در هفته های اخیر شاهد این نکته ی جالب بودیم که بازی Ashes of The Singularity حتی از فرنچایز های AAA و پر تبلیغات دنیای بازی های کامپیوتری نیز بیشتر خبر ساز شده و نتایج تست کارایی واسط Direct X 12 در این بازی (به عنوان نخستین بازی مبتنی بر DX12) بر روی کارت های گرافیک انویدیا، محل شکل گیری جار و جنجال های فراوانی شده است. در واقع این جنجال ها و حرف و حدیث ها همچنان ادامه دارند و گاه از دل آن ها می توان اخبار و حقایق بسیار جالبی را بیرون کشید. به عنوان مثال ظرف روز های اخیر شاهد اعلام ادعای قابل تاملی از سوی یکی از سران AMD بودیم. ادعایی که به شکل ضمنی خواهان بیان این نکته است که آینده ی بازی های مبتنی بر DX12 ، به شرکت AMD بیش از رقیب همیشگی یعنی انویدیا روی خوش نشان خواهد داد.
این ادعا از سوی مدیر قسمت بازاریابی جهانی شرکت AMD در بخش فنی یعنی آقای رابرت هلوک مطرح شده و به عبارت بهتر در قالب گفتگو هایی در قسمت کامنت های یک پست به اشتراک گذاشته شده در رابطه با اظهار نظر های سازندگان بازی Ashes of The Singularity در وب سایت ردیت بیان شده است. در واقع طی این اظهار نظر های جالب، ابتدا شاهد به چالش کشیده شدن توانایی های پردازشی کارت های گرافیک جی فورس با معماری مکسول توسط آقای هلوک هستیم و پس از آن نیز این عضو ارشد شرکت AMD ، به بیان موارد جنجال بر انگیز دیگری می پردازد. بنا بر اظهارات او، شرکت انویدیا ادعا کرده که محصولات جدیدش توانایی پشتیبانی همه جانبه از واسط DX12 را دارا هستند اما اعضای این شرکت از توجه به نکته ای اساسی غافل مانده اند. این نکته که محصولات مبتنی بر معماری مکسول، از انجام پردازش های نا همگون و غیر هم زمان به گونه ای بهینه و با سرعت مناسب ناتوان هستند. او در ادامه به توانایی کارت های گرافیک انحصاری خودشان در این زمینه که بر مبنای معماری CGN ساخته شده اند اشاره می کند و معتقد است که امر سایه زنی غیر هم زمان نقش مهمی را در آینده ی بازی های کامپیوتری ایفا خواهد کرد و معماری CGN این اجازه را به کارت های گرافیک جدید AMD می دهد تا به خوبی از پس این وظیفه ی مهم یعنی انجام پردازش های نا همگون، آن هم به شکلی کاملاً روان و بهینه بر آیند. خصوصاً این که تکنولوژی اختصاصی مربوط به API این شرکت یعنی Mantle که ظرف ماه های گذشته در قامت نسخه ای بهینه تر یعنی Vulkan پا به عرصه ی وجود نهاده است، اکنون علاوه بر کارت های گرافیک AMD در معماری پردازشی کنسول های نسل حاضر یعنی اکس باکس وان و پلی استیشن 4 نیز به کار رفته است و از همین رو این یکپارچگی می تواند در ادامه ی این نسل و با فراگیر تر شدن بازی های مبتنی بر DX12 شرکت AMD را در جایگاه برتری نسبت به رقیب قرار دهد. البته آقای هالوک در کامنتی جداگانه اظهار نظر جالب تری را نیز مطرح ساخته است. او مدعی شده که ناظران دنیای بازی های کامپیوتری در ادامه ی سال جاری و همچنین در سال 2016 میلادی، در خواهند یافت که بخش عظیمی از بازی های مبتنی بر DX12 با همکاری شرکت AMD ساخته خواهد شد. چرا که بهره گیری از تکنولوژی Mantle به بازیسازان با هوش این نکته را آموخته که چگونه می توانند از میانجی های تراز پایین (API) در امر طراحی محصولات خود استفاده کنند. “در واقع کنسول ها نیز از همین تکنولوژی API در ساختار خود بهره می گیرند و به این ترتیب بذر هایی که ما در آغاز نسل هشتم بازی های کامپیوتری کاشته بودیم، به زودی تبدیل به محصول خواهند شد.” البته ادعای آقای هلوک مبنی بر ساخته شدن بخش عظیمی از بازی های مبتنی بر واسط DX12 با بهره گیری از تکنولوژی کارت های گرافیک AMD ، پرسش های فراوانی را در ذهن ناظران امر پدید آورده است. این که بازی های مذکور دقیقاً چه آثاری هستند و چرا هنوز هیچ خبری از آن ها نیست؟ به واقع اگر نیک بنگریم خواهیم دید که به جز بازی پر جار و جنجال Ashes of The Singularity تنها بازی تایید شده ای که قطعاً بر مبنای واسط DX12 ساخته و بر اساس تکنولوژی AMD عرضه خواهد شد، بازی Deus Ex: Mankind Divided خواهد بود که اتفاقاً بازی بسیار آینده دار و قابل انتظاری در دنیای بازی های کامپیوتری محسوب می شود. اما شاید نگاه دوباره به اظهار نظر های آقای هلوک بتواند پاسخ این پرسش های پر ابهام را روشن تر سازد. او (همان گونه که در سطور بالا به آن اشاره کردیم) از تکنیک سایه زنی غیر هم زمان و همچنین پردازش های نا همگون سخن به میان آورده است. اموری که بیش از هر چیز در بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی معنی پیدا می کنند. اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش در همین صفحه، بازی جدید شرکت کرایتک یعنی Robinson: The Journey را معرفی کرده بودیم که قرار است بر اساس تکنولوژی واقعیت مجازی و با توجه به توانایی های موجود در کارت های گرافیک جدید AMD ساخته شود. بنابر این هیچ بعید نیست که مقصود اصلی آقای هلوک از تعداد بیشمار بازی های ساخته شده توسط معماری انحصاری AMD ، عناوین جدید حاضر در دنیای واقعیت مجازی باشند که بسیاری از آن ها هنوز در خفا مانده اند و اطلاعات دقیقی از زیر و بمشان در دست نیست. با این حال گفته های آقای هلوک با توجه به موقعیت کنونی شرکت انویدیا در بازار کارت های گرافیک، تا حدی جاه طلبانه جلوه می کند. هر چه باشد اکنون شرکت انویدیا بیش از 80 در صد بازار کارت های گرافیک را در چنگ خود می بیند و چندان غیر محتمل به نظر نمی رسد که شرکت های بزرگ بازی سازی، در آینده ای نزدیک به شکل جدی به بازار قابل توجه این شرکت در دنیای کارت های گرافیک و همچنین توانایی های موجود در میان افزار GameWorks چشم داشته باشند. چرا راه دوری برویم؟ همین استودیو DICE از شرکت EA که پیش از این در طراحی تکنولوژی Mantle با شرکت AMD همکاری داشته است، به تازگی به سمت شرکت رقیب یعنی انویدیا متمایل شده و حتی اخیراً شاهد بهره گیری اعضای این استودیو از قابلیت های میان افزار GameWorks برای طراحی ویژگی های دیداری بازی Mirror’s Edge Catalyst بوده ایم. از سوی دیگر بر اساس آن چه در نمایشگاه گیمز کام گذشت (و در مطالب قبلی خود اشارات مفصلی به آن داشتیم)، به نظر می رسد که انویدیا در قالب ویژگی های جدید بخش GameWorks VR میان افزار خود تدابیری را برای بهینه تر شدن فرآیند پردازش های غیر هم زمان و همچنین کاهش تاخیر های موجود در امر پردازش تصاویر نا همگون اندیشیده باشد. با این حال از سخنان هلوک نیز به همین راحتی نمی توان عبور کرد و شاید اعضای AMD واقعاً از همان ابتدای نسل هشتم بازی های کامپیوتری، استراتژی بلند مدتی را برای پیروزی در میدان مبارزه اندیشیده باشند. نظر شما چیست؟ از دید شما آیا بذر های کاشته شده توسط AMD به زودی تبدیل به محصولی شگرف خواهند شد؟ آیا این شرکت می تواند در ادامه ی راه معادلات موجود را بر هم زند و بخش مهمی از سهم قابل توجه شرکت رقیب در بازار کارت های گرافیک را از آن خود سازد؟ آیا روند یک در میان گَهی پشت به زین و گَهی زین به پشتی را که دو شرکت سونی و مایکرو سافت در سه نسل ششم ، هفتم و هشتم بازی های کامپیوتری به موجب عرضه ی کنسول های انحصاری خود به شکل متناوب رقم زدند را می توانیم در بخش PC Gaming هم شاهد باشیم؟ نظر شما در این رابطه چیست؟ اگر نظر خاصی در این زمینه ندارید هیچ چاره ای نیست جز این که همگی منتظر آمدن سال 2016 میلادی بمانیم تا به طور عینی شاهد ورود به دنیای جدید و ناشناخته ی واقعیت مجازی و بر هم خوردن احتمالی معادلات یا عدم تغییر محسوس آن ها باشیم!
سلام آقا حسام من واقعا گیج شدم نمیدونم چ کارتی رو بین gtx970 g1 و asus r9 390 انتخاب کنم. کاربری هم گیم هستش…
بنظر شما خریده کدومش عاقلانه تر و “آینده نگرانه” تره؟؟؟
و ی سوال دیگه :با اومدن dx12 یعنی واقعا amd قوی تره؟؟؟
خییییلی ممنون میشم جواب بدین…
یه کمپانی بزرگ چرت و پرت میگه و شما راست میگی :| عجب
من کارت gtx 970 رو خریدم و مدت زیادیه که واقعا دارم از بازی کردن باهاش لذت میبرم و کلا گرافیک انویدیا رو بیشتر ترجیح میدم به چندین دلیل اما مهم ترین دلیل این هست که ارتباط نزدیک تری با بازیسازان داره و مشتری رو همه جوره ساپورت میکنه از بروز رسانی سریع درایور برای هر عنوان تازه وارد گرفته تا قیمت های خوب در برابر کارایی عالی و پشتیبانی از آخرین تکنولوژی های روز. اما AMD هم سهم گسترده ای بر روی کنسول ها داره این رقابت میتونه به نوعی رقابت میان پی سی و کنسول تبدیل بشه.
سلام
یاسر جان بین کدوم گرافیک ها دو دل هستید؟
آقای پور خلیل من گیچ شدم. ی مدت دیگه میخوام ی سیستم خوف ببندم . کدوم گرافیکو بگیرم سری جدید amd یا nvdia
amd فقط فس فس الکی میکنه.زمان همه چیز رو مشخص میکنه.:smiley4
amd هر کاری کنه نه میتونه روزی intel بشه نه nvidia!
همیشه قیمتهاش و طول عمرش یک سوم رقیب و حرارتش سه برابر =))
سلام
نه سام عزیز. شانسی نیست.
ای ام دی لیست گرافیک هایی که از دایرکس 12 پشتیبانی میکنه رو اعلام کرده که مدل های قدیمی رو هم شامل شده.
در این مورد قضاوت واقعا سخته و این رقابت همیشه وجود داشته و داره اما چیزی که مطرحه پیشرفت هر چه بیشتر کیفیت بازی هاست.
مسئله اینجاست که ای ام دی معمولا فناوری های آینده رو رونمایی میکنه که دنیا آمادگیشو نداره..خیلی از اولین ها دست ای ام دی بوده…اگه ای ام دی اhbm رو نمیکرد…انویدیا کماکان از gddr5 استفاده میکرد..همونطور که الان تو بخش سی پی یو چون رقیب قدری برای محصولات رده بالای اینتل نیست..اینتلم زحمتی به خودش نمیده..در کل هر دو شرکت قابل احترام هستند..ولی ای ام دی بیشتر جوانمردانه بازی میکنه تا انویدیا…مام که فقط مصرف کننده…چشمون به اعداد و شیپ بودن…به نظرم Amd درست میگه…چون محصولات سری 200 که رقیب سری 700 بودن از اونا تو dx 12 بهتر پشتیبانی کردن چون آمادگیه منتل رو داشتن..خوشدن هم رقیب 900 شدن و همینطور هم ریبرندشون..فقط مبحث دما و مصرف برق مطرحه که اونم رفع میکنه..تو r9 nano که تونسته..در آینده حتما بهتر میتونه..فقط اگه تا اونموقع تبلیغات همه رو نکشونه سمت انویدیا و اون رو تبدیل به اینتلی دیگه برای مردم نکنه 😉
یک چیزی رو من دقیقا متوجه نشدم
کسانی که مثل من از کارت گرافیک قدیمی amd اسفاده میکنن و حالا با DX12 باعث بهبود کارتشون میشه ، این عامل شانسی شده یا نه ؟؟؟؟ یعنی منظورم اینه با اومدن DX12 بطور شانسی همخوانی داره
با کارت amd ؟؟؟
به نظر من .AMDاز اینودیا قدرتمند تره :D:D
دوستان دقت کنید هر تکنولوژی به وقت پیاده سازی با مشکلات غیرمنتظره روبه رو میشه، کسانی که سنگ انویدیا رو به سینه میزنن نسل 2xx رو یادشون رفته ک انویدیا در نسل اول کارت های سری سه رقمی خود دچار مشکل مصرف بالای برق و حرارت تولیدی بسیار زیاد بود که همون دوران AMD از خواب طولانی بیدار شد و با یه کارت خیلی قدرتمند اسمش رو تو دنیای کارت های گرافیک دوباره زنده کرد.
اتفاقی که الان هم سر HBM افتاده همینه، همیشه پیاده سازی فناوری جدید با مشکلاتی همراه هست که طول میکشه تا رفع بشه، و هرکی که زودتر اقدام بکنه زودتر میتونه باگ ها و طراحی غلط خودشو اصلاح کنه.
و اینکه شما هزینه ی پرداختیتون همیشه در قبال انویدیا کمتره، چیزی که خیلی از مردم دنیا بهش بها میدن قیمت کالا در قبال کارکردشه :-bd
ما که منتظر بازی کرک شده هستیم حالا چه بازی برای اینودیا باشه چه ای ام دی B-)
منم با حرف stirling موافقم.
برای فناوری HBM هم AMD کلی تبلیغ و سرو صدا کرد اما وقتی که به بازار اومد دیدیم که اون چیزی نبود که ازش وعده داده بود
کلا amd حرف الکی زیاد میزنه خواهیم دید انویدیا چیزی در چنته داره یا amd.