رویداد سونی که در ایالات متحده،نیویورک برگزار شد،انفجاری از نوع کنسولی به پا کرده است که امواج آن همچنان در حال درنوردیدن جهان است!از جمله موراد مورد بحث در زمینه کنسول های جدید سونی،به پردازنده مجتمع شده (SOC) باز می گردد.
همانطور که در روزهای گذشته نیز بدان اشاره شد،کنسول بازی PlayStation 4 Pro از جمله نوآوری های کنفرانس سونی است.این کنسول از دقت 4K در کنار فناوری HDR بهره می برد و سونی سعی در آرامش خاطر خریداران کنسول های اولیه PS4 داشت.با این حال ظاهرا توضیحات سونی مبنی بر آنکه این کنسول تفاوت عمده و انقلابی با برادران بزرگتر خود ندارد،تنها یک آرام بخش موضعی است!خوب می دانیم که تراشه نیمه سفارشی کنسول جدید سونی با نظر این کمپانی ژاپنی تحت تولید قرار گرفته است.در این مطلب نیز به معماری “Polaris” در قسمت پردازنده گرافیکی اشاره کردیم.سونی در مرحله اول کرده بود که این SOC در زمینه سامانه های سایه زن تا دو برابر بهتر از گذشته عمل خواهد کرد و دومین بهبود آن به نسبت گذشته،نمایش بازی ها در دقت 4K است.
برای پرداختن به درک بهتر از توانای تراشه جدید PlayStation 4 Pro،سری به کنسول اولیه سونی می زنیم.PS4 در نمونه اولیه خود که در سال 2013 به بازار معرفی شد،از یک SOC یا APU با قدرت 1.84 ترافلاپ در بخش پردازش گرافیکی مجهز است.حال آنکه نسخه Pro از قدرت 4.2 ترافلاپ در بخشی مشابه برخوردار است.در نتیجه قدرت گرافیکی کنسول تازه وارد سونی تا دو برابر بیشتر از نسل ابتدایی است.شاید وقت آن رسیده باشد که دارندگان کنسول های PS4 اولیه کمی نگران باشند!کارت گرافیک های سری AMD RX400 نیز به تازگی روانه بازار شده و تمامی آنها از معماری ستاره قطبی (معماری استفاده شده در PlayStation 4 Pro) بهره می برند.کنسول Pro در قسمت پردازش های گرافیکی دارای توانی نزدیک به RX470 است.کارت گرافیک RX470 دارای توانایی 4.9 ترافلاپ است و اینک تولید یک APU با این توانایی،بسیار عالی و جالب توجه خواهد بود.کارت گرافیک RX460 نیز از توان عملیاتی 2.2 ترافلاپ بهره می برد که کمی بیشتر از نسل اول کنسول های PS4 است.
اطلاعات چندانی از مشخصات فنی پردازنده گرافیکی PlayStation 4 Pro در دست نیست؛اما با توجه به موارد موجود،برخی از وب سایت های معتبر جهانی از فرکانسی نزدیک به 1 گیگاهرتز (به طور دقیق 911 Mhz) و 36 واحد CU سخن گفته اند.این کنسول در ماه نوامبر و با قیمت 399 دلار روانه بازار شد.کنسولی که می توان توانایی آن را 2 برابر بیشتر از نسل اولیه خود دانست.این بروز رسانی تا کنون بی سابقه بوده است و باید در آینده منتظر بازی و اقدامات توسعه دهندگان برای آن باشیم.
درود استاد و ممنون از مقاله :-bd به نظر میرسه کنسول جدید سونی با توجه به نزدیک بودن قدرتش به x470 اگه بخواد بازی ها رو به صورت 4k اجرا کنه مجبوره که از طرف شرکت سازنده ، بازی ها رو با جزییات کمتری بهینه کنه یعنی جزییات گرافیکی تا حدودی فدای سرعت و روان بودن بازی میشه و از اون طرف هم مصرف کننده حتمی باید تلوزیونش مجهز به تکنولوژی و کیفیت تصویر 4k باشه و بعید میدونم روی تلوزیون های فول hd ساپورت بشه که اگه اینطور باشه ارزش خرید این کنسول فقط برای مصرف کننده ای هست که تلوزیون 4k داشته باشه مگر اینکه کنسول ، تنظیمات گرافیکی بازی رو بر اساس گیرنده تنظیم کنه ! البته امیدوارم اینطور نباشه
خیلی خوشحالم که شما دوستان و خوانندگان مطالب سایت سخت افزار با دقت مطالب منتشر شده را مطالعه میکنید و اشتباهات و نکات لازم درباره این مطالب را به نویسندگان مربوطه گوشزد میکنید. البته اگر مطالب دیگر بنده در سایت را هم مطالعه کرده باشید حتما میدانید که حوزه تخصصی بنده خودرو می باشد و هیچگونه ادعایی در دانش سخت افزاری و گجت هایی دیجیتال ندارم، به همین دلیل لازم هست یادآوری کنم که مطالبی که بنده در این حوزه ها منتشر میکنم صرفا ترجمه از منابع دیگر بوده و بنده حتی اگر دانشی درباره محصولات دیجیتال داشته باشم هرگز به خود اجازه نخواهم داد که در سمت نویسنده با نگاه جانب دارانه اخبار و مطالب را برای مطالعه بازدیدکنندگان منتشر کنم. کما اینکه در زمینه خودرو نیز همین منوال را همیشه مد نظر داشتم و خواهم داشت. دوباره از حسن توجه شما تشکر میکنم و تاکید میکنم انتخاب مطلب از منابع منتقد بر محصول معرفی شده تنها دلیل محتوای آن بوده و بنده هرگز بقول حضرتعالی “منطق” شخصی خود را درگیر با این موضوع نکرده ام.
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما دوست گرامی
داوود جان بازی های کنسولی به طور کلی بهینه شده هستند.یعنی مشخصات گرافیکی آنها دقیقا به طوری هستش که بهترین استفاده را از پردازنده و کارت گرافیک می برد که البته اینها در هم مجتمع هستند.برخی از ویژگی های کنترل دستی مانند MSAA هم به نحو دیگری تزریق می شود.در نتیجه بازی به شکلی تولید میشه که دقیقا برای این پرفورمنس بهینه شده.
درود فرزان جان چشم حتما پیگیری می کنم.
برای XBOX هم همینه ؟؟؟
ضمنا برای بازی توو دو سه سال آینده با حداکثر جزئیات رزولوشن 1080 ، 470 گزینه خوبیه ؟؟؟
جناب آقای “سینا شریعتی راد” نویسنده محترم سایت در پستی که تفاوت نسخه اسلیم و پرو را منتشر کردن ، اصرار خاصی داشتن و دارن و با این منطقشون خواهند داشت! که تفاوت زیادی این دو نسخه ندارند
جناب آقای شریعتی نسخه اسلیم 2016 همانند نسخه 2013 ابتدایی هر دو از 1.84 ترافلاپ قدرت پردازش گرافیک بهره می برند ، نسخه پرو 4.2 ترافلاپ ، اختلاف حدود 2.36 ترافلاپ اونم با معماری جدید amd … “تفاوت زیادی ندارد” اندکی تامل دوست عزیز
آقای امیرحسین آریایی ، مدتی قبل ازتون درخواست کردم در صورت امکان مقاله ای در مورد واترکولینگهای حرفه ای و شخصی سازیشون تهییه کنید و شما هم لطف کردید گفتید در اصرع وقت ، خواستم یادآوری کنم و ممنون از شما
لینک ([url]”http://uupload.ir/files/xdcy_ji96no6n55yhbpx7ui.png”[/url])
کلا پلاریس بخاطر کنسول ها طراحی شده بود بخاطر همینم میان رده بود فقط
چون باید تقریبا:l 4K اجرا کنه باید حدودا یه همچین قدرتی داشته باشه ولی مثل 470 نیست دیگه