اگر چه نسخه ی ابتدایی (و نه نهایی) بازی Ashes of The Singularity توانست شمه هایی از پتانسیل های موجود در واسط Direct X 12 را به تصویر بکشد ، اما بسیاری از علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری برای آشنایی هر چه بیشتر با تمامی پتانسیل های نهفته در دل این واسط کنجکاوی بر انگیز ، در انتظار انتشار عناوین بزرگ تری با ساختار AAA نشسته اند که هر کدام از آن ها هم اکنون در حال طراحی بر مبنای واسط Direct X 12 هستند و قرار است در سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند.
در میان بازی هایی که هم اکنون فرآیند تولید آن ها با بهره گیری از تکنیک های موجود در واسط Direct X 12 تایید شده است ، نام بازی Fable Legends نیز به چشم می خورد. اثری که در ابتدا قرار بود تنها به شکل انحصاری برای کنسول اکس باکس وان منتشر شود اما در ادامه ی کار علاوه بر اعمال تغییرات گسترده در گیم پلی این اثر توسط سازندگان آن یعنی اعضای استودیو لاین هد ، ناشر بازی Fable Legends یعنی شرکت مایکرو سافت فرآیند انتشار این بازی را برای پلتفرم PC نیز تایید کرد. در این میان روند نسبتاً طولانی ساخته شدن بازی Fable Legends بسیاری از هواداران و چشم انتظاران این اثر را حسابی کنجکاو ساخته تا هر چه زود تر از کیفیت این بازی با خبر شوند. به تازگی یکی از اعضای ارشد استودیو لاین هد و یکی از افراد دخیل در پروژه ی ساخت بازی Fable Legends یعنی آقای استوارت وایت نکات تازه ای را در رابطه با این اثر به اطلاع علاقمندان این بازی رسانده است و به ذکر این نکته پرداخته که استفاده از واسط Direct X 12 موجب بالا تر رفتن کیفیت اجرایی بازی Fable Legends خواهد شد. بنا بر گفته ی های او به موجب استفاده ی اعضای استودیو لاین هد از واسط Direct X 12 در امر طراحی بازی Fable Legends این بازی می تواند از وجود موارد مثبتی نظیر جلوه های دیداری جذاب تر ، نرخ فریم بالا تر و همچنین افکت های تصویری قدرتمند تر در کنار سیستم سایه زنی با کیفیت تری در ساختار فنی خود بهره مند باشد.
در واقع آقای وایت اعتقاد دارد که به موجب بهره گیری از واسط Direct X 12 در امر طراحی ساختار فنی بازی Fable Legends این بازی می تواند در امر اجرا چیزی حدود 40 در صد به نسبت Direct X 11 قدرتمند تر ظاهر شود. در این میان پرسشی که می توان آن را مطرح ساخت این است که آیا استفاده از واسط Direct X 12 در امر طراحی جلوه های دیداری نسخه ی جدید سری فیبل بر هر دو نسخه ی بازی Fable Legends یعنی نسخه ی مربوط به کامپیوتر های شخصی و کنسول اکس باکس وان تاثیر گذار خواهد بود یا این که تاثیرات مثبت آن را تنها باید بر روی نسخه ی PC این بازی شاهد باشیم. اگر چه پیش از این بسیاری از بازی سازان از تاثیر مثبت استفاده از واسط Direct X 12 در طراحی بازی های کامپیوتری جدید بر روی پلتفرم های مختلف سخن به میان آورده بودند، اما رییس بخش اکس باکس شرکت مایکرو سافت یعنی آقای فیل اسپنسر مدت ها قبل به این نکته اشاره کرده بود که با توجه به نوع معماری پردازنده ی اصلی و گرافیکی کنسول اکس باکس وان نمی توان انتظار چندانی داشت که واسط Direct X 12 بتواند تاثیرات مثبت خود را در بازی های این کنسول خانگی به نمایش بگذارد. با این حال آقای وایت به تایید این موضوع پرداخته است که وجود تکنیک های جدیدی نظیر پردازش ناهمگام و پردازش چند وجهی در امر طراحی بازی Fable Legends امکانات فراوانی را برای بهره گیری نسخه ی اکس باکس وان این بازی از ساختار دیداری قدرتمند تر فراهم آورده است که پیش از این وجود نداشت. به هر حال باید منتظر انتشار بازی Fable Legends باقی ماند تا نتیجه ی نهایی این اظهارات را به صورت عینی مشاهده کرد. گفتنی است که بازی Fable Legends در تاریخ نامعلومی از سال جاری (2016) برای دو پلتفرم PC و اکس باکس وان عرضه خواهد شد.
منتظرشیم.
ممنونم دوست عزیزم
در پاسخ به دوست عزیز اسماعیل باید عرض کنم
Mantle یه API فوق العاده قدرتمند است که برنامه نویسی برای اون بسیار راحت تر از DX هست این API تا چند وقت پیش قرار بود به صورت عام در اختیار همه (تمام برنامه نویسان و پشتیبانی از همه کارت ها)
باشه ولی سخنگوی AMD اعلام کرد به دلیل برخی مسائل ( خیلی از ژورنالیست ها انحصار گری انویدیا رو دلیل این کار amd میدونن) اون رو به صورت انحصاری نگه میداره.
در هر صورت اختلاف زیادی بین DX 11 , و mantle (برای کارت های amd ) هست به طوری که بازده 50-65% بیشتر رو نسبت به DX 11 نشون میدن (توی بعضی از بنچمارک ها titan X با DX11 با اختلاف زیادی از کارتی که همرده هم نیست مثل R9 290X با mantleجا میمونه . و این ضعف زیاده API DX 11 و قدرت جالب توجه mantle در بدو ورود نشون میده)
ولی در رابطه با رابط DX 12 اختلاف بسیار ناچیز است
و بستگی به نوع بازی ، شرایط انجین و خیلی چیزای دیگه از جمله تبلیغات ، بازی ساز ها به هر کدوم از این ها یا حتی هر دو روی میارن(ِ DX12 با امکانات فراوان و mantle با برنامه نویسی بسیار بسیار راحت تر و در دسترس تر)
با تشکر
زیاد هم خوشحال نباشید با DX12 دیگه باید اورجینال بازی کنیم:-((
ما که با 970 خیالمون راحته.
و مارو هم مجبور به ارتقا گرافیک خواهد کرد دایرکت ایکس 12:D
میشه گفت تقریبا بیشتر بازیهای معروف اخر سال 2016 از dx12 پشتیبانی خواهند کرد.
اگر در بازی های جدید از رابط برنامه نویسی Mantel هم استفاده بشه چقدر با DX12 متفاوت خواهد بود؟
http://www.extremetech.com/gaming/214834-fable-legends-amd-and-nvidia-go-head-to-head-in-latest-directx-12-benchmark
بنچمارک بازی