شرکت مایکروسافت کدِ برنامه قدیمی 27 ساله خود با نام 3D Movie Maker را در معرض عموم قرار داده تا توسعه دهندگان بتوانند الگوریتمها و نحوهی کارکرد آن را تحلیل کرده و یا در برنامههای خود به کار بگیرند. نکتهی جالب کدهای 3D Movie Maker داستان قرار گرفتن آن توسط مایکروسافت است که در ادامه به آن میپردازیم.
- اضافه شدن VPN داخلی رایگان در مرورگر Edge مایکروسافت
- همکاری مایکروسافت و سامسونگ بر روی پروژه Xbox Everywhere
داستان کدهای 3D Movie Maker
داستان از جایی شروع شده که یک کاربر در توییتر از اکانت مایکروسافت سؤالی را مطرح کرده است. کاربر Foone که در پروفایل توییترش میگوید یک توسعه دهنده «نکرومنسر سختافزار و نرمافزار» است، از غول فناوری کد منبع برنامه را درخواست کرد تا بتوانند آن را مطالعه کرده و گسترش دهند. نکتهی جالبتر این ماجرا آنجاست که خود مایکروسافت اجازه انتشار موتور BRender را که برنامه بر روی آن اجرا میشود را ندارد و برای این کار باید از مسئولان شرکت Brender اجازه گرفته میشد. اما در ادامه ماجرا کسی که مالک آن شرکت است به Foone گفته که اگر بتواند نسخهای از آن را در بایگانی خود پیدا کند، خوشحال خواهد شد که آن را برای همه به اشتراک بگذارد. خوشبختانه، شخصی یک کپی از موتور را نگه داشت و مایکروسافت توانست کد برنامه را به طور کامل منتشر کند.
نرم افزار 3D Movie Maker که در سال 1995 منتشر شد، با قرار دادن شخصیتهای کارتونی و لوازم جانبی در محیطهای از پیش رندر شده، راهی آسان برای ساخت فیلم در اختیار کاربران قرار میدهد. به گفته PCGamer، Foone قصد دارد این برنامه را بهروزرسانی کند تا بتواند روی رایانههای شخصی مدرن اجرا شود و همچنین ویژگیهایی را برای سهولت اشتراکگذاری ویدیوهای حاصل اضافه کند. آنها به PCGamer گفتند:
«انتظار داریم بسته به تعداد مشکلاتی که با آن مواجه میشویم، نسخه مدرن اولیه را در یک ماه تا چند ماه آینده دریافت کنیم.
کد منبع اصلی پروژه اکنون در GitHub است که تحت مجوز دانشگاه MIT به عنوان منبع باز در دسترس است. همانطور که RockPaperShotgun اشاره میکند، موتور BRender این برنامه برای بازیهایی مانند Carmageddon 1 و 2 نیز استفاده میشد، بنابراین انتشار کد به طور بالقوه میتواند منجر به نسخههای به روز شده توسط طرفداران شود که میتوانند راحتتر روی رایانه های مدرن اجرا شوند.
دیدگاهتان را بنویسید