بازی Mirror’s Edge Catalyst احتمالاً یکی از متفاوت ترین بازی های سال آینده ی میلادی خواهد بود. اثری که بر خلاف بسیاری از همتایانش اسلحه ای به دست شما نخواهد داد تا هر جنبنده ای که در برابر خود می بینید را از روی زمین محو کنید؛ بلکه به جای آن شما را به گونه ای دیگر با شور هیجان آشنا خواهد کرد. در این بازی شما یک انسان عادی هستید و همچون تمامی انسان ها در موضع ضعف قرار خواهید داشت. بنابراین به جای هفت تیر کشی در برابر حریفان، یا باید از چنگشان بگریزید و یا با توانایی های بدنی خود از پسشان بر بیایید. تا این لحظه در قالب مطالب مختلف، اطلاعات جسته گریخته ای را در مورد این بازی در اختیارتان قرار داده بودیم و اکنون در قالب این متن، قصد تکمیل موارد پیشین را داریم.
وقایع بازی Mirror’s Edge Catalyst در شهری به نام شیشه (Glass) روی خواهند داد. شهری با معماری آینده نگرانه که مثل تمامی شهر ها، راز های تاریکی را در پس چهره ی بزک کرده ی خود پنهان کرده است. راز هایی که قهرمان داستان یعنی Faith در صدد آشکار کردن برخی از آن هاست. هنوز اطلاعات چندان مفصلی در مورد داستان بازی در دست نیست و فعلاً تنها باید به همین مقدار دل خوش کرد. با این وجود هر آن چه که در مورد گیم پلی این بازی باید بدانیم را تقریباً می دانیم. این بار برخلاف نسخه ی قبل (که مراحل آن به شکل خطی دنبال می شدند) شما با محیطی کاملاً باز و Open World در دنیای این اثر روبرو هستید که به شکل کاملاً یکپارچه و بی هیچ صحنه ی بارگذاری خاصی در برابرتان پهنه گسترده است. بنابر این اکنون برخلاف قبل چندین مسیر مختلف برای رسیدن به هدفتان در اختیار خواهید داشت. گذشته از آن در این محیط باز همچون سایر عناوین Open World شما علاوه بر مراحل داستانی بازی قادر به تجربه ی مراحل جانبی نیز هستید. مراحلی که مکانیزم بیشتر آن ها بر مبنای سرعت فراوان و قابلیت های پارکور شخصیت اصلی داستان پی ریزی شده است (به عنوان مثال در مراحلی که با نام Dash شناخته می شوند شما باید در حداقل زمان ممکن و در حالتی شبیه به مسابقه، خود را از یک نقطه ی شهر به نقطه ای دیگر برسانید).
اگرچه در نسخه ی پیشین سری شخصیت اصلی داستان یعنی Faith قابلیت تصاحب سلاح دشمنانش و استفاده از آن را بر علیه خودشان داشت (البته نه در تمامی بخش های بازی که تنها در قسمت هایی از آن) اما اکنون این قابلیت دیگر در اختیار Faith قرار ندارد و شما توانایی استفاده از سلاح را در طول بازی نخواهید داشت. در واقع تنها سلاح شما در طول بازی Mirror’s Edge Catalyst استفاده از حرکات پارکور است که توسط آن ها می توانید به دشمنان خود ضربه زده و آن ها را ناکار کنید. به گفته ی سازندگان این اثر، نحوه ی مبارزات شما در طول بازی کاملاً با حرکات اصلی تان هم سو خواهند بود و بخش جداگانه ای از آن ها محسوب نخواهند شد. به عبارت بهتر شما همان گونه که توسط حرکات پارکور می توانید از موانع محیطی عبور کرده و بر روی در و دیوار جست بزنید، به کمک همان حرکات قادر خواهید بود بر روی سر و کول دشمنان جهیده و آن ها را از برابر خود دور کنید. در این میان علاقمندان بخش آنلاین نیز از تجربه ی بخش محبوب خود در Mirror’s Edge Catalyst محروم نخواهند بود. با این حال در بخش آنلاین این بازی خبری از همکاری تیمی یا مزاحمت تیمی (!) نیست و آن چه تا کنون از بخش آنلاین بازی Mirror’s Edge Catalyst مشخص شده این است که تجربه ی شما از گردش و کند و کاو در دنیای شخصی خود می تواند بر تجربه ی دیگر گیمر های حاضر در این دنیا نیز تاثیر بگذارد. البته نوع این تاثیر هنوز به شکل کامل توضیح داده نشده و شاید برای دریافتن آن باید تا زمان انتشار Mirror’s Edge Catalyst منتظر بمانیم.
در این میان می توان به برخی جنبه های دیداری بازی نیز اشاره کرد. به گفته ی طراحان این اثر، آن ها در پروسه ی ساخت این بازی از چندین تکنیک مختلف بازتاب نور در کنار یکدیگر بهره جسته اند تا بتوانند سر و شکل بصری این اثر را بسیار زیبا تر از عنوان پیشین جلوه دهند. به این ترتیب شما در طول این بازی با عبور از کنار شیشه ها یا حتی زدن به دل برخی از آن ها می توانید بازتاب تصویری چهره ی Faith را به زیبایی هر چه تمام تر بر پیکره ی آن ها به نظاره بنشینید. سوای این امر برای هر چه طبیعی تر جلوه دادن دنیای بازی از دیدگاه بصری، از تکنیک های میان افزار GameWorks انویدیا نیز برای طراحی شخصیت ها استفاده شده است. به عنوان مثال مو های شخصیت اصلی بازی توسط تکنیک HairWorks این میان افزار طراحی شده و به همین دلیل نسبت به کنش های محیطی به شکلی کاملاً طبیعی واکنش نشان خواهد داد (البته از آن جا که این بازی به صورت اول شخص دنبال می شود، تاثیر این بخش از طراحی بصری Mirror’s Edge Catalyst بیشتر در میان پرده های این اثر نمایان خواهد بود). در پایان باید گفت که بازی Mirror’s Edge Catalyst در تاریخ 23 فوریه سال 2016 برای سه پلتفرم اکس باکس وان، پلی استیشن 4 و کامپیوتر های شخصی منتشر خواهد شد.
بازیش منا یاد ریمبر مینداره
واقعا بازی جالب و قشنگی هست
البته VR جایگاه خودشو داره منظور من 3D بود با عینک 3بعدی ..
نظر منم همینه 3D خیلی جالب میشه ..B-)B-)B-)
تا انتشارش خیلی مونده.
برخلاف نمرات و انتقاد ها از نسخه ی اول این بازی، تجربه ی خیلی پرانرژی و متحرکی بود…
با VR و مثلا دسته هایی شبیه Wii که اصن فاجعه یی میشه برا خودش
دقیقا موافق هستم با شما.
این بازی اگر به وسیله عینکهای مجازی بازی بشوند میتواند تجربه ای دلچسب باشد !!!