بررسی گلکسی S20 سامسونگ – عضو کوچک و جذاب خانواده پرچمدار

خانواده گلکسی S20 سامسونگ، امسال برای دومین بار دارای سه عضو است. پس از بررسی گلکسی S20 Ultra و گلکسی S20+ حالا نوبت به بررسی گلکسی S20 سامسونگ کوچکترین عضو این خانواده پرچمدار رسیده است.

زمانیکه سامسونگ از خانواده پرچمدار گلکسی S20 رونمایی کرد، Galaxy S20 Ultra تقریباً تمام توجهات را به خود جلب کرد. اما دلیل این موضوع بی کیفیت یا بد بودن دو عضو دیگر خانواده نبود، جذابیت‌هایی مانند دوربین 108 مگاپیکسلی و زوم 100 برابری نسخه اولترا، مشخصه‌هایی بودند که برای اولین بار در یک گوشی سامسونگ به چشم می‌خوردند. اما گلکسی S20+ و S20 دو عضو پرچمدار از خانواده بالارده S هستند که ویژگی‌های یک پرچمدار استاندارد، بدون هیچ مشخصه اغراق شده‌ای را دارند.

دو گوشی اس20 و اس20 پلاس از جهت‌های زیادی به هم شباهت دارند و شاید تفاوت‌های آنها بر روی کاغذ انگشت شمار باشد. یکی از مهمترین تفاوت‌های این دو گوشی اندازه آنها است. طبق انتظار S20 اندازه کوچکتری دارد و این طبیعتاً شامل نمایشگر و باتری کوچکتر نیز می‌شود. اما برای آنکه ببینیم این گوشی تا چه اندازه پرچمدار شایسته‌ای است و ارزش خرید بالایی برخوردار است یا خیر، تصمیم گرفتیم تا به بررسی آن بپردازیم.

بررسی گلکسی S20 سامسونگ

طراحی

زمانیکه گلکسی S20 را برای اولین بار دست می‌گیرید، متوجه آن خواهید شد که این گوشی از اعضای یک خانواده پرچمدار است. کیفیت ساخت خوب و طراحی جذاب و ساده آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. ابعاد این گوشی 151.7×69.1×7.9 میلیمتر و وزن آن 163 گرم است. این یعنی در مقایسه با دو برادر بزرگتر خود، این گوشی بسیار کوچک و جمع‌وجورتر به نظر می‌آید.

گوشی گلکسی S20 سامسونگ
 گلکسی S20گلکسی S20+گلکسی S20 Ultra
ابعاد (میلیمتر)151.7×69.1×7.9161.9×73.7×7.8166.9x76x8.8
وزن (گرم)163186222

گلکسی S20 سامسونگ از نظر طراحی، به خصوص در بخش دوربین‌ها، کمی متفاوت از نسل قبل خود است. دوربین‌های اصلی این گوشی در یک قاب مستطیلی شکل در سمت چپ بالای دستگاه جای گرفته‌اند و دوربین سلفی کمی کوچکتر شده و از سمت راست بالای نمایشگر، به وسط منتقل شده است.

در قاب پشت گوشی به غیر از محفظه دوربین که سه دوربین اصلی، فلش LED و میکروفون در آن جای گرفته‌اند، تنها لوگوی سامسونگ در قسمت پایین به چشم می‌خورد. جنس این بدنه، شیشه‌ای ساده بوده و در برابر نور جلوه‌های رنگی دلپذیری به خود می‌گیرد. چهار طرف این گوشی مانند سبک همیشگی سری S و برخلاف گوشی‌های سری نوت سامسونگ، گرد است. در دو طرف لبه‌های قاب پشت، خمیدگی کمی به چشم می‌خورد که این ارگونومی خوبی به دستگاه داده و باتوجه به اندازه ایده‌ال و وزن مناسب، لذت در دست گرفتن گوشی را بالاتر می‌برد.

گوشی گلکسی S20 سامسونگ

 مانند پنل پشت گوشی، نمایشگر گلکسی S20 هم با گوریلا گلس 6 محافظت می‌شود. به نظر می‌رسد که خمیدگی دو طرف نمایشگر این گوشی کمی کمتر شده و از آنجاییکه این طراحی امکان لمس ناخواسته نمایشگر را کمتر می‌کند، نکته مثبتی است. در قسمت جلوی گوشی، نمایشگر 89.5 درصد از پنل جلو را به خود اختصاص داده است که این در مقایسه با 88.3 درصد گلکسی S10، رقم بالاتری است. کوچکتر شدن، حفره دوربین و باریکتر شدن حاشیه‌ها در 4 طرف نمایشگر به خصوص در قسمت بالا و پایین، دلیل بالا رفتن این نسبت است.

گوشی گلکسی S20 سامسونگ

به غیر از نمایشگر و دوربین سلفی، بلندگوی مکالمه گوشی هم در فاصله میان حاشیه و لبه بالای گوشی قرار گرفته که دیدن آن نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. در لبه بالایی دستگاه، میکروفون حذف نویز و شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه قرار گرفته است. در سمت راست، در پایین کلیدهای تنظیم صدا، کلید پاور دستگاه جای دارد و در لبه پایینی گوشی هم بلندگوی اصلی، پورت USB-C و میکروفون مکالمه تعبیه شده‌اند. در لبه سمت چپ هم به غیر از خطوط آنتن که در سه لبه دیگر نیز طراحی شده‌اند، گزینه دیگری به چشم نمی‌خورد.

این گوشی در رنگ‌های خاکستری، آبی، سفید، صورتی و قرمز راهی بازار شده است و نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته، Cloud Pink یا همان صورتی است. این گوشی مانند دو برادر بزرگتر خود فاقد جک 3.5 میلیمتری هدفون است و بدنه شیشه‌ای و سُر آن مستعد جذب اثر انگشت است. باوجود آنکه این گوشی دارای گواهینامه IP68 (مقاومت در برابر آب و غبار) است، بهتر است در صورت استفاده از آن، حتماً از قاب‌های محافظ استفاده کنید.

گوشی گلکسی S20 سامسونگ

زیبایی یک موضوع نسبی و سلیقه‌ای است، اما امیدوارم که با من در این مورد موافق باشید که گلکسی S20 استاندارد، زیباترین عضو خانواده خود است. با در دست گرفتن این گوشی مصمم خواهید بود که همه گوشی‌های هوشمند امروزی باید تا این اندازه ایده‌ال باشند. چراکه برای کامپکت بودن این گوشی، سامسونگ از هیچ مشخصه مهمی در آن صرف نظر نکرده است. ابعاد کوچک S20 در مقایسه با دیگر پرچمداران، وزن مناسب، طراحی ساده و در عین حال چشم‌نواز حکایت از آن دارند که سامسونگ در ساخت کوچکترین عضو خانواده پرچمدار خود حوصله کافی به خرج داده است.

نمایشگر

سامسونگ برای گلکسی S20 یک نمایشگر 6.2 اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 1440×3200 پیکسل، نسبت ابعاد 20:9 و تراکم 563 پیکسل بر هر اینچ در نظر گرفته است. به غیر از آنکه همین مشخصه‌ها به خودی خود برای یک نمایشگر کافی به نظر می‌رسد، سامسونگ برای اولین بار برای نمایشگر پرچمدار جدید خود نرخ نوسازی 120 هزتر را نیز در نظر گرفته است. ارتقای ریفرش ریت نمایشگر از 60 به 120 هرتز، تأثیر قابل توجهی در روان بودن انیمیشن‌های نرم‌افزار، بازی‌ها، وبگردی و دیگر کاربردهای گوشی خواهد داشت. اما باید در نظر داشته باشید که میزان مصرف باتری را نیز به طرز چشمگیری بالاتر خواهد برد.

نمایشگر گوشی گلکسی S20 سامسونگ

مانند دو برادر بزرگتر خود، نمایشگر گلکسی S20 هم برای استفاده در حالت 120 هرتز با محدودیت همراه است و امکان فعال کردن آن در بالاترین سطح روزلوشن (3200×1440) وجود ندارد. البته گفته شده که سامسونگ قصد دارد این محدودیت را در آپدیت‌های آینده خود بردارد، اما تا زمان نگارش این بررسی، این موضوع به قوت خود باقی است. در هر حال، رزولوشن FHD+ این نمایشگر هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و هیچ ایراد خاصی به آن وارد نیست.

در منوی تنظیمات نمایشگر، بالاتر از تمام گزینه‌ها، بخش انتخاب تم روشن (Light) یا تاریک (Dark)  قرار گرفته است. بخش دیگر این منو، Screen Mode است که مانند همیشه دارای دو گزینه  Natural و Vividبرای تنظیم حالت نمایشگر است. در حالت Vivid  امکان تغییر میزان رنگ‌های RGB و سردی و گرمی تصویر نیز وجود دارد.

نمایشگر گلکسی اس20 از روشنایی بسیار خوبی برخوردار بوده، اما میزان آن از برادر بزرگتر اندکی کمتر است. این موضوع را زمانیکه دو گوشی را در بالاترین سطح روشنایی در کنار هم قرار دهید، متوجه خواهید شد. بیشترین میزان روشنایی S20 در حالت Vivid به‌صورت خودکار 814 نیت است و در حالت طبیعی در حدود 30 نیت کمتر است.

نمایشگر گوشی گلکسی S20 سامسونگ

Video Enhancer یکی دیگر از تنظیمات گوشی گلکسی S20 است که با بالابردن کیفیت تصاویر ویدئوها، به لطف HDR و قابلیت Dolby Vision، آنها را روشن‌تر و رنگ‌های زنده‌تر به چشمان کاربران ارائه می‌کند. این قابلیت در حال حاضر، برای 3 برنامه Video Player، یوتیوب و نتفلیکس در دسترس است. تنظیمات دیگری که در بخش نمایشگر این گوشی وجود دارد، مانند Blue Light Filter (فیلتر نور آبی) یا Edge Screen و Navigation Bar، مواردی هستند که به‌طور معمول در تمامی گوشی‌های سامسونگ آنها را دیده‌ایم.

سامسونگ یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های نمایشگرهای موبایلی در جهان بوده و حتی برای اصلی‎ترین رقیبان خود نیز نمایشگر تولید می‌کند. با این حال، منطقی به نظر می‌رسد که از باکیفیت‌ترین نمایشگرهای خود در ساخت پرچمدارانش استفاده کند. خوشبختانه گلکسی S20 هم از یکی بهترین نمایشگرهای AMOLED موجود در بازار با نرخ نوسازی 120 هرتز بهره می‌برد که آن را هم گزینه مناسبی برای کاربری عمومی مانند تماشای ویدئو و … کرده و هم گمینگ و بازی.

سخت‌افزار

گوشی گلکسی S20 سامسونگ

گلکسی S20 سامسونگ هم مانند دیگر گوشی‌های پرچمدار این شرکت با دو چیپست متفاوت راهی بازار شده است. نسخه‌ای که در بازار ایران ارائه شده، با تراشه اگزینوس 990 است. این گوشی هم دارای نسخه  5G و هم 4G  است، اما از آنجاییکه نسل پنجم شبکه موبایلی هنوز در ایران راه‌اندازی نشده و زمان دقیق راه‌اندازی آن هم مشخص نیست، حداقل در یک سال آینده، اهمیت چندانی برای ما ندارد.

اگزینوس 990 با فرآیند معماری 7 نانومتری پلاس طراحی شده و دارای هشت هسته (2 هسته 2.73 گیگاهرتزی Mongoose M5، دو هسته 2.50 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55) و پردازنده گرافیکی Mali-G77 MP11 است. این پردازنده با 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.0 همراه شده است. البته سامسونگ شیار سیم‌کارت هایبرید برای این دستگاه در نظر گرفته و در صورتیکه قصد استفاده از سیم‌کارت دوم را نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از کارت حافظه MicroSD، میزان حافظه گوشی را ارتقاء دهید.

اگر بخواهیم اگزینوس 990 را با اسنپدراگون 865 که در نسخه دیگر S20 استفاده شده، مقایسه کنیم، در تست‌های بنچمارک تراشه ساخته سامسونگ در رتبه پایین‌تری از رقیب کوالکامی خود قرار می‌گیرد. اما آیا این موضوع در استفاده روزمره از گوشی مشخص است؟ پاسخ این سوال منفیست. اگزینوس 990 جدیدترین تراشه پرچمدار سامسونگ است که با فناوری روز طراحی شده و در ارزشمندترین محصولات این کمپانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملکرد سخت‌افزاری گلکسی S20 در تست‌های بنچمارک رضایت بخش بوده و نکته جالب و کمی عجیب ماجرا اینست که این گوشی تقریباً در تمامی بنچمارک‌ها، در شرایط یکسان امتیازات بهتری از برادر بزرگتر خود، S20+ کسب کرده است.

مجموعه سخت‌افزاری تعبیه شده در این گوشی، برای استفاده روزمره یک یک پکیج کامل و بی‌عیب و نقص است که تا چندین سال بدون مشکل شما را همراهی خواهد کرد. این مشخصه‌ها همچنین امکان اجرای جدیدترین بازی‌ها با بالاترین کیفیت را بر روی گلکسی S20 فراهم کرده است. تراشه قدرتمند، حافظه سریع و نمایشگر روان 120 هرتز بازی‌ها را به سریع‌ترین و روان‌ترین شکل ممکن اجرا خواهد کرد. البته گرم شدن دستگاه در طول اجرای طولانی مدت بازی یا پردازش‌های سنگین محسوس خواهد بود.

بازی پابجی موبایل در گوشی گلکسی S20 سامسونگ

خوشبختانه این گوشی هم مانند دو عضو دیگر خانواده، دارای بلندگوهای استریو است و این یعنی لذت تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و حتی بازی بدون هدفون، در مقایسه با گوشی‌های معمول دو چندان است. بلندی و شفافیت صدای خروجی این بلندگوها در سطح مناسب و رضایت بخش است. البته اگر طرفدار استفاده از هدفون باشید، از آنجاییکه S20 فاقد جک 3.5 میلیمتری هدفون بوده، سامسونگ یک هدفون AKG با پورت USB-C درون جعبه این گوشی قرار داده که از کیفیت خوبی برخوردار است.

در کنار روش‌های امنیت معمول همیشگی (Pattern, PIN, Password) سامسونگ سنسور اثر انگشت و تشخیص چهره را به عنوان دو روش احراز هویت بایومتریک برای این گوشی در نظر گرفته است. سنسور اثر انگشت اولتراسونیک زیرنمایشگر، نسخه بهبودیافته S10 است، اما همچنان فضای کمی در نمایشگر را به خود اختصاص داده و سرعت آن هم هنوز به پای سنسورهای اثر انگشت سبک قدیم نمی‌رسد.

عملیات تشخیص چهره نیز به صورت دو بعدی و با استفاده از دوربین سلفی تکی دستگاه انجام می‌شود که از سرعت بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند از اکثر شرایط نوری با شناسایی صورت کاربر، قفل صفحه را باز کند. از نظر اتصالات، S20 دارای مجموعه کاملی از مشخصه‌ها مانند مودم 5G، پورت USB  3.2 Type C، بلوتوث نسخه 5.0، وایفای 802.11 a/b/g/n/ac/ax باند دوگانه است. سرعت دریافت و ارسال اطلاعات در اکثر ماژول‌های مذکور تحت شبکه قابل بررسی است، اما متأسفانه باتوجه به شرایط مرتبط با طرح رجیستری در ایران، امکان استفاده از سیم‌کارت و بررسی عملکرد این قابلیت‌ها وجود ندارد.

نرم‎‌افزار

محیط گوشی گلکسی S20 سامسونگ

کهکشانی پرچمدار سامسونگ دارای سیستم عامل اندروید 10 است که با رابط کاربری One UI 2.1 به سبک گوشی‌های سامسونگ، شخصی‌سازی شده است. نسل جدید UI سامسونگ در مقایسه با نسخه‌های قبلی تغییر ظاهری چندانی نکرده است، اما به نظر می‌رسد که کاملا بهینه شده و باگ‌های آن رفع شده است. نرم‌افزارهای پیش‌فرض گوشی تا حد ممکن کم شده و در صورت تمایل می‌توانید در زمان بالا آمدن گوشی برای اولین بار، آنها را نصب نکنید.

امکانات این نرم‌افزار تا حد ممکن کاربردی شده و دسترسی به آنها چه از طریق منوی اصلی و چه منوهای میانبر پیشنهادی آسان است. از نظر جلوه‌های بصری هم، اگر طرفدار ظاهر ساده اندورید خام نباشید، این One UI لذت خواهید برد. ترکیب Dark Mode و نمایشگر AMOLED هم ظاهر شیکی به گوشی داده و هم مصرف باتری را بهتر مدیریت می‌کند. تم تاریک در اندروید 10 حالا جامع‎تر از همیشه شده و در برنامه‌های زیادی در دسترس قرار گرفته است.

گوشی گلکسی S20 سامسونگ

OneUI از امکانات همیشگی و معمول گوشی‌های هوشمند در سال 2020، مانند ژست‌های حرکتی، منوی میان‌بر بالای صفحه، صفحه نمایش همیشه روشن، محیط تنظیمات تصاویر پس‌زمینه و … بهره می‌برند. امکانات کاربردی دیگر مانند  Digital well-being و Parental Control هم برای اطلاع کاربر از از مدت زمان استفاده از برنامه‌های مختلف در گوشی و اعمال محدودیت برای استفاده کاربر یا کودکان از گوشی و برنامه‌های آن در نظر گرفته شده است.

Quick Share قابلیت مفید دیگری است که از طریق اتصالات بلوتوث و Wi-Fi Direct جابجایی فایل‌ها بین گوشی و دستگاه‌های دیگر را فراهم می‌کند. Music Share هم از طریق بلوتوث می‌تواند گوشی را به اسپیکر بلوتوثی متصل کرده تا به عنوان یک هاب عمل کند تا دستگاه‌های دیگر بتوانند از طریق این گوشی به اسپیکر متصل شوند.

محیط منوی Game Launcher نیز کاملاً گیمینگ است و در کنار بازی‌های نصب شده به کاربر بازی‌های دیگر را نیز پیشنهاد می‌دهد. در تنظیمات این بخش اطلاعاتی مانند مدت زمان بازی با گوشی و تعداد اعلانات بازی‌ها ارائه می‌شود. همچنین امکان این وجود دارد که تعیین شود تمرکز دستگاه بر روی چه گزینه‌ای باشد؛ مصرف باتری، عملکرد بهتر در اجرای بازی و یا تعادل میان این دو گزینه.

به‌طورکلی نرم‌افزار جدید سامسونگ در گذر زمان پیشرفت کرده و چه از نظر ظاهر و چه از نظر امکانات بسیار بهتر از گذشته شده است. امکان شخصی سازی فراوان، کم شدن برنامه‌های پیش فرض، دسترسی آسان به منوها و ظاهر دلپذیر را می‌توان از نقاط قوت One UI دانست.

دوربین

Galaxy S20 سامسونگ در مقایسه با دو عضو دیگر خانواده از دوربین‌های کمتری بهره می‌برد. البته تفاوت ساختار دوربین‌های این گوشی با نسخه پلاس، تنها یک سنسور ToF سه بعدی 0.3 مگاپیکسلی است که در نسخه پلاس در نظر گرفته شده. دوربین اصلی این گوشی دارای سنسور 12 مگاپیکسلی S5K2LD سامسونگ با گشادگی دیافراگم f/1.8 و اندازه سنسور 1/1.76 اینچ  با پیکسل‌های 1.8 میکرومتر است. این سنسور هم از لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) و هم از فناوری فوکوس خودکار با تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برد.

دوربین گوشی گلکسی S20 سامسونگ

در بالای این دوربین، یک سنسور 12 مگاپیکسلی S5K2LA فوق عریض با f/2.2 با اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر قرار گرفته است. پایین‌تر از این دو دوربین هم سنسور 64 مگاپیکسلی S5KGW2 با اندازه 1/1.72 اینچ و اندازه پیکسلی 0.8 میکرومتر قرار گرفته است. این دوربین هم دارای OIS و فوکوس خودکار با تشخیص فاز است و از قابلیت زوم 3x  هایبرید اپتیکال بهره می‌برد.

مانند گلکسی S10، سنسور اصلی دوربین 12 مگاپیکسلی است، با این تفاوت که دیافراگم آن متغیر نیست و اندازه سنسور و پیکسل‌های آن بزرگتر شده است. باوجود آنکه این دوربین برخلاف نسخه پلاس و اولترا، فاقد سنسور ToF است، اما هوش مصنوعی و پردازش‌های نرم‌افزاری در دوربین بسیار خوب عمل می‌کند. این یعنی عملکرد دوربین در تشخیص عمق و استفاده از حالت Live Focus برای متمایز کردن سوژه و پس‌زمینه، قابل قبول است.

دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی S20 هم در مقایسه با نسل قبل خود، کمی بهبود پیدا کرده است. این دوربین برای ثبت تصاویری استفاده خواهد شد که نیاز به زاویه دید بالاتری در مقایسه با دوربین اصلی دارد. عملکرد آن تقریباً در اکثر شرایط نوری رضایت بخش است. البته در محیط‌های تاریک و شب، حتی Night Mode  هم نمی‌تواند میزان نویز تصویر را به صفر برساند و کماکان اندکی نویز در تصاویر قابل مشاهده است.

دوربین 64 مگاپیکسلی تله‌فوتو، عملیات مربوط به بزرگنمایی در تصاویر و عکاسی در حالت زوم را بر عهده خواهد گرفت. البته بخش بزرگی از این بزرگنمایی با کراپ تصویر و استفاده از الگوریتم‌های پردازش پیشرفته حاصل می‌شود. برای دوربین گلکسی S20 در نرم‌افزار دوربین امکان عکاسی با زوم 2x، 3x، 4x، 10x، 20x و 30x  در نظر گرفته شده است. در حالت زوم 30 و 20 برابر، پنجره تصویر در تصویری باز خواهد شد که به شما نشان خواهد داد، در کدام نقطه از تصویر بزرگنمایی انجام شده است.

گوشی گلکسی S20 سامسونگ

کیفیت تصاویر ثبت شده در حالت زوم با این دوربین، قابل مقایسه با آنچه که توسط دوربین S20 Ultra ارائه می‌شود نیست. عکس‌های در بالاترین حد زوم نویز نسبتاً زیادی دارند، وضوح تصویر چندان بالا نیست و جزئیات در آنها به طور کامل منتقل نمی‌شود. با این حال، قابلیت زوم و عکاسی در این حالت، اصولاً برای مشاهده نقاط دور دست زمانیکه چشم از پس آن بر نمیاید، در نظر گرفته شده و عموماً جنبه اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی را ندارد.

حالت عکاسی با رزولوشن 64 مگاپیکسل برای این دوربین در نظر گرفته شده است، اما تنها در بخشی که اندازه تصویر را در حالت 4:3 قرار دهید. در نظر گرفتن این حالت به خودی خود، امکان خوبی است، اما می‌توانست در جای بهتر و در دسترس‌تری برای کاربران قرار بگیرد.

ویژگی‌های معمول دوربین‌ها در گوشی‌های سامسونگ، مانند Live Focus، پانوراما و … را در نرم‌افزار دوربین S20 نیز در نظر گرفته شده و همگی آنها عملکردی در سطح یک گوشی پرچمدار ارائه می‌کنند. اما قابلیت Single Take به تازگی در دروبین پرچمداران S20 اضافه شده است. در این حالت دوربین‌ها به طور همزمان اقدام به ثبت عکس، فیلم و انیمیشن‌های GIF مانند با حالت‌های متنوع می‌کنند و در نهایت پس از چند ثانیه هوش مصنوعی، مجموعه‎ای از بهترین‌ها را از این تصاویر و کلیپ‌ها ذخیره کرده و در یک آلبوم مجزا ارائه می‌دهد. به‌دست آوردن نتایج مطلوب در این حالت کمی سخت است، می‌توان گفت شما تقریباً نقش خاصی در خروجی نهایی نخواهید داشت.

حالت عکاسی در شب در این گوشی نیز با تکنیک‌های نرم‌افزاری بهتر شده و تصاویر با نویز کمتری ثبت می‌شوند. البته کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی بهتر از دو دوربین دیگر است. همانطور که گفته شده سنسور فوق عریض نویز در تصاویر مشهود است و در عکس‌های با زوم بالا هم شاهد چنین موردی هستیم. جدا از بخش عکاسی، سامسونگ امکان فیلمبرداری با رزولوشن 8K با نرخ 24 فریم بر ثانیه را برای این گوشی نیز در نظر گرفته است. البته در بخش تنظیمات امکان پایین آوردن کیفیت فیلمبرداری تا UHD، FHD و HD نیز در نظر گرفته شده است.

سامسونگ گلکسی S20 کوچک خود، یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی با f/2.2 و فوکوس خودکار با تشخیص فاز Dual Pixel در نظر گرفته است. این دوربین علاوه بر ثبت تصاویر سلفی، وظیفه باز کردن قفل صفحه با تشخیص چهره را بر عهده دارد. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی اس20 رضایت بخش است و هوش مصنوعی به خوبی از عهده تشخیص مرز میان سوژه و پس‌زمینه بر می‌آید. البته این موضوع ربط مستقیمی به شرایط دارد و در محیط‌های کم‌نور و شب، نویز نسبتاً محسوس در تصاویر سلفی به چشم می‌خورد.

دوربین سلفی گوشی گلکسی S20 سامسونگ

مجموعه کاملی از افکت‌ها و فیلترهای زییاسازی برای ثبت عکس‌های سلفی در نظر گرفته شده است. یک قابلیت جالب نرم‌افزار دوربین Smart Selfie Angle است که در صورت فعال شدن آن، اگر دوربین به صورت خودکار چهره دیگری را در هر جای دوربین تشخیص دهد، سلفی خود به خود به Wide-Selfie تبدیل خواهد شد.

کوچکترین عضو خانواده گلکسی S20 دارای دوربین‌های کمتری در مقایسه با دو برادر بزرگتر است. اما این به آن معنا نیست دوربین‌های این گوشی تصاویر بد یا بی‌کیفیتی به ثبت می‌رسانند. هرچند که فوکوس خودکار در همه سناریو‌ها دقیق عمل نمی‌کند و تصاویر در شب به خصوص با دوربین عریض و تله با نویز همراه می‌شوند، در بررسی گلکسی S20 سامسونگ و در طول زمان تست دوربین، عکس‌های بسیار زیبا و با کیفیتی به ثبت رساندیم. این یعنی ثبت بهترین تصاویر با کیفیت بالا با این دوربین‌ها به شرایط محیطی، حوصله و ذوق هنری‌تان بستگی دارد.

نمونه تصاویر گرفته شده در بررسی گلکسی S20 سامسونگ

نمونه تصاویر گرفته شده در بررسی گلکسی S20 سامسونگ
نمونه تصاویر گرفته شده در بررسی گلکسی S20 سامسونگ
نمونه تصاویر گرفته شده در بررسی گلکسی S20 سامسونگ

باتری

Galaxy S20 سامسونگ دارای یک باتری 4000 میلی آمپرساعتی است و اگر نخواهیم آن را با دو گوشی دیگر این خانواده مقایسه کنیم، این میزان باتری برای یک گوشی 6.2 اینچی مناسب به نظر می‌رسد. باوجود آنکه باتری این گوشی 500 میلی آمپرساعت کوچکتر از S20+ است، اما در تست بنچمارک باتری PC Mark عملکرد بهتری از برادر بزرگتر نشان داد.

البته این تست در حالتی که نمایشگر بر روی حالت 60 هرتز و رزولوشن ماکزیمم تنظیم شده بود، انجام شده است و در صورتی که نمایشگر بر روی حالت 120 هرتز باشد، زمان استقامت باتری کوتاه‌تر خواهد بود. این موضوع حتی در استفاده روزمره از گوشی هم به همین صورت است. یعنی با فعال کردن حالت 120 هرتز مصرف باتری به طرز چشمگیری بالاتر خواهد رفت. اما در حالت 60 هرتز و با استفاده نرمال، باتری S20 حداقل تا یک روز بی‌نیاز از شارژ خواهد بود.

سامسونگ برای این گوشی هم یک شارژر 25 وات درون جعبه در نظر گرفته است که از سرعت خوبی برخوردار بوده و می‌تواند در مدتی در حدود یک ساعت و 5 دقیقه باتری گوشی را از 0 تا 100 درصد شارژ کند. این گوشی همچنین از شارژر بی‌سیم 15 وات و شارژ بی‌سیم معکوس 9 وات برای شارژ دستگاه‌های دیگری که به شارژ بی‌سیم مجهزند، نیز بهره می‌برد.

در بخش تنظیمات باتری، 4 حالت مدیریت مصرف انرژی در نظر گرفته شده است. High Performance (بالاترین سطح عملکرد)، Optimized (بهینه)، Medium-power saving (سطح میانی ذخیره انرژی) و Maximum power saving (بالاترین سطح ذخیره انرژی). باتری گوشی به‌طور پیش‌فرض در حالت بهینه قرار دارد، اما زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است و امکان شارژ گوشی وجود ندارد، دو حالت آخر می‌توانند مفید واقع شوند.

در صورتیکه هم که قصد داشته باشید برای اهدافی مانند بازی یا تماشای فیلم، از تمام قدرت گوشی استفاده کنید، می‌توانید گزینه High Performance را انتخاب کرده که در این صورت میزان مصرف باتری بالاتر خواهد رفت. گزینه دیگری که در این بخش در نظر گرفته شده، Adaptive Power Saving است که براساس استفاده کاربر از گوشی، الگوهای بهینه مصرف انرژی را اجرا می‌کند. البته در با فعال کردن این گزینه، تغییری در رزولوشن نمایشگر ایجاد نخواهد شد.

کهکشانی سامسونگ از یک باتری مناسب و شارژر سریع بهره می‌برد که در صورت استفاده نرمال، شاید روزی یک بار به این شارژر نیاز پیدا کنید. اما همه چیز به نحوه استفاده و نوع کاربری شما بستگی دارد. به عنوان مثال، فعال بودن 24 ساعته حالت 120 هرتز و بازی کردن طولانی مدت با گوشی، می‌تواند بسیار سریع‌تر از آنچه که حدس می‌زنید، گوشی شما را نیازمند شارژ مجدد کند.

جمع‌بندی

بررسی گلکسی S20 سامسونگ

گلکسی S20 عضو کوچک و جمع‌جور خانواده پرچمدار سامسونگ است که نسخه استاندارد آن در بازار ایران به قیمتی در حدود 13 میلیون تومان به فروش می‌رسد. طبیعتاً این رقم برای خرید گوشی بسیار بالا است، اما باید در نظر داشت که S20 یک گوشی پرچمدار است و باوجود تفاوت‌های جزئی، در حدود 4 میلیون تومان از برادر بزرگتر خود ارزان‌تر است.

این گوشی مجموعه‌ای از مشخصه‌های خوب را در کنار ایرداتی نه چندان بزرگ در خود جای داده است. S20 می‌تواند انتخاب مناسب برای کسانی باشد که قصد خرید یک گوشی پرچمدار با ابعاد نسبتاً کوچک و قیمت نه چندان نجومی را دارند. از همین رو، گلکسی S20 جذاب سامسونگ موفق به دریافت نشان منتخب سردبیر از سایت سخت‌افزار می‌شود.

نشان منتخب سردبیر از سایت سخت‌افزار
مزایا:
  • ابعاد ایده‌ال و وزن بسیار مناسب
  • طراحی زیبا و باکیفیت
  • رنگ‌های جذاب
  • نمایشگر باکیفیت 120 هرتز
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • صدای استریو و باکیفیت
  • دوربین‌های متنوع
  • سرعت شارژ بالا
معایب:
  • نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون
  • عملکرد پایین‌تر از انتظار دوربین در حالت زوم و عکاسی شب
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

گلکسی S20 سامسونگ می‌تواند انتخاب مناسب برای افرادی باشد که قصد خرید یک گوشی پرچمدار با ابعاد جمع‌جور و قیمت نه چندان نجومی از یک برند قابل اعتماد را دارند.

9.4امتیاز9.6سخت افزار9.8صفحه نمایش9دوربین9.3صدا9.6طراحی9.2باتری9.1ارزش خرید

بیشتر بخوانید: بررسی گلگسی S20+ سامسونگ

امتیاز: 5.0 از 5 (11 رای)
کمی صبر کنید...

11 دیدگاه

  1. Avatar سارا گفت:

    سلام….گوشی فعلی من s10 هست….از کیفیت عکسش زیاد راضی نیستم….من قبلا s8 سامسونگ داشتم…..عکساش فوق العاده با کیفیت و زنده و عالی بودن….موقعی که عکسای دوربین s8 رو تو لب تابم میبینم واقعا این تفاوت حتی به صورت چشمی مشخصه….نمیدونم چرا سامسونگ پسرفت داشته….به نظرتون ارزش داره s10 رو با s20 عوض کنم یا خیر؟ ممنون

  2. Avatar رضا گفت:

    سلام
    به صابون جدید سامسونگ !

  3. Avatar علی گفت:

    فقط داره پول برندشو میگیره

  4. Avatar امیر گفت:

    خسته نباشین بررسی کاملی بود و اینکه چقد این رنگش قشنگه 🥰

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      مرسی از توجهتون دوست عزیز، بله واقعاً این رنگش زیباست

    • Avatar میلاد گفت:

      عمرا سامسونگ بگیرم حتی خود هواوی هم داره پول برندش میگیره الان بازار بازار شبائومی و وان پلاسه تاپ ترین گوشی هارو میسازن هف

  5. Avatar البرز گفت:

    مرسی خانم نوربخش مثل همیشه کامل

  6. Avatar سحر گفت:

    سلام
    نمی دانم چرا s10 را بیشتر دوست دارم .
    سامسونگ امسال خوب عمل نکرد . دوربین نسبت به رقبا جالب نیست پردازنده هم که دیگه همه میدونن عملکر پایینتری نسبت به اسنپ دراگون داره طراحی هم که افتضاح .
    در کل خدایی خداشاهاده بیاین کیفیت عکس های گوشی چند سال پیش nokia n8 رو با این مقایسه کنید اصلا قابل باور نیست . ۱۰۰ تا هم لنز قرار بدن باز حریف یک لنز با کیفیت نمیشه . اینه همه برای فریب خریدار هست یاد گوشی های چینی که چند بلند گو داشتن یادتونه ؟ این مثل اون .

  7. Avatar متین گفت:

    دقیقا
    همه ی گوشی های سامسونگ اون مشکل
    عملکرد پایین تو زوم و عملکرد در شبشون مشکل داره
    این طول گوشی بلند وزن بیشتری هم داره
    ولی هرچی وزنش کمتر شه بنظرم بهتره گوشی های بلند راحت نیست کار باهاشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.