موضوعات داغ
  • نمایشگاه MWC 2025
  • بازی GTA VI
  • استارلینک
  • نمایشگاه CES 2025
  • چت‌بات‌ها
  • دینو
سخت افزار مگ
  • اخبار و مقالات
    • گوشی موبایل
      • لوازم جانبی موبایل
    • تبلت
    • لپ تاپ
    • دسکتاپ
      • مادربرد
      • پردازنده مرکزی
      • کارت گرافیک
      • تجهیزات ذخیره سازی
      • حافظه
      • صفحه نمایش
      • تجهیزات جانبی
    • تصویرگری دیجیتال
    • صوتی و تصویری
    • شبکه
    • نرم افزار و بازی
    • کالبدشکافی قطعات
    • مطالب گوناگون
  • لیست قیمت
    • گوشی موبایل
      • لیست قیمت روز گوشی‌های سامسونگ
      • لیست قیمت روز گوشی‌های شیائومی
      • لیست قیمت روز گوشی‌های هواوی
      • لیست قیمت روز گوشی های آنر
    • تبلت
    • لپ‌تاپ
    • قطعات کامپیوتر
      • لیست قیمت پردازنده
    • محصولات اپل
    • تجهیزات شبکه
    • لوازم خانگی
    • صوتی و تصویری
    • دوربین دیجیتال
    • تجهیزات بازی
    • خودرو
  • بررسی
    • بررسی گوشی موبایل
    • بررسی تبلت
    • بررسی لپ تاپ
    • دسکتاپ
      • بررسی کولر و فن
      • بررسی مادربرد
      • بررسی کارت گرافیک
      • بررسی تجهیزات ذخیره سازی
      • بررسی حافظه
      • بررسی منبع تغذیه و کیس
      • بررسی تجهیزات جانبی
      • بررسی صفحه نمایش
    • بررسی تصویرگری دیجیتال
    • بررسی صوتی و تصویری
    • بررسی شبکه
    • بررسی نرم افزار و بازی
    • بررسی گوناگون
  • راهنمای خرید
    • سیستم پیشنهادی
  • دانلود
  • ویژه
    • مسابقات
    • نمایشگاه
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

دسکتاپ

هیچ یک از کاهش قیمت های جهانی در بازار سخت افزار ایران اعمال نشده است!

Avatarتوسط امیرحسین آریایی ·10 اردیبهشت 13985 خرداد 1399· 35

دلالان در بازار ایران باعث بخش بزرگی از افزایش قیمت و نابرابری نرخ با سطوح جهانی هستند؛ هر چند که قیمت ارزهای خارجی، مشکلات واردات، تحریم هایی که بیشترین فشار را به چرخ اقتصاد کشور وارد ساخته، و عواملی از این دست در گرانی های وحشتناک این روزها دخیل هستند، اما دلالان هم به نوبه خود خون مصرف کنندگان را در حالی در شیشه کرده اند که متاسفانه هیچ سازمان نظارتی قدرت و توان اجرایی کافی به منظور جلوگیری از این اقدامات آنها را ندارد!

مافیا، دلالان یا شرایط سخت اقتصادی؟

ایران درگیر مافیاهای متعدد اقتصادی، در کنار شرایطی است که از عدم روابط مناسب با کشورهای خارجی پدیدار شده است؛ مافیای خودرو و قدرت خودرو سازان در ایران آنقدر عظیم و حیرت انگیز است که می توانند پس از پیش فروش یک خودرو به هزاران نفر، آن را تحویل نداده و یا طلب مبالغی بسیار بیش از قرارداد را از خریداران نمایند. متاسفانه سازمان هایی نظیر “حمایت از مصرف کنندگان” نیز بازوهایی ضعیف برای جلوگیری از خورده شدن حقوق مردم هستند که جمعیت تظاهر کنندگانی که از سال گذشته به دنبال احقاق حقوق خود هستند، سند این ادعا است.

اما متاسفانه بازار IT کشور هم بدترین روزهای خود را سپری می کند؛ قطعات کامپیوتری، سخت افزار، انواع نوت بوک و مواردی از این دست با افزایش قیمت بسیار و رشد چشمگیر برچسب های قیمت روبرو هستند؛ امروزه حتی وارد کرده قطعات سخت افزاری هم به پروژه ای سخت مبدل شده است که کنترل قیمت آن را دشوارتر کرده است.

بازار کامپیوتر

مصرف کننده ایرانی با وضعیتی بدتر از تمام نقاط جهان!

کمپانی AMD در چند نوبت قیمت نهایی پردازنده های Ryzen 2000 و Threadripper راه کاهش داده است؛ امروز خبر آغاز کاهش قیمت کارت گرافیک های AMD RX500 را برای شما عزیزان منتشر کردیم؛ پیش از آن نیز NVIDIA به دلیل ورود مدل های میان رده ی جدید Turing، قیمت تمامی مدل های GTX 1000 را کاهش داده بود. کدام یک از این کاهش قیمت ها در ایران اتفاق افتاده است؟ هیچکدام!!

از سوی دیگر سازندگان سخت افزارهای اصلی (مانند NVIDIA، Intel و AMD) به همراه محصولات تازه وارد خود و یا مدل هایی که خواهان خروج سریع آنها از بازار هستند، جوایزی نظیر اکانت قانونی دانلود بازی ها به صورت رایگان را در اختیار خریداران قرار داده و یا این اقدامات مشابه از سوی سازندگان سخت افزار با برندهای متفاوت صورت می پذیرد. اما هیچ یک از این ویژگی ها نیز در اختیار خریداران ایرانی قرار دارد!

در واقع خریداران ایرانی با پرداخت مبالغی که حتی در صورت محاسبه به دلار روز هم بسیار بیش از مقدار واقعی است، سخت افزاری را خریدارای می کنند که هیچ یک از شرایط و جوایز اهدایی از سوی سازنده هم به آن تعلق نمی گیرد! هیچ راه حلی برای مشکل کنونی وجود ندارد، به نظر می رسد که خریداران ایرانی تنها تر از همیشه هستند و دفاتر کمپانی های مطرح در ایران هم به دلایل و محدودیت های متعدد، توان کافی برای بهبود وضعیت موجود را ندارند. متاسفانه همانطور که گفته شد، هیچ یک از تخفیف های اخیر و کاهش قیمت های جهانی، در بازار ایران اعمال نشده و قطعات همچنان به قیمت قبل در حال فروش هستند.

با این وجود احتمالا “الکامپ” امسال به یکی از ضعیفترین نمایشگاه ها در دوران الکامپ مبدل شده و یا غرفه ها با فروشندگان سیمکارت، خدمات دولتی و استارتاپ های ساده و تکراری پر خواهد شد!

برچسب‌ها: amd am4, gtx1050ti, بازار, پردازنده amd ryzen, پردازنده amd ryzen threadripper, پردازنده های amd ryzen 2000, سخت افزار, قیمت, قیمت روز, کارت گرافیک AMD, کارت گرافیک gtx1650, کارت گرافیک gtx1660, کارت گرافیک gtx1660 ti, کارت گرافیک NVIDIA

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...
تبلیغات
تبلیغات
سرخط خبرها:
  1. ایسوس مانیتورهای گیمینگ OLED براق 32 اینچی با نرخ تازه‌سازی تا 480 هرتز معرفی کرد
  2. تراشه اسنپدراگون 7 نسل 4 مشخصات جذاب معرفی شد
  3. کارت گرافیک‌های RX 9060 XT گیگابایت با قیمت پایه 633 دلار فهرست شدند
  4. آیا کودکان در بازی GTA VI حضور خواهند داشت؟
  5. لنوو از ورک استیشن هوش مصنوعی با گرافیک انویدیا GB10 و 128 گیگابایت حافظه رونمایی کرد

مطالب مرتبط ...

  • 4

    و اینک معرفی کارت گرافیک GTX 1660 به صورت رسمی (فقط و فقط سفارشی)

    Avatarتوسط امیرحسین آریایی · 23 اسفند 1397 · 22 اسفند 1398

  • 3

    قیمت گذاری و تاریخ عرضه AMD Radeon RX 590

    Avatarتوسط امیرحسین آریایی · 6 آبان 1397 · 22 اسفند 1398

  • 2

    آغاز همکاری AMD و Sony برای کنسول بازی PlayStation 5

    Avatarتوسط امیرحسین آریایی · 23 خرداد 1397 · 22 اسفند 1398

مطالب گوناگون از دینو

6 ترند که در دکوراسیون خانه سال 2025 می‌ بینید

حقیقت هایی جالب در مورد بدن زنان و مردان که کمتر کسی از آن اطلاع دارد

رفتار های نادرست والدین منجر به مشکلات روانی فرزند در بزرگسالی می شود

35 دیدگاه

  • دیدگاه35
  1. Avatar farzad گفت:
    15 اردیبهشت 1398 در 10:08 ب.ظ

    شرمنده میکنی با نظرت. والا من نه بالا دست هستم نه چیزی. این از شکسته نفسیت هست که اینجوری میگی و واقعا شرمنده میکنی.
    امیدوارم که هرجا هستی موفق باشی و دوس دارم حضور داشته باشی اینجا که نظراتتو ببینیم. واقعا سطح بالای نظراتی که داری منو به وجد میاره و دوس دارم هر از چند گاهی تو موضوعات مختلف گفتگو کنیم.

    پس تا دیدار بعد. شب خوش

    پاسخ
  2. Avatar the.12.th گفت:
    15 اردیبهشت 1398 در 7:52 ب.ظ

    سلام و درود مجدد دوست من

    خیلی خوشحالم که تونستم مطالبی رو در حد سواد خودم بگم و هم اینکه متوجه منظورت بشم و الان متوجه شدم توی این زمینه نظراتمون به هم خیلی نزدیکه و اینو برای خودم افتخاری میدونم

    بابام همیشه بهم میگه توی بحث مالی و اقتصادی همیشه به پایین دست خودت نگاه کن ( از لحاظ اخلاقی ) ولی از نظر علمی همیشه به بالا دستت نگاه کن ( که من وقتی باهات وارد بحث میشم همچین حسی دارم :x:x:x)

    در رابطه با مدل اقتصادی بومی هم باهات موفقم ( شاید به دردت بخوره ، چیزی که الان میتونه اقتصاد ما رو نجات بده و همچنین یه مدل جایگزین برای اقتصاد کلان دنیا باشه ، اسمش هست : کد آمایی . این اسم مال دوران هخامنشیانه که ترکیبش با المان اقتصادی امروز میتونه خیلی راهگشا باشه. )
    در رابطه با شعر هم خوشحالم خوشت اومد ولی یه بیت اضافی نوشتم ( نمیدونم چطور)=))=))=))

    در رابطه با جریان اصولگرایی هم باید بگم: این جریان و جریان مقابلش به اصلاحطلبی مثله دو لبه یه قیچی دارن همه چیز رو خراب میکنن . اصولگراها دچار تحجر شدن . اصلاح طلبا غرب گرا. به هیچکدومشون نباید اعتماد کرد.

    از حرف های آخرت هم ناراحت شدم و هم خوشحال . ناراحت از اینکه برای هموطنامون همچین اتفاقی میوفته و خوشحال از این باب که دغدغه مند هستی

    در اخر میگم که لطف داری و بزرگوار هستی .( منم ناپرهیزی کردم اینقدر جواب دادم واقعا وقتم کمه، ولی واسه کسی مثله شما بسیار می ارزید و خوشحالم )

    سلامت باشی دوست من

    پاسخ
  3. Avatar farzad گفت:
    15 اردیبهشت 1398 در 11:57 ق.ظ

    ممنون بابت مطالب خوبت.
    درسته لیبرالیسم باید به صورت کلی تعریف کنیم . اینو هم کاملا موافقم که لیبرالیسم باعث ظهور سرمایه دار میشه. سرمایه دار که به وجود اومد میتونه قطب اقتصادی به وجود بیاره و سرمایه های کوچک رو ببلعه و خط مشی اقتصادی و سیاسی خودشو پیاده کنه. این از معظلات اقتصاد آزاد هست. برای همین من شخصا مدل های اقتصادی با نگاه سوسیالیستی رو بیشتر میپسندم. هرچند که این نوع رو هم بشکافیم یه سری مشکلات اساسی توش میبینیم.
    در طرف مقابل کمونیسم داریم که ظاهرش خیلی خوشگله ولی امان از وقتی که آدما وارد حلقه قدرت و ثروت میشن. چنان فسادی به وجود میاره که نمونش رو در شوروی دیدیم.
    اونجایی که من پرسیدم چرا شما میگی در ایران اقتصاد لیبرال داریم، با توجه به مثالهات از دولتهای مختلف فکر کردم منظورت این بود که اقتصاد ما با توجه به سیاسته دولتها لیبرالیسی بوده یا در اون جهت بوده. الان کامل گرفتم منظورتو که میخواستن چنین مدلهایی رو پیاده کنن که خرابتر کردن.

    البته باید هر کشوری مدل اقتصادی مطلوب خودشو پیدا کنه نه کپی کنه از دیگران. به نظر من تو کشوری مثل ایران که استعداد کشاورزی و صنعتی داره، نفت و گاز هم هست که ما رو از بسیاری جهات بی نیاز میکنه از واردات انرژی که معضل بزرگ بسیاری از کشورهای صنعتی هست، اقتصادی مشابه اسکاندیناوی البته با سیستم مالیاتی سبکتر پیاده بشه. ولی لازمه اون همونطور که گفتیم شفافیت و ریشه کنی فساده (از شعری که گذاشتی لذت بردم).
    البته اساس نظر من هم همین بود که چند سالیه در محافل نزدیک به اصولگرایی، لیبرالیسم به عنوان مشکل اساسی اقتصاد ایران قلمداد میشه. منم به عنوان شخصی که میبینم مشکل ما چیز دیگه ای و با عوض کردن سوال میخوان فرافکنی کنن تا بعدها با فریب مردم در انتخابات فدرت سیاسی رو به دست بیارن واقعا ناراخت میشم. چون درمان این نیست و میترسم که آینده ما از اینم بدتر بشه. هر روز دارم افسوس میخورم که چرا ما به این روز افتادیم که روی دریایی از ثروت انسانی و طبیعی هستیم، داریم التماس میکنیم به کشورهای دیگه تا نفتمونو بخرن. افسوس میخورم یه دونه کویتی عربستانی اماراتی تو کشورهای اروپایی تا اینجا من ندیدم که برای زندگی بیان در حالیکه ایرانیها با تحقیر تو کمپ های پناهندگی دارن گدایی گرفتن اقامت میکنن. درد زیاده.

    به دلیل مشغله زیاد همین جا بحث رو متوقف میکنم هرچند دوست دارم باهات بیشتر گفتگو کنم چون واقعا لذت بخشه. مطمینم خودت مشغله زیاد داری.

    منم ارزوی پیروزی برات دارم. امیدوارم باز ببینم نظراتتو 🙂

    پاسخ
  4. Avatar the.12.th گفت:
    15 اردیبهشت 1398 در 10:35 ق.ظ

    سلام فرزاد عزیز
    با حرفات موافقم ولی یه جاهایی تعاریفمون از کلمات یکی نیست
    مثلا میگی که :لیبرالیسم به معنای اقتصاد آزاد برا پایه عرضه تقاضا هست که نقش دولت در تعیین مناسبات اقتصادی بسیار کمه.
    لیبرالیسم توی معنای کلی یه ایدئولوژیه که توی زمینه اقتصادی یه الگوریتمی داره که خیلی فراتر از ” اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا و وجود دولت های کم و حجم و کوچیکه”
    این دو مولفه ای که گفتی من هم باهاش 100 که نه 1000% موافقم . ولی اقتصاد لیبرابیستی بر پایه اصالت “سود: بنا شده که به راحتی بر این مبنا وسیله رو توجیه میکنن یعنی سود میشه هدف نه وسیله. همه دنیا میدونن که ربا چیز خیلی بدیه و آثار به شدت مخربی توی اقتصاد به وجود میاره. توی این مدل تفکر و ساز و کار ” ربا ” یه چیز مطلوبه که حتی کتاب های زیادی توی زمینه نوشتن که یکی از مهمترین هاش the defence of usury . که بزرگترین اقتصاد دان های لیبرال یعنی Adam Smith, Jeremy Bentham اونو نوشتن.( بحث های بسیار زیاد و طولانی ای توی بخش هست)

    گفتی که : هیچ کدوم از این کشورهایی که مثال زدم دولت بزرگی ندارند. بلکه این شرکتهای بزرگ و کوچک هستند که اقتصاد رو میچرحونن و اتفاقا آزادی عمل فرای روایط سیاسی داخلی و خارجی دارند. منتهی مالیات به دولت میدن مثل همه تا چرخ پیشبرد سیاست های سوسیالیستی هم جلو بره. از نظر من این مدل اقتصادی در زمان حاضر موفقترین هست. مردمشون هم به خیابون نمیریزن.
    با کمال احترام حتی کشورهایی که نام بردین هم اقتصادشون متلاشی نیست. باید دید که حتی اونجاهایی که اعتراض های میشه به چی اعتراض میشه.

    با پاراگراف اول این قسمت کاملا موافقم و دولت ها باید کوچیک و چابک باشن و خودشون نباید اقتصاد رو بچرخونن و بنگاه داری کنن. فقط باید راه ها و گیر های اقتصادی رو برای مردم و تولید کننده و خدمات دهنده باز کنن تا اونو خودشون کارهاشون رو انجام بدنو بازار شکل بگیره.

    در رابطه با متلاشی بودن من گفتم که خیلی از کشورها نه همشون که قطعا بخش شبه جزیره اسکاندیناوی یکی از بهترین ها هستن . ولی طبق جداول مگاترندی اگه اون ها مثله والمابقی کشورهای صنعتی از جمله اون کشورهایی که اسم بردم عمل کنن
    آخرش میشه چیزی مثله وال استریت که، هنوز که هنوزه امریکا داره چوبش رو میخوره . میشه مثله فرانسه الان!

    گفتی که : در مورد ایران همونطور که گفتی شترگاوپلنگی به وجود اومده که اصلا مدل مشخصی نداره. گفتم بزرگترین مشکل ما دولت بسیار بزرگیه که داریم، نقش نفت تو یودجه دولت، و سیستم آموزشی و صنعتی اشتباه که تولید ثروت میکنن. درسته طلا نقش مهمی در ارزش پول داره ولی مهمتر از طلا کالا و خدمات هست. ما فارغ از نوع اقتصادمون باید از خودمون بپرسیم چه نقشی تو تولید محصولات مصرفی دنیا داریم؟ اگه نفت و صنایع وابسته نباشه چه سهمی از اقتصاد دنیا رو داریم؟ من زمانی باور میکنم که اقتصاد کشورهای بزرگ در حال کلاه گذاشتن سر ملتهاشون هستند که ابر شرکتهایی که تولید ثروت میکنن ورشکست بشن. منکر این نیستم که بازیهایی میشه این وسط ولی واقعیت دنیا همین کالاهای تولید هست تا طلای خوابیده تو بانک های مرکزی کشورها. ایران هم اگه بتونه سهم قابل توجهی تو تولید کالا داشته باشه به صورت خودکار هم ارزش پول ملی حفظ میشه هم سطح زندگی مردم بالاتر میره.
    رفتن پول به سمت تولید در سایه بسیاری عوامل هست که در ایران اصلا دیده نمیشه.

    کاملا موافقم

    در رابطه با اهمیت طلا و اینکه گفتی کالا و خدمات ارزش بیشتری داره باید یه کوچولو تعاریف رو به هم نزدیک کنیم
    بحث دیشب من در مورد سوالی بسیار خوبی بود که پرسیدی که چرا ارزش پولی ما توی 40 ساله بعد از انقلاب توی سراشیبی سقوط بوده؟ نه بحث عرضه و تقاضا کالا و خدمات که مبحث دیگه ای به اسم تورم و رکورد رو باز میکنه که تاثیر بسیار زیادی توی رفاه حال جامعه داره (بحث ش طولانیه اگه دوست داشتی میتونیم ادامه بدیم ولی میترسم خسته کننده باشه)

    یه جا توی این پاراگراف اشاره کردی ” من زمانی باور میکنم که اقتصاد کشورهای بزرگ در حال کلاه گذاشتن سر ملتهاشون هستند که ابر شرکتهایی که تولید ثروت میکنن ورشکست بشن”

    من همین الان میتونم یه لیست بسیار بلند بالا بنویسم: از ایرباس ،بوئینگ – رنو – سیتروئن ، جنرال موتورز و بسیاری از شرکت های خودرو سازی امریکا ( که شهردار شهر دیترویت به عنوان بزرگترین تولید کنننده خودرو توی امریکا ، رسما توی سال 2013 اعلام ورشکستگی کرد. تصاویری که منتشر شده بود بعد از این اعلام . همه میگفتن انگار post apocalypseشده)
    بخش زیادی از شرکت های بیمه ای و خدمات درمانی توی امریکا – بخش زیادی از صنایع کشاورزی توی نبراسکا و شرکت های بسیار بسیار زیاده دیگه . ( این شرکت ها یا ورشکسته شدن یا در آستانه ورشکستگی هستن)
    امریکا در حال حاضر فقط روی قطب ایالت کالیفورنیا میچرخه ! بخش تکنولوژی های الکترونیک و هالیوود
    ( ایلات کالیفورنیا به شدت با ایلت های دیگه دچار تنش شده و سرو صداهایی داره بلند میشه که میخواد اعلام استقلال کنه . حتی شنیده شده که در حال رابزنی برای ساخت کنسولگریه)

    در ادامه گفتی : تو ایران قبل از اینکه مدل اقتصادی پیاده کنن باید اساس مشکلات رو رفع کنن. یه مثال میزنم: تو این کشورهایی که اسم بردم شفافیت اداری و اقتصادی بالاترین میزان رو داره. فساد اقتصادی کمترین هست. اینا که دیگه ربطی به مدل اقتصادی نداره. شما همین دو عامل رو در نظر بگیر و ببین در شرایطی که مناسبات اقتصادی داخل کشور بر اساس روابط در قدرت سیاسی هست، شفافیتی وجود نداره و فساد رو که چه عرض کنم همه میدونن، شما میخوای مدل اقتصاد پیاده کنی که به کجا برسی؟ حالا چه لیبرال باشه چه نباشه.

    توی جوابت باید بگم : وقتی میگم آدم خوبه با باسوادها بپره همینه !!! همینه که همیشه میگم از هم صحبتی باهات لذت میبرم
    حرف حق جواب نداره و بازم میگم باهاش 1000% موافقم
    transparency یا همون شفافیت ربطی به اقتصاد نداره ولی از الزامات داشتن یه اقتصاد خوب ، وجود شفافیت مالی و اداریه

    تا زمانی که نتونی جلوی فساد اقتصادی رو بگیری نمیتونی مدل اقتصادی پیاده کنی

    حتی مولانا یه جا توی یکی از اشعارش میگه :

    “”ما در این انبار، گندم می‌کنیم

    گندمِ جمع‌آمده، گم می‌کنیم

    می‌نیاندیشیم آخر ما به هوش

    که‌این خلل در گندم است از مکرِ موش

    اول ای جان دفع شر موش کن

    موش تا انبار ما حفره‌ زده‌ است

    وز فَن‌اش، انبار ما ویران شده است

    اول ای جان دفع شرِ موش کن

    وانگهان در جمع گندم، جوش کن””

    در رابطه با سوالی هم که پرسیدی : اما دوس دارم یه پاسخی به پرسش من بدین: در کشوری که بخش بزرگ اقتصادش دولتی هست و بسیاری از مناسبات اقتصادی بخش های غیردولتی هم از قوانین سفت و سخت دولتی میگذره، چطور چنین اقتصادی رو لیبرال میزارین؟ تو دوره های که نام بردین توضیح خلاصه ای بدین تا من بفهمم این چه مدل اقتصاد لیبرالی هست.

    من نمیدونم کجا گفتم اقتصاد ما لیبرالیه؟!؟!
    من توی مطلب قبل گفتم که اقتصاد ما شتر گاو پلنگ شده نه لیبرالیه نه سوسیالیستیه نه ….

    ولی بعضیا ها از جمله روئسای جمهورها مون به سمت لیبرالی شدن میبرن
    اول همین مطلب هم گفتم که لیبرالی بودن فقط وجود بازار آزاد و وجود دولت های کوچیک نیست . بالا خیلی خیلی جزئی اشاره کردم. (برای روشن شدن دقیق این موضوع باید به مفهوم اقتصاد لیبرالی نگاه کنیم از لحاظ ترمینولوژی)
    یکی دیگه از المان های اقتصاد لیبرالی وجود مشخصه ی سرمایه داران هستن ک حتی بهش اقتصاد سرمایه داری میگن

    نه سرمایه دار آدم بدیه ، نه سرمایه بد!
    ولی توی سیستم اقتصاد لیبرالی تمام توجهات به سمت اون ها هست و قوانین همیشه گرد این ها میچرخن .
    و علنا و عملا میبینیم این شرکت ها اجازه ظهور بروز به شرکت های نوپا و کوچیک نمیدن ( این عمومیت داره)
    و در واقع این ها هستن که دولت ها رو سرکار میارن( کافیه یه نگاه به اسپانسر های کاندیداهای ریاست جمهوری کشور های مختلف بندازی)
    توی عموم کشور های متروپل که نگاه میکنیم عملا میبنیم اختلاف طبقاتی بیداد میکنه ! چرا ، چون این مدل اقتصادی این مقوله رو همراه خودش به ارمغان میاره
    و بسیاری از این دست …

    حالا کشور ما اومده به صورت ناقص این نوع مدل اقتصادی رو پیاده کرده . خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل

    امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم

    پاینده و پیروز باشی فرزاد عزیز

    پاسخ
  5. Avatar farzad گفت:
    14 اردیبهشت 1398 در 9:29 ب.ظ

    درود مجدد.

    نه من ناراحت نمیشم اسم کشور بیاری. البته باید بگم فقط آلمان نیست. کشورهای حوزه اسکاندیناوی، کشورهای کوچک اروپای غربی از جمله هلند هم مدل های اقتصادی مشابه دارند. اتفاقا اکثر این کشورها اقتصاد بسیار موفقی دارند و سطح رفاه مردم بسیار بالاست. لیبرالیسم به معنای اقتصاد آزاد برا پایه عرضه تقاضا هست که نقش دولت در تعیین مناسبات اقتصادی بسیار کمه. یه اقتصاد میتونه سوسیالیستی و در عین حال لیبرالیستی هم باشه به شرطی که اساسش درست چیده بشه. هیچ کدوم از این کشورهایی که مثال زدم دولت بزرگی ندارند. بلکه این شرکتهای بزرگ و کوچک هستند که اقتصاد رو میچرحونن و اتفاقا آزادی عمل فرای روایط سیاسی داخلی و خارجی دارند. منتهی مالیات به دولت میدن مثل همه تا چرخ پیشبرد سیاست های سوسیالیستی هم جلو بره. از نظر من این مدل اقتصادی در زمان حاضر موفقترین هست. مردمشون هم به خیابون نمیریزن.
    با کمال احترام حتی کشورهایی که نام بردین هم اقتصادشون متلاشی نیست. باید دید که حتی اونجاهایی که اعتراض های میشه به چی اعتراض میشه.

    در مورد ایران همونطور که گفتی شترگاوپلنگی به وجود اومده که اصلا مدل مشخصی نداره. گفتم بزرگترین مشکل ما دولت بسیار بزرگیه که داریم، نقش نفت تو یودجه دولت، و سیستم آموزشی و صنعتی اشتباه که تولید ثروت میکنن. درسته طلا نقش مهمی در ارزش پول داره ولی مهمتر از طلا کالا و خدمات هست. ما فارغ از نوع اقتصادمون باید از خودمون بپرسیم چه نقشی تو تولید محصولات مصرفی دنیا داریم؟ اگه نفت و صنایع وابسته نباشه چه سهمی از اقتصاد دنیا رو داریم؟ من زمانی باور میکنم که اقتصاد کشورهای بزرگ در حال کلاه گذاشتن سر ملتهاشون هستند که ابر شرکتهایی که تولید ثروت میکنن ورشکست بشن. منکر این نیستم که بازیهایی میشه این وسط ولی واقعیت دنیا همین کالاهای تولید هست تا طلای خوابیده تو بانک های مرکزی کشورها. ایران هم اگه بتونه سهم قابل توجهی تو تولید کالا داشته باشه به صورت خودکار هم ارزش پول ملی حفظ میشه هم سطح زندگی مردم بالاتر میره.
    رفتن پول به سمت تولید در سایه بسیاری عوامل هست که در ایران اصلا دیده نمیشه.

    تو ایران قبل از اینکه مدل اقتصادی پیاده کنن باید اساس مشکلات رو رفع کنن. یه مثال میزنم: تو این کشورهایی که اسم بردم شفافیت اداری و اقتصادی بالاترین میزان رو داره. فساد اقتصادی کمترین هست. اینا که دیگه ربطی به مدل اقتصادی نداره. شما همین دو عامل رو در نظر بگیر و ببین در شرایطی که مناسبات اقتصادی داخل کشور بر اساس روابط در قدرت سیاسی هست، شفافیتی وجود نداره و فساد رو که چه عرض کنم همه میدونن، شما میخوای مدل اقتصاد پیاده کنی که به کجا برسی؟ حالا چه لیبرال باشه چه نباشه.

    موفقیت اقتصادی در نگاه غیر تخصصی در شکل افزایش سطح رفاه و کیفیت زندگی خودشو نشون میده. حالا برخی افتصاددان ها دوست دارند بگن اقتصاد دنیا داره متلاشی میشه ممکنه بشه و در آینده اگه عمری باشه خواهیم دید.

    چند روز پیش شخصی دیدم از کویت. ازش پرسیدم که متوسط درآمد (یه معلم) تو کویت چقدره. گفت 5000 دلار. هرچند گفت هزینه های زندگی بالاست ولی با کسر هزینه های زندگی چیزی بین 1000 تا 2500 دلار میتونست این شخص پس انداز کنه. ما میتونیم اینجا تا صبح از متلاشی شدن اقتصاد بقیه کشورها حرف یزنیم ولی در عمل بسیاری از کشورها با مدل های اقتصادی متقاوت بخش بزرگی از طبقه متوسط دارند که زندگی نسبتا خوبی دارند.

    اما دوس دارم یه پاسخی به پرسش من بدین: در کشوری که بخش بزرگ اقتصادش دولتی هست و بسیاری از مناسبات اقتصادی بخش های غیردولتی هم از قوانین سفت و سخت دولتی میگذره، چطور چنین اقتصادی رو لیبرال میزارین؟ تو دوره های که نام بردین توضیح خلاصه ای بدین تا من بفهمم این چه مدل اقتصاد لیبرالی هست. مرسی

    خوشحال میشم از بخث. آدم چیز باد میگیره. سرش پرتر میشه درد نمیکنه 🙂

    پاسخ
  6. Avatar the.12.th گفت:
    14 اردیبهشت 1398 در 8:16 ب.ظ

    سلام مجدد دوست گرامی فرزاد عزیز

    از اینکه دغدغه مندی خیلی خوشحالم و از این موضع با حرفات موافقم .

    در باره پاراگراف اول صحبت هات باید بگم موافقم و اینکه درباره جایی که زندگی میکنی که شرایط جالب داره که شامل اقتصاد لیبرالی و بخش آموزش و پرورش و بخش خدمات درمانی سوسیالیتی یا نسبتا سوسیالیستی باید بگم یه کشور بیشتر توی دنیا نیست که همچین مدلی رو پیدا کردهB-) . و اونم آلمانه ( نمیدونم از اینکه اسم آلمان رو بیارم یا نه ناراحت میشی یا نه چون همیشه توی پیامهات اشاره ای بهش نمیکنی، پیشاپیش عذر میخوام چون برای ارائه توضیحاتی مجبورم ازش استفاده کنم :-devil) که البته باید بگم پیدا نکرده فقط روند تغییر از سوسیالیسم به لیبرال که بعد از برداشته شدن دیوار بین آلمان غربی و شرقی ، اتفاق افتاد رو به شدت کند و یا حتی متوقف کرده اونم به خاطر مشکلاتی بود که توی ساختار لیبرالیسم دیدن … .

    درباره مدل اقتصادی ایران هم یه همچین اتفاقی افتاد
    که زمان جنگ و نخست وزیری میر حسین سیستم اقتصادی ما فرم سوسیالیستی داشت و بعد از رئیس جمهور شدن هاشمی ریل اقتصادی ایران به سمت لیرالی شدن از نوع اقتصادی کینزین ها پیش رفت . که همنطور که گفتم اینها هیچکدوم نتونستن این فرآیند تبدیل نوع اقتصاد “[u]جدای از خوب یا بد بودنشون[/u]” رو درست انجام بدن و زمان خاتمی هم سیستم اقتصادی دقیقا کپی -پیست زمان هاشمی بود .احمدی نژاد که اومد فکر میکرد ایراد از نوع اقتصادی کینزین هاست و اومد مکتب فریدمن رو جایگزین اون کنه در صورتی که درد رو اشتباه تشخیص داد و به بدترین شکل ممکن درمان رو پیاده کرد. بعد از اون هم زمان روحانی دوباره یه عقب گرد کامل داشتیم طوری که خودروحانی گفته که سیستم اقتصادی مطلوب ما نوع نیو کینزین ها ست ( کینزین های جدید )

    این حرف ها یعنی اینکه سیستم اقتصادی ما شده شتر – گاو – پلنگ که نه شتر نه گاو نه پلنگ:-L:-L:-L

    توی پاراگراف دوم یه سوال بسیار بسیار خوب پرسدی که : “سوال اینکه چرا به طور پیوسته پول ملی ما تضعیف شده. چرا به طور پیوسته ما تورم بالا داشتیم”

    بهترین جواب برای این سوال اینه که یه سر به مستند های بسیار خوش ساخت مایکل ملونی که اقتصاددان بسیار برجسته ایه به اسم hidden secrets of money بزنی.
    توی این مستند به راحتی میتونی متوجه بشی که فرق بین currency و money چیه و اینکه تمام کشورهای دنیا با کلاه گذاشتن سر ملت خودشون دارن چه خیانتی به اون ها میکنن و اونم چیزی نیست جز چاپ پول که رابطه کاملا مستقیمی با ارزش پول داره .
    هر پولی براساس پشتوانه ای ارزش پیدا میکنه که اون طلاست. یعنی ما به ازای ذخیره طلای هر کشوری پولش ارزش پیدا میکنه. حالا اگه دولت ها بیان بیش از ارزش ذخیره طلاشون پول چاپ کنن به سادگی ارزش پولشون کاهش پیدا میکنه

    توی حرفات بود که میگفتی چطور ارزش پول کم میشه توی کشورمون

    یه مثال ساده میزنم : زمان احمدی نژاد میزان سرمایه های داخل کشور چیزی تا حدود 450.000.000.000.000 افزایش پیدا کرد قیمت ارز یکهو 2.5 تا 3 برابر شد. مثلا دلار چیزی حدود 3 هزار تومان شد. از سال 92 که روحانی اومد سرکار این رقم تا حدود 1.720.000.000.000.000 شد. ضرب . تقسم کنی میبینی چیزی حدود 4 برابر تقریبا معادل قیمت دلار .

    این رقم بسیار بسیار زیادیه که کاملا باید به بخش تولید سرازیر بشه که متاصفانه نمیشه. این پول یه بار به سمت سکه و ارز میره بازار اونجا رو مثل سیل نابود میکنه یه جا سمت مسکن میره قیمت و زمین و خونه نجومی میره بالا و … . تا این پول سمت تولید نره همین مشکل هست و بدتر هم میشه

    این هیچ ربطی به من و شما و حکومت و امریکا و اسرائیل و ترامپ و …. نداره

    بعد از این ها هم باید بگم این خلاصه خلاصه خلاصه مشکلات اقتصادی ماست. که با 100% لیبرالی شدن این بخش بهش نظم میدیم ولی نهایتا میشم مثله خیلی از کشور های اروپایی و امریکایی
    که در حال حاضر از روی ظاهر از ما بهتر هستن ولی در باطن اقتصادهاشون متلاشی شده و مردم شون هر چند وقت یه بار میریزن توی خیابون ها و فقط با جدید کردن بدهی هاشون دارن این فروپاشی رو عقب میندازن تا مدل جدیدی رو پیاده کنن که بزرگترین هاشون مثله امریکا و فرانسه و ایتالیا و حتی انگلیس که حتی با اتحادیه اروپا به مشکل برخورده
    کشوهایی مثله یونان هم با وجود لیبرالی و عضو اتحادیه اروپا بودن کاملا ورشکست شد و بخاطر وام های بسیار سنگینی که از اتحادیه اروپا گرفت مجبور شد چنتا از جزایرش رو مزایده بزاره

    برای اینکه خیلی راحت بتونی مشکلات اقتصادی کشور ها رو ببینی میتونی به این وبسایت سر بزنی

    https://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html

    این سایت اطلاعات بسیار جامعی رو میتونه به اشتراک بزاره

    توی کتابی که معرفی کردم free fall آقای استیگلیتس به وضوح و کاملا رک میگه
    “”این اقتصاد جهان نیست که شکست خورده ! بلکه علم اقتصاد که نابود شده و باید به دنبال مدل های جایگزین باشیم””

    پاینده باشی ببخشید سرت و درد اوردم
    پاینده باشی

    پاسخ
  7. Avatar farzad گفت:
    14 اردیبهشت 1398 در 6:16 ب.ظ

    سلام. خوشحالم که دوباره نظرتو میبینم. لطف داری همیشه.

    من اقتصاد دان نیستم ولی بعضی چیزها انقدر واضح هست و به صورت تجربی با با کمی تامل میشه پی به وجودشون برد. من تو کشوری زندگی میکنم که مدل اقتصادیش بر اساس رقابت بدون هیچ گونه دخالت دولتی و البته اقتصاد بخش دولتی سوسیالیستی هست. اینجا الان من یه سایت بزنم بیام فلان گوشی رو دوبرابر بقیه قیمت بزنم کسی بهم نمیگه چرا این قیمت رو زدی ولی من خودبخود از گردونه رقابت حذف میشم. یا تاسیس شرکت و فعالیتهای اقتصادی بسیار راحت هست. فقط تنها درخواست دولت پرداخت مالیات و ایمنی و بهداشت و مسایلی از این دسته. من اسم اینو میزارم اقتصاد آزاد یا همون لیبرالیستی. مطمئنا مدل های اقنصادی لیبرالیستی تو کشورهای مختلف متفاوته. ولی اینکه اصرار میکنن ایران داره بال مدل اقتصادی لیبرالیستی اداره میشه، شاید برخی جنبه های لیبرالیستی رو داشته باشه اما اساس اقتصادش دولتیه.
    من کل مقصودم اینکه ساختار ارکان اقتصادی کشور اجازه نمیده که مدل اقتصادی خاصی پیاده بشه و هر دولتی بیاد نتیجه کمابیش یکسانه. من معتفدم پایه هایی که اقتصاد کشور روش استواره مشکلات اساسی داره و اول از همه اینها باید اصلاح بشه. تنزل دادن مشکل به دلال فقط پاک کردن صورت مساله هست.
    دلار 100 تومن سال 70 رسید یه 900 تومن سال 84. یعنی 9 برابر در عرض 14 سال. 84 تا 92 به 3500 تومن رسید یعنی 4 برابر. 92 تا 98 رسید به 14 تومن یعنی 4 برابر. شما نگاه کنید به اینها میبینید که در طول 30 سال مرتب پولمون تضعیف شده(زمان جنگ رو به خاطر شرایط خاص فاکتور گرفتم). اونم تو کشوری که وابستگی شدیدی به نفت و محصولات نفتی داره یعنی قیمت دلار تعیین کننده همه چی تو کشوره. تو این 30 سال چندین دولت عوض شده. سوال اینکه چرا به طور پیوسته پول ملی ما تضعیف شده. چرا به طور پیوسته ما تورم بالا داشتیم. همه اینها باعث میشه ما فکر کنیم که یه ضعفهای اساسی تو ساختار اقتصاد وجود داره که با آمدن این دولت یا اون دولت عوض نمیشه. یکی از مهمترین ضعفها رو هم من در دولتی بودن اقتصاد میدونم. هر دولتی شروع به کار کنه با این حجم حقوق و یارانه ای که پرداخت باید بکنه میمونه تو اموراتش.

    برای همین این کلید واژه اقتصاد لیبرال از سوی دلواپسان رو صرفا بهانه جویی میدونم.

    پاسخ
  8. Avatar Alireza گفت:
    14 اردیبهشت 1398 در 5:10 ب.ظ

    شما تشریف ببر علفت رو بخور . میدونم داره بهتون فشار میاد. جیرتون دیده کفاف نمیده.

    پاسخ
  9. Avatar the.12.th گفت:
    14 اردیبهشت 1398 در 5:07 ب.ظ

    سلام دوست من

    امیدوارم حالت هر جا که هستی خوب باشه و همیشه به سلامت باشی مثله همیشه. واقعا گل از گلم میشکفه وقتی نظرات خوبت رو میبینم
    توی این زمینه فکر میکنم نیاز به اطلاعات خام بیشتری داریم برای بحث کردن .
    با بعضی از صحبت هایی که کردی کاملا موافقم .مثله صحبت هات درمورد زمان احمدی نژاد و … . در هر صورت احمدی نژاد اومد مدل اقتصادی میلتون فریدمن رو پیدا کرد ولی مثله سلف خودشون تمام روسای جمهوری قبلی تماما ناقص پیاده کردن بعضی هاشون هم نیاز به چکش کاری بیشتری داره. مثله این که گفتی “اقتصادهای لیبرال قریب به اتفاقشون الان اقتصادهای شکوفا و روبه رشد هستند.” حالا جای بحث و صحبت زیاده دوست من:):):)

    به نظرم برای این کار میتونی به کتاب free fall ژوزف استیگلیتس مراجعه کنی این آقا رئیس بانک جهانی بوده و جایزه نوبل اقتصاد هم برده!!
    به امید سربلندی

    پاسخ
  10. Avatar farzad گفت:
    14 اردیبهشت 1398 در 2:57 ب.ظ

    ما بلد نیستیم. شما بلدین. اشکال نداره

    زمان احمدی نژاد تنها چیزی که وجود نداشت مدل اقتصادی بود. پایین هم نوشتم که اقتصاد ایران دولتی هست. اقتصاد دولتی ذاتا نمیتونه لیبرال باشه. اگه بخوان لیبرال هم کنن میشه رانتی. چیزی که ریشه مشکل ساحتارش هست شما هر مدلی روش سوار کنید شکست میخوره.
    اقتصاد رو باید از بدنه دولت جدا کرد. دولت باید کوچک بشه. دولتی که به 8.5 میلیون نفر حقوق ماهانه میده.
    https://www.mehrnews.com/news/2474706/%DB%B8-%DB%B5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3

    پاسخ
  11. Avatar farzad گفت:
    14 اردیبهشت 1398 در 2:49 ب.ظ

    من نمیدونم چه اصراریه که اقتصاد ایران رو لیبرال اسم میزارین. اقتصادی که 80 تا 90% دولتی یا شبه دولتی هست و اون باقی مانده هم دستوری و زیر نظر قوانین دولتی اداره میشه لیبرال نمیگن. اگه رانت و غیره وجود داره میگن مافیایی نه لیبرالی. لیبرال به معنای افتصاد آزاد بر اساس عرضه و تقاضا هست.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_liberalism

    کجای اقتصاد ایران لیبرال هست آخه؟ دولت ارز 4200 تومنی رو برای مهار افزایش نرخ ارز ارایه داد که با توجه به شرایط اقتصادی معلوم بود موفق نمیشه. اما گزینه دیگه ای هم وجود نداشت. وقتی اقتصادی داره به سمت ورشکستگی میره اینجور تدابیر جواب نمیده. از اونجایی که مافیای اقتصادی قدرتمند وجود داره مسلما در چنین شرایطی میتونستن از فضای رانتی به وجود اومده بهره برداری کنند.

    من کاملا با سیاست های اقتصادی دولت مشکل دارم و به نظرم بد اداره شده. ولی دلیل نداره سو مدیریت و فساد اقتصادی رو به اسم لیبرالیسم بزنیم. اقتصادهای لیبرال قریب به اتفاقشون الان اقتصادهای شکوفا و روبه رشد هستند.

    در اقتصاد لیرالیستی همه مالیات میدن نه اینکه فلان نهاد فرهنگی با نظامی که اتفاقا بودجه های کلان میگیرن معاف از مالیات باشند و یه هیچ کس حساب پس نمیدن.

    زمان جنگ گذشته، خیلی چیزها عوض شده. جمعیت کشور نسبت به زمان جنگ بیش از 2 برابر شده. با توجه به دنیای مدرن الان اقتصاد باید چندین برابر رشد جمعیت رشد میکرد تا نیازهای جامعه رو برطرف کنه. 30 سال پیش چیزی به نام اینترنت و گوشی و تلویزیون رنگی و رستوران و … که الان جز زندگی عادی مردم در دنیای کنونی هستند مطرح نبود. مردم از یه انقلاب به جنگ رسیده بودند که همه چی کپونی بود و زندگی مردم تو بدبختی پیش میرفت. چنانکه بلافاصله چند سال بعد از 67 افزایش چشمگیر قیمت ارز اتفاق افتاد. هرچند قبلش در بازار آزاد افزایش بیش از ده برابری قیمت ارز اتفاق افتاده بود.
    http://www.modiriatefarda.ir/images/stories/dollar57-9706.jpg

    مطمئن باشید نه اقتصاد ما لیبرالی هست و نه لیبرالی بودن ایجاد مشکل میکنه.

    پاسخ
  12. Avatar فسیل گفت:
    13 اردیبهشت 1398 در 10:49 ق.ظ

    شعر میگی متاسفانه
    هر … دیگه ای هم بیاد وضع این خرابشده روز به روز بدتر میشه
    اشتباه رو ملت 40 سال پیش کردن…:smiley0:smiley0

    پاسخ
  13. Avatar آریا گفت:
    13 اردیبهشت 1398 در 10:08 ق.ظ

    مشکل ما فقط این حکومت نیست بلکه یکی از اصلی ترین مشکل ما خودمان هستیم!

    پاسخ
  14. Avatar computerman گفت:
    12 اردیبهشت 1398 در 6:49 ب.ظ

    قبول کنیم وصع فعلی نتیجه انتخاب اشتباهمون هست
    موفع انتخابات دقت کنیم تا نشه این وضعیت
    اصلی ترین نهاد نظارتی تو کشور مجلسه که با این انتخابمون و شناختی که از این افراد دارم، مجلس هیچ نظارتی رو اعمال نخواهد کرد
    دولت هم که سازمان تعزیرات رو تعطیل کرده
    بپذیریم که اشتباه انتخاب کردیم
    درست رای بدیم تا شاهد این جور مواردی نباشیم

    پاسخ
  15. Avatar فسیل گفت:
    12 اردیبهشت 1398 در 9:27 ق.ظ

    توهم زدی بیچاره:l:l
    امثال توی ساندیس خور چشماتون هم کوره و نفرت مردم از خودتون رو نمیبینین
    :smiley0:smiley0:smiley0:smiley0

    پاسخ
  16. Avatar peace گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 9:41 ب.ظ

    بلد نیستی حرف نزن
    زمان احمدی نزاد سیاست اقتصادی میلتون فریدمن بوده که اونم لیبرالی
    قبلشم سیاست های اقتصادی کمونیستی تو کشور پیاده شده

    پاسخ
  17. Avatar مهمان گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 7:38 ب.ظ

    گرون شدن دلار تو دولت فعلی بخشی از ماجراست که تو دولت قبل هم بود مشکل اصلی علاوه بر گرون شدن دلار دید رهاسازی بازار و عدم نظارت لیبرالی ه که دست دلال و … به طور کامل باز گذاشته برا جولان
    مشکل دلار داریم کاملا هم مشخصه ولی باید با نظارت حداقل کاری کنن که اگه دلار 14 تومنه مردم به همین قیمت دلار جنس بخرن نه 30-40 تومن
    البته اگه بخوایم دقیق تر هم نگاه کنیم بخش عظیمی از گرونی دلار هم از دلال بازی و عدم نظارته ، دولت احمق فکر کرد با مدل عرضه-تقاضای لیبرالی میتونه با ریختن دلار 4200 ای مشکل رو حل کنه ولی دیدیم نتیجه رو که همه دلار ها رفت دلار هم تا 20 تومن رفت بالا ، الانم این همه دلار 4200 ای به بخش های کشاورزی و … داده میشه ولی بخاطر عدم نظارت کالای 4200 ای که هیچ 14 تومنی هم گیر مردم نمیاد فقط شده رانت یه عده دلال
    زمان جنگ بهترین نوع نظارت ها با سیستم اقتصاد تعاونی مردم محور در بدترین شرایط در کنار جنگ دلار و اجناس این شکلی بالا نرفت

    پاسخ
  18. Avatar farzad گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 7:01 ب.ظ

    تو چند سال اخیر کلیدواژه ای به نام لیبرال افتاده سر زبون دلواپسان عزیز.
    دوست عزیز مشکلات اقتصادی ما به هیچ وجه ربطی به این داستانها نداره. به قول شما الان ۶ ساله اندیشه لیبرال حاکم بوده، قبل اون چی بود که باعث اون مشکلات اقتصادی عظیم در خلال سالهای ۸۹ تا ۹۱ شد؟
    دولت رو هم بگیرین دستتون اونوقت ببینیم میخاین چیکار کنین. با پوپولیسم و سیب زمینی پخش کردن مشکلات اقتصادی حل نمیشه.

    پاسخ
  19. Avatar مهمان گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 6:32 ب.ظ

    خخخخخخخخخخخخخ
    4 تا اکانت درست کردی به خودت و اون بنده خدا لایک بدی
    این فیک بازی ها چیه ، خودت خنده ت نگرفت

    پاسخ
  20. Avatar مهمان گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 6:30 ب.ظ

    قبل از تحریم هم وضع همین بود دلار 3700 بود ولی اجناس با دلار 7 تومن حساب میشدن ، الانم شرکت هایی مثل ایسوس و MSI خدمات ارائه میکنن ولی قیمت رو باندهای دلالی تعیین میکنن
    مطمئن باش تا وقتی اقتصاد از دست تفکر دلالی گری و لیبرالی راحت نشه صدتا خکومت عوض بشه وضعیت بهتر که نمیشه بدترم میشه

    پاسخ
  21. Avatar مهمان گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 6:24 ب.ظ

    دقیقا مثل اوکراین

    پاسخ
  22. Avatar tala گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 5:33 ب.ظ

    داداش موج ارزانی یا موج جنگ؟
    داداش توهم زدی
    وقتی جنگ راه انداختن بعد نفت رو چاپیدن اون روز میفهمی چه غلطی کردی
    پس بهتره امتحان نکنی
    چون اون روز بدتر از عراق و سوریه تو دنبال ناموست تو خیابون هایی
    نه دنبال موبایل و کارت گرافیک
    حکومت رضا شاه اعلام بیظرفی کرد نصف مردم از قحطی مردن
    حالا اگه ما تسلیم بشیم دیگه….
    حتما اون روز ترامپ میاد مثل مردمش به ما دستمال توالت میده که مطمعن باش از این خبرا نیست
    اونا دشمن مردم اند .بفهم اینو. دشمن ایرانند نه حکومت.
    مظمعن باشید اقتصاد درست میشه حتی اگه طول بکشه
    این شعور بعضی از مردمه که باید درست شه
    لطفا از این حقارت بیرون بیایید تا ایندگان اشتباهات نسل مارو تکرار نکنند.

    پاسخ
  23. Avatar tala گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 5:19 ب.ظ

    این چه حرفایی میزنید!!!؟
    رسما رد دادید
    این چه تحلیلاییه که دارید؟
    خدایا شفا بده
    رسما تو توهم اید
    شما چرا میگید حکومت هدفش چاپیدن مردمه؟چرا دقیقا حرفای ترامپ رو تکرار میکنید؟
    یعنی اگه فکر میکنید ترامپ دلش برا ما بیشتر میسوزه کلتونو بکوبید به دیوار.
    اگه دلش برا مردم میسوخت تحریم نفتی نمیکرد ما چون تحریم هیچ ضربه ای به حکومت نمیزنه و فقط باعث فشار به مردم
    و نا رضایتی اون ها از حکومت میشه.
    ما تو لحظه ای حساس قرار داریم با این حرفایی که شما میزنید رسما پنجاه سال دیگه مارو عقب میندازید
    متاسفم که عده برانداز شدن دلسوز مردم

    پاسخ
  24. Avatar امین گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 5:17 ب.ظ

    این دلال ها فرزندان همین حکومتن!

    پاسخ
  25. Avatar re گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 3:23 ب.ظ

    یاد اون شتری که خواب میدید آفتادم ناخودآگاه :smiley3=))

    پاسخ
  26. Avatar فسیل گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 2:16 ب.ظ

    قطعا همینطوره…;)
    ادامه این وضعیت ادامه راه کوبا کره شمالی و ونزوئلاست/-)

    پاسخ
  27. Avatar فسیل گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 1:49 ب.ظ

    دقیقا همینطوره… دست همشون تو یه کاسه س واسه دوشیدن مردم:emoji2
    خیلی از بدبختیای ما به خاطر همین عدم اتحاد کامل مردمه و گول خوردن به راحتی و سادگیه
    مثل ماجرای کمپین نخریدن خودرو در سال 94 که با یه وام باز هجوم بردن واسه خریدن آشغالای ایران فرغون و لگنای سایپا
    نتیجه شم همینه که الان میبینیم و پروتر شدن ایناست:smiley0:smiley0

    پاسخ
  28. Avatar Alireza گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 1:39 ب.ظ

    مطمئن باشید با عوض شدن رژیم موج عظیم ارزانی میاد.

    پاسخ
  29. Avatar فسیل گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 1:38 ب.ظ

    اون همه نظر رو کی جاروبرقی کرده از سایت:l:l
    واسه تک تک کلمات کالری سوزونده بودیم آقای آریایی با این وضع گرونی آخه:emoji1:emoji1

    پاسخ
  30. Avatar Alireza گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 1:32 ب.ظ

    مقصر اصلی این وضعیت رژیم و عواملش هست. چون وقتی کشور تحریم باشه هیچ شرکتی خارجی نمیتونه خدمات ارائه کنه . حالا که دیگه دولت هم با تمام ظرفیت در کنار رژیم ایستاده. خلاصه الان توپ تو زمین مردمه تا ببینیم این وضعیت حقشونه یا نه!

    پاسخ
  31. Avatar BlockCypher گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 8:06 ق.ظ

    سلام به همه دوستان
    جناب آریایی ضمن تشکر از مقاله عالیتون ، متاسفانه قیمت سخت افزار در ایران در عرض یک هفته تقریبا دو برابر شده و مادربردهای چیپست b360 قیمتشون به بیش از دو میلیون تومان رسیده است! پردازنده ها به سرعت در حال افزایش قیمت هستن و این وسط قیمت مانیتورها دیگه خیلی بیریخت شده مخصوصا مدل های OLED و خمیده که قیمتشون از دوبرابر هم بیشتر شده متاسفانه. گویی که اینجا هیچ نظارتی بر بازار وجود نداره …

    پاسخ
  32. Avatar drjackool گفت:
    11 اردیبهشت 1398 در 5:19 ق.ظ

    [img]http://s9.picofile.com/file/8359074718/Untitled.png[/img]

    پاسخ
  33. Avatar مهمان گفت:
    10 اردیبهشت 1398 در 6:41 ب.ظ

    تا وقتی این دلال ها تو ایران جولان میدن دلار بشه 1000تومن ، دولت عوض بشه ، حکومتم عوض بشه باز ملت باید گرون بخرن ، مشکل عدم نظارت بر میگرده به دید لیبرالیستی به بازار که مخصوصا برای کشوری مثل ما که در تنگنا و محدودیت و رانت قرار داره فاجعه بار میشه
    متاسفانه ما خودمونم با رای دادن به تفکر لیبرال و عدم نظارت بر بازار به این معضل دامن میزنیم ، الان اگه یه دولت غیر لیبرال سر کار بود دلار 20 تومنم میشد با نظارتی که صورت میگرفت اجناس با همون دلار 20 تومن به دست ملت میرسید ولی الان میبینیم دلار 14 تومنه ولی اجناس با دلار 30-40 تومنی به دست مصرف کننده میرسه ، یه مانیتور 250 دلاری که تا 4 ماه پیش 3700 بود راحت میشه 10 تومن

    پاسخ
  34. Avatar Ali گفت:
    10 اردیبهشت 1398 در 6:22 ب.ظ

    این ینی قانع بودن و عادت کردن به قیمت های بسیار بالا
    این طرز فکر اشتباه محضه و از همین هم سو استفاده میکنن
    لطفا هیچ جایی اینجوری صحبت نکن

    پاسخ
  35. Avatar AZERILA گفت:
    10 اردیبهشت 1398 در 4:08 ب.ظ

    تو این وضعیت واقعا چه انتظاری میشه داشت… گرون نکنن؛ ارزون کردن پیشکش

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

پربحث‌ترین‌ها

  • راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف 1,300

    راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف (اردیبهشت 1404)

  • راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 468

    راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه های مختلف (اردیبهشت 1404)

  • راهنمای خرید مانیتور 68

    راهنمای خرید مانیتور با بهترین قیمت در بودجه‌های مختلف (اردیبهشت 1404)

  • کارت گرافیک بازی GTA VI 4

    نسخه PC بازی GTA VI با چه نوع کارت گرافیکی اجرا خواهد شد؟

آخرین بررسی‌ها

9.3

بررسی کارت گرافیک گیگابایت RTX 5080 16GB GAMING OC

8.7

بررسی واترکولر سفید XPG LEVANTE X 240

8.9

بررسی پاور گرین GREEN 1000W GXD GOLD

9.5

بررسی کیت رم VENGEANCE 2x24GB CU-DIMM 8200MT/s CL40 کورسیر

9.1

تماشا کنید: بررسی گلکسی S25 و S25+: دوست‌داشتنی و نادیده گرفته‌شده

آخرین مطالب دینو

در خانه کفش نپوشید؛ عادتی کوچک با فواید بزرگ برای سلامت

درآوردن کفش بیرون خانه ممکن است یک رسم فرهنگی…

  • استفاده از فناوری در سنین بالا خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد

  • این استراتژی ساده کاهش وزن از کالری‌شماری مؤثرتر است!

  • حقیقتی جذاب درمورد شهاب‌ سنگ‌ هایی که با زمین برخورد می‌کنند

  • شنا در آب سرد می‌تواند بدن شما را در سطح سلولی تغییر دهد

  • مطلب بعدی ال‌جی هم سال 2019 را با کاهش 20 درصدی سود آغاز کرده است
  • مطلب قبلی Rage 2 داستان عمیق را با یک گیم‌پلی آزادانه جایگزین می‌کند
  • آخرین مطالب
  • محبوب‌ترین مطالب
  • ایسوس مانیتورهای گیمینگ OLED براق 32 اینچی با نرخ تازه‌سازی تا 480 هرتز معرفی کرد

    ایسوس مانیتورهای گیمینگ OLED براق 32 اینچی با نرخ تازه‌سازی تا 480 هرتز معرفی کرد

  • تراشه اسنپدراگون 7 نسل 4 مشخصات جذاب معرفی شد

  • کارت گرافیک‌های RX 9060 XT گیگابایت با قیمت پایه 633 دلار فهرست شدند

  • حضور کودکان در بازی GTA VI

    آیا کودکان در بازی GTA VI حضور خواهند داشت؟

  • لنوو از ورک استیشن هوش مصنوعی با گرافیک انویدیا GB10 و 128 گیگابایت حافظه رونمایی کرد

    لنوو از ورک استیشن هوش مصنوعی با گرافیک انویدیا GB10 و 128 گیگابایت حافظه رونمایی کرد

  • راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف 1,300

    راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف (اردیبهشت 1404)

  • راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 468

    راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه های مختلف (اردیبهشت 1404)

  • راهنمای خرید مانیتور 68

    راهنمای خرید مانیتور با بهترین قیمت در بودجه‌های مختلف (اردیبهشت 1404)

  • کارت گرافیک بازی GTA VI 4

    نسخه PC بازی GTA VI با چه نوع کارت گرافیکی اجرا خواهد شد؟

  • انویدیا N1X و N1 برای کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ در نمایشگاه کامپیوتکس معرفی می‌شود 3

    انویدیا N1X و N1 برای کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ در نمایشگاه کامپیوتکس معرفی می‌شوند

تبلیغات

آخرین دیدگاه‌ها

  • Avatar
    mmrr95517 گفته است:
    😂😂
  • Avatar
    محمد گفته است:
    با rx580 اجراش میکنیم 😂
  • Avatar
    محمدمهدی حمزه گفته است:
    گوشی خاص پسندیه. بیشترین کاربردش اینه که وصلش کنی به دوربین...
  • Avatar
    علیرضا گفته است:
    ... مشخصه کارت گرافیک های پرچمدار اجرا میکنن
  • Avatar
    تارزان گفته است:
    پیشبینی میشه با نرخ دلاری که ۲ سال دیگه خواهیم داشت...
  • Avatar
    آرش گفته است:
    تو مشخصات فنی بهترینه، اما قیمتش یکم بالاست. حتی از 16...
  • Avatar
    آرش گفته است:
    بعد فاجعه نوت 7 ، طبیعیه که شرکتا محتاط باشن. کوچکترین...
  • Avatar
    محمدمهدی حمزه گفته است:
    خداییش من از ایلان ماسک میترسم برای این کارها. باز سم...
  • Avatar
    حامد گفته است:
    نمی‌دونم ولی شاید کارت گرافیکش ۴۰ ۹۰ باشد
  • Avatar
    حسن گفته است:
    من در منزل و محل کار و ماشینم جداگانه شارژر دارم...
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 468
راهنمای خرید و مشاوره
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه های مختلف (اردیبهشت 1404)
23 اردیبهشت 1404
راهنمای خرید مانیتور 68
راهنمای خرید و مشاوره
راهنمای خرید مانیتور با بهترین قیمت در بودجه‌های مختلف (اردیبهشت 1404)
20 اردیبهشت 1404
راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف 1,300
راهنمای خرید و مشاوره
راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف (اردیبهشت 1404)
19 اردیبهشت 1404
راهنمای خرید گوشی موبایل 491
راهنمای خرید و مشاوره
راهنمای خرید گوشی موبایل بر اساس بودجه‌های مختلف (اردیبهشت 1404)
15 اردیبهشت 1404
راهنمای خرید ماوس و کیبورد 2
راهنمای خرید و مشاوره هایلایت
راهنمای خرید موس و کیبورد با بودجه‌های مختلف (فروردین 1404)
28 فروردین 1404
راهنمای خرید و مشاوره سیستم کامپیوتر با بودجه های مختلف (فروردین ۱۴۰۴) 7,756
راهنمای خرید و مشاوره سیستم پیشنهادی هایلایت
راهنمای خرید و مشاوره سیستم کامپیوتر با بودجه های مختلف (فروردین 1404)
22 فروردین 1404
  • سخت‌افزارمگ
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • استخدام
سخت‌افزارمگ

© 2025 Sakhtafzarmag.Com. All Rights Reserved.

صفحه نخست » اخبار و مقالات » دسکتاپ » هیچ یک از کاهش قیمت های جهانی در بازار سخت افزار ایران اعمال نشده است!

ورود

عضویت

رمزتان را گم کرده‌اید؟

عضویت | رمزتان را گم کرده‌اید؟
| بازگشت به ورود