یزی نزدیک به 24 ساعت قبل کنفرانس اختصاصی شرکت سونی در نمایشگاه سالانه ی Paris Games Week بر گزار شد و ما نیز شب گذشته در همان حول و حوش برگزاری این کنفرانس نکات برجسته ی آن را در قالب مطالبی جداگانه به اطلاع علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری رساندیم. حال در قالب این مطلب مجزا قصد داریم به ذکر سایر مواردی از این کنفرانس بپردازیم که شب گذشته به آن ها اشاره ای صورت نگرفته بود.
کنفرانس سونی در نمایشگاه Paris Games Week امسال در نوع خود بسیار قدرتمند برگزار شد و شاید بخش هایی از این کنفرانس (خصوصاً بخش پایانی آن) بیش از حد انتظارات بسیاری از علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری (از جمله نگارنده) بود. در واقع آن چه از سونی در این نمایشگاه انتظار می رفت، بیشتر انتشار نکاتی تازه از آثاری بود که پیش از این به علاقمندان بازی های کامپیوتری معرفی شده بودند. اما سامورایی ها در کنار انجام این کار، طی برگزاری کنفرانس اختصاصی خود به معرفی آثار کاملاً جدیدی نیز پرداختند. آثاری که پیش از برگزاری این کنفرانس، یا از وجودشان به طور کل بی خبر بودیم و یا اطلاعات مان از آن ها آن قدر ناچیز بود که نمی شد آن را به حساب یک آگاهی کامل از یک بازی واقعی گذاشت. در واقع سه بازیGran Turismo Sport ، WiLD (بازی جدید و بسیار مورد انتظار میشل انسل) و Detroit: Become Human (اثر جدید دیوید کیج که مدت ها قبل دمویی تکنیکی از آن منتشر و وعده ی ساخت آن داده شده بود) که به شکل پی در پی در بخش پایانی کنفرانس سونی به نمایش در آمدند را می توان جزو این دسته از عناوین معرفی شده در کنفرانس سونی طبقه بندی کرد که هر کدام از آن ها توانستند رنگ و بوی تازه ای به همایش سامورایی ها در پاریس ببخشنند و حسن ختام کنفرانس اختصاصی آن ها را بسیار هیجان انگیز و پر شور سازند. علاوه بر این عناوین جدید، سونی در کنفرانس اختصاصی خود به ذکر نکاتی در مورد بازی هایی نظیر Street Fighter V ، No Man’s Sky ، Tekken 7 ، Vector و Boundless نیز پرداخت. اما از آن جایی که در مورد تمامی عناوین فوق همان دیشب توضیحاتی را داده بودیم، از ذکر مجدد این موارد می گذریم و به سراغ دیگر نکات موجود در کنفرانس اختصاصی سونی طی برگزاری نمایشگاه هفته ی بازی های پاریس می رویم.
از دیگر عناوین جدید معرفی شده در کنفرانس سونی می توان به بازی Materfall اشاره کرد. اثری انحصاری که به دست اعضای استودیو Housemarque (سازندگان بازی تحسین شده ی Outland) در حال ساخت بوده و قرار است به شکل انحصاری برای کنسول PS4 منتشر شود. این بازی اثری است در سبک اکشن آرکید که داستان آن در دنیایی آینده نگرانه به وقوع می پیوندد و از لحاظ تم هنری و شخصیت های حاضر در آن می توان شباهت هایی را هم با بازی Vanquish مشاهده کرد. گذشته از این عنوان جدید، اعضای سونی در کنفرانس خود به پخش تریلری تازه از نسخه ی باز سازی شده ی بازی رچت و کلنک پرداختند و همچنین توضیحاتی را در مورد برخی آثار Third Party که بر روی کنسول PS4 دارای محتوا های اضافه ای خواهد بود پرداختند. دو بازی Call of Duty: Black Ops 3 و Star Wars Battlefront را می توان در زمره ی این دسته از آثار قرار داد که هر دوی آن ها علاوه بر انتشار محتوا های اضافه (یا محتوا هایی که پیش از سایر پلتفرم ها بر روی پلتفرم انحصاری سونی عرضه خواهد شد) به صورت باندل های اختصاصی همراه با کنسول PS4 نیز به بازار خواهند آمد (باندل Black Ops 3 و باندل Darth Vader). همچنین در این میان می توان به جدید ترین تجربه ی خالقان سری Borderlands یعنی اعضای استودیو گیرباکس نیز اشاره کرد. اثری به نام Battleborn که از لحاظ دیداری شباهت های نزدیکی به سری بوردرلندز دارد و گیم پلی آن بیشتر بر پایه تجربه ای چند نفره متمرکز شده است. این بازی در تاریخ 9 فوریه ی سال 2016 میلادی برای سه پلتفرم PC ، PS4 و Xbox One منتشر می شود و در این میان بر طبق اعلام اعضای سونی در کنفرانس شهر پاریس، دارندگان کنسول PS4 پیش از سایر پلتفرم ها قادر به تجربه ی نسخه ی بتای بخش چند نفره ی این بازی خواهند بود.
حال که صحبت از بخش چند نفره به میان آمد بد نیست به سراغ بازی Uncharted 4 : A Thief’s End برویم که قرار است در تاریخ 18 مارس سال 2016 میلادی عرضه شود. در کنفرانس سونی در PGW یکی از اعضای ارشد استودیوی ناتی داگ یعنی کریستف بلسترا به روی سن آمد و پس از مشخص کردن تاریخ تجربه ی نسخه ی بتای بخش چند نفره ی این بازی که از 4 دسامبر تا 13 دسامبر رقم خواهد خورد، آنچارتد دوستان را به تماشای تریلری از بخش چند نفره ی بازی آنچارتد 4 دعوت کرد. در واقع آن چه در این تریلر بیش از هر نکته ی دیگری خود نمایی می کرد، امکان استفاده از قابلیت هایی جادو مانند در طول تجربه ی بخش چند نفره ی این اثر بود که در نوع خود جالب به نظر می رسیدند. به عنوان مثال شما می توانید حین تجربه ی بخش چند نفره، با پرتاب مجسمه ای باستانی به وسط میدان مبارزه، چیزی شبیه با سایه هایی سیاه چاله مانند پدید آورید که قادر به بلعیدن حریفان تان در درون خود خواهد بود! اما مسلماً جادوی واقعی را می توان در بازی رویا ها یا Dreams تجربه کرد. تجربه ای تازه از اعضای استودیو مدیا مولکول (سازندگان سری جالب Little Big Planet) که همانند آنچارتد به شکل کاملاً انحصاری برای کنسول PS4 منتشر خواهد شد اما برخلاف اثر مذکور هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای ملاقات با آن اعلام نشده است. نمایش جالب بازی رویا ها در قالب یک دموی قابل بازی، شاید طولانی ترین بخش کنفرانس سونی در نمایشگاه امسال محسوب می شد که توسط همکاری دو تن از اعضای استودیو مدیا مولکول یعنی الکس اوانز و مارک هیلی انجام شد. شخصیت نخست این بازی کاراکتری قطره مانند است که ایمپ نام دارد و می تواند علاوه بر خلق اشیا و چیز های جدید تمامی المان های موجود در این بازی نظیر شخصیت ها، وسایل نقلیه و … را نیز به تسخیر خود در آورد. به عبارت بهتر شما در طول تجربه ی رویا ها می توانید بازی های مورد علاقه ی خود را در هر سبک و سیاق و با هر زاویه ای از دوربین که دوست دارید بسازید و از این طریق تجربیات منحصر به فرد خود از سری Little Big Planet را به چندین گام جلوتر هدایت نمایید. در این میان بر اساس اعلام الکس اوانز، علاقمندان این اثر می توانند در سال 2016 میلادی نسخه ی بتای بازی رویا ها را تجربه نمایند.
بازی Gravity Rush 2 از جمله دیگر عناوین قابل توجهی بود که اعضای سونی در کنفرانس اختصاصی خود به ذکر نکات تازه ای از گیم پلی آن پرداختند. این بازی چندی پیش در نمایشگاه بازی توکیو یا TGS به علاقمندان معرفی شده بود و همان گونه که دوست داران کنسول دستی PS VITA از آن با خبر هستند، نخستین نسخه از این بازی ابتدا برای کنسول دستی سونی منتشر شده بود و حال همان نسخه ی نخست و محبوب قرار است همراه با بازی Gravity Rush 2 به کنسول خانگی سونی یعنی PS4 نیز بیاید. در این بازی شما قادر به در اختیار گرفتن نیروی جاذبه خواهید بود و علاوه بر استیل معمولی تسخیر نیروی جاذبه که در نسخه ی پیشین بازی در اختیارتان قرار داشت، اکنون شما می توانید در بازی Gravity Rush 2 علاوه بر استیل معمولی بازی قبل، از دو استیل Lunar و Jupiter نیز بهره بگیرید. نخستین استیل به کار حملات سریع و برق آسا می آید و دومی نیز بر پایه ی حملات سنگین و پر دامنه ای متمرکز شده است که از لحاظ سرعت کند تر به نظر می رسند اما در عوض آسیب بیشتری را به دشمنان و همچنین اجزای محیط وارد می کنند. علاوه بر آن شما در این بازی می توانید توسط کمک های یار همراهی که کنترل آن را هوش مصنوعی بازی بر عهده خواهد داشت به انجام حملات دو نفره نیز اقدام کنید. مواردی که مسلماً می توانند عمق بیشتری را نسبت به نسخه ی نخست به گیم پلی بازی Gravity Rush 2 بیافزایند. علاوه بر این بازی، علاقمندان عناوین سند باکس نیز موفق به تماشای دمویی جدید از گیم پلی بازی Horizon: Zero Dawn در طی برگزاری کنفرانس اختصاصی سونی شدند. نمایشی که این بار بیش از پیش رنگ و شکل یک دموی واقعی را به خود گرفته بود و از آن حالت از پیش رندر شده و سینمایی (که در نمایش های پیشین مربوط به این بازی شاهد آن بودیم) بیرون آمده بود. به طوری که اکنون می توانستیم HUD بازی را به طور کامل مشاهده کنیم. البته در برخی صحنه های این دمو نیز همچنان می شد شمه هایی از موارد اسکریپت شده را به نظاره نشست و حتی برخی ایراد های فنی نیز در آن خودنمایی می کردند. به عنوان مثال در یکی از صحنه های اکشن بازی، پس از خرد شدن صخره ای سنگی شاهد این نکته بودیم که یکی از تکه های این صخره همچنان در هوا معلق مانده است. با این حال امکان تله گذاری و جمع آوری ساز و برگ مورد نیاز به مدد شکار دایناسور های مکانیکی ریز و درشت حاضر در این بازی از جمله نکات قابل توجه و چشمگیری بود که در نمایش تازه از بازی هورایزن خودنمایی می کردند.
در این میان بخش مهمی از کنفرانس اختصاصی سونی در نمایشگاه PGW امسال به صحبت در مورد عناوین مبتنی بر واقعیت مجازی اختصاص داشت. آثاری که قرار است سال آینده بر روی پلتفرم انحصاری سونی در دنیای واقعیت مجازی یعنی ابزار PlayStation VR عرضه شوند. در این بخش از کنفرانس سونی، آقای شوهی یوشیدا ابتدا به معرفی بازی RIGS پرداخت. اثری چند نفره در دنیای واقعیت مجازی که بر مبارزات رقابتی رباتیک تمرکز دارد و به نوعی می توان ادعا کرد که بازی کوییدیچ در سری کتاب های هری پاتر را تداعی می کند! سوای این بازی نسخه ای اختصاصی از بازی UD نیز برای پلتفرم VR عرضه خواهد شد که Until Dawn Rush of Blood نام دارد. بازی Battle Zone از استودیو Rebellion نیز یکی دیگر از آثار حاضر بر روی پلتفرم واقعیت مجازی سونی به شمار می رود و قرار است نخستین اثری باشد که برای ابزار PlayStation VR عرضه می شود. البته چهار بازی The London Heist ( اثری در سبک شوتر اول شخص) ، Megaton Rainfall (اثری تقریباً مشابه با عناوین شبیه ساز هوایی) ، Eve Walkyrie (یک بازی جالب مبتنی بر شبیه سازی نبرد های فضایی و سفینه سواری) و Final Fantasy XV Heaven Sword را نیز باید به کلکسیون آثار مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی اضافه کرد تا جمع بازی هایی که قرار است در همان ماه های نخست عرضه شدن ابزار PlayStation VR بر روی این پلتفرم جدید منتشر شوند حسابی جمع شود. اما آثار مذکور تنها عناوین معرفی شده برای پلتفرم واقعیت مجازی سونی نبودند و در این میان دو بازی جالب دیگر نیز در کنفرانس اختصاصی سونی برای علاقمندان این وادی به نمایش در آمدند. نخستین آن ها بازی Robinson The Journey بود که پیش تر در قالب مطلبی جدا گانه به آن اشاره کرده بودیم و این بازی در کنفرانس سونی با حضور فرد نخست شرکت کرایتک یعنی چوات یرلی به حضار معرفی شد. دیگری نیز اثر جالبی بود به نام The Walk که بر اساس فیلمی به همین نام که توسط کارگردان نام آشنای سینما یعنی رابرت زمکیس ساخته شده است، طراحی شده و طی آن گیمر ها باید عبور هیجان انگیز میان دو آسمان خراش را با گذر از یک طناب معمولی تجربه کنند. در کل می توان گفت که شرکت سونی موفق شد کنفرانس اختصاصی خود در نمایشگاه Paris Games Week امسال را به شکلی کاملاً قابل قبول برگزار کند و ضمن معرفی آثار جدید به علاقمندان، به انتشار اطلاعات مفیدی در رابطه با دیگر عناوین نام آشنای انحصاری یا مولتی پلتفرم خود نیز بپردازد.
سونی سنگ تمام گذاشت منتظر نسخه ی جدید تیکن می مونم