حدود پنج ماه قبل، پس از آن که کنسل شدن مراحل ساخت جدید ترین نسخه از سری Silent Hill اعتراضات فراوانی را برانگیخت و اختلافات هیدئو کوجیما با سران شرکت کونامی بیش از پیش علنی شد، یکی از اعضای ارشد این شرکت یعنی آقای هیدکی هایکاوا در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که تمرکز شرکت کونامی در آینده ی صنعت بازی های کامپیوتری بیشتر بر روی ساخت آثار موبایل معطوف خواهد بود و در عین حال این شرکت برنامه های فراوانی برای استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه ای در بازی های خود (حتی آثار بزرگی نظیر سری PES) خواهد داشت. اظهار نظری که اعتراض شدید مخاطبان قدیمی شرکت کونامی و هواداران فرنچایز های بزرگی نظیر مجموعه ی متال گیر و سایلنت هیل را در بر داشت و به موجب آن برخی از اعضای کونامی ناچار به رفع و رجوع کردن گفته های آقای هایاکاوا شدند و حتی آن ها را به حساب ترجمه ی اشتباه گذاشتند! با این حال تحولات اخیر مربوط به شرکت کونامی و همچنین برخی اخبار تایید شده ای که پیرامون این شرکت وجود دارد، نشان از این دارند که ترجمه ی گفته های آقای هایاکاوا چندان هم اشتباه نبوده است و در واقع چیزکی در مورد کونامی وجود دارد که همگان این روز ها مدام از چیز ها سخن می گویند.
در دو روز اخیر، شاهد ترک گفتن شرکت کونامی توسط آقای ژولین مرسرون بودیم که این امر خیلی زود توسط هم وطنان او یعنی اعضای وب سایت گیم بلاگ تایید شد. آقای مرسرون سوابق بسیار خوبی در امر تولید بازی های کامپیوتری دارد و بیشتر در حوزه ی تکنولوژی های نرم افزاری مربوط به ساخت بازی های کامپیوتری (خصوصاً توسعه ی موتور های گرافیکی) فعال است. او پیش از پیوستن خود به شرکت کونامی در سال 2013 ، در دیگر شرکت ژاپنی یعنی اسکویر انیکس به فعالیت مشغول بوده و در زمینه های تکنولوژیک، با استودیو های مشهور مرتبط به این شرکت نظیر IO Interactive (سازندگان سری هیتمن) و کریستال داینامیکس (سازندگان نسخه های جدید سری مهاجم مقبره) همکاری داشته است. مرسرون پس از پیوستن به کونامی بیشتر به توسعه ی موتور گرافیکی جدید و پرتوان این شرکت یعنی Fox Engine مشغول بوده و جدایی او از کونامی پس از سه سال، اکنون سرمنشاء اخبار تازه ای گشته است. در واقع پس از جدایی او از کونامی دوباره اخبار نگران کننده ای از هر سو در مورد استراتژی های کلان این شرکت به گوش می رسد. مهم ترین خبری که در یکی دو روز اخیر در مورد کونامی شنیده می شود این است که این شرکت در آینده ی پیش رو تمرکز خود را بر روی ساخت بازی های موبایل معطوف خواهد ساخت و به جز سری شبیه ساز فوتبال PES ، دیگر هیچ بازی بزرگی با مقیاس AAA نخواهد ساخت. در واقع این اخبار حکایت از آن دارند که در سال های آینده دیگر نه نسخه ای جدید از سری Silent Hill در کار خواهد بود، نه Metal Gear و نه آثار دیگری نظیر Castlevania.
مقصد بعدی مرسرون هنوز مشخص نیست
شاید ترک گفتن کونامی توسط مرسرون نیز بتواند بر این احتمال صحه بگذارد و قوت آن را دو چندان سازد. چون اگر ساخت فرنچایز های بزرگ کونامی دیگر ادامه نیابد و این امر تنها به تولید سالانه ی سری PES محدود شود، دیگر نیازی به توسعه ی حرفه ای موتور گرافیکی انحصاری این شرکت یعنی فاکس انجین هم نخواهد بود و شواهد نیز بر این امر دلالت دارند که اعضای کونامی همین تصمیم را در سر می پرورانند (بازی های موبایل را با موتور هایی نظیر یونیتی هم می توان ساخت). البته اعضای کونامی در اظهارات پیشین خود تاکید کرده بودند که ساخت فرنچایز هایی نظیر متال گیر را ادامه خواهند داد اما نحوه ی این ادامه دادن هنوز مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که کونامی بخواهد روند بازی Metal Gear Online را برای آثار پر طرفدار خود دنبال کند و از این پس آثار بزرگ خود را به شکل عناوین کاملاً آنلاین (با قابلیت پرداخت درون برنامه ای) منتشر نماید. یا این که هواداران این گونه آثار باید بازی های محبوب خود را از این پس در قالب عناوین موبایل (باز هم با قابلیت پرداخت درون برنامه ای) تجربه نمایند. البته هنوز چیزی به طور قطع مشخص نیست و اعضای کونامی نیز در حال حاضر سکوت اختیار کرده اند تا موفقیت بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain خدشه دار نشود. اثری که بر اساس برخی تخمین ها مراحل ساخت آن چیزی حدود 80 میلیون دلار برای کونامی هزینه در بر داشته اما در عین حال تا کنون رقمی معادل 3 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است. در این صورت نمی توان این بازی را اثری زیان ده قلمداد کرد اما اگر اخبار موجود حقیقت داشته باشند، شاید این بازی پر سود، آخرین عنوان AAA ساخته شده به دست کونامی لقب گیرد. به هر حال تحولات اخیر شرکت کونامی نظیر جدایی کوجیما، جدایی مرسرون، جدایی احتمالی آهنگساز بازی متال گیر 5 یعنی ریکا موراناکا (او چندی پیش در حساب تویتری خود نوشت: چه غم انگیز که دیگر نمی توانم برای بازی های AAA آهنگ بسازم. پس بهتر است کمپانی دیگری را برای این کار پیدا کنم) چندان امیدواره کننده به نظر نمی رسند و شاید دیر یا زود باید با این حقیقت تلخ مواجه شویم که خاطرات خوبمان با آثار ریز و درشت کونامی در حال رسیدن به نقطه ی پایانی خود هستند.
ها:o
بابا pes هم خب بازی بزرگی حساب میشه البته از نظر من از mgs که بهتره.
کونامی رو با بازیهای سگا شناختم
و بعد پلی استیشن یک
یادش بخیر بازیی که ارم کونامی داشت رو میخریدیم چون میدونستیم بازی قشنگی از اب در میاد
یاد شرکت قدیمی اسکوار سافت هم بکونیم که خیلی وقته بازیی ازش ندیدم
نمیدونم فعالیت داره یا نه
کسی خبر داره
معروفترین بازی کونامی پس هست که اونم تو دنیا کسی نمیخره برین انار فروسترو بررسی کنین تو دنیا برین رنکینگو ببسنین کوتانی امیدی نداره دیگه
یعنی دیگه پی اس 2017 نمیاد