درست است که امروزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در تمام حوزهها در حال پیشرفت است و در بسیاری از مواقع کارهایی فرا انسانی انجام میدهند اما باید بدانید که همیشه به این منوال نبوده است. در دهه 80 و 90 رقابت زیادی ما بین سیستمهای کامپیوتری و هوش انسان در گرفته بود. اوج این درگیریها نیز در بازی شطرنج نمود پیدا کرده بود. اما شاید برای شما نیز سوال باشد که پیروزی هوش مصنوعی در مقابل بازیکن شطرنج در چه زمانی روی داده بود؟ در ادامه با جزئیات اولین پیروزی هوش مصنوعی در مقابل بازیکن شطرنج با ما همراه باشید.
اولین پیروزی هوش مصنوعی در مقابل بازیکن شطرنج
سیستم Deep Blue IBM اولین سیستم هوش مصنوعی بود که در تاریخ 10 فوریه 1996 قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را شکست. گری کاسپاروف در اولین بازی یک مسابقه شش راندی شکست خورد (او سه بازی را برد و دو بازی دیگر را به تساوی رساند). بیش از یک سال بعد در ماه مه 1997، کاسپاروف بازی برگشت شش بازی خود را در برابر نسخه به روز شده هوش مصنوعی شرکت IBM انجام داد و به سختی شکست خورد. وی بعد از شکست خوردن از هوش مصنوعی IBM، این شرکت را به تقلب متهم کرد. شرکت IBM ادعاها را انکار کرد و بعد از بازی برگشت این هوش مصنوعی را بازنشسته کرد.
توسعه Deep Blue در سال 1985 با پروژه ChipTest در دانشگاه کارنگی ملون آغاز شد. این سیستم بیشتر به قدرت محاسبه برای بازی شطرنج مشهور بود. این سیستم مبتنی بر RS / 6000 SP Thin P2SC کاملاً موازی با 30 گره بود که هر کدام حاوی یک ریز پردازنده 120 مگاهرتزی P2SC با تراشههای مخصوص بازی شطرنج VLSI 480 بود. برنامه شطرنج بازی Deep Blue با زبان C نوشته شده بود که تحت سیستم عامل AIX اجرا میشد.
در طول بازی برگشت با کاسپاروف در سال 1997، Deep Blue قادر به ارزیابی 200 میلیون موقعیت مهرههای شطرنج در ثانیه بود که این مقدار دو برابر سریعتر از نسخه 1996 بود و در آن زمان رتبه 259 قدرتمندترین ابر رایانه جهان بود.
احتمالا کاسپارف راست گفته که تقلب کردن، فکر کنم جلو … بازی کرده و هوش و نبوغ این بشر شکستش داده ، وگرنه الگوریتم و سخت افزار تو خالی که حریف کاسپلرف نمیشد حالا اگه هسته های توپر ای ام دی بودن میشد گفت که احتمالا تقلبی صورت نگرفته