در بخش نخست این مطلب به مواردی مبنی بر توان پردازشی کنسول جدید سونی پرداختیم. کنسولی که البته هنوز وجود یا عدم وجود آن توسط شرکت سونی به طور رسمی مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفته است و در این میان تنها اطلاعات موجود در رابطه با این محصول جدید به یک سری شایعه و حرف و حدیث محدود می شوند. شایعاتی که البته دارای تناقضاتی در دل خود هستند و در بخش نخست این مطلب به بخشی از این تناقضات اشاره شد. حال در مطلب پیش رو قصد تکمیل بحث های مطرح شده در بخش نخست این مطلب و به پاین رساندن آن را داریم.
همان گونه که در بخش نخست مطلب پیش رو به آن پرداخته شد، اندکی نا محتمل به نظر می رسد که کنسول نیم چاشت نسل هشتمی شرکت سونی بتواند در عمل و به شکلی واقعی به پردازش و اجرای بازی های کامپیوتری مبتنی بر کیفیت تصویری 4K بپردازد. اما با این حال بهره گیری از برخی تکنیک های نوین فنی در طراحی این محصول جدید شاید بتواند از کنسول نیم چاشت سامورایی ها یک محصول جهش یافته نسبت به نماینده ی حال حاضر شرکت سونی در نسل هشتم بازی های کامپیوتری یعنی کنسول Play Station 4 بسازد. در واقع به منظور پر جلوه تر ساختن توان پردازشی این کنسول جدید، شرکت سونی هیچ نیازی به این ندارد که تعداد پیکسل های مورد پردازش قرار گرفته در کنسول خانگی خود را ارتقا بخشد و آن را از رقم بیش از 2 میلیون پیکسل (در کیفیت تصویری تمام اچ دی) به بیش از 8 میلیون پیکسل (در کیفیت تصویری فرا اچ دی یا 4K) افزایش دهد. بلکه این مهم را می توان از طریق افزایش کیفیت تعداد پیکسل های موجود و با توجه به اصل تقدم کیفیت بر کمیت به انجام رساند. به این ترتیب با اتکا بر این روش در عین این که نیاز به توان سخت افزاری آن چنان مضاعفی برای پردازش تعداد پیکسل های اضافه وجود ندارد، می توان با افزایش کیفیت کلی این پیکسل ها، کیفیت تصاویر خروجی کنسول خانگی مذکور را به شکل محسوسی بالا تر برد. در این میان یکی از راه هایی که شرکت سونی می تواند از طریق آن نسبت به انجام این مهم اقدام نماید، پشتیبانی از تکنولوژی HDR و بهره گیری از توان آن در کنسول نیم چاشت نسل هشتمی این شرکت خواهد بود. در واقع به کمک این تکنیک می توان به تصاویر خروجی قرار گرفته در برابر دیدگان مخاطب شفافیت و درخشندگی بیشتری نسبت به حالت عادی بخشید و در عین حال کنتراست افزون تری را نسبت به حالت عادی در این تصاویر مشاهده کرد. به بیان ساده تر به کمک استفاده از تکنولوژی HDR نه تنها می توان رنگ های بسیار غنی تر و با شکوه تری را در تصاویر خروجی هم پیوند با این ویژگی شاهد بود، بلکه بحث سایه و نور و درخشندگی و شفافیت آن ها در تصاویر مبتنی بر این تکنولوژی هم بسیار ملموس تر از حالت عادی بوده و رنگ و جلوه ی دو چندانی نسبت به حالت عادی خواهد داشت. مواردی که تمامی آن ها بر ارتقای کیفیت و شفافیت پیکسل ها تکیه دارند.
چندی پیش شاهد تحسین های شرکت AMD از تکنولوژی HDR و تایید فرآیند توسعه بخشیدن به این تکنولوژی در طراحی محصولات جدید این شرکت بودیم. بر اساس شایعات موجود پردازنده ی گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته در کنسول نیم چاشت نسل هشتمی شرکت سونی نیز همانند کنسول Play Station 4 توسط شرکت AMD طراحی خواهد شد (و همان گونه که در بخش نخست این مطلب به آن اشاره گردید، این پردازنده ی گرافیکی از لحاظ قدرت دو برابر توان پردازشی کنسول Play Station 4 را در امر اجرای بازی های جدید از خود به نمایش خواهد گذاشت). بنا بر این می توان انتظار داشت که شرکت AMD از تکنیک های نوینی که تکنولوژِی HDR هم می تواند جزو آن ها باشد در طراحی و ساخت پردازنده ی گرافیکی کنسول جدید شرکت سونی بهره بگیرد. در عین حال شاید بتوان نقش تکنولوژی HDR را در آینده ی دنیای بازی های کامپیوتری بسیار پر رنگ تصور کرد. چرا که شرکت مایکرو سافت نیز به تازگی از علاقه ی خود به بهره گیری از تکنولوژی HDR خبر داده است و خبر می رسد که سران این شرکت قصد دارند تا سال 2017 میلادی قابلیت پشتیبانی از این تکنولوژی را در سیستم عامل جدید خود یعنی ویندوز 10 بگنجانند. حتی کارشناسان شرکت مایکرو سافت معتقدند که تکنولوژی HDR قادر به ارتقای محسوس تری در کیفیت تصاویر خروجی به نسبت 4K خواهد بود. به هر حال هنوز هیچ خبری از تایید رسمی ساخته شدن کنسول جدید سونی از سوی این شرکت به گوش نمی رسد. اما در صورت تایید این خبر احتمالاً علاقه مندان به استفاده از کنسول نیم چاشت نسل هشتمی سونی باید در کنار تهیه کردن این کنسول به فکر استفاده از نمایشگر ها یا تلویزیون هایی که قادر به پشتیبانی از تکنولوژی HDR هستند نیز باشند.
شاید منظور از 4K فیلم ها و انیمیشن هایی که کیفیت 4K دارن باشه که بتونه اونا رو پخش کنه و اجرا کنه
خوبه دیگه حالا که دیگه راه رو به صورت کامل بر روی هکرها و کپی کارها بستن و سود لازم رو بردند کنسولهای جدید رو با سرعت عمل بیشتری طراحی و میسازند
بشخصه بعید می دونم سونی دست به این کار بزنه به نظرم سونی این مورد و در نسل بعدی محقق می کنه فرض کنید واقعا همچین کنسولی وجود داشته باشه در حال حاضر چند نفر واقعا روی 4K بازی می کنن قیمت مانیتور و تلویزیون های 4K همچنان بالاست به نظرم سونی چند سال دیگه هم صبر می کنه تا هم تلویزیون ها و مانیتور های 4K قیمت مناسبی پیدا کنن و همه گیر بشن و واقعا درخواست برای کنسول های 4K بیشتر بشه و هم تا اون زمان شاید 2020 (حالا یک سال بالاتر یا پایین تر) به لطف لیتوگرافی های 10 یا 7 نانومتری و پیشرفت های بیشتر شرکت ها (مخصوصا انویدیا و AMD) به این مهم دست پیدا کنه (هر چند تا اون زمان بحث 5K و 8K داغ تر میشه)و اگر هم کنسولی واقعا در دست ساخت باشه احتمالا نسخه اسلیم یا یک نسخه مخصوص خواهد بود و شاید اندکی قوی تر باشه تا نهایتا روی 1080p بهتر عمل کنه و یا برای هدست واقعیت مجازی این شرکت بهینه تر باشه.
درود بر شما
خوب تا حدود با شما موافقم اما این نکته فراموش نشه که فقط بخش سخت افزار نیست باید نرم افزاری هم نگاه کرد – هر چند که AMD هیچ کار اینقدرت رو نداره که برای سری Mobility یک کارت درست کنه توان پردازیش چیزی حدود R9 Radeon Duo Pro باشه اما توی کنسولی باشه و اون وضعیت کولر و CPU
پس فعلا حداقل برای AMD یک رویای دست نیافتنیه
خوب بحث نرم افزاریش ما میدونیم حتی برای PC که شاید به جرعت 100 برابر کنسول قدرت داره نمیتونم یک گیم با 1080 با نرم فریم 60 درست کنن حالا می خواید گیمی برای کنسول درست کنن که 4K و اصلا 30 فریم باشه؟ با کدوم سخت افزار – شاید با فریبنده HDR اینکار رو کرد اما این هیچ وقت 4K واقعی نیست دقیقا مثل گیم های قدیمی و DSR که Nvidia معرفی کرده – گیم های جدید سخت افزارهای غول آسا میخواد