بحثها در دنیای تکنولوژی بر سر NFT و فناوریهای بلاک چین همچنان داغ مانده و بسیاری از ناشران بازیهای ویدیویی و شرکتهای تکنولوژی به کاوش و فعالیت برای درک این مفهوم و توسعهی آن ادامه میدهد، در همین راستا علیرغم اینکه گیمرها تا حد زیادی نسبت به NFT ها بدبین هستند رئیس بخش Xbox مایکروسافت یعنی فیل اسپنسر در اظهارات اخیر خود NFT ها را “چیزهای جالبی” عنوان کرده است.
در گذشته به نظر میرسید که مایکروسافت و به خصوص بخش اکس باکس این کمپانی زیاد تمایل به پشتیبانی کردن از بازیهای مبتنی بر NFT نداشت و حتی فیل اسپنسر قبلا این فناوری را سوءاستفادهگرایانه نامیده بود. در همین راستا حتی استودیو سازنده Minecraft یعنی Mojang استفاده از NFT را در بازی خود مسدود کرده بود.
اسپنسر قبلا در خصوص استفاده از NFT در Minecraft آن را سوءاستفادهگرایانه نامیده بود اما حالا موضع ملایمتری اتخاذ کرده است
با این وجود اخیراً به نظر میرسد دیدگاه کمپانی و بخش گیمینگ آن تغییر کرده و فیل اسپنسر به تازگی در مصاحبهای که با بلومبرگ انجام داده موضعی ملایمتر را نسبت به این نوع تکنولوژی اتخاذ کرده است. فیل اسپنسر در بخشی از صحبتهای خود بیان کرد:
“ما نظراتی را در بازی Minecraft در خصوص استفاده از NFT در این ویدیو گیم بیان کردیم و در این بازی مشاهده شده بود که افراد با استفاده از NFT دست به اقدامات سوءاستفادهگرایانه میزدند. ما گفتیم که استفادههای اینچنینی از این فناوری را نمیخواهیم. با این حال استفادهی واقعی انسانها یا گیمرها از این تکنولوژی به نظر من میتواند چیزهای جالبی در خود داشته باشد.”
با این وجود فیل اسپنسر همچنان در مورد حالت بازی play-to-earn و تبدیل احتمالی گیمر به کارگر محتاط است. او در ادامه افزود:
“بازی کردن ویدیو گیم برای کسب درآمد چیزی است که من دربارهی آن محتاط هستم. در این حالت بازی یک نیروی کار از گیمرها ایجاد میشود و درآمد عمدهی آن نیز به یک سری بازیکن خاص تعلق میگیرد. اگر بخواهیم منصف باشیم در صنعت بازی این مورد سالهاست که وجود داشته است. در همین راستا افرادی هستند که به معنای واقعی کلمه وقت خود را در بازی صرف انجام برخی کارها میکنند تا بتوانند مقداری ارز جمعآوری کنند و آن را به بازیکنان ثروتمند در ازای پول واقعی بفروشند تا بازیکن پولدار مجبور نباشد وقت خود را صرف پیداکردن پول و منابع در بازی بکند. اما اکنون بازیهایی پیدا میشوند که شروع به ایجاد این موارد در اقتصاد خود بازی کردهاند.”
دودلی و صحبتهای فیل اسپنسر قابل درک است واقعیت این است که با گسترش احتمالی ایدههای متاورس، جهان مجازی و فروش کالاهای دیجیتال مانند NFT، شرکتهای بازی سازی با وجود مقاوت مصرفکنندگان به راحتی تسلیم نخواهند شد و احتمالا به عرضه بازیهای مبتنی بر NFT و بلاک چین ادامه خواهند داد.
دیدگاهتان را بنویسید