نسخه ی جدید از مجموعه بازی های هیتمن که با نام Hitman شناخته می شود (ای امان از ریبوت!) چند روزی است که در اختیار علاقه مندان این مجموعه قرار گرفته است (البته بخش نخست از سریال چند قسمتی هیتمن). شاید یکی از تفاوت های اصلی بازی Hitman با برخی دیگر از عناوین جدید روز (به عنوان مثال بازی Far Cry Primal) بهره بردن ساختار فنی این اثر از تکنیک های مبتنی بر واسط برنامه نویسی Direct X 12 باشد. تکنیک هایی که اگر چه تمامی جنبه های مبتنی بر واسط Direct X 12 در امر طراحی بازی های کامپیوتری را در بر نمی گیرد اما در عین حال معیار مناسبی برای مقایسه ی ساختار فنی این بازی بر اساس ویژگی های Direct X 12 به نسبت Direct X 11 را در اختیار بازی دوستان قرار داده است. در همین راستا روز گذشته به بررسی کارایی مدل های مختلف کارت گرافیک از دو برند انویدیا و AMD در امر اجرای بازی Hitman پرداختیم و به اتفاق یکدیگر از این نکته آگاه شدیم که هر کدام از این محصولات چه عملکرد ویژه ای را در امر اجرای بازی Hitman از خود به نمایش گذاشته اند و در عین حال این عملکرد چه تفاوت خاصی را بر مبنای دو نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 و Direct X 12 این بازی داشته است. حال در این مطلب قصد داریم به نوع عملکرد پردازنده ی اصلی سیستم کامپیوتری (CPU) در فرآیند اجرای بازی Hitman بپردازیم و این نکته را بررسی نماییم که کارایی پردازنده ی اصلی سیستم های کامپیوتری در دو نسخه ی Direct X 11 و Direct X 12 این بازی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارد.
خوشبختانه بر خلاف بخش کارت گرافیک، بررسی عملکرد پردازنده ی اصلی سیستم کامپیوتری در امر اجرای بازی Hitman (یا هر بازی کامپیوتری دیگری) موضوع چندان حساسیت برانگیزی به شمار نمی رود و کل کل زرد و قرمز در این بخش از قضیه وجود ندارد! بنا بر این به شکل بهتر و راحت تری می توان به بررسی عملکرد پردازنده ی اصلی سیستم کامپیوتری مورد آزمایش قرار گرفته در حین اجرای این بازی پرداخت و تفاوت های عملکرد CPU در حین اجرای بازی Hitman تحت دو نسخه ی Direct X 11 و Direct X 12 را به خوبی بازتاب داد. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که برای پرداختن به این موضوع به سراغ همان منابعی می رویم که در روز گذشته در رابطه با بررسی عملکرد کارت های گرافیک در بازی Hitman مورد استفاده قرار گرفته بودند (یعنی دو وب سایت آلمانی PC Games Hardware و Computer Base).
در برسی انجام شده توسط گروه PC Games Hardware به منظور آگاهی از عملکرد پردازنده ی اصلی سیستم کامپیوتری در جریان اجرای بازی Hitman تحت دو نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 و Direct X 12 از یک سیستم کامپیوتری با مشخصات زیر استفاده شده است.
- پردازنده ی اصلی : Intel Core i7 – 5820K
- کارت گرافیک : Geforce GTX Titan X
- حافظه ی رم : 4 گیگا بایت DDR 4 – چهار عدد
به منظور نمایش هر چه بهتر کارایی پردازنده ی اصلی در امر اجرای بازی Hitman ، در جریان این بررسی علاوه بر اورکلاک کردن کارت گرافیک موجود در این سیستم کامپیوتری، توان هسته های پردازشی پردازنده ی اصلی سیستم مذکور نیز عمداً بر روی مقادیر 1.2 GHz و 2.5 GHz تنظیم شده است تا بتوان مقایسه ی بهتری را در زمینه ی بررسی کارایی پردازنده ی اصلی سیستم به انجام رساند. در واقع این بررسی تحت دو مرحله به انجام رسیده است. در مرحله ی نخست شاهد اجرای بازی Hitman تحت کیفیت تصویری 1280 در 720 پیکسلی هستیم؛ در حالی که در تنظیمات گرافیکی این بازی تکنیک های پیشرفته ی AA و AF مورد استفاده قرار نگرفته اند و در کل همه چیز کاملاً عادی به نظر می رسد. با این حال در مرحله ی دوم این بررسی شرایط آزمایش به گونه ای قابل توجه ارتقا یافته است. به این ترتیب که در این مرحله شاهد تنظیم کیفیت تصویری بازی Hitman بر روی حالت 3840 در 2160 پیکسلی هستیم. ضمن این که تکنیک های گرافیکی به کار رفته در این بازی نظیر T-SMAA نیز کاملاً فعال بوده اند. گفتنی است که در هر کدام از دو مرحله ی مربوط به آزمایش مذکور بازی Hitman هم بر اساس ویژگی های تکنیکی مبتنی بر Direct X 11 و هم بر اساس ویژگی های واسط برنامه نویسی Direct X 12 بر روی سیستم کامپیوتری یاد شده اجرا گردیده است. آزمایشی که می توانید نتایج مربوط به آن را در دو نمودار زیر مشاهده نمایید.
مرحله ی نخست آزمایش
مرحله ی دوم آزمایش
همان گونه که در تصاویر بالا نیز کاملاً مشخص به نظر می رسد کارایی پردازنده ی اصلی سیستم کامپیوتری مورد آزمایش قرار گرفته در امر اجرای بازی Hitman (در هر دو مرحله) تحت نسخه ی Direct X 12 به گونه ای محسوس بالا تر از نسخه ی Direct X 11 بوده است. البته نتایج این بررسی نشان از این دارد که در مرحله ی نخست آزمایش و در فازی که فرکانس کاری پردازنده ی اصلی سیستم کامپیوتری بر روی رقم 1.2 گیگا هرتز تنظیم شده است، اگر چه نرخ فریم میانگین بازی Hitman تحت نسخه ی Direct X 12 چیزی حدود 38 فریم در ثانیه بوده است و در واقع افزایش نرخی معادل 7 فریم در ثانیه را نسبت به نسخه ی Direct X 11 این بازی (در همین فرکانس کاری) نشان می دهد، اما به دلیل توزیع بی قاعده و نا متناسب تصاویر خروجی این بازی حس منتقل شده به گیمر در نسخه ی Direct X 11 بازی بهتر و قابل قبول تر بوده است (هر چند که تفاوت نرخ فریم دریافتی ما بین این دو حالت کاملاً ملموس به نظر می رسد). با این حال با افزایش توان پردازشی پردازنده و قرار گیری آن بر روی حالت 2.5 گیگا هرتزی شاهد از میان رفتن این معضل کوچک هستیم و قابلیت های موجود در واسط برنامه نویسی Direct X 12 بسیار بیش و بهتر از قبل خود را به رخ می کشند. اما در مرحله ی دوم آزمایش با قرار گرفتن کیفیت تصویری در حالتی بالا تر و همچنین اضافه شدن افکت های گرافیکی پیشرفته به ساختار گرافیکی بازی Hitman شاهد نزدیک تر شدن نتایج این بررسی به یکدیگر هستیم. در واقع در این مرحله از بررسی به دلیل بالا رفتن تنظیمات تصویری و گرافیکی به نسبت مرحله ی قبل و همچنین چالش بیشتری که به موجب این فرآیند برای کارت گرافیک مورد استفاده قرار گرفته در این آزمایش ایجاد می شود (و با توجه به این نکته که کارت های گرافیک انویدیا در حال حاضر قادر به برقراری ارتباط مناسبی با واسط برنامه نویسی Direct X 12 و برخی از تکنیک های فنی به کار رفته در آن نیستند) شاهد این نکته هستیم که در هنگام قرار گرفتن توان پردازشی پردازنده ی اصلی این سیستم کامپیوتری بر روی حالت 1.2 گیگا هرتزی متوسط نرخ فریم دریافتی از بازی Hitman در نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 چیزی در حدود 31 فریم در ثانیه و در نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 نیز حدود 38 فریم در ثانیه است. اما در هنگامی که توان پردازشی پردازنده ی اصلی این سیستم کامپیوتری بر روی حالت 2.5 گیگا هرتزی قرار می گیرد به نوعی شاهد معکوس شدن نتایج به دست آمده از این آزمایش هستیم و متوسط نرخ فریم دریافتی از بازی Hitman در نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 این اثر (با رقمی در حدود 43 فریم در ثانیه) بیش از نسخه ی مبتنی بر Direct X 12 (با رقم تقریبی 41 فریم در ثانیه) بوده است.
در واقع نتایج به دست آمده در مرحله ی دوم این آزمایش را شاید بتوان این گونه توجیه کرد که با قرار گیری توان پردازشی پردازنده ی اصلی سیستم کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفته در این بررسی بر روی حالت 2.5 گیگا هرتزی چالش کمتری نسبت به حالت قبل برای پردازنده ی اصلی سیستم ایجاد می شود و با توجه به ثابت ماندن چالش ایجاد شده برای کارت گرافیک به کار رفته در این سیستم کامپیوتری (و با توجه به عملکرد بهتر این کارت گرافیک در نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 به نسبت نسخه ی Direct X 12) نتایج حاصل شده در حالت 2.5 گیگا هرتزی چربش بیشتری را به سمت بهبود عملکرد نسخه ی Direct X 11 بازی Hitman از خود به نمایش می گذارد. با تمام این اوصاف نتیجه ای که می توان از انجام بررسی مذکور (با توجه به اطلاعات به دست آمده از هر دو مرحله ی آزمایش آن) گرفت این است که اگر ما تاثیر کارت گرافیک را در امر اجرای بازی Hitman نادیده بگیریم، تاثیر مثبت ویژگی های واسط برنامه نویسی Direct X 12 در بهبود عملکرد پردازنده ی اصلی سیستم کامپیوتری (CPU) در فرآیند اجرای بازی Hitman کاملاً ملموس جلوه می کند و می توان ادعا کرد که به کمک تکنیک های موجود در واسط برنامه نویسی Direct X 12 سازندگان بازی های کامپیوتری خواهند توانست به شکل بهینه تری از توان پردازشی پردازنده های اصلی موجود در سیستم های کامپیوتری مخاطبان اصلی بازی های کامپیوتری پلتفرم PC کار بکشند. در بخش دوم این مطلب بهبود عملکرد پردازنده های اصلی سیستم های کامپیوتری در امر اجرای بازی Hitman را با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایش انجام گرفته توسط گروه Camputer Base بررسی می کنیم. چرا که از دید نگارنده نتایج مربوط به بررسی مذکور توانسته است به شکل کاملاً شفاف تری تاثیر مثبت ویژگی های موجود در واسط برنامه نویسی Direct X 12 در زمینه ی بهبود عملکرد پردازنده ی اصلی سیستم های کامپیوتری در امر اجرای بازی Hitman را به تصویر بکشد. بنا بر این پیشنهاد می شود که خواندن بخش دوم این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.
مطمئنا بازی سازا از این قابلیت ایجاد شده حداکثر استفاده رو می کنن و کیفیت بازی ها رو بالا می برن و دوباره باید کلی پول خرج سیستم هامون کنیم
حیف که بازیش اپیزودیه.
12 بهترینه به حرحال
بعضی جاها dx12 کمتر فریم داده ولی بیشتر جاها هم بیشتر فریم میده که خیلی خوبه:-bd
خوبیه این قضیه اینه حداقل با پردازنده ی ضعیف تر هم میشه خروجی بهتری گرفت. یجورایی گلوگاهی رو میشه کلی ازش دور شد.
البته اگه بازی سازا باز تو بازیای مربوط به DX12 استفاده ی سنگین تری از CPU نبرن:|
مسئله اینه که اگه مقداری هم به تعداد فرم دریافتی اضافه بشه تو 6 ماه چنان به گرافیک بازی ها اضافه می کنند که dx 12 که هیچ با dx13 هم احتیاج به یه سیستم قول بیابونی داشته باشی تا 30 فرم بتونی بگیری:smiley1 کلا اصلا به فکر قشر زیر خط … ایرانی نیستن:(
پس با این حساب سیستم من 10 تا 15 فریم بیشتر نمیشه =))=))=))=))
این قسمت کدومش 11 و کدوم 12 است؟!!«متوسط نرخ فریم دریافتی از بازی Hitman در نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 چیزی در حدود 31 فریم در ثانیه و در نسخه ی مبتنی بر Direct X 11 نیز حدود 38 فریم در ثانیه است.»
خیلی اتفاق جالبیه اگر رابط 12 همه گیر بشه و شرکتها بازیاشونو مبتنی بر 12 ارائه بدن و بتونن در همین حد و بلکه بیشتر عملکرد سخت افزارهارو در تعامل با بازی های مبتنی بر 12بهبود ببخشند.
اینکه بالاخره نرم افزارها به سمتی برن که یک سیتم هیولا و عجیب برای بازیا نیاز نباشه و با یک متوسطی بشه همه بازیهارو با کیفیت قابل قبول انجام داد تا کاربرانی که از نظر مالی با مشکل روبرو هستند هم بتوانند تجربه قابل قبولی داشته باشند.
:-bd:-bd=smile=smile