سرانجام تیم سرخ تصمیم گرفت تا نمایش فناوری AMD FidelityFX Super Resolution برای گرافیکهای Radeon RX 6000 را به عنوان رقیب Nvidia DLSS ارائه کند. دموی منتشر شده در بازی Godfall میباشد که یک بازی بهینه شده برای معماری RDNA 2 است.
انویدیا برای اولین بار فناوری سوپر سمپلینگ بر پایه هوش مصنوعی خود را در سال 2018 همزمان با معرفی سری کارت گرافیکهای GeForce RTX 20 رونمایی کرد. DLSS 1.0 البته شروع سختی داشت و بازیهای چندانی از آن پشتیبانی نمیکردند و هر چند که بهبود عملکرد وجود داشت اما به معنای از دست رفتن کیفیت تصویر در مقایسه با حالت استاندارد بود.
این موضوع البته به مرور زمان و با عرضه DLSS 2.0 تغییر کرد تا شاهد بهبود قابل توجه کارایی در کیفیت تصویر نزدیک به حالت استاندارد باشیم. حتی پس از آن نیز شاهد به روز رسانی DLSS 2.1 بودیم که در Metro Exodus: Enhanced Edition فوق العاده عمل میکند.
تفاوتی که DLSS ایجاد میکند باعث شده سری کارت گرافیکهای GeForce RTX 30 کاملا جلوتر از Radeon RX 6000 قرار بگیرند. اما حالا AMD پاسخ خود به DLSS را به نمایش گذاشته که واقعا خارق العاده به نظر میرسد. FSR با گرافیکهای Radeon از سری Polaris تا RDNA 2 سازگار است. نکته جالب توجه پشتیبانی از گرافیکهای Pascal / Turing / Ampere انویدیا میباشد.
نمایش فناوری AMD FidelityFX Super Resolution – تا سه برابر بهبود عملکرد
برای نمایش دمو، AMD از بازی Godfall برای ارائه زنده FSR استفاده نموده در حالی که این بازی در حالت 4K Native با تنظیمات EPIC و رهگیری پرتو فعال اجرا شده است. شما در پایین میتوانید حالتهای مختلف FSR و همچنین حالتی که این فناوری غیر فعال است را مشاهده نمایید:
- Native 4K Resolution – تا 49 فریم بر ثانیه (حالت استاندارد)
- FSR Ultra Mode – تا 78 فریم بر ثانیه
- FSR Quality Mode – تا 99 فریم بر ثانیه
- FSR Balanced Mode – تا 120 فریم بر ثانیه
- FSR Performance Mode – تا 150 فریم بر ثانیه
همانطور که مشاهده میکنید، عملکرد بین چهار حالت FSR واقعا دراماتیک است. حالت Ultra روی Radeon RX 6800 XT تقریبا 60 درصد بهبود کارایی را به همراه دارد در حالی که حالت Performance بیش از 3 برابر سریعتر عمل میکند که واقعا دیوانه وار است. در حال حاضر هنوز نمیتوانیم FSR را تست کنیم تا کیفیت تصویر را در زمان گیم پلی بسنجیم. اما درباره اجرا روی کارت گرافیکهای GTX انویدیا که از آن سخن گفته شد چه؟ خوش بختانه AMD روی یکی از محبوبترین کارت گرافیکهای تیم سبز یعنی GeForce GTX 1060 6GB دست گذاشته. این کارت در بازی Godfall در حالت 1440p و تنظیمات EPIC موفق شده 41 درصد عملکرد بهتری را ارائه دهد، یعنی میزان فریم از 27 به 38 افزایش یافته است.
به علاوه AMD تایید کرده که FSR توسط بیش از 10 استودیو (فعلا) تحت انجینهای بازی سازی مختلف پشتیبانی میشود اما اطلاعات بیشتر در زمان عرضه این فناوری یعنی 22 ژوئن (1 تیر) در دسترس قرار خواهد گرفت.
تیم سرخ به سختی مشغول همکاری با توسعه دهندگان است تا این فناوری را در بازیها و انجینهای خود تعبیه کنند. همچنین ادعا شده که استفاده از AMD FSR در یک بازی نیاز به امور کمتری در مقایسه با راهکار Nvidia DLSS دارد. نکته قالب توجه این است که AMD سازگار با گرافیکهای انویدیا را نیز فراهم نموده. بنابراین در حالی که DLSS تنها مختص به هستههای Tensor انویدیا میباشد اما FSR روی گرافیکهای Radeon و GeForce کار میکند.
بیشتر بخوانید: گرافیک RTX 3080 Ti رونمایی شد – عملکردی مشابه 3090 با قیمت 1199 دلار
واقعا با کارتهای انودیا هم کار میکنه!!! یعنی انودیا نمیتونه اعتراض کنه بگه من نمی خوام به کارتهای من چیکار داری؟! من خیلی از این قابلیت خوشم میاد و اگه برای کارتهای قدیمی انودیا هم بهینه بشه بخصوص تو این وضعیت بازار ایران خیلی به نفع گیمرهای ایرانی میشه و شاید خیلی هاشون تا چند سال نیازی به ارتقاع نداشته باشند و در کنارش بتونن از گیم با کیفیت و سرعت مناسب لذت ببرند.