کارشناس سابق ریتریسینگ کمپانی AMD، یعنی Paritosh Kulkarni، به شرکت کوالکام پیوسته است تا روی پشتیبانی از DX12.2 این شرکت مانند DXR برای پردازنده های گرافیکی Adreno کار کند.
هوش مصنوعی قدرتمند اما قابلیتهای گرافیکی ضعیف
به نظر میرسد که شرکت کوالکام در زمینه افزایش پشتیبانی از پردازندههای گرافیکی Adreno خود برای تراشههای اسنپدراگون، چه برای پلتفرم موبایلی چه ویندوزی، پیشرفت کرده است. دلیل محبوبیت تراشههای اسنپدراگون X الیت شرکت کوالکام در بازارها این است که عملکرد خارقالعادهای را در زمینه محاسباتی هوش مصنوعی به همراه میآورند. این ویژگی آنها را در میان هیاهوی PCهای هوش مصنوعی در صنعت، مورد توجه قرار داده است. با این حال، پردازندههای گرافیکی Adreno یکپارچه در سایر بخشهای حیاتی، مانند قابلیتهای گرافیکی به طور قابل توجهی از رقبا خود عقب افتاده است.
ارتقا ویژگیهای پیشرفته در پکیج DX12.2 پردازنده گرافیکی Adreno
در نهایت کمپانی کوالکام به وجود این نقطه ضعف در محصولات خود پیبرده است و اکنون متخصص RT شرکت AMD را به خدمت گرفته تا از تجربیات او برای ارتقا این تراشهها استفاده کند. پریتوش با پستی که در پلتفرم X (قبلا با نام توییتر شناخته میشد) به اشتراک گذاشت، فاش کرد که به تیم نمونه سازی درایور DXR شرکت کوالکام میپیوندد و روی ویژگیهای پیشرفته در پکیج DX12.2 کار خواهد کرد. DX12.2 یک سطح ویژگی در DirectX 12 Ultimate بوده که پیشرفتهای عظیمی در قابلیتهایی مانند ردیابی اشعه، نمودارهای کاری و شیدرها به همراه داشته است. پریتوش در شرکت AMD مسئول توسعه ردیابهای مسیر مبتنی بر پردازنده/گرافیک به همراه کتابخانه ریتریسینگ HIPRT AMD بود.
من قصد دارم به تیم پروتوتایپ درایور Qualcomm DXR بپیوندم و در ایجاد پروتوتایپ ویژگیهای DX12.2 (DX12 Ultimate) مانند DXR، mesh shaders، work graphs مشارکت کنم و با تیم معماری گرافیکی همکاری کرده و بهبودهای لازم برای GPU Adreno را اعمال کنم.
— منتشر شده از سوی Paritosh Kulkarni (@PixelClearr) در تاریخ 6 ژوئیه 2024
اکنون با توجه به استخدام یک متخصص RT در تیم تحقیق و توسعه تراشههای Adreno شرکت کوالکام، ما به دنبال پیشرفتهای بیشتر در اکوسیستم گرافیکی آنها هستیم زیرا در وضعیت فعلی، این کمپانی نمیتواند از رقبا خود عقب بماند.
پلتفرم Adreno برای بازیهای سخت افزاری مناسب نیست
پیش از این گزارش شده بود که یک تراشه اسنپدراگون X الیت را روی بازی معروف «Control » آزمایش کردهاند، که در آن تست پردازنده تنها 40 فریم بر ثانیه را به دست آورد که آن هم تحت تنظیمات پایین بود. آزمایش عملی توسط PCWorld همین نکته را تکرار میکند. در نتیجه، این مسئله نشان میدهد که در حال حاضر، پلتفرم Adreno برای بازیهای سخت افزاری مناسب نیست، حداقل تا زمانی که صنعت انتشار نسخههای بازی سازگار با ARM را آغاز کند.
با این تفاسیر شرکت کوالکام راه درازی را در بازار PCها در پیش دارد. این شرکت موفق شده است یک بخش، یعنی محاسبات هوش مصنوعی را به خوبی پیش ببرد، با این وجود در حال حاضر از نظر عملکرد پردازنده و گرافیک، عقب مانده است.
دیدگاهتان را بنویسید