بازی Lichdom Battlemage اولین بازی است که در آن از فناوری TressFX 2.0 شرکت AMD استفاده خواهد شد. این فن آوری که برای بهبود حرکات موی کاراکترها توسعه یافته، قرار است از خروجی های بهتری در زمینه حرکات مو بواسطه استفاده از سطحی پیوسته از جزئیات، بهبود بازدهی با منابع نوری متعدد و امکان جدید خود سایه ای (self-shadowing) ارائه دهد. اما گام بعدی برای فناوری TressFX چیست؟ آنطوریکه استودیوی Crystal Dynamics در حال کار روی انتقال TressFX به دیگر پلتفرم ها است، AMD اظهار کرده نتوانسته روی مراحل اجرایی این فن آوری وقت زیادی صرف کند. آذرماه سال گذشته بود که AMD فناوری TressFX 2.0 را معرفی کرد.
این نسخه بروز رسانی قابل توجهی نسبت به نسل قبلی ارائه می کند که در زیر به بخشی از آنها اشاره می شود:
– قابلیت های جدید برای پشتیبانی از آیتم هایی شبیه چمن و خزه
– طراحی قابلیت سطح پیوسته از جزئیات (LODs) به منظور بهبود عملکرد بوسیله تنظیم دینامیکی جزئیات تصویری. این موضوع باعث تقویت جابه جایی اشیاء نسبت به زاویه دید بازیکن در بازی می شود.
– بهبود بازدهی با استفاده از منابع نوری متعدد و سایه ها
– سیستم خود سایه ای عالی به منظور عمق و بافت بهتر در موها
– مقیاس پذیری قوی تر با پردازنده های گرافیکی نسبت به عملکرد های مختلف
– کششهای منطبق بر قوانین فیزیک
– برطرف شدن بسیاری از باگ های نسل قبلی
موضوع با آیتم هایی مثل چمن و خزه شروع می شود که باید فیزیک واقع گرایانه ای برای آنها پیاده سازی شود. مو در این مبحث تقریبا رفتاری نزدیک به چمن و خزه دارد. هر رشته شبیه به یک زنجیر است و این زنجیرها به هم وصل شده و تشکیل گروه هایی را می دهند که باید در برابر نیروهای خارجی از خود عکس العمل نشان دهند. یکسری از ریزه کاریها وجود دارد تا چمن و خزه و حتی حرکت موهای بلند در بازیها به صورت واقعی شبیه سازی شوند. این دقیقا از قابلیتهای TressFX است که به کمک خواهد آمد. AMD در طراحی TressFX 2.0 به یک موضوع قابل توجه در شبیه سازی فیزیک مو اشاره می کند، یعنی کشیدگی! حرکت های سریع و جابه جایی های انجام شده در زوایای مختلف توسط کاراکتر بازی باعث ایجاد کشیدگی های غیر طبیعی در مو می شود. حتی گاهی اوقات طول مو از اندازه واقعی آن کوتاهتر یا بلندتر دیده می شود که TressFX 2.0 قرار است به این مشکلات پایان دهد.
اما یک نکته جالب در مورد رقابت بین AMD و انویدیا وجود دارد و آن اینکه استفاده از کارت گرافیک های AMD در بازیهایی که در آنها از قابلیت Hairworks انویدیا استفاده شده، زمان رندر را 7 برابر کندتر می کند. این مشکل از اینجا نشات می گیرد که انویدیا از یک روش بهینه سازی قابل دسترسی در این فناوری برای سازگاری AMD استفاده نکرده است. اما نتایج بدست آمده در مورد TressFX 2.0 نشان می دهد کارت های انویدیا بدون مشکل و افت سرعت با آن سازگار شده و عملکرد خوبی را ارائه می دهند.
سلام بر آقای پناهی عزیز
مطالب سایت عالیه
ممنون از شما
باز از ای ام دی که در این فناوری از انویدیا حمایت کرد.