چندین شرکت مختلف از جمله انویدیا، اینتل و AMD اعلام کردهاند برای پشتیبانی از از Vulkan 1.3 در هر دو پلتفرم ویندوز و لینوکس درایورهای خود را ارائه میکنند تا به این ترتیب موارد استفاده از این API کاملا گسترش پیدا کند.
انویدیا مهمترین پشتیبان طرح توسعه Vulkan 1.3
انودیا در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرده است: انواع سیستمعاملهای مختلف، اما عملکرد عالی یکسان. به همین دلیل Vulkan 1.3 یک معامله بسیار بزرگ است.
با منتشر شدن Vulkan 1.3 در روز سهشنبه توسط انویدیا، آنها به رکورد بینظیری در پشتیبانی از درایور Day-1 از این رابط برنامه نویسی کارت گرافیکِ کراس پلتفرم برای انجام محاسبات گرافیکی و سه بعدی دست پیدا کردهاند. Vulkan توسط گروهی از کارشناسان از سراسر این صنعت، که همهگی در یک گروه به نام Khronos و تحت کنسرسیوم استانداردهای باز کار میکنند، به وجود آمده است. انویدیا از همان ابتدا برای به حاصل رساندن این پروژه تلاش کرده است. نیل تروت از شرکت انویدیا، خود همان روزهای اول ریاست گروه Khronos را عهده دار بوده است.
جان پدی، رئیس موسسه تحقیقاتی Jon Peddie Research در این زمینه میگوید:
انویدیا با استفاده از ابزارها و فنآوریهای جدید و پیشرفته، برای استفاده توسعه دهندگان جهت ایجاد تجربههای غنی از بازی، همیشه در خط مقدم صنعت گرافیک کامپیوتر قرار داشته است. راهنماییها و پشتیبانی آنها از طرح توسعه Vulkan 1.3 و انتشار یک درایور سازگار جدید برای تمام پردازندههای گرافیکی انویدیا به ایجاد عملکردی موفقیت آمیز بین تمام پلتفرمها برای بازی و نرم افزارهایی که از این رابط کاربری استفاده میکنند، کمک خواهد کرد.
Vulkan با استفاده از یک درایور سادهتر و منعطفتر همراه با کلی قابلیت کارآمد چندرشتهای برای پردازنده مرکزی، نسبت به گزینههای جایگزین، مانند OpenGL یا نسخههای قدیمیتر Direct3D، از تاخیر و افزایش بار کمتری برخوردار است.
Vulkan و تاثیر آن بر روی مشکلات پردازندههای گرافیکی انویدیا
استفاده کردن از رابط Vulkan بسیاری از دردسرهای موجود برای پردازندههای گرافیکی انویدیا را حل خواهد کرد. در ادامه به دلایل آن خواهیم پرداخت.
- از آن جهت که انویدیا همواره در حال تلاش برای تکمیل کردن عملکرد رابط API جدید Vulkan بوده است و هنوز هم اولین گروهی است که تکنیکهای گرافیک کامپیوتری را در اختیار توسعه دهندگان قرار میدهد. این موضوع خود نشان میدهد که میتوان از پشتیبانی بسیاری از عناوین روز توسط این رابط API اطمینان داشت.
- از سوی دیگر انویدیا بخش سخت افزاری را به نحوی طراحی خواهد کرد تا در هنگام کار با Vulkan بهترین عملکرد را برای بازیها و نرم افزارها ارائه دهد. برای مثال، همین الان پردازندههای گرافیکی انویدیا در بازی مانند Doom Eternal با استفاده از تکنیکهای رندر پیشرفته مانند ردیابی پرتو، بیش از 30 درصد از رقیب خود سریعتر عمل خواهد کرد.
- انویدیا قصد دارد تا گستردهترین طیف عملکردی برای Vulkan را ارائه بدهد تا مطمئن شود که کاربران میتوانند تمام بازیها و برنامههای خود را با استفاده از ان اجرا کنند. درایورهای تولید NVIDIA از ویژگی های پیشرفته ای مانند ray-tracing و رندر DLSS AI در چندین پلتفرم، از جمله Windows و توزیع های محبوب لینوکس مانند Ubuntu، Kylin، و RHEL پشتیبانی می کنند.
- انویدیا سعی میکند که تا پلتفرمهای مختلف را برای بهره بردن از Vulkan مناسب سازی کند و همچنین توسعه دهندگان را تشویق میکند که برای بازیها و نرم افزارهای خود از Vulkan استفاده کنند. NVIDIA Nsight شامل مجموعهای از ابزارهای توسعه است که برای یکپارچه سازی پشتیبانی از Vulkan مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از آن علاوه بر اشکال زدایی میتوان بهینه سازیهای مختلفی از جمله در رابطه با ردیابی پرتو را انجام داد. همیچنین انویدیا نمونه کدهای Vulkan را در اختیار سایر توسعه دهندگان قرار داده است تا از آن برای آموزش، راهنمایی و رسیدن به بهترین عملکرد استفاده شود.
- انویدیا Vulkan را در طیف گستردهتری از پلتفرمها و سختافزارها نسبت به سایرین در دسترس قرار میدهد تا قابلیت پورت شدن بین پلتفرمها را داشته باشد. انودیا Vulkan را روی رایانههای شخصی، پلتفرمهای تعبیهشده، خودرو و مرکز داده عرضه میکند. به این ترتیب گیمرها از پشتیبانی مداوم آخرین تغییرات API Vulkan با کارت گرافیکهای قدیمیتر لذت میبرند.
در حال حاضر کاربران میتوانند نسخه بتا درایورد رابط جدید Vulakn را از اینجا دانلود کنند.
نقشه راه 2022 گروه Khronos برای گسترش Vulkan 1.3
گروه Khronos نیز در یک بیانیه گفته است: امروز، گروه Khronos، یک کنسرسیوم باز متشکل از شرکتهای پیشرو در صنعت که استانداردهای قابلیت همکاری پیشرفته را ایجاد کرده است، آخرین بهروزرسانیهای Vulkan، API گرافیک سهبعدی بین پلتفرمی و اکوسیستم آن را اعلام میکنیم.
مشخصات Vulkan 1.3 امروز منتشر شد و افزونههای اثباتشده و افزونههای اثباتشده و درخواستی توسعهدهنده را ترکیب و الزام میکند تا این قابلیت به طور مداوم در تمام پلتفرمهای پشتیبانیشده در دسترس باشد.
گروه کاری Vulkan در حال توسعه یک نقشه راه عمومی برای ارائه راهنمایی در مورد زمان و مکان پشتیبانی از عملکردهای پیشرفتهتر است. نقطه عطف Vulkan نقشه راه 2022 برای سختافزارهای متوسط به بالا است که ویژگیهایی فراتر از Vulkan 1.3 را تعریف میکند که از امسال در دسترس خواهد بود.
استقبال سایر شرکتها از این API جدید
AMD خوشحال است اعلام کند که قصد داریم از Vulkan 1.3 و نقشه راه 2022 Vulkan 1.3 در تمام کارتهای گرافیک AMD Radeon™ RX Vega و AMD RDNA™ دارای معماری فعال پشتیبانی کنیم. درایورهای بتای AMD Radeon Software امروز برای توسعه دهندگان در دسترس هستند و انتظار میرود در چند ماه آینده از نسخه نهایی درایورها نیز پشتیبانی شود. آندری زدراکوویچ، رئیس، توسعه نرم افزار، AMD. گفت: «ابتکار عمل برای استاندارد کردن ویژگیهای سختافزاری در تمامی سیستمها، گام مهمی در جهت ارائه پشتیبانی مداوم برای توسعهدهندگان در سراسر بازارهای کلیدی است، و ما معتقدیم که این روند در نهایت به تجارب بهتر توسعهدهندگان و کاربر نهایی تبدیل خواهد شد.»
Vulkan 1.3 و نقشه راه 2022 تعیین شده برای این API، بهبود کیفیت مورد نظر توسعه دهندگان را به ارمغان می آورند، مانند رندر پویا که نیاز به رندر پاس و اشیاء بافر فریم را از بین می برد و رویکرد ساده تری برای رندر ارائه می دهد. های نگوین، مهندس راهحلهای فنی کارکنان ارشد Google Stadia، گفت: ما مشتاقانه منتظر ارائه این پیشرفتها در Stadia هستیم.
نقش Vulkan 1.3 در کاربردهای نظامی
شرکت Holochip به صورت تخصصی امکانات آموزش و فناوری شبیهسازی پرواز و AR را برای ارتش ایالات متحده توسعه میدهد و از قابلیتهای نمایشگر جدیدی در محیطهای آموزشی NAVAIR استفاده میکند. ویژگیهای Vulkan 1.3 امکان پذیرش گسترده دستگاههای نمایشگر نسل بعدی را فراهم می کند. مشخصات Vulkan 1.3 راه را برای بهرهمندی محیطهای شبیهسازی نظامی جهت از پیشرفتهای فنی در بازار رندر تجاری باز میکند. رابرت باچکو، مدیر عامل شرکت هولوچیپ، گفت: این پیشرفتها منجر به اثربخشی بیشتر و صرفهجویی در هزینه آموزش و بهبود توانایی جنگجویان برای کاهش خطرات میشود.
پشتیبانی سازندگان سخت افزار مهمترین نیاز برای تبدیل شدن Vulkan به استاندارد
نقشه راه 2022 که امروز برای رابط Vulkan تعریف شد یک نقطه عطف به حساب خواهد آمد. همه فروشندگان سختافزار گروه کاری Vulkan که به طور فعال دستگاههای متوسط به بالا را برای پلتفرمهای گوشیهای هوشمند، تبلت، لپتاپ، کنسول و دسکتاپ توسعه میدهند، متعهد به پشتیبانی از این نقطه عطف هستند که با چندین محصول حملونقل در سال 2022 شروع میشود. برای رسیدن به اهداف مورد نظر تعیین شده در نقشه راه 2022 به پشتیبانی کامل از Vulkan 1.3 نیاز است. با توجه به استقبال گستردهای که از این API شده است به نظر میرسد که گروه Khronos بتواند به اهداف تعیین کرده برای سال 2022 برسد.
مطالب مرتبط:
مطلب خوبی بود، لذت بردم
مرسی بهنام جان، مطلب مفصلی بود خسته نباشی.
بنظر روی پاسکال و مکسول هم پشتیبانی میشه ✌️