استفاده از تکنولوژی عموما نتایج مطلوبی برای انسان به همراه داشته و به بالا بردن سطح کیفی زندگی انسان منجر شده است.هر سکه ای دو رو دارد و تکنولوژی نیز همان گونه که به عنوان ابزاری برای ارتقای زندگی بشر قابل استفاده است ، میتواند مورد سوء استفاده او قرار گیرد. داستان سری بازی Resident Evil نیز از سوء استفاده بشر از تکنولوژی های جدید انتقاد کرده و از این مقوله به نام ” بازی با اتش” یاد می کند. رزیدنت اویل یعنی شیطان مقیم. اما این شیطان ، همان شیطان کتاب های اسمانی نیست ، بلکه شیطانی است که توسط انسان خلق شده ، وارد وجود او شده و اکنون بازگشته تا اتقام سختی بگیرد..شاید بهتر بود بشر هرگز با زندگی بازی نمیکرد.
زمانی که شینجی میکامی افسانه ای ، یکی از اسطوره های صنعت بازی ( به عقیده ی نگارنده ، بهترین بازیساز تاریخ) با تیمی 50 نفره مشغول ساخت بازی زیبا و جریان ساز Resident Evil بود هیچگاه فکر نمیکرد که فرزند خلق شده توسط او به یکی از بهترین و پرفروش ترین سری بازی های تاریخ تبدیل شود.سری Re فقط یک سری بازی ترسناک بقا نبود و لزوما به رشد و فراگیر شدن سبک ترسناک کمک نکرد بلکه خیلی از المان های صنعت بازی توسط دو نسخه Resident Evil و Resident Evil 4 به دنیای بازی معرفی شد. بعد از خارج شدن میکامی از شرکت کپکام ، سری رزیدنت اویل به طرز محسوسی دچار افت کیفیت شد.هر چند دو نسخه Res 5 و Res 6 بازی های خوبی بودند اما فرسنگ ها با رزیدنت اویل هایی که میکامی بر روی ان ها کار کرده بود فاصله داشت.دو عنوان Res5 و Res6 با کنارگذاشتن المان های سری رزیدنت نظیر حس ترس و دلهره و روی اوردن به اکشن محض و سطحی موجب انتقادات شدید به شرکت کپکام و سازندگان ان شدند.
نتیجه ی این انتقادات در طول سال های گذشته عنوان Resident Evil 7 است.بازی که در کنفرانس E3 2016 شرکت سونی معرفی شد و موجی از خوشحالی را در پی داشت.عنوان Res7 با حال و هوایی متفاوت نوید بازگشت سری RE را به روزهای اوج می دهد. سری Re همواره به ارایه ی داستان های جذاب و قدرتمند شهرت داشته اند.هر چند عناوینی چون Res5 و Res6 ان قدرها که باید و شاید نتوانستند از نظر داستان نظرها را جلب کنند اما از بسیاری از عناوین روز جلوتر بودند.نسخه هفتم سری هم از این قاعده مستثنی نیست و میتوان با توجه به پیشینه ی رزیدنت در ارایه ی داستان های قوی و جذاب ، انتظار یک داستان مرموز و گیرا را داشته باشیم.داستان شماره هفتم در مورد شخصیت تازه واردی به اسم ایتن است که برای پیدا کردن همسر گمشده ی خود به خانه ای در یک روستا وارد می شود. این خانه متعلق به خانواده ای به اسم بیکر است.مشخص نیست که خانواده ی بیکر در این خانه و روستا مشغول انجام چه کاری هستند و چه نقشه هایی در سر دارند.
علاوه بر این سازندگان بازی گفته اند که داستان بازی ارتباط نزدیکی به قسمت های قبلی سری دارد و مسایل مهمی را مطرح خواهد کرد.داستان بازی با توجه به همین اطلاعات کم به نظر مرموز و گیرا کار شده و باید دید در زمان عرضه با چه واکنشی از سوی طرفداران سری رزیدنت روبرو خواهد شد. بعد از داستان که از ارکان مهم و حیاتی سری رزیدنت اویل است به گیم پلی بازی میرسیم.تا به امروز بیشترین بحث ها بین طرفداران سری رزیدنت اویل بر سر گیم پلی بازی و تغییر نمای بازی از سوم شخص به اول شخص است.از زمان معرفی بازی تا به امروز تعدادی از فن های رزیدنت اویل از تغییر نمای بازی راضی نیستند و نسخه هفتم سری را محکوم به تقلید از عناوینی همچون outlast می کنند. ادعایی که باید برای تایید یا رد ان تا لحظه ی عرضه ی بازی و تجربه ی ان صبر کرد.
بعد از سال ها سری رزیدنت اویل از یک نمای اول شخص استفاده می کند.باید اعتراف کرد که تغییر نمای بازی از سوم شخص به اول شخص حس ترس و دلهره بازی در سطح بالایی قرار دارد و تریلرها و دموهای بازی ادعای فوق را تایید میکنند.علاوه بر این معماها ، گشت و گذار در محیط و پیدا کردن فایل ها و دست نوشته ها که جزء ارکان سری کلاسیک رزیدنت اویل بودند در این نسخه نقش مهمی در گیم پلی بازی دارند.باید دید این المان ها تا چه حد در تار و پود گیم پلی نسخه هفتم تنیده شده است.
اگر بخواهیم Res5 را به عنوان شاخص ترین رزیدنت اویل ساخته شده توسط کپکام بدون حضور شینجی میکامی در نظر بگیریم و ان را از همه ی جهات به باد انتقاد بگیریم ، از یک نظر هیچ انتقادی بر ان نسخه وارد نیست : گرافیک! به واقع رزیدنت اویل 5 یکی از بهترین گرافیک های نسل قبل را به نمایش گذاشت. به نظر میرسد رزیدنت اویل 7 راه همان بازی را از نظر گرافیکی ادامه می دهد.گرافیک تکنیکی بازی نظیر سایه زنی و نور پردازی ، فیزیک و انیمیشن ها و گرافیک هنری بازی نظیر رنگ امیزی و طراحی محیط و شخصیت ها عالی کار شده است. موتور بازی RE Engine نام دارد و براستی میتوان ان را هم تراز موتور قدرتمند Mt Frame Work قرار داد که کپکام در نسل قبل عناوینی چون رزیدنت اویل 5 و دویل می کرای 4 را با ان موتور ساخته بود.
تا اینجا همه چیز عالی به نظر می اید اما ایا یک بازی ترسناک برای موفقیت به موسیقی و صداگذاری رعب انگیز و دلهره اور نیاز ندارد؟! موسیقی ، صداگذاری و صداپیشگی همواره در سری رزیدنت اویل ( حتی عناوین ضعیف سری) عالی کار شده و میتوان تعدادی از ان ها را جزء کارهای شاخص صنعت بازی به حساب اورد.موسیقی و صداگذاری مثل سایر بخش ها در رزیدنت اویل 7 عالی کار شده و قرار است هیجان و حس ترس و دلهره که این سری بازی با ان شناخته میشود را دوچندان کند. در نهایت و با توجه به نمایش های بازی رزیدنت اویل 7 نه تنها یک بازی عالی بلکه یک بازگشت وفادارانه به بازی های کلاسیک سری و حس ترس ، تعلیق و ماجراجویی ان هاست.رزیدنت اویل 7 نه تنها یک عنوان شاخص و مهم برای طرفداران سری رزیدنت اویل است بلکه طرفداراران بازی های ترسناک را نیز به خود جلب میکند و برای تجربه ی ان که سال هاست یک رزیدنت اویل اصیل را تجربه نکرده ایم لحظه شماری میکنیم.
فقط کاش میشد دوربین رو سویچ کرد ولی خب تا همینجا هم واقعا عالیه :-bd
به این نسخه خیلی امیدوارم خیلی شبیه نسخه چهارمه، امیدوارم موفق بشه:-bd
رزیدنت اویل 5 در کنار گرافیک بالا بسیار هم روان اجرا میشد و مشخصات بالایی نمی خواست.
به نظر من کپکام اگه یه خورده تلاش میکرد میتونست بدون تعویض دوربین هم این عقب موندگی شو جبران کنه …