بی شک بازی No Man’s Sky یکی از متفاوت ترین عناوین بهار امسال بود که می توانست در آستانه ی برگزاری نمایشگاه E3 سال جاری خاطرات خوب نمایش های قدرتمند خود در نمایشگاه های E3 گذشته را این بار در میدان عمل تکرار نماید. اما به نظر می رسد که تاریخ انتشار این بازی از فصل بهار به فصل تابستان امسال موکول شده است و به این ترتیب چشم انتظاران بازی No Man’s Sky برای ملاقات با اثر محبوب خود باید انتظاری بیشتر از قبل را تحمل نمایند.
پیش از این قرار بود بازی No Man’s Sky کمتر از یک ماه دیگر و در تاریخ 21 ژوئن در اختیار علاقه مندان به بازی های کامپیوتری بر روی دو پلتفرم کامپیوتر های خانگی و پلی استیشن 4 قرار گیرد. اما از قرار معلوم این بازی مورد انتظار در تاریخ یاد شده به بازار عرضه نخواهد شد و فرآیند انتشار آن برای ماه ژوییه یا اوت سال جاری میلادی برنامه ریزی شده است. البته هنوز این خبر توسط سازندگان بازی No Man’s Sky یعنی اعضای استودیو Hello Games و همچنین حامی اصلی این بازی یعنی شرکت سونی به شکل رسمی مورد تایید قرار نگرفته است. اما در عین حال برخی منابع خبری نزدیک به استودیو Hello Games خبر از درستی این موضوع و تعویق فرآیند انتشار بازی No Man’s Sky می دهند. ضمن این که یکی از کارکنان خرده فروشی نام آشنای گیم استاپ نیز بر این موضوع مهر تایید زده و به تصریح این موضوع پرداخته است که به تازگی تاریخ 21 ژوئن (تاریخ انتشار بازی No Man’s Sky) از تمامی محتوا های جانبی مربوط به بازی No Man’s Sky حذف گردیده و جای آن را عبارت به زودی (Coming Soon) گرفته است. به هر حال از شواهد امر این گونه بر می آید که تاریخ انتشار بازی No Man’s Sky پس از این که به مدت محدودی از حالت نا معلوم بیرون آمده بود دو باره قرار است به همان حالت پیشین باز گردد و شکل نا مشخصی به خود بگیرد. در واقع طی حداقل دو سالی که نام بازی No Man’s Sky حسابی بر سر زبان ها افتاده است همواره شاهد بحث بر انگیز بودن تاریخ انتشار این بازی بوده ایم. بنا بر ساختار ویژه ای که بازی No Man’s Sky از آن بر خوردار است و به دلیل انجام بهینه سازی های لازم به منظور شکل دادن به دنیای بی انتهای این بازی، سازندگان این اثر جاه طلبانه یعنی اعضای استودیو Hello Games از همان آغاز مراحل ساخت این بازی هیچ تاریخ دقیقی را برای انتشار این اثر اعلام نکرده بودند و همواره بر این نکته تاکید می ورزیدند که به دلیل بهره بردن بازی No Man’s Sky از ساختاری کاملاً متفاوت با سایر بازی های کامپیوتری اولویت اصلی آن ها برای عرضه ی مناسب بازی No Man’s Sky به بازار، شکل دادن اصولی به دنیای این بازی خواهد بود و بر همین اساس آن ها تصمیم ندارند با تعیین مهلت های سر رسید مرسوم برای اثر در دوست تولید خود، به شکل ناخواسته ای از کیفیت نهایی این بازی بکاهند. در واقع از همان ابتدا قرار بر این بود که به محض مساعد بودن شرایط تولید این اثر تاریخ انتشار بازی No Man’s Sky در نخستین فرصت ممکن اعلام گردد. امری که حدود دو یا سه ماه قبل شاهد محقق شدن آن بودیم و چشم انتظاران بازی No Man’s Sky بالاخره از تاریخ انتشار این بازی آگاه شدند. تاریخی که البته دوام چندانی نداشت و بر اساس شایعات موجود به نظر می رسد علاقه مندان به بازی No Man’s Sky نباید تا پیش از فرا رسیدن فصل تابستان انتظار ملاقات با اثر محبوب خود را داشته باشند. برای یافتن اطلاعات بیشتر و دقیق تر در رابطه با بازی No Man’s Sky می توانید پیش نمایش ما از این بازی را از نظر بگذرانید.
اما پس از شایعات مربوط به تاخیر احتمالی بازی No Man’s Sky (که هیچ بعید نیست به زودی مورد تایید سازندگان این اثر قرار گیرد) بد نیست به سراغ شایعات جدید مرتبط با کنسول نیم چاشت نسل هشتمی سونی برویم که در حال حاضر بیش از هر چیز با نام Play Station 4 Neo شناخته می شود و اصل موجودیت آن خود هم اکنون تنها در حد شایعه مطرح است (البته شایعه ای که همگان بر به حقیقت پیوستن آن اتفاق نظر دارند و در این میان تنها بحث زمان تحقق یافتن این شایعه است که در هاله ای از ابهام قرار دارد). به تازگی شایعاتی (از سوی برخی از فعالان حاضر در صنعت بازی سازی) مطرح شده است مبنی بر این که کنسول فعلی شرکت سونی در نسل حاضر یعنی کنسول پلی استیشن 4 در آزمایش های اولیه به هیچ وجه عملکرد مناسبی را در امر اجرای بهینه ی بازی های مربوط به هدست واقعیت مجازی انحصاری سونی یا همان ابزار Play Station VR از خود به نمایش نگذاشته است و به همین دلیل سران شرکت سونی به سراغ ساخت کنسول جدید و قدرتمند تر Play Station 4 Neo رفته اند تا بتوانند پلتفرم مناسب تری را برای پذیرایی از محصول جدید خود در دنیای واقعیت مجازی یعنی هدست Play Station VR فراهم نمایند. البته در این میان عده ای دیگر از فعالان حاضر در صنعت بازی سازی این ادعا را کاملاً بی اساس خوانده اند. به عنوان مثال می توان به آقای استوارت گیلری اشاره کرد که خود در حال حاضر به طراحی بازی جدیدی برای پلتفرم نوین واقعیت مجازی و ابزار Play Station VR مشغول بوده و نظر کاملاً متفاوتی در این زمینه دارد. او معتقد است که هم اکنون کیت توسعه ی هدست واقعیت مجازی Play Station VR را در اختیار دارد و بازی در دست ساخت او و همکارانش با اندکی بهینه سازی بدون هیچ مشکلی بر روی کنسول Play Station 4 اجرا می شود و قادر به ارائه ی نرخ کلی 90 فریم در ثانیه بر روی کنسول فعلی سونی است. در عین حال او معتقد است که برای بهره گیری از نرخ 60 فریم در ثانیه در امر اجرای این بازی بر روی ابزار Play Station VR و کنسول Play Station 4 حتی نیاز به انجام بهینه سازی های اضافه هم نبود و آن ها می توانستند اثر در دست تولید خود را بدون هیچ مشکلی با نرخ 60 فریم در ثانیه بر اساس توان پردازشی کنسول Play Station 4 بر روی ابزار Play Station VR اجرا نمایند. اما از آن جایی که در گیم پلی این بازی حرکات و تغییر زاویه های دوربین فراوانی وجود داشت آن ها تصمیم به بهره گیری از نرخ کلی 90 فریم در ثانیه گرفته اند. و این در حالی است که آقای استوارت به هیچ وجه بازی خود را اثری ساده و دم دستی نمی داند و آن را اثری مبتنی بر فیزیک و گیم پلی سنگین بر می شمارد. در واقع آقای استوارت معتقد است که اگر چه بازی های ابزار Play Station VR بر روی کنسول Play Station 4 Neo از لحاظ شکل ظاهری بسیار مقبول تر از نسخه ی فعلی کنسول پلی استیشن 4 به نظر خواهند رسید اما به لحاظ کیفیت اجرا تفاوت خاصی میان نسخه ی Play Station 4 این بازی ها با نسخه ی Play Station 4 Neo از آن ها وجود ندارد و کنسول فعلی Play Station 4 نیز به خوبی کنسول جدید Neo از پس اجرای مناسب بازی های هدست واقعیت مجازی Play Station VR بر خواهد آمد. البته شاید با پیشرفت ساختاری بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی در ادامه ی نسل حاضر، توان پردازشی کنسول Play Station 4 دیگر کفاف اجرای بهینه ی این عناوین را ندهد و احتمالاً این همان نکته ای بوده که سران سونی با توجه به آن اقدام به تولید کنسول نیم چاشت نسل هشتمی خود نموده اند تا در ادامه ی راه با مشکل خاصی مواجه نشوند. حال باید دید که دقیقاً در چه زمانی شاهد معرفی رسمی این کنسول نو پا توسط شرکت سونی به هواداران خواهیم بود.
جالبه.
جالبه.
مرسی:-bd