شاید Dead Space یک عنوان بهنسبت جدید در دنیای بازی باشد، اما این عنوان نیز رازهایی در دل خود دارد. گیمرپرو طی گفتوگویی که با استیو پاپوتسیس، تهیهکننده ارشد Dead Space 2 داشتهاست ده حقیقت جالب درباره این بازی کشف کرده که در ادامه میخوانید.
1- حروف بیگانه بازی قابل ترجمه است.
نوشتههای عجیب و غریبی که در نسخه دوم بازی روی دیوارها و زمین میبینید شاید نامفهوم بهنظر برسند، اما در حقیقت میتوان با جایگزینی حروف این متون را ترجمه کرد! در سایت گیمزرادار میتوانید کلید ترجمه این متون را پیدا کنید.
2- نمونه اولیه (Prototype) بازی روی اکسباکس ساخته شده است.
باور کنید یا نه، نطفه این بازی در نخستین کنسول مایکروسافت بسته شدهاست. پاپوتسیس میگوید: «گروه بسیار کوچکی بود که یک گوشه دور هم جمع شده بودند و روی ایده اولیه کار میکردند و آن نمونه آزمایشی را در اکسباکس جمع کردند. این اتفاق به زمان تغییر کنسول [از اکسباکس به اکسباکس 360] مربوط میشود. نخستین نمونه آزمایشی بسیار امیدوارکننده بود و همین بود که ما را به جلو هل میداد و باعث میشد بهکار خود ادامه دهیم و به سیاحت خود در دنیای Dead Space ادامه دهیم. این مربوط به سال 2005 میشود.»
3- نهایی کردن بازی براساس ساختار بخشبندی شده بهجای ساختار مرحلهای.
بهجای آنکه گروه یک مرحله را بهطور کامل تمام کند و برای رفع ایراد آن مرحله به عقب باز گردد، از «نواحی تمرکز» یا Focus Areas استفاده کرد تا ابتدا و در آن واحد یک بخش (Section) را پرداخت کنند و پس از آن سراغ بخش بعدی بروند. پاپوتسیس میگوید: «[نواحی تمرکز] به ما کمک کرد که نسبت به آنچه توانایی انجامش را خواهیم داشت، دید پیدا کنیم. هرگز راضی نبودن نحوه عملکرد گروه ما بود.»
4- بازی در ابتدا امکان چندنفره داشت.
Dead Space 2 نخستین عنوان از این مجموعه نیست که امکان بازی چندنفره دارد، بلکه نخستین عنوانی است که عموم افراد قادر به تجربه امکان چندنفره آن هستند. پاپوتسیس میگوید: «در یک نقطهای از دوره تهیه نسخه اولیه بود که ما گفتیم: “هی؛ اگر ما دو تا آیزاک داشته باشیم که در محیط باشند چطور؟” اما این ایده بیش از آن رشد پیدا نکرد. در روند [ساخت بازی] این مسئله بهطرز آزاردهندهای واضح و واضحتر میشد که این [امکان] چیزی نبوده که ما از همان روز اول قصد اضافه کردن آن را به بازی داشتهایم.» پاپوتسیس در ادامه میگوید که امکان بازی چند نفره «اولین چیزی بود که افراد بیش از خواهان وجود آن در بازی بودند [زیرا] آنها میخواستند که بعد از اتمام بازی نیز همچنان به بازی کردن آن ادامه دهند.»
5- آیزاک حتی از این هم کندتر بود.
بعد از تستهای متمرکز مفصل، شرکتکننده اتفاق نظر داشتند که آیزاک خیلی کند حرکت میکند و این مسئله حس طاقتفرسایی به بازی میدهد، بنابراین به سرعت او افزوده شد. پاپوتسیس میگوید: «ما بر اساس احساس افراد که [حرکت و عکسالعمل] او به اندازه کافی سریع نبود، جرکت او را یکچهارم تا یکسوم سریعتر کردیم. یکی از اهداف اصلی ما در Dead Space این بود که اطمینان یابیم که کنترل حرکات مانع مفرح بودن بازی نمیشود. در بسیاری از بازیهای Survival-Horror در کنترل حرکات شاهد واکنش کند بودیم که این مسئله بسیار طاقتفرسا و اذیتکننده بود. به نظر میرسد گاهی اوقات آنها تنشی که بههنگام بازی [بهدلیل کند بودن حرکت] بهوجود میآیند در نظر میگیرند. ما چنین چیزی را در بازیهای Dead Space نمیخواستیم.»
6- تأثیر زیاد فیلم Sunshine روی بازی.
قبل از نمایش بازی در یک جلسه پیشنمایش در EA، قسمتهایی از Sunshine، فیلم دنی بویل به رسانهها نشان داده شد. اعضای گروه گفتند که از فضاسازی این فیلم واقعاً لذت بردهاند و تأثیر آن را میتوانید همه جا ببینید. فضای گیاهی در Ishimura چیزی بیش از یک شباهت عادی به باغ اکسیژن در فیلم را در ذهن تداعی میکند. همچنین، تحویل The Red Marker به سطح Aegis VII نیز بهطرز عجیبی به تحویل محموله اتمی به Sun توسط سیلیان مورفی در انتهای فیلم شبیه است.
7- Unitology بر مبنای یک دروغ شکل گرفتهاست.
در داستان، Unitology بر اساس این ایده شکل گرفته که یک شیء کهن با نام The Marker زندگی ابدی را به ارمغان میآورد. اعضای Unitology بنیانگذار آن، مایکل آلتمن را کسی میبینند که در راه انتشار ماجرای The Marker کشته شدهاست. این یک دروغ است، زیرا آلتمن توسط دو تن از هوادارانش کشته شدهاست [بر اساس داستانی که بعد از انتشار بازی نوشته شده و ماجرایش قبل از ماجراهای قسمت اول اتفاق میافتد]. اما او چگونه کشته شده؟ او با یک نکرومورف (یکی از موجودات تغییر شکل یافته بازی) در یک اتاق حبس شده، البته یک سلاح نیز در اختیار او قرار گرفته: یک قاشق (اگر میخواهید بیشتر درباره تاریخچه Unitology بدانید، میتوانید رمان Dead Space را مطالعه کنید).
8- صدای فیل در موسیقی متن وجود دارد.
گروه جلوههای صوتی برای تولید صدای موجودهای مختلفی که آیزاک با آنها روبهرو میشود، قصد داشتند از یک صدای آشنا استفاده کنند تا نوعی ترس آشنا و کهنه به بازیکنان تزریق کنند. به این ترتیب، آنها برای الهام سراغ دنیای حیوانات رفتند و بهجای استفاده از صدای حیوانات مرسوم، از صدای گریهوار فیل و اسب استفاده کردند تا شما را تا مغز استخوان بترسانند.
9- بازی به اندازه کافی خشن نبود!
از گلن اسکافیلد، تهیهکننده ارشد Dead Space نقل میشود که بازی «آنقدر که اون تمایل داشته خشن نبودهاست.» این موضوع باعث میشود ما هرگز علاقهای نداشته باشیم که با او در یک اتاق تنها باشیم!
10- بازی تجیلی از آثار بزرگ سبک علمیتخیلی است.
نام شخصیت اصلی بازی، آیزاک کلارک در حقیقت ترکیبی از نام دو نویسنده علمیتخیلی است: آیزاک آسیموف (I, Robot) و آرتور سی کلارک (2001: A Space Odyssey).
دیدگاهتان را بنویسید