در پاییز سال جاری شرکت EA (در تصمیمی عجیب) قصد عرضه کردن دو بازی متفاوت با سبک و سیاقی نسبتاً مشابه را با فاصله ی زمانی تقریباً کوتاهی از یکدیگر به بازار دارد. در واقع شاید بسیاری از هواداران عناوین شوتر رقابتی از هم اکنون میان انتخاب یکی از دو بازی Battlefield 1 و Titanfall 2 به عنوان گزینه ی نخست برای تجربه در فصل پاییز امسال دو به شک باشند. البته رخ دادن وقایع داستانی بازی Battlefield 1 در دوران جنگ جهانی اول و تطبیق یافتن گیم پلی این اثر (چه در بخش تک نفره و چه در حالت چند نفره) با ویژگی های این دوره ی تاریخی به لحاظ تماتیک، می تواند اندکی از تردید و دو دلی علاقه مندان به آثار شوتر اول شخص مبنی بر انتخاب بازی Battlefield 1 به عنوان گزینه ی نخست در پاییز امسال را بر طرف سازد. چرا که اکنون برای مدتی نسبتاً طولانی است که هیچ کدام از بازی های شوتر اول شخص علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری را به دوران جنگ جهانی اول نبرده اند. بنا بر این هیچ عجیب به نظر نمی رسد که چرا بسیاری از علاقه مندان به عناوین شوتر اول شخص در حال حاضر تا این حد نسبت به کسب اطلاعات تازه از بازی Battlefield 1 کنجکاو و مشتاق هستند و تریلر معرفی این اثر اکنون به یکی از پر بیننده ترین و محبوب ترین ویدیو های موجود در شبکه ی یوتیوب (با بیش از 1.9 میلیون لایک) تبدیل شده است. کنجکاوی و اشتیاقی که البته طی هفته های اخیر به شکل قطره چکانی از سوی سازندگان و ناشر این بازی یعنی اعضای استودیو DICE و شرکت EA پاسخ داده شده است.
برخی از علاقه مندان به بازی Battlefield 1 به تازگی و در جریان برگزاری نمایشگاه E3 امسال فرصت آزمودن نسخه ی آلفا از بخش چند نفره ی این اثر را یافته اند. فرآیندی که از دل آن اطلاعات تازه ای از بازی Battlefield 1 در اختیار چشم انتظاران این اثر قرار گرفته است. البته تجربه ی نسخه ی آلفا از بخش چند نفره ی بازی Battlefield 1 در پشت در های بسته صورت گرفته و در واقع این تجربه تنها برای تعداد معدودی از علاقه مندان به این بازی مهیا شده است. از جمله نکات مهمی که می توان در رابطه با بازی Battlefield 1 و اطلاعات جدید منتشر شده از زیر و بم این بازی به آن اشاره کرد به پشتیبانی بازی Battlefield 1 از ویژگی های تکنیکی مبتنی بر واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 مربوط می شود. البته امکان پشتیبانی بازی Battlefield 1 از تکنیک های گرافیکی مبتنی بر واسط نوین Direct X 12 در حال حاضر به شکل رسمی از سوی سازندگان این بازی یعنی اعضای استودیو DICE مورد تایید قرار نگرفته است. با این حال در بخش تنظیمات گرافیکی نسخه ی آلفا از بازی Battlefield 1 گزینه ای وجود دارد که تجربه کنندگان این نسخه از بازی با فعال یا غیر فعال ساختن آن می توانند امکان تجربه ی بازی Battlefield 1 را بر اساس ویژگی های گرافیکی مبتنی بر دو واسط برنامه نویسی Direct X 11 و Direct X 12 در اختیار داشته باشند. بر این اساس حال که امکان بهره مندی از ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 در نسخه ی آلفا از بخش چند نفره ی بازی Battlefield 1 وجود دارد اندکی بعید به نظر می رسد که در نسخه ی نهایی این بازی شاهد وجود چنین قابلیتی نباشیم. در واقع بهره مندی بازی Battlefield 1 از تکنیک های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 شاید خبر چندان غافلگیر کننده ای به نظر نرسد. چرا که مدت ها پیش از این شاهد تایید امکان بهره مندی موتور گرافیکی انحصاری شرکت EA یعنی موتور فراست بایت از قابلیت های مبتنی بر Direct X 12 و پشتیبانی کامل موتور انحصاری مذکور از این واسط برنامه نویسی سطح پایین نو پا توسط اعضای استودیو DICE بودیم و بر این اساس ساخته شدن بازی Battlefield 1 با موتور گرافیکی فراست بایت امکان بهره مندی این بازی از ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 را کاملاً توجیح می کند.
البته علاوه بر مشخص شدن امکان پشتیبانی بازی Battlefield 1 از قابلیت های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 در نسخه ی آلفا از بخش چند نفره ی این بازی، تجربه ی نسخه ی آلفا از بازی Battlefield 1 برخی جزییات مربوط به تنظیمات گرافیکی این بازی را نیز روشن ساخته است. به عبارت بهتر بر اساس این اطلاعات می توان گفت تجربه کنندگان بازی Battlefield 1 این امکان را در اختیار خواهند داشت تا مقادیر مربوط به گزینه هایی نظیر کیفیت بافت ها ، کیفیت نور پردازی، کیفیت عوارض محیط و سایر موارد موجود در بخش تنظیمات گرافیکی این اثر نظیر تکنیک های PP و AO را تغییر داده و مقادیر مربوط به آن ها را بر روی گزینه های مد نظر خود تنظیم نمایند. در واقع هر چقدر که اعضای شرکت EA در نمایش جزییات مربوط به بازی Battlefield 1 (از نکات مربوط به گیم پلی این بازی گرفته تا ویژگی های مبتنی بر ساختار گرافیکی و فنی این اثر) در نمایشگاه E3 امسال (به شکل عمومی) خست به خرج دادند، تجربه ی گیم پلی نسخه ی آلفا از بخش چند نفره ی این بازی موجب شده است تا در طی روز های اخیر اطلاعات مفیدی پیرامون این بازی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. خصوصاً این که ویدیو های مربوط به تجربه ی نسخه ی آلفا از این بازی، که توسط کارت گرافیک جدید GTX 1080 مورد اجرا قرار گرفته، اکنون به طور عمومی (و توسط کسانی که در جریان تجربه ی نسخه ی آلفا از بازی Battlefield 1 به ثبت و ضبط تجربیات خود پرداخته اند) در اختیار علاقه مندان به این بازی قرار گرفته است تا اجرای این بازی تحت تنظیمات گرافیکی Ultra و کیفیت تصویری 1440 پیکسلی علاوه بر اثبات توانایی های پردازشی پرچمدار جدید شرکت انویدیا، علاقه مندان به بازی Battlefield 1 را تحت تاثیر کیفیت گرافیکی و اجرایی این بازی قرار دهد.
در این میان اعضای گروه فنی ریخته گری دیجیتال نیز از جمله افرادی بوده اند که به تازگی موفق به تجربه ی نسخه ی آلفا از بازی Battlefield 1 شده اند. فرآیندی که اجرای آن توسط کارت گرافیک جدید GTX 1080 و تحت کیفیت تصویری 1440 پیکسلی صورت گرفته است. البته وجود گزینه ی قابل تغییر مقیاس کیفیت تصویر در بخش تنظیمات گرافیکی این بازی این امکان را به دارندگان نمایشگر های مدرن می دهد تا بازی Battlefield 1 را با توجه به توان فنی نمایشگر خود بر روی کیفیت های تصویری بالا تری نسبت به حالت عادی تجربه نمایند. به عنوان مثال در صورت قرار دادن میزان این گزینه بر روی حداکثر میزان ممکن یعنی حالت 100 در صد (در صورت بهره مندی از نمایشگر هایی با پشتیبانی از کیفیت تصویری 1440 پیکسلی) می توان از کیفیت تصویری ویژه ای معادل با حالت 2880 پیکسلی (یا 5K) در فرآیند اجرای بازی Battlefield 1 بهره مند شد. و هنگامی که رقم مذکور بر روی حالت 75 در صد تنظیم گردد، نتیجه ی حاصل چیزی معادل با کیفیت تصویری 4K خواهد بود. و این در حالی است که در تمامی حالت های یاد شده، کارت گرافیک GTX 1080 نرخ فریم خروجی کاملاً با ثبات و مناسبی را در اختیار تجربه کنندگان بازی Battlefield 1 قرار خواهد داد و در صورت فعال بودن قابلیت جی – سینک، متوسط نرخ فریم دریافتی از فرآیند اجرای این بازی به ندرت نوسان قابل توجهی نسبت به نرخ کلی 60 فریم در ثانیه خواهد داشت. علاوه بر آن با توجه به بررسی های صورت گرفته از فرآیند اجرای نسخه ی ابتدایی بازی Battlefield 1 می توان نکات و ویژگی های برجسته ی دیگری را نیز در ساختار گیم پلی این بازی مشاهده کرد. ویژگی هایی که از میان آن ها می توان به تاثیرات مهم تغییر آب و هوا در گیم پلی این بازی و همچنین بهره مندی نقشه های وسیع بازی Battlefield 1 از عمق میدان تصویر بسیار بالا اشاره کرد (به گونه ای که حتی از ارتفاع بسیار بلندی نظیر بالای تپه های مشرف به میدان نبرد نیز می توان دشمنان استقرار یافته در زیر تپه را زیر آتش قرار داد). گفتنی است که بازی Battlefield 1 در تاریخ 21 اکتبر سال جاری میلادی برای سه پلتفرم کامپیوتر های خانگی ، کنسول اکس باکس وان و کنسول پلی استیشن 4 منتشر خواهد شد. البته عرضه شدن این بازی در تاریخ مذکور بیشتر باب طبع آن دسته از بازیبازانی خواهد بود که بیش از هر چیز به تجربه ی آثار سبک شوتر اول شخص به شکل گروهی و آنلاین تمایل دارند. چرا که گفته می شود کمپین داستانی بازی Battlefield 1 احتمالاً تنها شامل پنج ماموریت خواهد بود و محتوای چندان قابل توجهی را برای تجربه کنندگان بخش داستانی این بازی به همراه نخواهد داشت. به هر حال باید تا زمان انتشار رسمی این بازی منتظر باقی ماند و قابلیت های بازی Battlefield 1 را به شکل عینی مشاهده کرد.
ممنون از توضیحات خوبتون :-bd فقط یه سوال داشتم آیا این بازی برای vr هم برنامه ریزی شده ؟
تا این Dx12 رو یه بازی کاملا پیاده بشه ما پیر شدیم:l:smiley0
مصداق این قضیه لذتای بصری در بازی ویچر 3 کاملن معلومه، بطوریکه سیستم نورپردازی واقعن محوت میکنه، من روی اولترا همه چسبیده به ته روی فول اچ دی راحت 30 تا 37 میگیرم و مشکل افت فریم ندارم.
فقط هیر وورک خاموشه یا روی گرالته.
واقعا Demo دیدم بسیار زیبایی توصیه میکنم حتما نگاه کنید واقعا انگار توی میدان نبردی……….!
واقعا Nvidia توی تصویرهای بصر فوق العادس و حتی توی 5K بدون افت فریم اجرا میکرد واقعا یک شاهکار GTX 1080 حالا باید منظر GTX 1080 Ti با 16GB یا 8GB HBM2 باشیم……………