اگر چه کنفرانس اختصاصی شرکت Bethesda در نمایشگاه E3 2016 آن قدرت و جذابیت کنفرانس سال گذشته ی این شرکت در نمایشگاه E3 را نداشت، اما با این حال علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری شاهد معرفی بازی های خوبی در کنفرانس اختصاصی شرکت Bethesda در نمایشکاه E3 امسال بودند. به خصوص آن دسته از هواداران مجموعه بازی های قدیمی و پر پیشینه ی Quake که مدت ها در انتظار انتشار نسخه ی جدیدی از سری محبوب خود بودند و در نهایت توانستند پس از سال ها انتظار شاهد معرفی شدن نسخه ی جدیدی از این مجموعه توسط ناشر آن یعنی شرکت Bethesda باشند.
با وجود انتشار نسخه های ریبوت شده از عناوین قدیمی شاخصی نظیر Wolfenstein و Doom در طی مدت اخیر توسط اعضای Bethesda ، جای هیچ تعجبی نداشت که سری Quake نیز به همین سرنوشت دچار شود و در نسخه ی بعدی خود یک ریبوت اساسی و همه جانبه را تجربه نماید. از سوی دیگر با توجه به راهی که سازندگان سری Quake در نسخه های اخیر این مجموعه پیموده بودند و به موجب شباهتی که میان گیم پلی نسخه های اخیر این سری با گیم پلی عناوین سری آنریل تورنمنت ایجاد شده بود، باز هم هیچ جای تعجبی وجود نداشت که سری Quake هم بخواهد در نسخه ی ریبوت شده ی خود جا پای نسخه ی ریبوت شده از سری آنریل تورنمنت بگذارد و یک بازی صرفاً آنلاین برای پلتفرم PC لقب گیرد. در واقع سازندگان سری Quake نیز همانند همتایان طراح خود در سری آنریل تورنمنت، با توجه به شرایط روز دنیای بازی های کامپیوتری (و بر طبق مد روز) در نهایت تصمیم گرفتند تا اندکی از پیشینه ی سری Quake فاصله گرفته و نسخه ی جدید از این مجموعه را تنها باب سلیقه ی علاقه مندان به عناوین چند نفره و آنلاین طراحی نمایند. در این میان معرفی رسمی بازی Quake Champions توسط Bethesda با نمایش مبهم و نه چندان واضحی در کنفرانس اختصاصی این شرکت در نمایشگاه E3 امسال همراه بود که موجب پدید آمدن پرسش های فراوانی در ذهن علاقه مندان به این مجموعه گردید. به عنوان مثال عده ای بر این تصور بودند که بازی Quake Champions قرار است اثری در سبک موبا باشد و دست اندر کاران تولید این بازی قصد دارند تا این سبک مد روز را در قالب نسخه ای جدید از سری Quake بار دیگر به مخاطبان این سبک عرضه نمایند. با این حال پس از برگزاری کنفرانس اختصاصی شرکت Bethesda در نمایشگاه E3 امسال، سازندگان بازی Quake Champions بار ها در قالب گفتگو های مختلف خود به این نکته اشاره کرده اند که این بازی به هیچ وجه قرار نیست عنوانی در سبک موبا باشد و بر خلاف تصور بسیاری از بازی دوستان، بازی Quake Champions قرار است از سبک و سیاق خاص خود در بخش گیم پلی پیروی کند.
بازی Quake Champions به دست اعضای استودیو Saber Interactive و با نظارت و همکاری سازندگان قدیمی سری Quake یعنی اعضای استودیو id Software ساخته خواهد شد. البته اعضای استودیو Saber Interactive تا کنون نام آثار چندان شاخصی را در کارنامه ی کاری خود به ثبت نرسانده اند و در سیاهه ی آثار تولیدی به دست آنان تنها نام بازی های ضعیفی نظیر R.I.P.D The Game و آثار نه چندان موفقی (در زمینه ی گیم پلی) همچون Inversion به چشم می خورد.
بنا بر تایید ناشر بازی Quake Champions یعنی شرکت Bethesda سازندگان این بازی قصد دارند تا گیم پلی آشنا و به یاد ماندنی عنوان نخست از این مجموعه یعنی بازی Quake را با گیم پلی بخش چند نفره از بازی Quake 3 Arena (که در نوع خود یکی از بهترین عناوین چند نفره ی تاریخ بازی های کامپیوتری به شمار می رود) ترکیب کرده و معجون تازه ای بیافرینند تا بتواند کیفیت مجموعه بازی های Quake را چند گام رو به جلو هدایت نماید. هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای انتشار بازی Quake Champions اعلام نشده است اما بنا بر تایید سازندگان این بازی تنها پلتفرم مقصد این اثر در حال حاضر پلتفرم PC خواهد بود. البته سازندگان بازی Quake Champions به این نکته اشاره کرده اند که دلیل گذر کردن آن ها از کنسول های خانگی به هیچ وجه به توان فنی این کنسول ها مربوط نمی شود و از دید آنان کنسول های خانگی نسل حاضر از توان مناسبی برای اجرای بازی های کامپیوتری روز برخوردارند. اما در عین حال از آن جایی که هدف اصلی از تولید بازی Quake Champions جلب نظر فعالان حاضر در دنیای ورزش های الکترونیک (eSports) و علاقه مندان حرفه ای دنیای بازی های کامپیوتری بوده است، آن ها تصمیم گرفته اند تا به سراغ بهترین پلتفرم مجود در این زمینه یعنی پلتفرم PC بروند و بازی Quake Champions را در گام نخست به شکل انحصاری بر روی همین پلتفرم عرضه نمایند. بر این اساس سازندگان بازی Quake Champions از همین ابتدا در بخش فنی اثر جدید در دست تولید خود دست بالا را گرفته اند و به اعلام این نکته پرداخته اند که بازی Quake Champions بر اساس نرخ فریم هدف 120 فریم در ثانیه و بالا تر از آن گام به پلتفرم کامپیوتر های خانگی خواهد گذاشت. البته زمزمه هایی از گوشه و کنار شنیده می شود مبنی بر این که بازی Quake Champions در ادامه ی کار بر روی کنسول های خانگی شناخته شده ی این نسل نیز عرضه خواهد شد و با به بازار آمدن دو کنسول نیم چاشت نسل هشتمی دو شرکت سونی و مایکرو سافت یعنی Play Station 4 Neo و پروژه ی Scorpio این احتمال وجود دارد تا بازی Quake Champions علاوه بر پلتفرم PC برای این پلتفرم های جدید نیز منتشر گردد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه سرنوشتی برای بازی Quake Champions و علاقه مندان به این بازی بر روی پلتفرم های مختلف رقم خواهد خورد و آینده ی این بازی چند نفره و آنلاین که قرار است گیم پلی آن حالتی شخصیت محور داشته باشد به کجا خواهد انجامید. اگر چه در نمایشگاه E3 2016 شاهد انتشار اطلاعات چندان مفصلی از زیر و بم بازی Quake Champions نبودیم، اما ناشر این اثر یعنی شرکت Bethesda به علاقه مندان سری Quake این وعده را داده است که در نمایشگاه Quakecon امسال بتوانند اطلاعات بیشتری در رابطه با بازی Quake Champions کسب نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید