غول آبی با پردازندههای Alder Lake اولین قدم را برای بازگشت به جایگاه سابق خود مقتدرانه برداشت و حالا این کمپانی به دنبال این است که در یک دسته بندی جدید، فراتر از حد انتظارات ظاهر شود و رقیبانی ریشه دار مانند انویدیا و AMD را غافل گیر کند. تیم آبی برای این کار سلاحی به نام پردازنده های گرافیکی Xe-HPG را آماده کرده به موفقیت آن امید زیادی دارد. اینتل آنقدری بر روی این محصولات متمرکز شده که هفته گذشته، راجا کودوری در توییتر خود اعلام کرد کمپانی توسعه Intel Xe-HP را متوقف کرده تا به طور کامل بر روی تراشههای Xe-HPG تمرکز کند. اکوسیستم جدیدتری که 5 سال برنامه ریزی پشت آن بوده و بر پایه فناوریهای هوش مصنوعی، گیمینگ و تکنولوژی مبتنی بر ابری بصری به منظور رسیدن به بالاترین میزان از بهینه سازی و کارایی توسعه داده شده است.
پردازنده های گرافیکی Xe-HPG – تمرکز اینتل بر هوش مصنوعی و عملکرد عالی
برنامه ریزی اولیه اینتل برای معرفی خانواده تراشههای گرافیکی Xe-HPG اوایل سال 2020 بود. زمانی که اینتل کارت گرافیک های Multi-Tile را که برای دیتاسنترها طراحی شدهاند و با هدف اصلی به عنوان شتاب دهندگان گرافیکی در ابرکامپیوترها تبلیغ کرد. اینتل جزئیات بیشتری در مورد معماری تراشههای Xe-HPG منتشر کرد و اعلام کرد که در حال توسعه سه نوع طراحی با برخورداری از 1 تا کاشی میباشد. به همین دلیل اینتل اکنون میتواند تراشه های Xe-HPG را برای سرورهای ابری اختصاصی خود نیز بهینه سازی کند.
نایب رئیس بخش معماری اینتل در ادامه توضیحات خود گفت که پردازندههای گرافیکی Xe-HPG میتوانند به توسعه اکوسیستم معماری Ponte Vecchio نیز کمک کنند. با آماده شدن این محصولات، سری Xe-HPG جایگزین Xe-HP خواهند شد، در حالی که از فناوریهای هوش مصنوعی و پردازشات بصری ابری که در واقع هدف اصلی از توسعه سری Xe-HPG اینتل بودند بهره مند خواهند بود. بر اساس گمانه زنیها، به دلیل تمرکز بر ویژگیهایی مانند گیمینگ ابری، اینتل با گرافیکهای Xe-HPG به رقابت با سرویسهایی مانند GeForce Now، Google Stadia یا Amazon Luna خواهد پرداخت.
نه صرفا گیمینگ، اینتل در انواع پردازشات گرافیکی به فعالیت خواهد پرداخت
موضوعی که اشاره به آن میتواند جالب باشد، میزان استفاده از ارائه دهندگان سرورهای تبدیل مدیا و محتوای ویدئویی است. اینتل یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات سخت افزاری در مسابقات المپیک اخیر بود که در توکیو ژاپن برگزار شد. از سرورهای مبتنی بر پردازندههای Xeon اینتل به منظور پخش این مسابقات در رزولوشن فوق العاده 8K در سرعت 60 فریم بر ثانیه و فناوری HDR استفاده شد. اگر چه اکثر بینندگان به تلویزیونهای 8K برای تمامی مسابقات در این رزولوشن بی نظیر دسترسی نداشتند اما موضوعی که در حال حاضر اهمیت دارد، در دسترس بودن این فناوری میباشد، هر چند که عموم کاربران به آن دسترسی نداشته باشند.
در نهایت هم راجا کودوری به برنامه اینتل برای پشتیبانی Xe-HPG نرم افزارهای سطح بالایی مانند 3DS Max و گسترش این محصولات به ایستگاههای کاری قدرتمند اشاره کرده است. بدین ترتیب میتوانیم شاهد حضور اولین نسل از تراشههای گرافیکی اختصاصی اینتل در بخشهای مختلفی از بازار باشیم. همان کاری انویدیا و AMD با معماریهای Ampere و RDNA2 خود انجام میدهند.
دیدگاهتان را بنویسید