بعد از سال 2006 که سومین قسمت بازی Call of Duty تنها یک سال پس از دومین نسخه آن منتشر شد، این بازی عملا به یک عنوان سالیانه تبدیل شده است. از زمان تا کنون، بازی Call of Duty یکی از محدود بازیهای غیر ورزشی بوده است که شاهد انتشار سالیانه آن به صورت منتظم بودهایم و همیشه بخشی بزرگی از گیمرها منتظر عرضه نسخه جدید آن هستند.
تصمیمی از سوی بدنه اصلی اکتیویژن
با این حال ممکن است در آینده در کنار تغییر و تحواتی که به تازگی اتفاق افتاده است شاهد تغییر در روند انتشار سالیانه بازی Call of Duty هم باشیم. به تازگی گزارشی در بلومبرگ منتشر شده است که میگوید در سطوح بالای شرکت اکتیویژن بیلیزارد تصمیماتی مبنی بر حذف برنامهی سالیانهی انتشار Call of Duty گرفته شده است. البته بر اساس این گزارش، این تصمیم هیچ ارتباطی با ماجرای خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت ندارد و این تصمیم از کمی پیشتر از درون خود شرکت گرفته شده است.
ایجاد فرصتی برای خارج شدن از روزمرگی
به نظر میرسد که توسعه دهندگان از مدتها قبل گفته بودند که به نظر آنها اگر در زمان بندی عرضه بازی Call of Duty کمی فاصله ایجاد شود، شاهد نتایج مثبتی خواهند بود. از دیدگاه آنها با افزایش بازه زمانی بین انتشار نسخههای جدید، طراحان فرصت بیشتری را برای نوآوری و انجام ریسکهای جسورانه خواهند داشت که در نهایت باعث جذابتر و متفاوتتر شدن بازی خواهد شد. ضمن اینکه برداشته شدن فشار از روی تیم توسعه، میتواند فرصتی را برای کار بر روی سایر IP های فراموش شده، اما محبوب اکتیویژن بلیزارد فراهم کند. شاید همین موضوع باعث هیجان فیل اسپنسر شده بود، افزایش تعداد بازیها به گسترش مجموعهی Game Pass کمک فراوانی خواهد کرد.
استفاده از تجربهی دیگران
این دقیقا همان تجربهای که یوبیسافت با سری بازیها Assassin’s Creed خود کسب کرده است. زمانی آنها نیز این بازی را به صورت سالیانه منتشر میکردند، اما با کاهش میزان محبوبیت و تکراری شدن آن، یوبی سافت تصمیم گرفت که برای نجات این فرنچایز بزرگ خود، زمان بیشتری را صرف ایدهپردازی و طراحی بازی جدید کند، که تا به امروز نیز این تصمیم نتایج خوبی به همراه داشته است. شاید اگر یوبی سافت بر روی انتشار سالیانه بازی پافشاری میکرد امروز دیگر خبری از این فرنچایز نبود، چه برسد به اینکه Assassin’s Creed Valhalla تبدیل به دومین عنوان سودآور این شرکت بشود.
البته بعید است که این تغییرات به سرعت اتفاق بیفتد. موفقیت COD Vanguard آن هم با وجود تمام انتقادهایی که از این بازی شده بود هنوز انگیزهای برای انتشار نسخه بعدی که احتمال از سری Infinity Ward خواهد بود است. در این رابطه باید به این موضوع هم اشاره کرد، که فیل اسپنسر دیروز تاکید کرد که این بازی همچنان برای کنسول پلیاستیشن باقی خواهد ماند و مایکروسافت قصد ندارد آن را اختصاصی کند. البته او دقیقا نگفته منظورش از Call of Duty کدام نسخه است.
تغییرات گسترده و تاثیر آن بر روی کارکنان اکتیویژن
در ادامهی این گزارش به واکنش کارکنان شرکت اکتیویژن هم اشاره شده است. به نظر میرسد بخش زیادی از کارمندان این شرکت به آینده خوش بین هستند و فیل اسپنسر را مدیر بهتر و لایقتری برای خود میدانند. در هر حال قرار است بعد از نهایی شدن این معامله تمام کارمندان اکتیویژن به کارمندان مایکروسافت تبدیل شوند که از نظر آنها این موضوع در کیفیت محیط کار، برنامههای شرکت و نحوه مدیریت تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. اما مطمئنا تمام کارمندان اکتیویژن این شانس را ندارند، چرا که بعد از چنین تغییر و تحولی همیشه بخشی از نیروهای کار تعدیل یا جایگزین میشوند. اما با این حال، باز هم بابی کوتیک، مدیر عامل فعلی اکتیویژن بلیزارد به کارکنان خود گفته که مایکروسافت متعد شده تا حد امکان نیروهای کاری حفظ کند.
مطالب مرتبط:
دروغه اگه قراره دیگه تولید نشه این سیزن منتشر نمی شد
گفته انتشار سالیانه
نه که کلا منتشر نشه
… کالاف خیلییییی ادامه داره