ها قادر به ملاقات با اثر محبوب خود باشند.
غیر last of us و سری uncharted بازی بدردبخور انچنانی واسه پلی استیشن وجود نداره اگه بازیهای مخصوص PC مثل سری assassin’s creed و farcry و nfs و خیلی از بازیهای مشهور دیگه فقط روی PC میومدن مثل civilization در اون صورت هرگز همچین حرفی نمیزدی.بهترین پلتفرم واسه بازی PC است با این که PC اصلا مخصوص بازی ساخته نشده با اینحال حداقل نصف گیمرا PC بازن.
sony هست و بازی های انحصاریش 😡
بشدت هم منتظر این عنوان هستم
بازی های انحصاری سونی بازی های هستند که روی پی سی های اند
هم هرگز پیدا نمیشوند ( خودمم 50 درصد پی سی گیمر هستم )
ولی خوب نمونه انحصاری های سونی هرگز تو پی سی ندیدم
اخه چراااااااااا انحصاری ps4 چرااا:-q:-q:-q:(
خدا کنه هرچه زودتر برای دسکتاپ هم بیاد:x:x:x:x
خیلی دوست دارم این تکنولوژی انطباق پذیری چشمارو تجربه کنم:D:D:DB-):emoji5
به نظر بازیخوبیه با این از این بازی های زانبی کشی خوشم نمیاد:-bd:-bd
واقعا حیف که بازی به این خوبی فقط در انحصار پلی استیشن باشه.در عوض سری بازیهای معروف قورزا که انحصاری اکس باکس بود قراره امسال نسخه horizon 3 واسه PC بیاد.دیگه کم کم بازیهای انحصاری باید واسه PC هم بیان که البته به ضررشونه چون در این صورت دیگه کسی سمت کنسول نمیره با وجود بازیهای گرون قیمت کنسول ها تنها دلگرمی کنسول بازا همین بازیهای انحصاریه.
گرافیکه :-o:-bd
حداقل اینو واسه Pc عرضه میکردن/-) حالا چون مثل TLOU باید واسه pc نیاد:l:smiley0
برای افرادی که بازی های سبک غرب وحشی و زامبی دوست دارند خیلی خوبه