نسخه ی PC از بازی Gears of War 4 درست همانند نسخه ی کنسولی این بازی تا چندی دیگر به شکل هم زمان در اختیار علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری قرار خواهد گرفت و در حال حاضر ویژگی های اختصاصی موجود در آن یکی از نکات کنجکاوی بر انگیز برای مخاطبان اصلی این نسخه از بازی به شمار می رود. بر همین اساس در مطلب پیش رو نگاهی به برخی ویژگی های منحصر به فرد نسخه ی PC از بازی Gears of War 4 خواهیم داشت.
سال گذشته در چنین روز هایی شاید حتی خوشبین ترین طرفداران پلتفرم PC هم این تصور را به ذهن خود راه نمی دادند که بتوانند در فصل پاییز امسال به تجربه ی جدید ترین نسخه از مجموعه بازی های Gears of War یعنی بازی Gears of War 4 بپردازند. با این حال به دلیل تغییر سیاست های شرکت مایکرو سافت در قبال کنسول اکس باکس وان و حمایت بیشتر سران این شرکت از پلتفرم PC (به دلیل جا انداختن استفاده از سیستم عامل ویندوز 10 در میان مخاطبان اصلی بازی های کامپیوتری در پلتفرم PC) این اتفاق در نهایت رخ داد و تا چندی دیگر بازی Gears of War 4 به شکل هم زمان بر روی هر دو پلتفرم مقصد خود یعنی کامپیوتر های خانگی و کنسول اکس باکس وان منتشر خواهد شد. در این میان پس از تایید رسمی این اتفاق در نمایشگاه E3 امسال، بسیاری از چشم انتظاران بازی Gears of War 4 بر روی پلتفرم PC همچنان کنجکاو به دانستن این نکته هستند که نسخه ی مختص به کامپیوتر های خانگی از بازی Gears of War 4 از چه ویژگی های منحصر به فردی نسبت به نسخه ی کنسولی این بازی بهره خواهد برد و تا چه اندازه می تواند علاقه مندان به بازی Gears of War 4 را نسبت به تجربه ی این بازی بر روی پلتفرم PC ترغیب نموده و برای آن ها جذابیت لازم را ایجاد نماید. برای پاسخ دادن به این پرسش ابهام بر انگیز، سازندگان بازی Gears of War 4 یعنی اعضای استودیو The Coalition به شفاف ساختن برخی از ویژگی های موجود در نسخه ی PC از این بازی پرداخته اند که شاید وجود آن ها بتواند نوعی تفاوت را میان ساختار این نسخه از بازی با نسخه ی اختصاصی مربوط به کنسول اکس باکس وان ایجاد نماید. در این زمینه علاوه بر باز نگری جامع به پشتیبانی کامل نسخه ی PC از بازی Gears of War 4 از سوی سازندگان این اثر، شاهد این نکته هستیم که یکی دیگر از ویژگی های موجود در این نسخه از بازی Gears of War 4 تنظیمات گرافیکی بیشتر نسبت به نسخه ی کنسولی این اثر خواهد بود. به گونه ای که بنا بر تایید اعضای استودیو The Coalition ، نسخه ی PC از بازی Gears of War 4 از 28 گزینه ی مختلف قابل تغییر در بخش تنظیمات گرافیکی خود برخوردار خواهد بود که تغییر مقادیر مربوط به هر کدام از آن ها می تواند در فرآیند اجرای بازی Gears of War 4 بر روی کامپیوتر های خانگی بسیار تاثیر گذار باشد.
علاوه بر آن افزایش کیفیت تصویری بافت های مورد استفاده قرار گرفته در نسخه ی کامپیوتر های خانگی از بازی Gears of War 4 از حالت معمول به حالت 4K نیز یکی دیگر از ویژگی های اختصاصی این نسخه از بازی نسبت به نسخه ی کنسولی آن به شمار می رود (البته آن دسته از مخاطبان بازی Gears of War 4 که قصد اجرای این بازی بر روی کنسول Xbox One S را دارند قادرند تا به کمک قابلیت های کنسول خانگی جدید شرکت مایکرو سافت فرآیند اجرای این بازی را بر روی کیفیت تصویری 1080 پیکسلی به حالت 4K آپ اسکیل نمایند). گذشته از موارد فوق قابلیت پشتیبانی از کیفیت تصویری پویا هم یکی دیگر از ویژگی های موجود در نسخه ی PC از بازی Gears of War 4 به شمار می رود که به تجربه کنندگان نسخه ی مذکور از بازی Gears of War 4 این امکان را می دهد تا شاهد پشتیبانی این بازی از طیف وسیعی از کیفیت های تصویری موجود با بهره مندی از میدان دید کاملاً پویا باشند. با وجود بهره بردن نسخه ی PC از بازی Gears of War 4 از تمامی قابلیت های مورد اشاره قرار گرفته در سطور فوق، شاید هنوز هم بسیاری از چشم انتظاران بازی Gears of War 4 چندان به کیفیت مناسب این نسخه از بازی خوش بین نباشند. دلیل اصلی این امر را هم شاید بتوان در شکست مطلق نسخه ی PC از بازی Gears of War : Ultimate Edition در زمینه های نظیر کیفیت فنی و اجرایی این بازی جستجو کرد. با این حال به نظر می رسد که اعضای استودیو The Coalition از اشتباهات خود در این بازی درس عبرت گرفته اند و با عزم راسخ به منظور تصحیح آن ها در بازی Gears of War 4 قصد دوری جستن از مشکلات مشابه به وجود آمده در نسخه ی PC از بازی Gears of War: Ultimate Edition را (که اکثر آن ها به دلیل کم تجربه بودن در کار با ویزگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 بوده است) دارند. به همین منظور سازندگان بازی Gears of War 4 در گام نخست به کمک توسعه دهندگان واسط برنامه نویسی Direct X 12 موتور گرافیکی این بازی را به طور کامل به ویژگی های مبتنی بر این واسط نوین برنامه نویسی مجهز ساختند تا علاوه بر بهره گیری نسخه ی اکس باکس وان بازی Gears of War 4 از ویژگی های گرافیکی مبتنی بر Direct X 12 ، سازندگان بازی Gears of War 4 در هنگام تبدیل این نسخه از بازی به نسخه ی PC با مشکل چندانی روبرو نباشند. به عبارت بهتر بر خلاف بازی Gears of War: Ultimate Edition که نسخه ی PC آن مدت ها پس از نسخه ی اکس باکس وان این اثر تولید شده و بر خلاف نسخه ی مذکور از ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 بهره می برد، سازندگان بازی Gears of War 4 ابتدا به طراحی نسخه ی اکس باکس وان از این بازی (که همانند نسخه ی PC از ویژگی های مبتنی بر Direct X 12 پشتیبانی می کند) پرداخته و هم زمان با آن نسبت به بهینه سازی نسخه ی PC از این بازی اقدام کرده اند.
بنا بر تایید اعضای استودیو The Coalition استفاده از ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه Direct X 12 این امکان را در اختیار آن ها قرار داده است تا بتوانند در حین طراحی ساختار گرافیکی و فنی این بازی دسترسی مستقیم تری به منابع سخت افزاری تحت اختیار خود (به خصوص توان فنی مرتبط با پردازنده های گرافیکی اجرا کننده ی این بازی) داشته باشند و در کنار آن به ساده سازی لایه های مبتنی بر درایور های مربوطه بپردازند. امری که بیش از هر چیز خود را در هر چه بهینه تر شدن فرآیند اجرای بازی Gears of War 4 به نمایش خواهد گذاشت و علاوه بر آن سازندگان این بازی به کمک بهره گیری از ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 و به کار گرفتن هسته های پردازشی مضاعف مربوط به پردازنده های مرکزی سیستم های کامپیوتری اجرا کننده ی بازی Gears of War 4 ، کاری کنند تا فرآیند اجرای این بازی یک فرآیند مطلقاً CPU محور نباشد و از قدرت پردازنده های گرافیکی سیستم های کامپیوتری اجرا کننده ی این بازی نیز به منظور بهره مندی از نرخ فریم مناسب و قفل نشدن آن بر روی حالت کنسولی 30 فریم در ثانیه، بیش از پیش استفاده گردد. در هر حال به نظر می رسد که شکست همه جانبه و مفتضحانه در نسخه ی PC از بازی Gears of War: Ultimate Edition موجب شده است تا اعضای استودیو The Coalition به کسب پیروزی مطلق در بازی Gears of War 4 بیاندیشند و اسب خود را برای موفقیت بی چون چرای این بازی در بین مخاطبان زین نمایند. گفتنی است که بازی Gears of War 4 در تاریخ یازدهم اکتبر سال جاری میلادی به شکل هم زمان بر روی دو پلتفرم کامپیوتر های خانگی و کنسول اکس باکس وان منتشر خواهد شد و علاقه مندان به این دو پلتفرم می توانند در بخش های Co – Op این بازی (چه در بخش کمپین داستانی و چه در مد های رقابتی بازی Gears of War 4) از قابلیت تجربه ی کراس پلتفرم بهره مند گردند. ضمن این که با خرید هر کدام از دو نسخه ی مربوط به پلتفرم های متفاوت این بازی نسخه ی مربوط به پلتفرم دوم هم به شکل رایگان در اختیار خریداران بازی Gears of War 4 قرار خواهد گرفت.
به به جناب مارکوس !! ولی خب نقش اصلی نیست دیگه حیف
فقط خدا کنه انودیا باز توی این از اشغالای گیم ورکش استفاده نکنه یا این گیم ورک فاتحه همه بازیها رو از دم خونده :-L